Elektrische wagens

Renault maakt weer een knappe crossover. Ok, jammer dat het een fwd is, en "slechts" 220pk maximaal, maar ziet er toch een ruime gezinswagen uit. Gaat een toppertje in de firma leasers worden denk ik.

900

Dat glazen pano dak dat kan gedimd worden ben ik wel zwaar jaloers op

900
Die velgen zeg, hoe lelijk is dat.. pfff

Allez, Wallonië moet weer speciaal doen : https://www.rtbf.be/article/reforme...ce-mercredi-au-parlement-de-wallonie-11251378
ze gaan nu extra belasten op het gewicht en de kracht van het voertuig. Dat snap ik dus niet.. bij mijn weten is een EV altijd performanter (meer pk's) dan een benz/diesel, en het gewicht is ook veel malen groter, door de batterij. En het plafond dat ze instellen is 9000 euro.. (plafond ligt nu wel veel hoger bij een sportwagen ofzo, dus daar heb je dan weer een voordeel uiteraard).
Aan de ene kant willen ze iedereen naar EV pushen, maar aan de andere kant gaan ze het extra belasten.. Dus ik moet zien dat ik voor 1 juli 2025 een andere wagen koop (nieuw of tweedehands), zodat ik nog een paar jaren niet aan die BIV moet denken.

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van elektrische wagens/zonnepanelen, maar binnenkort ga ik een elektrische bedrijfswagen (en laadpas) krijgen.
Hoe werkt dat dan precies als je thuis laadt? Vergoed je werkgever je dan voor de energiekost ongeacht of die energie geleverd wordt via het net of via je zonnepanelen? Dat lijkt me ergens too good to be true?

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van elektrische wagens/zonnepanelen, maar binnenkort ga ik een elektrische bedrijfswagen (en laadpas) krijgen.
Hoe werkt dat dan precies als je thuis laadt? Vergoed je werkgever je dan voor de energiekost ongeacht of die energie geleverd wordt via het net of via je zonnepanelen? Dat lijkt me ergens too good to be true?

Er wordt gemeten vanaf de laadpaal. Dus van waar de stroom vandaan komt maakt niet uit.

Ben gaan testrijden met een Polestar 2, het nieuwe model met de upgrades. Ik ben er niet instant verliefd op geworden, had ik ook niet verwacht, maar al bij al lijk je toch wel veel waar voor je geld te krijgen. Een hoop pluspunten, een paar minpunten maar die laatste kunnen soms wel doorwegen.

Pluspunten:
  • Erg fijne rijervaring met mijn favoriete one pedal driving tot nu toe. Er zijn verschillende settings en op de middelste (laag eigenlijk) was ik er nog sneller mee weg dan bij de andere merken. Over de andere assistentiesystemen kan ik niet heel erg veel zeggen na een rit van een uur maar die lijken allemaal gewoon goed te werken. De lane assist werkte alvast niet op mijn zenuwen.
  • infotainmentsysteem. Ook dit vond ik beter dan bij een hoop concurrenten. Android Auto als standaard lijkt heel goed te werken, het scherm in het midden is intuïtief en heb ik amper moeten gebruiken tijdens het rijden, alle info staat toch voor u
  • specifieke elektrische specs: ik wist dat Polestar vroeger niet de beste range en verbruik had maar dat leek nu toch wel vrij goed mee te vallen. Heb de specifieke cijfers niet onthouden maar het verbruik was ietsje hoger dan de BMW i4 ener was niet veel range af gegaan op dat uur
  • parkeren was veel beter dan bij Tesla en ook iets makkelijker dan bij de i4, had het gevoel dat de draaicirkel van de Polestar kleiner is + 360° camera is standaard
  • poken aan het stuur lol

Minpunten:
  • Ophanging is relatief hard, je voelt de weg toch wel meer dan bij de i4. Bij Tesla ging ik er op voorhand al vanuit dat dat zoog dus was ik misschien minder streng.
  • vrij goed van isolatie dus een redelijk stille rijervaring, alleen vond ik wel dat het rolgeluid van de banden meer opvalt, zeker met de radio af
  • daarbij aansluitend: geluidssysteem was niet speciaal
  • stoelen zaten niet supercomfortabel
Ik vergelijk vooral met de i4 die mijn voorkeur had, op zich vind ik dit wel een deftig alternatief. Iets goedkoper voor meer range, meer opties inbegrepen en vooral snelle levertijden, ik zou in oktober mijn configuratie kunnen hebben. Het interieur is trouwens wel vrij krap, voor sommigen kan dat misschien een minpunt extra zijn. Ik ben zelf niet zo groot dus ik stoorde me er niet aan. De uitleg bij Polestar zelf was ook dik in orde, goed geholpen met veel info.

Allez, Wallonië moet weer speciaal doen : https://www.rtbf.be/article/reforme...ce-mercredi-au-parlement-de-wallonie-11251378
ze gaan nu extra belasten op het gewicht en de kracht van het voertuig. Dat snap ik dus niet.. bij mijn weten is een EV altijd performanter (meer pk's) dan een benz/diesel, en het gewicht is ook veel malen groter, door de batterij. En het plafond dat ze instellen is 9000 euro.. (plafond ligt nu wel veel hoger bij een sportwagen ofzo, dus daar heb je dan weer een voordeel uiteraard).
Aan de ene kant willen ze iedereen naar EV pushen, maar aan de andere kant gaan ze het extra belasten.. Dus ik moet zien dat ik voor 1 juli 2025 een andere wagen koop (nieuw of tweedehands), zodat ik nog een paar jaren niet aan die BIV moet denken.
Op zich is het niet meer dan normaal om de meest belastende wagens het meeste wegentaks te laten betalen. De 0 wegentaks voor EV zijn gewoon niet houdbaar, dat is een mooie bonus om de nieuwe technologie een boost te geven. Maar eens die matuurder en meer gebruikt wordt moet die gunstmaatregel dan ook gewoon verdwijnen. Ik zie Vlaanderen binnenkort een gelijkaardige maatregel nemen.

Ben gaan testrijden met een Polestar 2, het nieuwe model met de upgrades. Ik ben er niet instant verliefd op geworden, had ik ook niet verwacht, maar al bij al lijk je toch wel veel waar voor je geld te krijgen. Een hoop pluspunten, een paar minpunten maar die laatste kunnen soms wel doorwegen.

knip**

Rij ondertussen een jaar met de Polestar en kan me er volledig in vinden.
Was de rit met 19 of 20inch velgen?

Thuis vergoeding is aan een afgesproken tarief. Meestal CREG of VREG.
Zonnestroom is ook niet gratis he. De kostprijs van zonnestroom is de afschrijving van uw installatie + onderhoud er aan. Op lange termijn is die stroom wel goedkoper.
Je legt die panelen om xx€c/kWh uit te sparen, dus de werkgever moet niet uw investering gaan lopen.
De moment dat mijn werkgever zonnestroom niet meer gaat vergoeden of aan injectietarief zou betalen, ga ik wel aan de publieke laadpaal gaan hangen en beginnen energiedelen aan een beter tarief uit principe.
Op zich is het niet meer dan normaal om de meest belastende wagens het meeste wegentaks te laten betalen. De 0 wegentaks voor EV zijn gewoon niet houdbaar, dat is een mooie bonus om de nieuwe technologie een boost te geven. Maar eens die matuurder en meer gebruikt wordt moet die gunstmaatregel dan ook gewoon verdwijnen. Ik zie Vlaanderen binnenkort een gelijkaardige maatregel nemen.
Maar ze zijn wel mileuvriendelijker. Een diesel betaald ook meer als een benzine aan taksen voor ongeveer dezelfde motorisatie die de wegen ever hard belast?
Akkoord dat ze ook inkomsten moeten hebben voor een EV, maar die zou voordeliger moeten uitvallen als een bezine of diesel. Anders krijg je nooit particulieren over de streep om EV te gaan rijden.

Dat weet je nooit natuurlijk.

Wie is het minst milieuonvriendelijk ?
1) ik die met mijn EV 25k / jaar rij
2) mijn vriend(in) die met zijn/haar diesel/bezine ieder jaar 5k doet
Tjah, 't is maar hoe je het bekijkt.
In absolute cijfers zal jouw vriendin op 5 jaar tijd minder co2 dan jouw uitgestoten hebben. Maar de CO2 uitstoot per km zal bij jou wel ongeveer 3x lager liggen na 5 jaar ownership (CO2 uitstoot van de productie van de wagens ingerekend)
Als jullie de wagens verkopen, zal iemand anders die hoogst waarschijnlijk oprijden. Dan wint de EV ook in absolutie cijfers.

Dat iemand die 5k per jaar rijdt evenveel taks moet betalen als iemand die 25k per jaar rijdt, zit ook wel scheef. Dat is enkel op te lossen met rekening rijden. En dan liefst met een formule per km die onderscheid maakt tussen diesel, benzine, EV, hybride, waterstof, ... als je correct wil belasten.

...

Met de facelift / upgrade zou de Polestar inderdaad in de buurt komen van de i4 qua verbruik, nog altijd iets slechter maar niet meer het grote verschil van de pre-facelift. De 1000 km challenge van Nyland kwam voor de Polestar facelift op 9u40 tegen 9u20 voor de i4 edrive40. Omstandigheden waren niet identiek aan de pre-facelift maar die deed er een uur langer over.

De draaicirkel van de Polestar is zeker een stuk kleiner dan de i4, die is gewoon een ramp op dat vlak.

Klinkt alsof de ophanging niet echt verbeterd is, dat vond ik bij een testrit met de Polestar (pre-facelift) ook een tegenvaller vergeleken met de i4. Net als de binnenruimte, ik vond die vooral krap door die middentunnel die zo omhoog komt en de hoge armsteun in de deuren.

Maar inderdaad een pak meer waar voor je geld dan een i4...

Dat weet je nooit natuurlijk.

Wie is het minst milieuonvriendelijk ?
1) ik die met mijn EV 25k / jaar rij
2) mijn vriend(in) die met zijn/haar diesel/bezine ieder jaar 5k doet
Maar wat is het meest belastend voor het wegdek, ik die met mijn EV 5k km doe, of een diesel die 25k km doet...

Terug
Bovenaan