Ok, maar dan blijft mijn vraag met wat je wagen vergelijkt, want 'je hebt bespaard' wil zeggen dat je met iets vergelijkt. Is het 1.2% tov 20C instellen, 21C...Ja. Ik interpreteer die correct. Auto gaf vanmorgen aan dat ik 1,2% accu lading heb bespaard op climatisatie. Lijkt me moeilijk dat verkeerd te interpreteren…
Mijn wagen komt ook met van die 'besparingen' af waarbij hij dan op een rit zegt hoeveel extra km's ik kan rijden. Heck, zelfs mijn vorige ICE deed dat, maar ik vind dat soort foefjes eigenlijk gewoon quatsch.
Ik vraag me dan toch af hoe de auto dat in godsnaam kan weten. Daar zit toch helemaal geen venturi-meter oid op ? Enige dat ik me kan inbeelden is dat hij ergens via een online weerbericht windrichting en -snelheid ophaalt en dat combineert met de GPS gegevens van de wagen waarmee hij kan weten in welke richting je gereden hebt.Ik kan dat dus wel want mijn auto geeft dat aan. En impact van windsnelheden geeft hij ook aan
Idem met traject, i.e. bergop/bergaf.
De navigatie van mijn Mercedes houdt daar zogezegd ook allemaal rekening mee en zou je bvb laten omrijden omdat hij weet dat het via een andere weg enkele graden warmer is. In de praktijk merk je daar toch echt onmogelijk iets van ? En als ik zie hoe slecht sommige andere 'intelligente' zaken werken, moet ik eens goed lachen met die feature.
(toegegeven, ik ben niet de meest zuinige mens wel).