Elektrische wagens

Gevonden: je moet beide waardes inderdaad vermenigvuldigen.

The total resistance offered by the vehicle is the product of frontal area and drag coefficient. The force exerted by air on anybody moving through it is called Aerodynamic Drag.

Wat betreft het 1:2 schaalmodel dat je aanhaalde en dan :4 doen klopt wel qua oppervlakte, maar door andere fluido eigenschappen van lucht op die schaal zou dat dan weer niet 100% kloppen. Na aero tests met schaalmodellen moeten ze blijkbaar nog veel zware berekeningen doen om iets te kunnen zeggen over de echte schaal.

Maar je zat wel al vele korter bij de waarheid dan ik: om 2 wagens te vergelijken naar effect van aero op verbruik, moeten we inderdaad eerst hun Cd en frontoppervlak vermenigvuldigen! :thumb: En kheb de opp niet opgezocht, maar zoals je zegt zal dat nog meer in het nadeel zijn van de iX3...
Je moet inderdaad beide vermenigvuldigen.
En schaalmodellen werken inderdaad niet perfect, dat geldt ook voor schaalmodellen van hydraulische systemen.

Het kan blijkbaar nog sneller, alhoewel dit nu niet direct een auto is waar mensen mee naar de Colruyt gaan rijden
En de meeste auto bestuurders wegen meer dan 40kg.
12 m afstand nodig om 100 km/h te rijden :rofl:

Da’s 3G aan acceleratie. Doet me denken aan die Japanse rollercoaster die 180km/u doet in minder dan 2” en dicht moest omdat er al verschillende bezoekers breuken opliepen :p.

Gisteren de Honda E gaan halen.
Dat ding(etje) rijd zalig en toch wel vlotter dan ik dacht om van een type r te komen.
Was zo overweldigend v d gadgets dat ik niet eens gevonden heb hoe ik de cruisecontrol moest opzetten🙈
Hij stond natuurlijk snel op sport😁
Had de garage niet verwittigd dat ik er al zo snel achter kwam.
Wagen was 58%
Airco op en dus op "sport"en van gent naar aalst autostrade ,niet echt op gelet maar dacht dat de rit 39km was.
Staat ook al op winterbanden en met deze temperaturen ook niet ideaal voor het verbruik denk ik

Thuisgekomen op 32%

Met het goede weer en gekeken dat ik vanaf 10 u tot 17 uur meer dan 2300watt produceer heb ik de chargetimer ingesteld.

Op 7 uur met de oem 10A max 2,3kW charger zitten we nu op 77%
Kan ik al mee leven.

De charger word helemaal niet warm ook 👌

We gaan nu de manual eens wat lezen.

Airco op en dus op "sport"en van gent naar aalst autostrade ,niet echt op gelet maar dacht dat de rit 39km was.
Staat ook al op winterbanden en met deze temperaturen ook niet ideaal voor het verbruik denk ik

Proficiat!
Nu al winterbanden? Het is nog volop zomer :D.

Ik twijfel voor de winterbanden, ze zitten in de lease maar dat is altijd zo een gedoe om naar de bandencentrale te rijden.
Als er ijzel/sneeuw ligt laat ik de auto toch staan, dan vertik ik het om 180km naar kantoor te rijden wegens te veel m*ng*l*n op de weg.

Qua vlotheid is 315Nm koppel ook al wat. De iX3 heeft met 400Nm eigenlijk niet zoveel meer. De EQC is 700+Nm koppel als ik het goed heb.

Ze zaten er bij de aankoop op dus ja.
Laat ze maar zitten want dit is mijn eerste RWD die ik in mijn leven heb🙈

En de oem velgen zijn nu ook niet moeders mooiste dus ze kunnen er op blijven.

Na de winter kijk ik wss toch eens voor een mooie set velgen en moeten er terug michelin pilot sports opkomen.

Een setje velgen vinden naar mijn gedacht zal ook nog wat worden😅
Is breedset met vooraan 17" 6,5 5x114,3 et55 en achteraan 7,5 breed met et 50

Moet nu wachten op mijn inschrijvingsformulier dat ik wss woensdag ga krijgen.
Was een duitse import ruil tussen hondadealers,daar verkopen ze moeilijk maar daar verkoopt de cr-v diesel dan zeer goed dus win-win voor beide.

Heb het risico al gelopen vrijdag om hem thuis te brengen (om eindelijk eens wat slaaprust te hebben) maar daarna is hij dus in de garage blijven staan.
Was wel al verzekerd enzo en had mijn nrplaten maar als politie lastig willen doen kun je het vlaggen hebben.

Proficiat!
Nu al winterbanden? Het is nog volop zomer :D.

Ik twijfel voor de winterbanden, ze zitten in de lease maar dat is altijd zo een gedoe om naar de bandencentrale te rijden.
Als er ijzel/sneeuw ligt laat ik de auto toch staan, dan vertik ik het om 180km naar kantoor te rijden wegens te veel m*ng*l*n op de weg.

Qua vlotheid is 315Nm koppel ook al wat. De iX3 heeft met 400Nm eigenlijk niet zoveel meer. De EQC is 700+Nm koppel als ik het goed heb.

Winterbanden helpen ook bij hevige regen of water dat zich ophoopt in spoorvorming, wat al een stuk vaker voorkomt in België dan ijzel/sneeuw :)
Minder risico op aquaplaning of doorslippen. En het kan aan mij liggen, maar zeker bij achterwielaandrijving ben ik wel blij met winterbanden tijdens zware regenval.

Voor de fun eens gekeken op autoscout24. Er staan toch heel wat MG5 breaks te koop, vanaf rond de 30k. Nog altijd veel geld natuurlijk, maar veel breaks zitten volgens mij nieuw ook tegen zo'n prijs aan.

Winterbanden helpen ook bij hevige regen of water dat zich ophoopt in spoorvorming, wat al een stuk vaker voorkomt in België dan ijzel/sneeuw :)
Minder risico op aquaplaning of doorslippen. En het kan aan mij liggen, maar zeker bij achterwielaandrijving ben ik wel blij met winterbanden tijdens zware regenval.
Dat klopt niet:
Bij regen zijn zomerbanden beter dan winter.

Dat klopt niet:
Bij regen zijn zomerbanden beter dan winter.

Winterbanden zullen een langere remafstand hebben dan zomerbanden bij regen en matige tot hoge temperatuur, maar minder risico op aquaplaning door de betere waterafvoer.
Langere remafstand vind ik minder een probleem want dat is voorspelbaarder dan aquaplaning en kan je gemakkelijker incalculeren...

Vorige winter geen winterbanden gelegd, maar nu gaan we in februari wel een sneeuwvakantie doen in Duitsland voor een week. Beetje tricky om er dan geen leggen lijkt mij... Maar ook wat onnozel voor die ene week.

Gisteren de Honda E gaan halen.
Dat ding(etje) rijd zalig en toch wel vlotter dan ik dacht om van een type r te komen.
Was zo overweldigend v d gadgets dat ik niet eens gevonden heb hoe ik de cruisecontrol moest opzetten🙈
Hij stond natuurlijk snel op sport😁
Had de garage niet verwittigd dat ik er al zo snel achter kwam.
Wagen was 58%

Thuisgekomen op 32%

Met het goede weer en gekeken dat ik vanaf 10 u tot 17 uur meer dan 2300watt produceer heb ik de chargetimer ingesteld.

Op 7 uur met de oem 10A max 2,3kW charger zitten we nu op 77%
Kan ik al mee leven.

De charger word helemaal niet warm ook 👌

We gaan nu de manual eens wat lezen.
mooi, knappe wagen, alleen vind ik die wel vrij duur voor wat het is qua batterij/rijbereik.

Vorige winter geen winterbanden gelegd, maar nu gaan we in februari wel een sneeuwvakantie doen in Duitsland voor een week. Beetje tricky om er dan geen leggen lijkt mij... Maar ook wat onnozel voor die ene week.

In Duitsland zijn winterbanden wel verplicht bij winterse omstandigheden en volgens mij is die kans in Februari aanzienlijk. In Belgie mag je dan zelfs rondkarren met zomerbanden met 1,6mm profiel...

Vrij zeker dat je remafstand bij droog weer en matige temperatuur (15 a 20 graden) 25% langer is met je winterbanden in de zomer.
Een winterband heeft trouwens niet altijd meer water afvoer dan en zomerband, soms is het zelfs slechter 🤡

Ja, ter verduidelijking: ik bedoelde regen bij koudere temperaturen, bij 15-20° en meer zou ik winterbanden absoluut niet aanraden...

Goed om te weten dat die betere water-afvoer niet voor alle winterbanden geldt, dan heb ik tot nu toe wel geluk gehad, op zijn minst met een paar merken/types waarbij het verschil duidelijk te merken was.

Terug
Bovenaan