Elektrische wagens

Ja. Ik interpreteer die correct. Auto gaf vanmorgen aan dat ik 1,2% accu lading heb bespaard op climatisatie. Lijkt me moeilijk dat verkeerd te interpreteren…
Ok, maar dan blijft mijn vraag met wat je wagen vergelijkt, want 'je hebt bespaard' wil zeggen dat je met iets vergelijkt. Is het 1.2% tov 20C instellen, 21C...
Mijn wagen komt ook met van die 'besparingen' af waarbij hij dan op een rit zegt hoeveel extra km's ik kan rijden. Heck, zelfs mijn vorige ICE deed dat, maar ik vind dat soort foefjes eigenlijk gewoon quatsch.

Ik kan dat dus wel want mijn auto geeft dat aan. En impact van windsnelheden geeft hij ook aan
Ik vraag me dan toch af hoe de auto dat in godsnaam kan weten. Daar zit toch helemaal geen venturi-meter oid op ? Enige dat ik me kan inbeelden is dat hij ergens via een online weerbericht windrichting en -snelheid ophaalt en dat combineert met de GPS gegevens van de wagen waarmee hij kan weten in welke richting je gereden hebt.
Idem met traject, i.e. bergop/bergaf.

De navigatie van mijn Mercedes houdt daar zogezegd ook allemaal rekening mee en zou je bvb laten omrijden omdat hij weet dat het via een andere weg enkele graden warmer is. In de praktijk merk je daar toch echt onmogelijk iets van ? En als ik zie hoe slecht sommige andere 'intelligente' zaken werken, moet ik eens goed lachen met die feature.

Het afzetten van de airco is overigens niet aan te raden, of toch niet om die altijd te laten af staan. Ik zou die toch eens 1x per maand of zo aan zetten, voor moest iemand die echt altijd af laten.

Van de andere kant kan een Tesla daar mogelijk wel beter tegen, omdat die dacht ik hetzelfde airco systeem gebruiken voor de batterij en het interieur. Daar staat de airco mogelijk dus wel altijd aan, of toch als je voldoende lange ritten maakt. Of beter gezegd als de batterij zo warm wordt dat ze gekoeld moet worden (als je gaat superchargen bijvoorbeeld).

Plus puntje voor Tesla trouwens, daar kan je de airco / stoelverwarming / stuurverwarming gewoon op "automatisch" laten staan.
Je moet niks meer doen dan gewoon je temperatuur in te stellen, en de Tesla zal zelf bepalen of er al dan niet stoelvewarming nodig is.
Airco en stoelvewarming aan de passagierskant zal ook automatisch niet aan staan als er daar niemand zit.

Plus puntje voor Tesla trouwens, daar kan je de airco / stoelverwarming / stuurverwarming gewoon op "automatisch" laten staan.
Je moet niks meer doen dan gewoon je temperatuur in te stellen, en de Tesla zal zelf bepalen of er al dan niet stoelvewarming nodig is.
Airco en stoelvewarming aan de passagierskant zal ook automatisch niet aan staan als er daar niemand zit.
Klopt!
Zomer en winter 5min voor vertrek start ik de klimatisatie op en dat is het, voor de rest kijk ik nooit naar die instellingen, auto doet dat mooi zelf.
Om daar nu op te gaan besparen... er zijn grenzen :p (toegegeven, ik ben niet de meest zuinige mens wel).

Dit zo hard he!
Bij de mijne zet ik die altijd op 16°C smorgens. Verwarmt een klein beetje. Echter savonds van het werk staat die uiteraard nog steeds op 16° en begint die airco vollenbak te koelen. Dan zet je die uiteraard op 24°C zodat de airco niet hoeft hard te werken....Echter de volgende morgen staat die op 24°C waardoor je de verwarming vollen bak begint. Dan zet ik die weer op 16°C Verwarmt een klein beetje. Echter savonds van het werk staat die uiteraard nog steeds op 16° en begint die airco vollenbak te koelen. Dan zet je die uiteraard op 24°C zodat de airco niet hoeft hard te werken.....Echter de volgende morgen staat die op 24°C waardoor je de verwarming vollen bak begint. Dan zet ik die weer op 16°C Verwarmt een klein beetje. Echter savonds van het werk staat die uiteraard nog steeds op 16° en begint die airco vollenbak te koelen. Dan zet je die uiteraard op 24°C zodat de airco niet hoeft hard te werken.....Echter de volgende morgen staat die op 24°C waardoor je de verwarming vollen bak begint. Dan zet ik die weer op 16°C Verwarmt een klein beetje. Echter savonds van het werk staat die uiteraard nog steeds op 16° en begint die airco vollenbak te koelen. Dan zet je die uiteraard op 24°C zodat de airco niet hoeft hard te werken....

You get the point...

Maar wat doe je de ochtend erna dan als het koud is buiten?

Het afzetten van de airco is overigens niet aan te raden, of toch niet om die altijd te laten af staan. Ik zou die toch eens 1x per maand of zo aan zetten, voor moest iemand die echt altijd af laten.

Van de andere kant kan een Tesla daar mogelijk wel beter tegen, omdat die dacht ik hetzelfde airco systeem gebruiken voor de batterij en het interieur. Daar staat de airco mogelijk dus wel altijd aan, of toch als je voldoende lange ritten maakt. Of beter gezegd als de batterij zo warm wordt dat ze gekoeld moet worden (als je gaat superchargen bijvoorbeeld).
Inderdaad. De motor, batterij en interieur zit op hetzelfde circuit. Dus in de winter kan er warmte van de drive unit gerecupereerd worden om het interieur te verwarmen.

Wie geinteresseerd is in de werking van de warmtepomp van een Tesla en een uur tijd teveel heeft:
Deze man legt het enorm goed uit.

Dat publiek laden is toch echt een belachelijk kluwen. Ik heb 2 Allego-locaties op 400m van elkaar, maar de prijzen zijn bij de ene 54 en de andere 44 cent/kWh. De ene heeft als ID #5000ish, de andere #400ish, dus de oudste paal is goedkoper.

Of zoals andere merken ook al een tijdje doen? ;)

Dat publiek laden is toch echt een belachelijk kluwen. Ik heb 2 Allego-locaties op 400m van elkaar, maar de prijzen zijn bij de ene 54 en de andere 44 cent/kWh. De ene heeft als ID #5000ish, de andere #400ish, dus de oudste paal is goedkoper.
Wij zijn nu op vakantie en ik moet de eerste keer publiek laden. Tot nu toe kloppen die prijzen ook langs geen kanten. Ik had ergens ingeplugd voor 0.64euro/kWh en uiteindelijk is het 0.60euro/kWh. Hier in het vakantiepark is het zogezegd 0.98euro/kWh met Luminus die 0.01euro/kWh marge rekent. Wat nogal een idiote prijs is. Mijn andere laadpassen laten geen prijs en Shell Recharge zegt 0.65euro/kWh, maar die kaart heb ik niet. Dus geen idee als het eerder 0.65euro is of 1euro. Zal het de laatste dag wel zien als ik hem hier op het park eens volgooi, maar transparant is het allesinds niet. Dat ze maar snel verplichten om een duidelijk prijs te afficheren en alle laadpassen toelaten. Wat een gedoe dat je er best 3 op zakt hebt om overal te kunnen laden.

Ok, maar dan blijft mijn vraag met wat je wagen vergelijkt, want 'je hebt bespaard' wil zeggen dat je met iets vergelijkt. Is het 1.2% tov 20C instellen, 21C...
Mijn wagen komt ook met van die 'besparingen' af waarbij hij dan op een rit zegt hoeveel extra km's ik kan rijden. Heck, zelfs mijn vorige ICE deed dat, maar ik vind dat soort foefjes eigenlijk gewoon quatsch.
Wagen vergelijkt met 22 of 23 gr Celsius

Ik vraag me dan toch af hoe de auto dat in godsnaam kan weten. Daar zit toch helemaal geen venturi-meter oid op ? Enige dat ik me kan inbeelden is dat hij ergens via een online weerbericht windrichting en -snelheid ophaalt en dat combineert met de GPS gegevens van de wagen waarmee hij kan weten in welke richting je gereden hebt.
Idem met traject, i.e. bergop/bergaf.
Dat doe mijn wagen inderdaad, geeft gemiddelde snelheid van de wind aan, houdt trouwens ook rekening met hoogtegegevens van de map.
De navigatie van mijn Mercedes houdt daar zogezegd ook allemaal rekening mee en zou je bvb laten omrijden omdat hij weet dat het via een andere weg enkele graden warmer is. In de praktijk merk je daar toch echt onmogelijk iets van ? En als ik zie hoe slecht sommige andere 'intelligente' zaken werken, moet ik eens goed lachen met die feature.
verbruik van airco is nu echt niet zo moeilijk om te bepalen ifv instellingen en buitentemperatuur

Ik heb een Maes Hybrid kaart voor mijn Tesla (al jaren heel tevreden over Maes).
Hoe snel komen de laadbeurten in hun portaal, om de kosten te kunnen zien? Ik heb al gehoord - in het algemeen - dat het soms weken duurt, maar kan het ook de dag nadien al zijn? Geen idee waarom dat zolang moet duren, die palen zijn allemaal netwerkgeconnecteerd.

lol.. hoe moet je niet veel premies uitdelen.

Hoeveel EV's heb je onder de 40k nog?

de Dacia? denk mss de pug E208 en de corsa E en dat zal het zowat zijn zeker?

haja, en dan volgend jaar als we overspoeld worden door de chinese merken die wel aan die voorwaarden voldoen gaan ze hun kak intrekken en zeggen dat het niet de bedoeling is van met premies de chinese staat te gaan sponsoren.

382724297_2639031746262416_4663867782362207198_n.jpg

haja, en dan volgend jaar als we overspoeld worden door de chinese merken die wel aan die voorwaarden voldoen gaan ze hun kak intrekken en zeggen dat het niet de bedoeling is van met premies de chinese staat te gaan sponsoren.

Bijkomend: premies verhogen de prijzen van het desbetreffende product.

Voor de 2de hands kan je toch wel wat vinden onder die prijs?

Mmm mss ga ik toch nog 3 maanden wachten om nen nieuwe auto te bestellen.
Anderzijds, hoe doen jullie dat als je niet thuis kan opladen?
Met die van mijn vriendin de eerste maanden niet thuis kunnen opladen. Dat was welgeteld 1 week beetje zoeken. Daarna gewoon continue in de stekker vanaf je eens op stap bent. Er zijn echt veel meer laadpalen dan je denk/weet.

Terug
Bovenaan