Elektrische wagens

Ben aan het kijken naar mijn opties als bedrijfswagen en als ik een bedrijfswagen (en dus elektrische wagen) zou kiezen, zou het een Volvo EX30 Extended Range worden (gezien deze nog een redelijke topsnelheid heeft, een mooie 0-100 tijd en deze de hoogste range heeft van wagens die ik kan kiezen binnen budget). Zijn er nog mensen die rijden met elektrische wagen met een vergelijkbare range (WLTP 480km)? En wat is dan de realistische range als je een sportieve rijstijl hebt, altijd zetelverwarming + verwarming of airco gebruikt, 160km/h rijdt op de autostrade, ... M.a.w. als je totaal niet kijkt naar zuinig rijden, aangezien ik dat nu ook niet doe?

Daarnaast zie ik in de offerte dit staan: Laadkabel 3-f ase 16A mode 3, Mennekes contactstekker (voor laadpaal) (7m)
Wij hebben thuis echter maar 1 fase. Gaat die 3-fase kabel ook passen op een éénfasige laadpaal/wallbox als ik die laat installeren?

Ben aan het kijken naar mijn opties als bedrijfswagen en als ik een bedrijfswagen (en dus elektrische wagen) zou kiezen, zou het een Volvo EX30 Extended Range worden (gezien deze nog een redelijke topsnelheid heeft, een mooie 0-100 tijd en deze de hoogste range heeft van wagens die ik kan kiezen binnen budget). Zijn er nog mensen die rijden met elektrische wagen met een vergelijkbare range (WLTP 480km)? En wat is dan de realistische range als je een sportieve rijstijl hebt, altijd zetelverwarming + verwarming of airco gebruikt, 160km/h rijdt op de autostrade, ... M.a.w. als je totaal niet kijkt naar zuinig rijden, aangezien ik dat nu ook niet doe?

Daarnaast zie ik in de offerte dit staan: Laadkabel 3-f ase 16A mode 3, Mennekes contactstekker (voor laadpaal) (7m)
Wij hebben thuis echter maar 1 fase. Gaat die 3-fase kabel ook passen op een éénfasige laadpaal/wallbox als ik die laat installeren?
Aan 160km/u mag je uw range gerust halveren.

Ja, er wordt maar 1 soort kabel gebruikt en die is 3-fasen, zelfs al heb je maar 1-fase thuis (hier ook het geval). Die kabels moeten immers ook bruikbaar zijn op publieke laadpalen die meestal 3-fase zijn (11 of 22kW).
Ik vermoed zelfs dat er niet zoiets bestaat als een éénfasige laadpaal. Ze kunnen altijd zowel 1- als 3-fasig aangesloten worden.

Ja, er wordt maar 1 soort kabel gebruikt en die is 3-fasen, zelfs al heb je maar 1-fase thuis (hier ook het geval). Die kabels moeten immers ook bruikbaar zijn op publieke laadpalen die meestal 3-fase zijn (11 of 22kW).
Ik vermoed zelfs dat er niet zoiets bestaat als een éénfasige laadpaal. Ze kunnen altijd zowel 1- als 3-fasig aangesloten worden.
Ah, dat zou super zijn. We weten namelijk niet of de laadsnelheid van éénfase voldoende zal zijn, maar om meteen alle elektriciteit thuis om te laten zetten door fluvius en een elektriciteitsman zien we ook weer niet zitten. Als we de laadpaal nu eenfasig laten aansluiten, kan die in de toekomst dus ook nog altijd driefasig aangesloten worden?

Ah, dat zou super zijn. We weten namelijk niet of de laadsnelheid van éénfase voldoende zal zijn

Ja, dat is zeker voldoende. Ik dacht ook dat het niet genoeg ging zijn, maar ik laad zelfs enkel in de daluren (22u-7u) en dan nog is dat helemaal geen probleem. Mijn laadpaal staat door Shell Recharge ingesteld op 6.2kW. Belangrijkste is simpelweg dat je niet lang wacht om terug stekker in te steken. Ik steek 's avonds altijd stekker in als ik onder de 50% zit. Laden doe ik tot 80% (zoals bij alle fabrikanten aanbevolen).

Ik had ook zo iets in vraag.
Bij de aankoop v d mijne was er me een gun to gun beloofd ,was bijna zonder vertrokken dus heeft die snel een nog nieuwe verpakte uit een koffer v een CR-V genomen.
Die is een 3 phase maar honda heeft en verkoopt er ook 1 phase.
Toch maar eens aan de garage vragen als ik hem ooit gebruik of dit geen kwaad kan.
Voorlopig doet de granny thuis zn werk

PHEV moeten geen beslag leggen op de publieke laadpalen, dat is asociaal. Enkel thuis opladen aub. Laat de publieke laadpalen voor mensen die het nodig hebben om echt op bestemming te geraken.

Klopt niets van, er bestaan 1-fasige laadkabels, en er bestaan zeker ook eenfasige laadpalen.
Publieke laadpalen zijn wel 99.9 procent van de thuis 3-fasig.

Klopt niets van, er bestaan 1-fasige laadkabels, en er bestaan zeker ook eenfasige laadpalen.
Publieke laadpalen zijn wel 99.9 procent van de thuis 3-fasig.
En bestaan er ook laadpalen die eenfasig en driefasig aangesloten kunnen worden? Kwestie van futureproof te zijn als we ooit toch over willen schakelen naar driefase. Heb geen zin om nu een eenfasige laadpaal te laten installeren en dan binnen x aantal jaar deze te moeten vervangen door een driefasige laadpaal.

En bestaan er ook laadpalen die eenfasig en driefasig aangesloten kunnen worden? Kwestie van futureproof te zijn als we ooit toch over willen schakelen naar driefase. Heb geen zin om nu een eenfasige laadpaal te laten installeren en dan binnen x aantal jaar deze te moeten vervangen door een driefasige laadpaal.
De meeste laadpalen kan je fysiek aanpassen achteraf. Ik heb bv een 3fa laadpaal met 1fa aangesloten, maar wel met een 3fa kabel van de zekeringkast naar de laadpaal. Er is gewoon maar 1 fase aangesloten, de andere kabels eindigen nu los in de laadkast.
Mocht ik ooit naar 3fa willen kan dat eenvoudig. Maar ik betwijfel dat dit ooit gaat gebeuren, ik heb hem zelfs op 3,5kW laadvermogen gelimiteerd ipv 7,2kW. Dus ik zie de nood voor 11kW totaal niet in mijn geval.

En daarnaast heb je ook nog laadpalen (smappee denk ik?) die zelf kunnen switchen tussen 1fa en 3fa.

De meeste laadpalen kan je fysiek aanpassen achteraf. Ik heb bv een 3fa laadpaal met 1fa aangesloten, maar wel met een 3fa kabel van de zekeringkast naar de laadpaal. Er is gewoon maar 1 fase aangesloten, de andere kabels eindigen nu los in de laadkast.
Mocht ik ooit naar 3fa willen kan dat eenvoudig. Maar ik betwijfel dat dit ooit gaat gebeuren, ik heb hem zelfs op 3,5kW laadvermogen gelimiteerd ipv 7,2kW. Dus ik zie de nood voor 11kW totaal niet in mijn geval.

En daarnaast heb je ook nog laadpalen (smappee denk ik?) die zelf kunnen switchen tussen 1fa en 3fa.
Oké super, dat moest ik weten. Dikke merci!

De statistieken van de inschrijvingen van Q3 geven aan dat we hier ook kunnen stoppen met te stellen dat "Particulieren geen BEV kopen".
Net geen 5% van de wagens, aangekocht door particulieren, zijn BEV. Dat is dus 1 op 20 wagens, nog niet veel, maar duidelijk meer dan geen.

Wat echt opmerkelijk is, is dat particulieren ook ongeveer 5% PHEV kochten. Dat is voor mij echt eigenaardig, een PHEV is uiteindelijk bijna even duur als een BEV, maar staat volgens mij garant voor torenhoge onderhoudskosten, omdat je een wagen koopt met een heel complexe aandrijflijn. Terwijl je bij een BEV na de dure aankoop kan profiteren van een wagen die dan wel erg duur was, maar geen onderhoud behoeft (mijn model 3 is nu 3 jaar oud, 72 000km, onderhoudskost tot nu toe (exclusief banden) = 0 €)

Bij bedrijven is 25% van de wagens nu BEV, en 28% PHEV.

Wanneer je die cijfers samen bekijkt, worden 8.5% van alle verkochte elektrische wagens aangekocht door particulieren. Dus 1 op 12 van alle verkochte BEV in België worden aangekocht door een particulier.

De EV rijders die niet thuis kunnen laden, die komen s'avonds thuis en die hangen hun wagen ook gewoon aan een publieke laadpaal om dan pas s'morgens terug te vertrekken. Die gaan echt niet nog om 22u op hun sloffen buiten komen, 10min wandelen om dan hun wagen te verplaatsen (en het risico lopen dat ze dan helemaal geen parkeerplaats meer vinden).
Dus dat enkel de plugin's laadpalen 'hogen' is ook geen waar.

Heb dat thans gisteren gedaan, ben om 21h45 mijn wagen gaan halen aan de publieke paal.
En dan heb ik een laadpaal thuis, maar ik krijg zonder zon niet genoeg terug om kostendekkend te zijn.

Wat echt opmerkelijk is, is dat particulieren ook ongeveer 5% PHEV kochten. Dat is voor mij echt eigenaardig, een PHEV is uiteindelijk bijna even duur als een BEV, maar staat volgens mij garant voor torenhoge onderhoudskosten, omdat je een wagen koopt met een heel complexe aandrijflijn.
Een BEV is inderdaad een pak goedkoper in onderhoud, maar ik had al een paar keer gelezen dat de PHEV’s van hele hoge kwaliteit zijn omdat de reputatie van kwaliteit belangrijker dan ooit is als je de consument richting PHEV’s wilt pushen.
Dus gaat het misschien niet noodzakelijk duurder uitkomen dan onderhoud bij een zuivere ICE.

Dat was dan voor de grote heksenjacht door de overheden op brandstofwagens natuurlijk, nu maakt die reputatie minder uit omdat je toch verplicht gaat worden om naar BEV over te stappen.

De statistieken van de inschrijvingen van Q3 geven aan dat we hier ook kunnen stoppen met te stellen dat "Particulieren geen BEV kopen".
Net geen 5% van de wagens, aangekocht door particulieren, zijn BEV. Dat is dus 1 op 20 wagens, nog niet veel, maar duidelijk meer dan geen.
Oké, dan gaat het over semantiek. Want als maar 1/20 BEV's door een particulier wordt gekocht, besluit ik echt wel "particulieren kopen geen elektrische wagens, het is enkel bij bedrijven dat ze de switch maken"

Een BEV is inderdaad een pak goedkoper in onderhoud, maar ik had al een paar keer gelezen dat de PHEV’s van hele hoge kwaliteit zijn omdat de reputatie van kwaliteit belangrijker dan ooit is als je de consument richting PHEV’s wilt pushen.
Dus gaat het misschien niet noodzakelijk duurder uitkomen dan onderhoud bij een zuivere ICE.

Dat was dan voor de grote heksenjacht door de overheden op brandstofwagens natuurlijk, nu maakt die reputatie minder uit omdat je toch verplicht gaat worden om naar BEV over te stappen.
Voordeel van mijn EV is dat de kwaliteit v d electromotors en "stukje" batterij al een tijdje getest zijn.

De electromotor komt namelijk uit een vorig model zware PHEV die al een tijdje rondrijden

Wat echt opmerkelijk is, is dat particulieren ook ongeveer 5% PHEV kochten. Dat is voor mij echt eigenaardig, een PHEV is uiteindelijk bijna even duur als een BEV, maar staat volgens mij garant voor torenhoge onderhoudskosten, omdat je een wagen koopt met een heel complexe aandrijflijn. Terwijl je bij een BEV na de dure aankoop kan profiteren van een wagen die dan wel erg duur was, maar geen onderhoud behoeft (mijn model 3 is nu 3 jaar oud, 72 000km, onderhoudskost tot nu toe (exclusief banden) = 0 €)

Bij bedrijven is 25% van de wagens nu BEV, en 28% PHEV.

Wanneer je die cijfers samen bekijkt, worden 8.5% van alle verkochte elektrische wagens aangekocht door particulieren. Dus 1 op 12 van alle verkochte BEV in België worden aangekocht door een particulier.

Voor die PHEV's zou ik vermoeden dat dat voor een deel gedreven is door range anxiety, er zullen ook wel mensen bij zitten die die beslissing nemen puur omwille van "geen gedoe wanneer we op reis gaan", of het nu in hun specifiek geval nuttig is of meer gedreven door emotie.
En ik zou denken ook wel een aantal mensen die een break willen, dan heb je zo goed als geen keuze tussen EV's maar wel ruime keuze in PHEV's (bv. de BMW 3-reeks Touring; de BMW 3 is geloof ik 1 van de populairste PHEV's in België)

Ik ken ondertussen ook al een paar particulieren die een EV gekocht hebben of aan het overwegen zijn. Anekdotisch, maar 5% vind ik al best veel gezien de hoge prijs van EV's. ~2 jaar geleden zaten we nog niet eens aan 5% puur elektrische inschrijvingen bij de bedrijfswagens.

(1) Net geen 5% van de wagens, aangekocht door particulieren, zijn BEV. Dat is dus 1 op 20 wagens, nog niet veel, maar duidelijk meer dan geen.

(2) Wat echt opmerkelijk is, is dat particulieren ook ongeveer 5% PHEV kochten.

(3) Bij bedrijven is 25% van de wagens nu BEV, en 28% PHEV.

(4) Wanneer je die cijfers samen bekijkt, worden 8.5% van alle verkochte elektrische wagens aangekocht door particulieren.
Wait wut? :D

Heb dat thans gisteren gedaan, ben om 21h45 mijn wagen gaan halen aan de publieke paal.
En dan heb ik een laadpaal thuis, maar ik krijg zonder zon niet genoeg terug om kostendekkend te zijn.
Ik denk dat je in dat geval tot een minderheid behoort.
Aan de andere kant kun je ook stellen dat PHEV's hier vaak het verwijt krijgen dat ze laadpalen bezetten ten nadele van EV's, die niet de mogelijkheid hebben om op brandstof te rijden. Terwijl er nu blijkbaar ook EV's zijn die de optie hebben om thuis te laden, maar toch kiezen om een openbare laadpaal te bezetten. Dit gaat dan weer ten koste van diezelfde EV's die die optie niet hebben.
Dit is verder geen verwijt ofzo ;)

Terug
Bovenaan