Elektrische wagens

Net terug van een trip naar Zuid-Frankrijk. Twee jaar geleden een vergelijkbare trip gedaan maar dan iets korter (850km vs. 950km).

Het verslag daarvan kun je hier vinden:
Heenreis: https://www.beyondgaming.be/threads/elektrische-wagens.1047/page-148#post-284482
Terugreis: https://www.beyondgaming.be/threads/elektrische-wagens.1047/page-164#post-302855

De ervaring was toen verre van optimaal maar zoals al vermeld na een recent reisje naar Annecy (verslag hier: https://www.beyondgaming.be/threads/elektrische-wagens.1047/page-494#post-996096) heeft Frankrijk een serieuze inhaalbeweging gemaakt.

Deze keer was het vertrek en terugkomst wel op een zwarte zaterdag (22/07 en 05/08) dus ik had wel wat schrik voor laadfile (zeker na de ervaring 2 jaar geleden).

Traject was: regio Kortijk - Lille - Reims - Troyes - Dojon - Lyon - Valence - Bolène - ... voor een totaal van ~950km.

Heenreis:
- Vertrokken rond 3u40 met 100%
- Na 145km gestopt om te laden op Aire d'Urvillers en 54%->88% geladen in 27 min.
Dit was niet de beste lader/SoC om ideaal te laden maar ik wou een stop waar een toilet beschikbaar was om ~5u 's ochtends. V2 Tesla-only supercharger met 8 laadpunten en ik was hier helemaal alleen
- 283km verder gestopt om te laden op Aire de Châteauvillain. Hier van 4%->82% geladen in 41 min.
Opnieuw een v2 Tesla-only supercharger met 8 laadpunten dus ik was bang voor stall sharing maar de hele tijd waren max slechts 4 wagens aan het laden.
- Na nog 284 km gestopt bij Tesla Dardilly en 6%->70% geladen in 26 min.
Hier lunch gegeten en beslist om niet langer te wachten en nog een korte stop te doen dichter bij de bestemming gezien de file begon aan te groeien en we toch een sanitaire stop zouden moeten maken. Dit was een v3 open supercharger en bezetting was steeds rond de 10-12 van de 16 laders.
- Na slechts 66 km opnieuw geladen bij Tesla Salaise-sur-Sanne 54->89% in 29 min.
Hoewel we slechts 66 km hadden, hier 2 uur over gedaan door file dus beslist om vanaf hier de snelweg te verlaten. We moesten hier slechts ~10 min laden om comfortabel op de bestemming te raken maar omdat we graag een ijsje hadden, hebben we wat meer tijd verloren. Opnieuw een v3 open supercharger en hier was het echt wel druk met regelmatig slechts 2-3 vrije plaatsen van de 20 laders.
- Aangekomen met ~55% (door de langere tijd die we hebben gespendeerd om de laatste laadstop)

In totaal denk ik dat we er ~1u15 langer over hebben gedaan door het laden. De eerste stop gingen we waarschijnlijk anders niet gemaakt hebben en de overige drie waarschijnlijk iets minder lang.
Het zou sneller gekund hebben door te stoppen in Tinqueux maar daar is 's nachts geen toilet beschikbaar.

Terugreis:
- Vertrokken rond 8u45 met 100%
- Eerste stop na 327km bij Tesla Tournus en 16%->84% geladen in 37 min.
Dit was een hele aangename stop waar we lunch hebben gegeten. Nette toiletten en automaten beschikbaar, tafeltjes om iets aan te drinken/eten en rustig/mooi uitzicht. Hier voor de eerste keer relatief veel niet-Tesla zien laden. Bezetting was rond de 12-14 van de 20 laders.
- Na 270km laden in Troyes: 9%->93% in 51 min.
Hier ook een stuk langer gestopt dan gepland. Wederom door het wachten op een ijsje en kinderen die treuzelen :)
- 213km verder nog eens gestopt in Urvillers en 29%->63% geladen 15 min.
Ook hier ging 10 minuten voldoende zijn maar vooraleer iedereen naar het toilet is geweest en even de benen heeft gestrekt ben je al snell 15 min kwijt.
- Aangekomen met 16%

Ook bij het terugrijden ging alles heel vlot. Het laden heeft slechts 1h30 ingenomen dus als je rekent op normaal 3x15 min stoppen, hebben we hier slechts 45 min langer over gedaan door met een EV te rijden.

Ter plaatse kon ik steeds bijladen op de bestemming. Relatief veel winkels met 11/22kW laders maar dichtste betrouwbare snellader zat op 30km.

Conclusie: een wereld van verschil in vergelijking met twee jaar geleden. Geen laadstress meer, alleen nog de gezonde filestress. Deze keer ook gewoon steeds 130km/u gereden. De enige voorbereiding die ik had gedaan was kijken waar iets van voorzieningen was bij het stoppen. Uiteindelijk ook volledig anders geladen dan ik in gedachten had. Die luxe had ik twee jaar geleden zeker niet ondanks het vele uitzoeken toen. De niet-Tesla laders langs de snelweg zagen er ook niet steeds vol uit dus Frankrijk is in mijn ogen goed bezig op dit vlak. De Y LR is ook echt een plezier om lange trips mee te maken. Je komt na 3u fris uit de wagen en er is een zee van ruimte om dingen mee te nemen zonder je achterruit te moeten blokkeren :)
Heb in juni met Enyaq80 naar de regio Avignon afgezakt.
Kan u verhaal deels bevestigen, alleen heb jij de noord franse laadwoestijn vermeden doordat je in Kortrijk woont.
Ik volgde zelfde traject als u, maar in Reims neem ik dan nieuwe snelweg naar Couvin. Daar staan 2snellaadplaatsen van supermarkt keten met 4stalls. Wat bij drukke periode nachtmerrie kan zijn. In mijn case in juni had ik het laatste plekje...

Mijn vertrek:
Ik doe wel tussenstops onderweg.
100% geladen vertrokken in BXL -> Nancy met 20% arrival.
Daar geladen aan hotel.
Van Nancy 100% -> Dracé 10% snelladen en iets eten tot 81% (24min)
Dracé -> Montélimar 30%, maar zoon & vrouwlief wouden naar toilet. Dus heb ik hem daar even aan gehangen tot 60% op +-10min.
Montélimar -> Avignon 30% aangekomen en kon ter plaatste laden via granny.

Terugrit:
Avignon 100% -> Dracé 60% opgeladen in Dracé tot 80% dus kleine bijtanken alsook lunch.
Dracé -> Nuits Saint George 20% bij tussenstop kunnen bijladen tot 100% voor andere dag & genieten van de wijn. :)
Nuits Saint George 100% -> Rethel 7% & hier had ik laadstress omdat het een woestijn is. Had nog 1 snellaad locatie en anders was het tot Waterloo voor de volgende snellader. Tot 80% geladen.
Dan met 10% thuis gekomen.

Vond dat het snelladen van de Enyaq te snel gaat. Vooral als je met klein zoontje hebt en vrouwlief zwanger. Dan is plas stop langer dan het opladen. Heb braaf tussentops laten bepalen door de onboard navigatie. En zelfde rij gedrag als bij een ICE auto.

Mijn eerste lange rit met de Enyaq was naar Stuttgart (April) & daar geraakt met 1 laadstop. Was zeer prettig & had veel keuze in laadstop.
Wel frusterend om niet volle petrol te gaan in Duitsland.
Me ingehouden tot 132km/h. Enkel als ik overschot had me eens uitgeleefd tot 164km/h. :)

Net terug van een trip naar Zuid-Frankrijk. Twee jaar geleden een vergelijkbare trip gedaan maar dan iets korter (850km vs. 950km).

Het verslag daarvan kun je hier vinden:
....
Kan je aub de kostprijs van al die laadbeurten met ons delen?
Zat er sterke variatie in de kWh prijzen?

Er is altijd variatie naargelang de laadkaart en het netwerk dat je gebruikt... De ene neemt meer commissie dan de andere, de ene rekent per minuut pf per half uur soms een fee... Het is zeer variabel over heel Frankrijk maar eigenlijk alle landen. Zolang je niet hetzelfde netwerk en laadpas gebruikt zal je variatie hebben.

Net als de brandstofprijzen eigenlijk... Het ene station is enkele cents duurder dan het andere enz...

Voor zover ik mee ben in alles hier, zou ik denken dat het aantal km minder van tel is dan de degradatie van de batterij.
Dus hoeveel keer heeft ie aan de snellader gehangen, werd de batterij altijd tot 100% gevuld, ... ?

Gezien dit allemaal Tesla Superchargers waren, valt de prijs en schommelingen wel mee.

22/07 Aire d'Urvillers 27kWh @ €0,33/kWh = €8,91
22/07 Aire de Châteauvillain 63kWh @ €0,33/kWh =€20,79
22/07 Dardilly 53kWh @ €0,32/kWh = €16,96
22/07 Salaise-sur-Sanne 27kWh @ €0,32/kWh = €8,64

Totaal heenweg: €55,3

05/08 Tournus 56kWh @ €0,32/kWh = €17,92
05/08 Troyes 68kWh @ €0,32/kWh = €21,76
05/08 Urvillers 27kWh @ €0,33/kWh = €8,91

Totaal terugweg: €48,59

Dit is natuurlijk zonder het rekenen van het 100% opgeladen vertrekken.

Tot hoeveel gereden kilometer zou je een tweedehands electrische wagen kopen ?
Ik zou eerder naar de resterende garantie kijken.
En is inderdaad beter om ene te kopen van iemand die altijd thuis geladen dan dagelijks aan de super chargers gehangen heeft. En liefst niet boven de 80-90% geladen heeft (tenzij het een LFP accu is)

Gezien dit allemaal Tesla Superchargers waren, valt de prijs en schommelingen wel mee.

22/07 Aire d'Urvillers 27kWh @ €0,33/kWh = €8,91
22/07 Aire de Châteauvillain 63kWh @ €0,33/kWh =€20,79
22/07 Dardilly 53kWh @ €0,32/kWh = €16,96
22/07 Salaise-sur-Sanne 27kWh @ €0,32/kWh = €8,64

Totaal heenweg: €55,3

05/08 Tournus 56kWh @ €0,32/kWh = €17,92
05/08 Troyes 68kWh @ €0,32/kWh = €21,76
05/08 Urvillers 27kWh @ €0,33/kWh = €8,91

Totaal terugweg: €48,59

Dit is natuurlijk zonder het rekenen van het 100% opgeladen vertrekken.
Superchargers zijn echt cheap als Tesla owner/member in vergelijking met een Fastned bijvoorbeeld...
Alleen jammer dat je daar geen laadpas kunt aan koppelen.

Waaraan kan je geen laadpas koppelen?
Tesla super chargers.
Ik heb van het werk enkel een Q8 laadpas. Nog niet ver genoeg geweest om te moeten snelladen, maar volgens mij is die ingebouwde navigatie van Tesla echt voorzien op het supercharger netwerk. Met ABRP geraak je wellicht ook wel op locatie zonder Tesla super chargers, maar het lijkt me een mooie fallback en goedkope optie.

Tesla super chargers.
Ik heb van het werk enkel een Q8 laadpas. Nog niet ver genoeg geweest om te moeten snelladen, maar volgens mij is die ingebouwde navigatie van Tesla echt voorzien op het supercharger netwerk. Met ABRP geraak je wellicht ook wel op locatie zonder Tesla super chargers, maar het lijkt me een mooie fallback en goedkope optie.
Ik zie, wanneer je met een Tesla rijdt, nu echt geen enkele reden om ergens ander te gaan laden.
  1. Het is het grootste laadnetwerk in Europa
  2. Het is het goedkoopste laadnetwerk
  3. Geen geklooi met kaarten
  4. Het is het betrouwbaarste laadnetwerk, wanneer ik ergens anders stop zie ik zo vaak defecte laadpalen, bij Tesla zijn die er amper
  5. Tesla weet ook welke wagens naar welke supercharger onderweg zijn, en kan je dus optimaal sturen

Net als de brandstofprijzen eigenlijk... Het ene station is enkele cents duurder dan het andere enz...
Maar de prijs is wel hetzelfde of je nu met KBC betaalt of BNP.

De schimmige prijsstructuur bij laadpalen lijkt mij iets waar in de nabije toekomst wel paal en perk aan zal worden gesteld.

Ik zie, wanneer je met een Tesla rijdt, nu echt geen enkele reden om ergens ander te gaan laden.
  4. Het is het betrouwbaarste laadnetwerk, wanneer ik ergens anders stop zie ik zo vaak defecte laadpalen, bij Tesla zijn die er amper
  5. Tesla weet ook welke wagens naar welke supercharger onderweg zijn, en kan je dus optimaal sturen
Absoluut 100% mee eens. Zo nog nooit moeten wachten om te laden, enkel wat langer op oude SuC door het feit dat de 150kW verdeeld wordt door 2 als A & B bezet zijn. Maar voor de rest, ongeëvenaarde prijzen tegenover bv. Fastned & Ionity.

Maar de prijs is wel hetzelfde of je nu met KBC betaalt of BNP.

De schimmige prijsstructuur bij laadpalen lijkt mij iets waar in de nabije toekomst wel paal en perk aan zal worden gesteld.
Ja inderdaad wat je dan afleest aan de pomp, maar als je dan een tankkaart gebruikt kan je alsnog andere prijzen hebben. Uiteindelijk is een laadkaart net als een tankkaart geen betaalmiddel éh, je koppelt er immers een betaalmiddel aan, of dat nu via domiciliëring of kredietkaart is...

Sowieso is harmonisatie nodig.

Allemaal mooi, maar als uw werkgever (ik ga er dus vanuit dat we over bedrijfswagens spreken) geen kaart geeft om te laden bij Tesla, zijt ge daar vet mee.

Allemaal mee akkoord, maar als ik met mijn Q8 laaadpas ergens ga, dan betaald mijn werkgever. Als ik bij een Tesla super charger ga is het uit eigen zak.

Ik ben voorlopig de enige EV rijder, dus kan altijd eens vragen als ik een onkostennota mag binnen steken want voor hen is het dan ook goedkoper, maar ik weet niet als ze op die administratie zitten te wachten.

Je kan toch op de Tesla account een betaalmiddel toevoegen zoals een kredietkaart of SEPA met rek. nr. van je werkgever?

Idem facturatiegegevens, kan je ook invoeren. De facturen moet je dan bv maandelijks wel zelf doorsturen, dat is het enige irritante...

Je kan toch op de Tesla account een betaalmiddel toevoegen zoals een kredietkaart of SEPA met rek. nr. van je werkgever?

Idem facturatiegegevens, kan je ook invoeren. De facturen moet je dan bv maandelijks wel zelf doorsturen, dat is het enige irritante...
Merci voor de tip. Dat ga ik eens hier eens bespreken na het verlof.

Absoluut 100% mee eens. Zo nog nooit moeten wachten om te laden, enkel wat langer op oude SuC door het feit dat de 150kW verdeeld wordt door 2 als A & B bezet zijn. Maar voor de rest, ongeëvenaarde prijzen tegenover bv. Fastned & Ionity.

Ja inderdaad wat je dan afleest aan de pomp, maar als je dan een tankkaart gebruikt kan je alsnog andere prijzen hebben. Uiteindelijk is een laadkaart net als een tankkaart geen betaalmiddel éh, je koppelt er immers een betaalmiddel aan, of dat nu via domiciliëring of kredietkaart is...

Sowieso is harmonisatie nodig.

Bij een klassieke pomp kan je inderdaad nog wat korting hebben door gebruik van een tankkaart, maar je ziet minstens transparant het maximum dat je zal moeten betalen, aan de pomp zelf en dat maximum hangt niet af van je betaalmiddel.
Bij laadpalen heb je geen indicatie van de basisprijs en geen idee van hoeveel er nog bovenop komt wat in veel gevallen geen beperkte korting is maar significante extra kosten die heel sterk variëren naargelang de combinatie van laadpas en laadpaalprovider - en als je pech hebt dat er gewerkt wordt met een systeem per kWh én per minuut, hangt het nog eens af van je werkelijke laadsnelheid aan de paal.

Ik weet niet of wat ze bv. in Duitsland verplicht zullen maken (dit jaar nog?), dat je aan elke laadpaal met een debit/credit card moet kunnen betalen, hier een verschil in maakt, of je nog altijd eerst moet activeren met een laadpas die bepaalt hoeveel je moet betalen?

Terug
Bovenaan