Elektrische wagens

Volgens mij rijdt nog geen 15% met een EV?

En in Wallonië ligt dat aantal nog veel lager. Als ze daar de wegentax zo sterk zullen verhogen voor EV's, zal dat gegarandeerd gevolgen hebben voor de adoptie van EV's, dan wordt de business case voor veel mensen om privé een EV te nemen gewoon negatief...

Op deze manier zijn het alleen de zelfstandigen die daarvoor kiezen omdat ze 100% fiscaal aftrekbaar zijn. Mensen kiezen voor een EV omdat het financieel interessant is. Niet voor het milieu.

Ben gaan testrijden met een Polestar 2, het nieuwe model met de upgrades. Ik ben er niet instant verliefd op geworden, had ik ook niet verwacht, maar al bij al lijk je toch wel veel waar voor je geld te krijgen. Een hoop pluspunten, een paar minpunten maar die laatste kunnen soms wel doorwegen.

Pluspunten:
  • Erg fijne rijervaring met mijn favoriete one pedal driving tot nu toe. Er zijn verschillende settings en op de middelste (laag eigenlijk) was ik er nog sneller mee weg dan bij de andere merken. Over de andere assistentiesystemen kan ik niet heel erg veel zeggen na een rit van een uur maar die lijken allemaal gewoon goed te werken. De lane assist werkte alvast niet op mijn zenuwen.
  • infotainmentsysteem. Ook dit vond ik beter dan bij een hoop concurrenten. Android Auto als standaard lijkt heel goed te werken, het scherm in het midden is intuïtief en heb ik amper moeten gebruiken tijdens het rijden, alle info staat toch voor u
  • specifieke elektrische specs: ik wist dat Polestar vroeger niet de beste range en verbruik had maar dat leek nu toch wel vrij goed mee te vallen. Heb de specifieke cijfers niet onthouden maar het verbruik was ietsje hoger dan de BMW i4 ener was niet veel range af gegaan op dat uur
  • parkeren was veel beter dan bij Tesla en ook iets makkelijker dan bij de i4, had het gevoel dat de draaicirkel van de Polestar kleiner is + 360° camera is standaard
  • poken aan het stuur lol

Minpunten:
  • Ophanging is relatief hard, je voelt de weg toch wel meer dan bij de i4. Bij Tesla ging ik er op voorhand al vanuit dat dat zoog dus was ik misschien minder streng.
  • vrij goed van isolatie dus een redelijk stille rijervaring, alleen vond ik wel dat het rolgeluid van de banden meer opvalt, zeker met de radio af
  • daarbij aansluitend: geluidssysteem was niet speciaal
  • stoelen zaten niet supercomfortabel
Ik vergelijk vooral met de i4 die mijn voorkeur had, op zich vind ik dit wel een deftig alternatief. Iets goedkoper voor meer range, meer opties inbegrepen en vooral snelle levertijden, ik zou in oktober mijn configuratie kunnen hebben. Het interieur is trouwens wel vrij krap, voor sommigen kan dat misschien een minpunt extra zijn. Ik ben zelf niet zo groot dus ik stoorde me er niet aan. De uitleg bij Polestar zelf was ook dik in orde, goed geholpen met veel info.
Ik kan getuigen dat de i4 een belachelijke draaicirkel heeft.

Op deze manier zijn het alleen de zelfstandigen die daarvoor kiezen omdat ze 100% fiscaal aftrekbaar zijn. Mensen kiezen voor een EV omdat het financieel interessant is. Niet voor het milieu.
Ik heb prive een EV gekocht. De aankoop was duurder dan de alternatieve ICE die ik voor ogen had. Maar op +- 5-6 jaar ging ik kwa totale uitgaven break even zitten als ik taks, onderhoud, verzekering, ... mee reken. Als een EV dan een mileuvriendelijkere optie, dan neem ik die.

Hetzelfde voor onze warmtepomp. Ik heb offerte gevraagd voor gas en warmtepomp. Warmtepomp is lang niet zo voordelig als sommigen doen beweren. Zeker nu de accijns op gas lager is als voor elektrciteit. Maar als ik breakeven ben na 15 jaar en het is beter voor het milieu, dan doe ik dat graag.

Dus voor mij hoeft het niet perse financieel voordeliger te zijn, maar als het nadeliger mag ook het ook niet zijn want dan blijf ik er van weg.

Rij ondertussen een jaar met de Polestar en kan me er volledig in vinden.
Was de rit met 19 of 20inch velgen?
Ik denk dat het de 19 inch waren maar de dude van Polestar was niet helemaal zeker, enige minpuntje aan de hele ervaring. Auto stond wat verder geparkeerd dan de locatie, daarom dat hij niet even snel op de auto zelf kon kijken.
Klinkt alsof de ophanging niet echt verbeterd is, dat vond ik bij een testrit met de Polestar (pre-facelift) ook een tegenvaller vergeleken met de i4. Net als de binnenruimte, ik vond die vooral krap door die middentunnel die zo omhoog komt en de hoge armsteun in de deuren.

Maar inderdaad een pak meer waar voor je geld dan een i4...
Één testrit van een uur is natuurlijk niet optimaal om de ophanging te vergelijken aangezien de omstandigheden ook anders zijn en je sowieso extra gaat letten op zo’n zaken. De ophanging is merkelijk minder goed dan bij de i4 maar die steekt gewoon er bovenuit ten opzichte van alle auto’s waarmee ik ben gaan rijden. De Polestar was wel beter dan de Tesla of de Cupra Born bv.

Die middentunnel vind ik ook een beetje raar ontworpen aangezien er daardoor ook niet echt veel plaats is om uw been te laten als je bv met ACC rijdt. Maar niet echt een dealbreaker voor mij.

Enja, als je rationeel de prijs gaat vergelijken… Een long range single motor Polestar met pilotpack heb je momenteel voor 55K, da’s 4K minder dan een kale i4 e35 (met minder range) en bijna 9K minder dan een kale e40.

Iets wat ik waarschijnlijk makkelijker met de mantel der liefde kan bedekken dan pakweg oncomfortabele stoelen of een gebrek aan poken.

De honda e heeft pas een belachelijke draaicirkel
in de goede zin 😁
Vandaag trouwens eentje gekocht maar vroegste datum keuring is 14/09
Maar er zijn er die langer op hun EV moeten wachten 😁

Stop met jouw eigen idee te projecteren naar wat anderen doen. Er zijn echt wel mensen die andere keuzes maken dan jij.
Ik heb prive een EV gekocht. De aankoop was duurder dan de alternatieve ICE die ik voor ogen had. Maar op +- 5-6 jaar ging ik kwa totale uitgaven break even zitten als ik taks, onderhoud, verzekering, ... mee reken. Als een EV dan een mileuvriendelijkere optie, dan neem ik die.

Hetzelfde voor onze warmtepomp. Ik heb offerte gevraagd voor gas en warmtepomp. Warmtepomp is lang niet zo voordelig als sommigen doen beweren. Zeker nu de accijns op gas lager is als voor elektrciteit. Maar als ik breakeven ben na 15 jaar en het is beter voor het milieu, dan doe ik dat graag.

Dus voor mij hoeft het niet perse financieel voordeliger te zijn, maar als het nadeliger mag ook het ook niet zijn want dan blijf ik er van weg.
Voilà dank je voor het voorbeeld. Ik ken er nog wel wat anderen. Zelfs hier op het forum.

Model 3 is even erg
De honda e heeft pas een belachelijke draaicirkel
in de goede zin 😁
Vandaag trouwens eentje gekocht maar vroegste datum keuring is 14/09
Maar er zijn er die langer op hun EV moeten wachten 😁
Draaicirkel is het grote voordeel van het MEB platform, die hebben een belachelijk korte draaicirkel

Even opgezocht. Model 3 is 11.4m. BMW i4 is 12.5m. En ik vind de model 3 al geen pretje in een ondergrondse parking.
Aangezien Tesla zelf geen specificaties opgeeft, vind je meerdere cijfers terug. Ik vind ook 11.8 en 11.6m, maar ik heb me dus wel vergist, want dacht dat het 12.3 m was. In ieder geval veel te groot

ZF heeft dit jaar een oplossing voorgesteld die draaicirkels wel echt heel kort maakt, 6.8m voor i3. Zou in 2025 klaar zijn om te vermarkten. Echt wel crazy, dat achterwiel van de i3 aan de binnenzijde van de bocht blijft bijna ter plekke. i3 heeft standaard een draaicirkel van 9.9 m

Aangezien Tesla zelf geen specificaties opgeeft, vind je meerdere cijfers terug. Ik vind ook 11.8 en 11.6m, maar ik heb me dus wel vergist, want dacht dat het 12.3 m was. In ieder geval veel te groot

ZF heeft dit jaar een oplossing voorgesteld die draaicirkels wel echt heel kort maakt, 6.8m voor i3. Zou in 2025 klaar zijn om te vermarkten. Echt wel crazy, dat achterwiel van de i3 aan de binnenzijde van de bocht blijft bijna ter plekke. i3 heeft standaard een draaicirkel van 9.9 m
Oops, 11.6m had ik gevonden in de officiële specs van de M3. Was niet meer wakker genoeg om te over te typen…

Mijn vorige wagen was een Audi A4 en die af blijkbaar ook een draaicirkel van 11.6m. Nochtans voelt de Tesla lastiger om te parkeren in onze ondergrondse parking op het werk. Ofwel is die breder dan de A4 of misschien ben ik hem nog niet goed gewoon. En het feit dat er geen sensoren meer opzitten, helpt ook niet. Dat snap ik niet goed waarom ze die er af gehaald hebben.

Oops, 11.6m had ik gevonden in de officiële specs van de M3. Was niet meer wakker genoeg om te over te typen…

Mijn vorige wagen was een Audi A4 en die af blijkbaar ook een draaicirkel van 11.6m. Nochtans voelt de Tesla lastiger om te parkeren in onze ondergrondse parking op het werk. Ofwel is die breder dan de A4 of misschien ben ik hem nog niet goed gewoon. En het feit dat er geen sensoren meer opzitten, helpt ook niet. Dat snap ik niet goed waarom ze die er af gehaald hebben.
Er zijn verschillende definities voor draaicirkels (tussen stoepranden en tussen muren), dat kan ook leiden tot verwarring. )

Maar inderdaad een pak meer waar voor je geld dan een i4...
het is ook wel een heel ander segment hé. Een compact crossovertje vergelijken met een volwassen berline.
Zo'n Polestar opereert in het C-segment, zoals een v40/XC40/BMW 1/Mercedes A

Het mooiste aan Polestar is dat iedereen die er geen fluit van kent denkt dat dat enorm dure auto's zijn.
Bij ons was een Polestar vorig jaar categorie 2 (samen met een E-208 bijvoorbeeld, een B-segmenter) , een i4 was categorie 3 en een iX3 was categorie 4.

Nu is alles naar de kloten :)

het is ook wel een heel ander segment hé. Een compact crossovertje vergelijken met een volwassen berline.
Zo'n Polestar opereert in het C-segment, zoals een v40/XC40/BMW 1/Mercedes A

Het mooiste aan Polestar is dat iedereen die er geen fluit van kent denkt dat dat enorm dure auto's zijn.
Bij ons was een Polestar vorig jaar categorie 2 (samen met een E-208 bijvoorbeeld, een B-segmenter) , een i4 was categorie 3 en een iX3 was categorie 4.

Nu is alles naar de kloten :)

Beide zitten in hetzelfde D-segment.

Een i4 is wel 17 cm langer wat je een langere wielbasis en grotere koffer oplevert, maar ze zitten nog altijd dicht genoeg tegen elkaar om concurrenten te zijn, ook omdat er nog altijd weinig sedans / 5-deurs EV's zijn.

Een e-208 is op alle vlakken 2 segmenten lager dan een Polestar 2:
- 50 cm korter
- aankoopprijs 30 - 45% goedkoper
- leasekost (zonder opties) 35 - 50% goedkoper
...

Beide zitten in hetzelfde D-segment.

Een i4 is wel 17 cm langer wat je een langere wielbasis en grotere koffer oplevert, maar ze zitten nog altijd dicht genoeg tegen elkaar om concurrenten te zijn, ook omdat er nog altijd weinig sedans / 5-deurs EV's zijn.

Een e-208 is op alle vlakken 2 segmenten lager dan een Polestar 2:
- 50 cm korter
- aankoopprijs 30 - 45% goedkoper
- leasekost (zonder opties) 35 - 50% goedkoper
...
Ik weet dat ze die Polestar 2 als D-segmenter positioneren, maar dat is gewoon larie. De Polestar 4 is 25cm langer en is dan ook maar gewoon een D-segmenter?

Een i4 is al compact binnen het genre, als je daar dan nog eens een hele toef af doet. Zowel naar grootte, binnenruimte, afwerking, comfort zijn een i4 en een Polestar niet te vergelijken. Dus om te zeggen dat je veel meer waar voor je geld krijgt bij Polestar... dat weet ik nog zo niet.

Polestar: vanafprijs 48K
i4 vanafprijs: 59K

Bij ons, Cronos, zat die weldegelijk in het segment van de B-segmentertjes. Dat zegt natuurlijk niet zo heel veel omdat er veel andere variabelen zijn, maar het is wel zo. Net zoals een Ioniq5 ook bij CAT2 zat. En dat is eigenlijk de startcategorie voor iedereen die geen schoolverlater is.

In het dochterbedrijf waar ik werk start elke schoolverlater zelfs in CAT2, dus die konden effectief een Polestar nemen.

Bmw i4 is 17 cm langer. Dat is nu ook geen schokkend verschil.

De bmw zal wel beter zijn in afwerking en comfort. Maar als je wat opties aan klikt kom je op een gigantisch verschil in prijs.

r4bmLCa.png

Qua binnenruimte zal het verschil ook kleiner zijn. De lange motorkap en aflopende daklijn van de i4 heeft de Polestar 2 niet.

Het segment is ook niet bepaald door de prijs.

Heel veel subjectiviteit bepaald door smaak.

Ik weet dat ze die Polestar 2 als D-segmenter positioneren, maar dat is gewoon larie. De Polestar 4 is 25cm langer en is dan ook maar gewoon een D-segmenter?

Een i4 is al compact binnen het genre, als je daar dan nog eens een hele toef af doet. Zowel naar grootte, binnenruimte, afwerking, comfort zijn een i4 en een Polestar niet te vergelijken. Dus om te zeggen dat je veel meer waar voor je geld krijgt bij Polestar... dat weet ik nog zo niet.

Polestar: vanafprijs 48K
i4 vanafprijs: 59K

Bij ons, Cronos, zat die weldegelijk in het segment van de B-segmentertjes. Dat zegt natuurlijk niet zo heel veel omdat er veel andere variabelen zijn, maar het is wel zo. Net zoals een Ioniq5 ook bij CAT2 zat. En dat is eigenlijk de startcategorie voor iedereen die geen schoolverlater is.

In het dochterbedrijf waar ik werk start elke schoolverlater zelfs in CAT2, dus die konden effectief een Polestar nemen.

Een i4 is relatief lang binnen het D-segment, maar door de lange motorkap en aflopende daklijn houd je binnen niet echt zoveel meer plaats over. Bv. vergeleken met de vorige generatie BMW 4: die was 14 cm korter, zelfde kofferruimte, bijna dezelfde wielbasis (scheelt maar 4 cm).

De Polestar is standaard beter uitgerust dan de i4. En zelfs in lease met een pak opties, kwam de Polestar 2 dual motor bij ons goedkoper uit dan de i4 edrive 40... Al heb ik zelf de i4 gekozen omdat ik die middentunnel van de Polestar vervelend vind, de koffer wat te klein en de schokdemping te hard. Maar zou ik daar zelf meer dan 10 K€ extra voor geven als het over aankoop zou gaan? Waarschijnlijk niet.

Lease categorieën binnen bedrijven zeggen inderdaad weinig of niets over het segment waar een auto in valt. Bij mijn vorig werk zat een BMW 3, 4 en 5 ook in dezelfde categorie, net als een Tesla Model S...

Terug
Bovenaan