Elektrische wagens

Ik zaag over jouw online gestoef dat werkelijk op niets slaat. Ik post hier professioneel websites die professionele tests gedaan hebben. In de échte wereld heb je bruggen, moet je remmen voor fietsers, optrekken, remmen voor rood licht, optrekken, enz... wat maakt dat je hier echt niet kan verkondigen dat we allemaal met de ix3 500km kunnen rijden.

Ik heb geclaimed dat ik 1 keer tot aan 500km ben geraakt, niet dat ik dat constant kan, Poeperman heeft dat bevestigd.

Ik heb wel mijn verbruikscijfers gedeeld, telkens over een HELE maand. 3 van die maanden (Juni, Augustus en lopende September) zitten gemiddeld boven de WLPT van 460km (en ik heb de 20" velgen dan nog). In juni heb ik per laadbeurt van 100% gemiddeld 486km afgelegd en de laatste keer dat ik keek waren er echt andere mensen, stoplichten, bruggen etc. Dus het kan zeker wel, afhankelijk van temp en omstandigheden.
Gemiddeld laad ik tot 85%, dus dan heb ik een range van 413km. Vind dat voor een iX3, wat ten slotte maar een omgebouwde ICE is, vrij indrukwekkend.

Slechtste in de winter is nog steeds 322km (gemiddeld), als je veel kleine afstanden doet in de winter ga je zelfs de 200km niet halen, dat kan ik je nu al zeggen.

Laatst bewerkt:
Wat een gezwans opnieuw.
WLTP is geen verkoopspraatje, maar een geijkte methode. Hoe moet de range voor fabrieksopgave anders gemeten worden? Een vast aantal keer remmen en proberen exact 20 keer voor een rood licht te staan. En dat allemaal op een zonnige ochtend met exact 18°C bij een 2bft oosterwind?
De WLTP methode was in het leven geroepen om een realistischer verbruik te krijgen voor ICE wagens.
Het zou nu ook mooi zijn mochten ze eentje uitvinden voor EV’s. Want nu zit er te weinig autosnelweg in, terwijl dit net het zwakke punt is bij een EV.
Zodat je als consument beter weet wat het echte verbruik is. Want ik moet toch al heel veel moeite doen en geluk hebben tegen dat ik de WLTP waarde kan overtreffen.

Ik heb inderdaad al meermaals, heel vaak zelfs +500km zien staan, maar zoals eerder gezegd, dat is gewoon gebaseerd op de laatste km's die je aflegt. Als ik 10km met meewind naar huis rijd heb ik soms een avg. van 12kwh/100km. Die wagen projecteert dan die rijstijl op de range, wat natuurlijk niet realistisch is. Maar 400-450km haal ik in de zomer eigenlijk altijd. Ik rijd zelden tot nooit meer dan de maximum snelheid, maar ik geef altijd 100% stroom aan de lichten en ik hou van gierende bandjes op op- en afritten.

Het gegeven "SPORT" doet volgens mij nauwelijks iets.

Maar als ik ver moet, laad ik heel vaak tot 100% en ik rijd hem ook gewoon leeg als ik weet dat ik kan laden op verplaatsing.

IMG-0789.jpg
FYI: er staat een adres in uw laatste screenshot, hopelijk niet uw thuisadres

De WLTP methode was in het leven geroepen om een realistischer verbruik te krijgen voor ICE wagens.
Het zou nu ook mooi zijn mochten ze eentje uitvinden voor EV’s. Want nu zit er te weinig autosnelweg in, terwijl dit net het zwakke punt is bij een EV.
Zodat je als consument beter weet wat het echte verbruik is. Want ik moet toch al heel veel moeite doen en geluk hebben tegen dat ik de WLTP waarde kan overtreffen.
Opnieuw, het is een wereldwijde algemene norm. Het is niet omdat er voor ons te weinig autosnelweg in de norm staat, dat dit voor iedereen zo is.
Voor iemand die de wagen rond de kerktoren gebruikt, is het wel een haalbare test. Genoeg mensen die met hun wagen bijna nooit sneller dan 90km/h rijden. Waarom zou de test anders moeten zijn voor ICE en EV? Want zo staat er eigenlijk te weinig autosnelweg in de norm voor een diesel.

Een genormeerde test is altijd lastig te herhalen, voor gelijk welk toestel. Gebruikerservaringen van mensen met hetzelfde profiel als u zijn altijd veel interessanter en dienen als referentie genomen te worden.

Damn, 500 km estimated range met de iX3, knap!
Ik doe veel autostrade (E40, E19, E17) en nu in de zomer deed ik bv. in augustus 18.3kWh/100km op een totaal van 2000 km.

Opnieuw, het is een wereldwijde algemene norm. Het is niet omdat er voor ons te weinig autosnelweg in de norm staat, dat dit voor iedereen zo is.
Voor iemand die de wagen rond de kerktoren gebruikt, is het wel een haalbare test. Genoeg mensen die met hun wagen bijna nooit sneller dan 90km/h rijden. Waarom zou de test anders moeten zijn voor ICE en EV? Want zo staat er eigenlijk te weinig autosnelweg in de norm voor een diesel.

Een genormeerde test is altijd lastig te herhalen, voor gelijk welk toestel. Gebruikerservaringen van mensen met hetzelfde profiel als u zijn altijd veel interessanter en dienen als referentie genomen te worden.
Het probleem is dat het consistent een te rooskleurig beeld geeft van het bereik van EV's.
Telkens als je de WLTP leest van een EV dien je in je achterhoofd te houden "Nee dat klopt niet, die wagen kan dat niet".
Het is gewoonweg de boel belazeren op grote schaal.

Als ze die test nu aanpassen en een significant deel van de test op de autostrade aan 125 km/h doen dan zou het misschien ietwat de realiteit weergeven.

Het probleem is dat het consistent een te rooskleurig beeld geeft van het bereik van EV's.
Telkens als je de WLTP leest van een EV dien je in je achterhoofd te houden "Nee dat klopt niet, die wagen kan dat niet".

Als ze die test nu aanpassen en een significant deel van de test op de autostrade aan 125 km/h doen dan zou het misschien ietwat de realiteit weergeven.
Maar dat is toch net hetzelfde met ICE, geen enkele auto haalt daar zijn WLPT verbruik, ze zitten er ook allemaal x liter per 100km boven.
Bij EV is dat vooral belangrijk voor de range want meestal bedrijfswagen en laadkost is niet voor de gebruiker. Bij een ICE die dan prive aangekocht is speelt de range zo niet, maar is de brandstofkost wel voor de gebruiker en valt die meestal een pak hoger uit dan voorzien.

En als ze dat doen, komen er klagen dat ze ergens wonen waar het soms -20 vriest en dat ze dan de range niet halen. De WLTP-range is een vergelijkingsinstrument tussen auto's, geen officiële belofte dat je die range haalt...

Ja, je kan dat zo bekijken als we voor het gebruik van de meeste mensen moeten stellen dat de range tussen pakweg 2/3 en 4/5 van de WLTP uitkomt. Dat je het in feite zo niet mag bekijken, maar eerder enkel een wetenschappelijke vergelijkende basis is zoals een octaangetal van brandstof zoals Ugar zegt klopt ook. Wie weet waren wel autofabrikanten betrokken bij de ontwikkeling van die standaard, en dat ze die liever wat rooskleuriger hadden dan somber, kan ook uiteraard. Maar het is wat het is, en als je dat weet is er geen probleem.

Google zegt:
The Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) measures the range of a car travelling at an average speed of 46.5 km/h in summer temperatures from a 100% to 0% state of charge.

Dus als je met een constante snelheid in de zomer rond de kerktoren rijdt en de safetymarge van je batterij (die ook kan verschillen per fabrikant) overboord gooit zal je misschien in de buurt komen.

Als ik een normale rit doe waar ook autostrade inzit, kom ik vaak uit op een gemiddelde snelheid van in de 70km/h. Das door rode lichten van en naar de autostrade, enz. Dus al vrij normaal dat ik WLTP niet zou halen moest ik zo electrisch rijden.

@Horse
Verder na een paar minuten googelen volgende cijfers: (snel en vooral grof bij mekaar geflansd, maar gewoon om idee te hebben)

Aerodynamica Tesla model 3: 22Cd
Aerodynamica BMW iX3: 29Cd

When the vehicle is driving at speeds of 120 km/h, the air resistance is responsible for about 75% of its total energy consumption.

Per 50kg extra gewicht neemt het verbruik van een wagen ongeveer 1% toe.

Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, dus eens boven de 90km/u wordt dat vrij steil, dat is misschien voor een klein stukje ook een reden waarom vrachtwagens daarop gelimiteerd zijn met hun aero van een baksteen.

Als je al die zaken combineert, kan je snappen waarom het reeel verbruik nog iets meer zal afwijken van de WLTP bij een iX3 dan bij een Model 3, vooral omdat bij de meeste mensen de gemiddelde snelheid hoger ligt dan die 46,9 km/u van de WLTP:
De iX3 verbruikt (aero 29 tov 22) 25% keer meer qua luchtweerstand. Maar aero telt maar voor 75% mee van totaalverbruik bij 120km/u, dus 18% meerverbruik door de extra luchtweerstand van de iX3, en dus de efficientie van aandrijving buiten beschouwing. (ik ben niet verantwoordelijk voor denkfouten hier, corrigeer gerust als ik verkeerd reken, kheb wel wat afgerond uiteraard :tongue: )

Aan 90km/u ipv 120km/u zal die extra 18% al een stuk minder zijn, omdat het percentage aero in uw totaalverbruik daalt.
Beide wagens zullen aan 90 km/u zo'n 20 tot 25% minder verbruiken dan aan 120km/u.

En ongeacht de snelheid zullen er nog een paar % bijkomen tov een Model 3 door het extra gewicht van de iX3, en als je vaak snel optrekt zal dat gewicht ook meer beginnen doorwegen uiteraard.

Simpel gezegd: hoe vierkanter uw EV, hoe belangrijker u kalm te houden op de snelweg, wat vrij logisch is. En hoe vierkanter, hoe harder je gaat afzitten van je WLTP als je toch veel sneller gaat cruisen dan 90km/u.

:offtopic: Dat de waalse regering nu ook de zwaardere voertuigen meer gaat belasten kreeg al snel kritiek alsof ze daarmee de EV's weer meer ontmoedigen. Dat is dan weer te kort door de bocht want het is ergens te begrijpen: hiermee ontmoedigt men vooral de heel zware EV's met een slechte drag en enorme batterij om dat te compenseren, want dat is ook niet echt de bedoeling in de transitie naar EV.

Laatst bewerkt:
Maar dat is toch net hetzelfde met ICE, geen enkele auto haalt daar zijn WLPT verbruik, ze zitten er ook allemaal x liter per 100km boven.
Bij EV is dat vooral belangrijk voor de range want meestal bedrijfswagen en laadkost is niet voor de gebruiker. Bij een ICE die dan prive aangekocht is speelt de range zo niet, maar is de brandstofkost wel voor de gebruiker en valt die meestal een pak hoger uit dan voorzien.

Is het verschil bij een EV niet groter dan bij de meeste ICE's?

En zeker bij een diesel loopt je verbruik maar beperkt op als je bv. 120 km/u rijdt, waarbij het optimum ergens tussen de 70 en 90 ligt; bij een EV ligt het optimum eerder bij 20 - 30 km/u en stijgt het verbruik veel meer dan lineair bij toenemende snelheid.

Is het verschil bij een EV niet groter dan bij de meeste ICE's?

En zeker bij een diesel loopt je verbruik maar beperkt op als je bv. 120 km/u rijdt, waarbij het optimum ergens tussen de 70 en 90 ligt; bij een EV ligt het optimum eerder bij 20 - 30 km/u en stijgt het verbruik veel meer dan lineair bij toenemende snelheid.
Mijn officieel verbruik is 8.2l/100km, effectief verbruik is 11.2l, 27% verschil dus.
Diezelfde afwijking op de iX3 zou een reële range (bij 23 graden) van 335km geven. Ik kan u enkel zeggen dat de reele range aanzienlijk meer is dan dat :).

When the vehicle is driving at speeds of 120 km/h, the air resistance is responsible for about 75% of its total energy consumption.

Per 50kg extra gewicht neemt het verbruik van een wagen ongeveer 1% toe.

Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, dus eens boven de 90 wordt dat vrij steil, dat is misschien voor een klein stukje ook een reden waarom vrachtwagens daarop gelimiteerd zijn met hun aero van een baksteen.

Als je al die zaken combineert, kan je snappen waarom een iX3 meer zal verbruiken dan een Model 3.
Aan 90km/h verbruikt de iX3 (29/22) = 32% keer meer qua luchtweerstand. Maar aero telt maar voor 75% mee van totaalverbruik, dus 24% meerverbruik door de extra luchtweerstand van de iX3, efficientie van aandrijflijn buiten beschouwing.

En aan 120km/h gaat die 24% in absolute cijfers veel meer zijn, want dan verbruiken ze allebei veel meer dan aan 90km/h.
En ongeacht de snelheid zullen er nog een paar % bijkomen in het voordeel van de Model 3 omdat hij lichter is.
Ik denk dat uw conclusie wel klopt, daar niet van, maar moet er in de drag formule ook geen rekening gehouden worden met het frontale oppervlak van de wagen? Ik dacht dat de Cd enkel maar weergeeft hoe aerodynamisch een vorm is. En dus als je een schaalmodel zou bouwen op 1:2 dat je schaalmodel dus eigenlijk 4 keer minder luchtweerstand heeft dan het levensgrote alternatief (2x minder hoog en 2x minder breed is 4x totaal). Maar dat ze wel dezelfde Cd hebben (want hun vorm is hetzelfde).

Ik weet dus niet of je zomaar met die Cd mag beginnen rekenen tussen verschillende modellen. In dit geval gaat het nog nadeliger uitdraaien voor de iX3 gok ik.

Een iX3 heeft ook nog eens bredere banden dan een model 3, en zo zijn het veel keer +-jes in het nadeel van de iX3.
Maar de iX3 is navenant zware baksteen vorm redelijk zuinig.

Ik denk dat uw conclusie wel klopt, daar niet van, maar moet er in de drag formule ook geen rekening gehouden worden met het frontale oppervlak van de wagen? Ik dacht dat de Cd enkel maar weergeeft hoe aerodynamisch een vorm is. En dus als je een schaalmodel zou bouwen op 1:2 dat je schaalmodel dus eigenlijk 4 keer minder luchtweerstand heeft dan het levensgrote alternatief (2x minder hoog en 2x minder breed is 4x totaal). Maar dat ze wel dezelfde Cd hebben (want hun vorm is hetzelfde).

Ik weet dus niet of je zomaar met die Cd mag beginnen rekenen tussen verschillende modellen. In dit geval gaat het nog nadeliger uitdraaien voor de iX3 gok ik.
Ja, en de manier dat ik met de percentages omging rammelde wat, dat heb ik intussen al wat ge-edit.

Maar goed punt, ze geven in de specs ook steeds die front surface area op naast de cd.
Het lijkt er toch op dat de cd wel verandert als je eenzelfde model van schaal verandert als ik het even google, en het heeft te maken met andere fluido eigenschappen van de lucht zelf op een andere schaal.

Dat lucht zich anders gedraagt op andere schaal wist ik wel al, want als ik mijn schaal 1/10 buggy vergelijk met schaal 1/1, werkt die wing ook anders. Bij een F1 werkt dat zoals bij een vliegtuig (maar dan omgekeerd voor downforce ipv lift) en is de vorm meer van belang. Die op een 1/10 werken meer gewoon op weerstand van het achterste rechtopstaande stuk ervan, en als we meer of minder downforce willen, maken we dat rechtopstaand stuk achteraan gewoon hoger of lager door die lexan wing anders uit te knippen. De zijkanten zijn voor stabiliteit.

Crash schaal 1/10 auto's op WK in Phoenix vandaag
Op het WK, zo ne goed getimede foto, met net zo ne chassis sticker...epic! :woohoo:
Een finale van het WK dinsdag voor de geinteresseerden
Ik rij in feite al 20 jaar met EV's :laugh: Vanaf volgend jaar ook met een 1/1, de offerte voor een Volvo EX30 Ultra is ingediend, ik wacht nog op bevestiging door de leasing.

Laatst bewerkt:
Mijn officieel verbruik is 8.2l/100km, effectief verbruik is 11.2l, 27% verschil dus.
Diezelfde afwijking op de iX3 zou een reële range (bij 23 graden) van 335km geven. Ik kan u enkel zeggen dat de reele range aanzienlijk meer is dan dat :).

Welke ICE is dat wel die zo zuipt? :p

Ik moet toegeven dat ik zelf alleen ervaring heb met diesels. Mijn huidige verbruikt gemiddeld (na 100.000 km, vooral stadsverkeer en autostrade aan 120 km/u) 10% minder dan WLTP.

Gevonden: je moet beide waardes inderdaad vermenigvuldigen.

The total resistance offered by the vehicle is the product of frontal area and drag coefficient. The force exerted by air on anybody moving through it is called Aerodynamic Drag.

Wat betreft het 1:2 schaalmodel dat je aanhaalde en dan :4 doen klopt wel qua oppervlakte, maar door andere fluido eigenschappen van lucht op die schaal zou dat dan weer niet 100% kloppen. Na aero tests met schaalmodellen moeten ze blijkbaar nog veel zware berekeningen doen om iets te kunnen zeggen over de echte schaal.

Maar je zat wel al vele korter bij de waarheid dan ik: om 2 wagens te vergelijken naar effect van aero op verbruik, moeten we inderdaad eerst hun Cd en frontoppervlak vermenigvuldigen! :thumb: En kheb de opp niet opgezocht, maar zoals je zegt zal dat nog meer in het nadeel zijn van de iX3...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan