Elektrische wagens

Enkel als ze van voor 31/12/2018 zijn en maar tot eind dit jaar dacht ik. Vanaf 2024 enkel echte winterbanden.
Goed om te weten! Nuja we hebben ook nog een diesel staan waar we ook al winterbanden voor hebben, dus mogelijks gaan we gewoon met die ipv ook nog eens speciaal winterbanden te kopen voor de elektrische.

Enkel als ze van voor 31/12/2018 zijn en maar tot eind dit jaar dacht ik. Vanaf 2024 enkel echte winterbanden.
Bron? Wat ik kan terugvinden is dat er een sneeuwvlokje op moet staan ipv het oude M+S logo, banden die gekocht zijn voor 01/01/2018 met een M+S logo mogen nog gebruikt worden tot september 2024.

Volgens de info die ik kan vinden mogen all-season banden nog steeds na september 2024, maar ze moeten het sneeuwvlokje logo hebben.

Deze ochtend achter een EV gehangen. Om de 5 seconden die remlichten aan, zooooo hatelijk :lol: Er reed ook niemand voor hem, dus vermoed dat het telkens was als ie van het gas ging om te coasten... Was een Mercedes EQA.

Deze ochtend achter een EV gehangen. Om de 5 seconden die remlichten aan, zooooo hatelijk :laugh: Er reed ook niemand voor hem, dus vermoed dat het telkens was als ie van het gas ging om te coasten... Was een Mercedes EQA.
Ze zouden toch iets moeten uitvinden waarbij je op een knopje drukt dat je auto een bepaalde snelheid vasthoudt, zou echt fantastisch zijn!

Bron? Wat ik kan terugvinden is dat er een sneeuwvlokje op moet staan ipv het oude M+S logo, banden die gekocht zijn voor 01/01/2018 met een M+S logo mogen nog gebruikt worden tot september 2024.

Volgens de info die ik kan vinden mogen all-season banden nog steeds na september 2024, maar ze moeten het sneeuwvlokje logo hebben.

Ik wist niet dat all-season banden ook een sneeuwvlokje hebben, maar in dat geval tellen ze dus idd als winterbanden.

Deze ochtend achter een EV gehangen. Om de 5 seconden die remlichten aan, zooooo hatelijk :lol: Er reed ook niemand voor hem, dus vermoed dat het telkens was als ie van het gas ging om te coasten... Was een Mercedes EQA.

Als hij coast branden er normaal geen remlichten. Dat is pas bij voldoende afremming en wss staat hij dan in OPD en remt hij dus licht af.

Deze ochtend achter een EV gehangen. Om de 5 seconden die remlichten aan, zooooo hatelijk :laugh: Er reed ook niemand voor hem, dus vermoed dat het telkens was als ie van het gas ging om te coasten... Was een Mercedes EQA.
Waarschijnlijk iemand die nog wat moet wennen aan one pedal driving :)
Vanaf (ik dacht) 26% regen gaan de remlichten branden, dus zowel in de default D stand als D- gaan de remlichten branden als je het gaspedaal lost. In D+ gaan de remlichten nooit vanzelf aan omdat hij dan als een gewone auto rijdt.

Waarschijnlijk iemand die nog wat moet wennen aan one pedal driving :)
Vanaf (ik dacht) 26% regen gaan de remlichten branden, dus zowel in de default D stand als D- gaan de remlichten branden als je het gaspedaal lost. In D+ gaan de remlichten nooit vanzelf aan omdat hij dan als een gewone auto rijdt.
Normaal zijn de remlichten gebonden aan een bepaalde vertragingsnelheid. Niet aan %regeneratie.

Dat blijkt zo. Weinig ervaring met all season , das vlees noch vis in mijn ogen.
Ik rij met Hankook all season (juiste naam ontsnapt me), veel beter dan de Michelin's die ik er voor had.
Niet dat ik mee die Michelin's echt problemen had maar het verschil in grip was echt heel goed merkbaar. Zelfs met spiksplinternieuwe banden.
Uit stilstand zou ik nog eens kunnen doorspinnen maar vooral de laterale grip is enorm.
Persoonlijk zou ik geen andere meer willen. Ik doe ook maar ongeveer 8000 km per jaar. Ik heb nu ook mijn rijbewijs voor de motor sinds een jaar dus dat aantal zal waarschijnlijk nog dalen, vooral in de zomer

Normaal zijn de remlichten gebonden aan een bepaalde vertragingsnelheid. Niet aan %regeneratie.

Elk merk doet een beetje zijn zin daarin. Heeft o.a. te maken omdat de wetgeving in veel landen achterloopt. Heb daar eens een filmpje op YouTube van gezien. Daarin zag je dat bvb een Ioniq 5 veel te weinig de remlichten laat branden.
Trouwens, %regen en vertraging zijn natuurlijk ook gecorreleerd.
Edit: gevonden:

Trouwens, %regen en vertraging zijn natuurlijk ook gecorreleerd.

Als ik bergaf ga heb ik wel redelijk wat regeneratie zonder dat de wagen vertraagd, soms versnelt die zelfs.
De ratio is berop en bergaf dus zeer verschillend. Enige correcte methode is de G-krachten in rekening brengen en alles dat trager gaat dan coasten de lichten laten branden.

Eerste rit naar mijn werk
Heb nu eens naar het verbruik gekeken.
Verwarming op 20 graden, radio op en bij aankoop liggen er al winterbanden op dus ook niet ideaal voor verbruik.
Over 10,9 km heb ik 16,7 kwh verbruikt
Met 76% vertrokken en met 71 toegekomen
Eigenlijk nog niet opgezocht wat de fabrieksopgave is,maar het is toch wat het is ;-)

Eerste rit naar mijn werk
Heb nu eens naar het verbruik gekeken.
Verwarming op 20 graden, radio op en bij aankoop liggen er al winterbanden op dus ook niet ideaal voor verbruik.
Over 10,9 km heb ik 16,7 kwh verbruikt
Met 76% vertrokken en met 71 toegekomen
Eigenlijk nog niet opgezocht wat de fabrieksopgave is,maar het is toch wat het is ;-)
Das stevig, maar voor een groot gedeelte te wijten aan uw verwarming. Zou normaal maar +-2kwh mogen zijn op die afstand. Ik zet de verwarming ni op boven de 10° enkel zetelverwarming.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan