Elektrische wagens

Met alle respect, dit toont ook aan dat alle auto's vervuilend zijn en dat er gewoon geen propere optie is. :)

Maar dat krijg je helaas niet erdoor in het Westen. Vrees ik beetje voor. En dat gaat ervan uit dat je met een ontwikkelde infrastructuur en economie zit.

Veel mensen lijken niet te beseffen dat de toekomst van de planeet niet in het Westen beslist gaat worden, maar in de ontwikkelingslanden. Ik vind deze infografiek angstaanjagend naar ontwikkelingslanden toe die nog geen treffelijke infrastructuur en economie hebben die zich kan "vergroenen"...

Ik zie Nigeria niet zien springen om voor de "groene" optie te gaan als die wat duurder is maar 20% beter voor het milieu. Ik vermoed dat die andere prioriteiten gaan hebben.
Wat vind je dan zelf wel een propere optie?

Wat vind je dan zelf wel een propere optie?
Er is er geen.

Zelfs al reedt iedereen in het Westen met (niet electrische!) fiets overal naartoe, onze impact is nog altijd enorm groot op het milieu.

Als jij te voet naar de Delhaize gaat en daar een lege doos haalt daar voor uw verhuis, die doos heeft al een grote impact op het milieu gehad in transport, productie en al de rest.

Ik vind het niet normaal dat ik tijdens een sneeuwstorm in December naar de winkel kan en daar bakken verse aardbeien kan kopen, die liggen naast de exotische vruchten zoals Mango en dergelijke die gekweekt worden op de andere kant van de aardbol. Wij vinden dat normaal.

Mijn punt is: als we groen willen zijn, moeten we terugkeren naar een samenleving van 300 jaar geleden. En... zo werkt het niet. Ik zou het zeker ook niet willen.

Maar heel die focus op "de wagen" is beetje... afleiding. Electrisch of niet, it really is missing the point naar het milieu toe.

Ik heb niets tegen electrische wagens, maar zoals ik zei: je gaat er geen gewetensrust mee kopen.

En ik heb het gevoel dat veel mensen een soort van virtue-signaling doen als ze electrisch rijden in die zin van: "kijk eens hoe goed ik voor het milieu ben", vooral vergeleken met "dieje gast rijdt op benzine, zo nen vervuilende zak"

Het is alles: streaming (een ecologische ramp...), gsm's, heel het internet, onze kledij en mode, onze wagens, onze gewoonte van op reis te gaan verschillende keren per jaar liefst nog met de vlieger dan, onze voeding en alles wat erbij komt kijken...

De wagen is echt de kers op de taart, maar er wordt wel enorme aandacht aan besteed naar "het milieu" toe. En ook heel hard gedemoniseerd. Terwijl... als we eerlijk zijn: we vervuilen allemaal superhard, of we willen of niet. De plastiek die zit in de hellofresh leveringen die bij u thuis worden geleverd met een pakjesdienst of die in de wagens, het maakt het milieu geen zak uit.

Het is zoveel :)

Laatst bewerkt:
Je vergelijkt letterlijk appels met peren.
Het gaat over mobiliteit, en dan is de EV ontegensprekelijk 'groener' dan een brandstofmotor. Voor het zelfde geld zijn die aardbeien volledig met groene stroom verwarmd, geteeld en getransporteerd...
Een gsm produceren zou blijkbaar iets van 100kg/co2 uitstoten, als je kijkt naar het auto voorbeeld hierboven, dan spreek je over tonnen ipv kg. Zo irrelevant is de focus op de auto dus niet.

De landen die niet willen meewerken aan het klimaatpact gebruiken nu letterlijk het excuus dat jij ons probeert voor te spiegelen. 'Westen is rijk geworden en heeft groei gekend door massaal vervuilende industrie en energie aan te trekken in het verleden'. Afrika / azie wil nu ook eerst "groeien" alvorens massaal over te gaan naar groenere alternatieven. Hoe langer wij wachten, hoe langer ze dat excuus kunnen gebruiken.

Op gegeven moment moet je aantonen dat het wel kan, dat het beter kan. Lead by example.
Eens de prioriteiten in die landen op orde staan zullen ze wel volgen.

Je moet ook realistisch zijn, dat het westen voor een groot stuk de investeringskost / early adopter fee nu aan het betalen is zodat er over 20 jaar mogelijks goedkopere alternatieven zijn voor landen die minder financiele middelen hebben. Je kan het omgekeerde niet verwachten...

Onze eco-afdruk is gigantisch, dus alles wat kan helpen moeten we aanvaarden? Het is dat of massaal inboeten op onze levensstijl zoals je zegt.

Er is er geen.

Zelfs al reedt iedereen in het Westen met (niet electrische!) fiets overal naartoe, onze impact is nog altijd enorm groot op het milieu.

Als jij te voet naar de Delhaize gaat en daar een lege doos haalt daar voor uw verhuis, die doos heeft al een grote impact op het milieu gehad in transport, productie en al de rest.

Ik vind het niet normaal dat ik tijdens een sneeuwstorm in December naar de winkel kan en daar bakken verse aardbeien kan kopen, die liggen naast de exotische vruchten zoals Mango en dergelijke die gekweekt worden op de andere kant van de aardbol. Wij vinden dat normaal.

Mijn punt is: als we groen willen zijn, moeten we terugkeren naar een samenleving van 300 jaar geleden. En... zo werkt het niet. Ik zou het zeker ook niet willen.

Maar heel die focus op "de wagen" is beetje... afleiding. Electrisch of niet, it really is missing the point naar het milieu toe.

Ik heb niets tegen electrische wagens, maar zoals ik zei: je gaat er geen gewetensrust mee kopen.

En ik heb het gevoel dat veel mensen een soort van virtue-signaling doen als ze electrisch rijden in die zin van: "kijk eens hoe goed ik voor het milieu ben", vooral vergeleken met "dieje gast rijdt op benzine, zo nen vervuilende zak"

Het is alles: streaming (een ecologische ramp...), gsm's, heel het internet, onze kledij en mode, onze wagens, onze gewoonte van op reis te gaan verschillende keren per jaar liefst nog met de vlieger dan, onze voeding en alles wat erbij komt kijken...

De wagen is echt de kers op de taart, maar er wordt wel enorme aandacht aan besteed naar "het milieu" toe. En ook heel hard gedemoniseerd. Terwijl... als we eerlijk zijn: we vervuilen allemaal superhard, of we willen of niet. De plastiek die zit in de hellofresh leveringen die bij u thuis worden geleverd met een pakjesdienst of die in de wagens, het maakt het milieu geen zak uit.

Het is zoveel :)
Ik weet niet echt goed tegen wie je aan het praten bent eigenlijk. Uiteindelijk is het doel om naar een Net Zero of zelfs negatief te gaan, en elektrificatie van alles met (zogoedals) nul-uitstoot bronnen is daar gewoon een heel groot aandeel is. Het gaat uiteindelijk niet om de producten maar hoe ze gemaakt worden. Ik zie hier eigenlijk niemand dingen zeggen die jij aanhaalt als 'kijk eens hoe goed ik voor het mileu ben'. Je bent precies een imaginair gesprek aan het voeren met aannames die enkel jij maakt.

Het switchen van ICE naar EV is gewoon een heel simpele omslag. De omslag in productie van bv. staal en andere bouwmaterialen is veel lastiger, maar zal er ook komen.

Btw, over je voedsel uit de andere kant van de wereld: transport is een miniem aandeel hierin, het is effectief efficienter om veel dingen ergens anders te laten produceren en ze naar hier te brengen.

het is effectief efficienter om veel dingen ergens anders te laten produceren en ze naar hier te brengen.

Missing the point.

1 ding heb je wel gelijk: het gaat niet over EV's perse meer, en daarom dat ik er mee stop want ik wil niet teveel off-topic gaan. Excuses daarvoor.

Mijn punt is eerder: we vinden het normaal dat we exotische producten 24/7 kunnen kopen in de winkel. Of het efficienter kan daar dan hier is niet relevant: wij vinden het normaal dat ze er zijn.

En als je daar op verder denkt, krijg je een ander perspectief die wat verder gaat dan EV's

Maar weerom: dat is behoorlijk off topic, en dat is niet de bedoeling zoals je terecht opmerkt :)

Dat doet niemand. Alleen zelfstandigen kopen elektrische wagens, en dit alleen omdat ze 100% fiscaal aftrekbaar zijn.

Net terug van een trip naar Zuid-Frankrijk. Twee jaar geleden een vergelijkbare trip gedaan maar dan iets korter (850km vs. 950km).

Het verslag daarvan kun je hier vinden:
Heenreis: https://www.beyondgaming.be/threads/elektrische-wagens.1047/page-148#post-284482
Terugreis: https://www.beyondgaming.be/threads/elektrische-wagens.1047/page-164#post-302855

De ervaring was toen verre van optimaal maar zoals al vermeld na een recent reisje naar Annecy (verslag hier: https://www.beyondgaming.be/threads/elektrische-wagens.1047/page-494#post-996096) heeft Frankrijk een serieuze inhaalbeweging gemaakt.

Deze keer was het vertrek en terugkomst wel op een zwarte zaterdag (22/07 en 05/08) dus ik had wel wat schrik voor laadfile (zeker na de ervaring 2 jaar geleden).

Traject was: regio Kortijk - Lille - Reims - Troyes - Dojon - Lyon - Valence - Bolène - ... voor een totaal van ~950km.

Heenreis:
- Vertrokken rond 3u40 met 100%
- Na 145km gestopt om te laden op Aire d'Urvillers en 54%->88% geladen in 27 min.
Dit was niet de beste lader/SoC om ideaal te laden maar ik wou een stop waar een toilet beschikbaar was om ~5u 's ochtends. V2 Tesla-only supercharger met 8 laadpunten en ik was hier helemaal alleen
- 283km verder gestopt om te laden op Aire de Châteauvillain. Hier van 4%->82% geladen in 41 min.
Opnieuw een v2 Tesla-only supercharger met 8 laadpunten dus ik was bang voor stall sharing maar de hele tijd waren max slechts 4 wagens aan het laden.
- Na nog 284 km gestopt bij Tesla Dardilly en 6%->70% geladen in 26 min.
Hier lunch gegeten en beslist om niet langer te wachten en nog een korte stop te doen dichter bij de bestemming gezien de file begon aan te groeien en we toch een sanitaire stop zouden moeten maken. Dit was een v3 open supercharger en bezetting was steeds rond de 10-12 van de 16 laders.
- Na slechts 66 km opnieuw geladen bij Tesla Salaise-sur-Sanne 54->89% in 29 min.
Hoewel we slechts 66 km hadden, hier 2 uur over gedaan door file dus beslist om vanaf hier de snelweg te verlaten. We moesten hier slechts ~10 min laden om comfortabel op de bestemming te raken maar omdat we graag een ijsje hadden, hebben we wat meer tijd verloren. Opnieuw een v3 open supercharger en hier was het echt wel druk met regelmatig slechts 2-3 vrije plaatsen van de 20 laders.
- Aangekomen met ~55% (door de langere tijd die we hebben gespendeerd om de laatste laadstop)

In totaal denk ik dat we er ~1u15 langer over hebben gedaan door het laden. De eerste stop gingen we waarschijnlijk anders niet gemaakt hebben en de overige drie waarschijnlijk iets minder lang.
Het zou sneller gekund hebben door te stoppen in Tinqueux maar daar is 's nachts geen toilet beschikbaar.

Terugreis:
- Vertrokken rond 8u45 met 100%
- Eerste stop na 327km bij Tesla Tournus en 16%->84% geladen in 37 min.
Dit was een hele aangename stop waar we lunch hebben gegeten. Nette toiletten en automaten beschikbaar, tafeltjes om iets aan te drinken/eten en rustig/mooi uitzicht. Hier voor de eerste keer relatief veel niet-Tesla zien laden. Bezetting was rond de 12-14 van de 20 laders.
- Na 270km laden in Troyes: 9%->93% in 51 min.
Hier ook een stuk langer gestopt dan gepland. Wederom door het wachten op een ijsje en kinderen die treuzelen :)
- 213km verder nog eens gestopt in Urvillers en 29%->63% geladen 15 min.
Ook hier ging 10 minuten voldoende zijn maar vooraleer iedereen naar het toilet is geweest en even de benen heeft gestrekt ben je al snell 15 min kwijt.
- Aangekomen met 16%

Ook bij het terugrijden ging alles heel vlot. Het laden heeft slechts 1h30 ingenomen dus als je rekent op normaal 3x15 min stoppen, hebben we hier slechts 45 min langer over gedaan door met een EV te rijden.

Ter plaatse kon ik steeds bijladen op de bestemming. Relatief veel winkels met 11/22kW laders maar dichtste betrouwbare snellader zat op 30km.

Conclusie: een wereld van verschil in vergelijking met twee jaar geleden. Geen laadstress meer, alleen nog de gezonde filestress. Deze keer ook gewoon steeds 130km/u gereden. De enige voorbereiding die ik had gedaan was kijken waar iets van voorzieningen was bij het stoppen. Uiteindelijk ook volledig anders geladen dan ik in gedachten had. Die luxe had ik twee jaar geleden zeker niet ondanks het vele uitzoeken toen. De niet-Tesla laders langs de snelweg zagen er ook niet steeds vol uit dus Frankrijk is in mijn ogen goed bezig op dit vlak. De Y LR is ook echt een plezier om lange trips mee te maken. Je komt na 3u fris uit de wagen en er is een zee van ruimte om dingen mee te nemen zonder je achterruit te moeten blokkeren :)

Dat doet niemand. Alleen zelfstandigen kopen elektrische wagens, en dit alleen omdat ze 100% fiscaal aftrekbaar zijn.
Niet enkel zelfstandigen hoor. Er komen steeds meer particulieren bij. Zeker in Nederland begin je ze steeds vaker te zien.

Lagere verbruikskosten en onderhoud zijn een groot voordeel van EV’s.

Niet enkel zelfstandigen hoor. Er komen steeds meer particulieren bij. Zeker in Nederland begin je ze steeds vaker te zien.

Lagere verbruikskosten en onderhoud zijn een groot voordeel van EV’s.
Ik heb mij ook een EV gekocht als particulier. De initiële aankoopprijs ligt misschien iets hoger, maar daar tegenover staat weinig onderhoud, geen taksen (nu toch) en ik heb een vrij grote PV installatie waardoor ik goedkoop kan laden.

87 procent van de inschrijvingen voor elektrische auto’s, Battery Electric Vehicle (BEV) in het jargon, gebeurden in 2022 door bedrijven en zelfstandigen. Voor plugins komt 91 procent van de inschrijvingen van diezelfde bedrijven en zelfstandigen.

Vertel me eens hoe je met enkele snelladers op strategische plekken iedereen gaat kunnen laten laden.
Op dezelfde manier als er nu tankstations zijn. Er zullen er wel meer nodig zijn, maar laden zal ook enkel maar versnellen. De enige plekken waar ik denk dat er op lange termijn trage laders zullen staan, is bij bedrijven en woningen.
Nee, een laadpaal voor iedere parkeerplek zie ik echt niet gebeuren. Compleet onbetaalbaar en niet efficiënt.

Op dezelfde manier als er nu tankstations zijn. Er zullen er wel meer nodig zijn, maar laden zal ook enkel maar versnellen. De enige plekken waar ik denk dat er op lange termijn trage laders zullen staan, is bij bedrijven en woningen.
En natuurlijk gaat iedereen dan naar een dure snellader willen gaan en daar staan wachten. Die snelladers zijn pokkeduur, minder efficiënt en ook nog eens redelijk onbetrouwbaar. En de infrastructuurkosten om snelladers te plaatsen is op termijn gewoon van dezelfde grootteorde.
Om nog maar te zwijgen over de impact op de degeneratie van de accu's van een EV.

Klopt eigenlijk wel anders had ik wel een dikke benzine gekocht voor hetzelfde geld :D

Het is toch eerder omgekeerd... Occasioneel ga je er mss eens zo 1 hebben, maar denk dat er veel meer haat komt van de ICE rijders naar de EV rijders hoor :p

Tuurlijk, ga maar eens shoppen op de markt met 50K
Ik zou wel weten wat kopen in de benzine categorie!

En dan zwijg ik nog over de EV die 75K en meer kosten, dat is gewoon belachelijk
Voor de fun eens de nieuwe Nio ET5 Touring samengesteld (voorlopig enkel NL website). Viel op het eerste zicht nog mee aan iets van 50k, maar als je zelf de batterij wil ipv nog een maandelijks huurbedrag te betalen kwam je 70k. Jawadde...

Tuurlijk, ga maar eens shoppen op de markt met 50K
Ik zou wel weten wat kopen in de benzine categorie!

En dan zwijg ik nog over de EV die 75K en meer kosten, dat is gewoon belachelijk

De vraag is of die prijsniveaus de komende ~5 jaar significant zullen dalen (wanneer ook particulieren beperkt worden tot EV's voor nieuwe wagens)...

Op dit moment schrijven de merken die zich niet sterk / uitsluitend op EV's richten, nog teveel kosten af op een beperkt aantal auto's (VAG group bv. 7% EV's in 2022) ook al wordt het platform (onderstel, interieur, een deel van de software) nog vaak gedeeld met ICE's. Waardoor ze verlies schijnen te maken op EV's.

Tegelijk halen de meeste Europese autoconstructeurs recordwinsten uit hun ICE's en hybrides, dus op korte termijn voelen ze totaal geen druk om hun EV's aantrekkelijker in de markt te zetten, volume te winnen en hun marges op EV's te verbeteren... Een soort kip-en-ei verhaal.

Ik vrees een beetje dat die hoge prijsniveaus in grote mate als het "nieuwe normaal" zullen gezien worden door de meeste automerken, waarbij de "premium" die je betaalt om geen Tesla of Chinees merk te kopen groot blijft. Vergelijkbaar met de premium die mensen probleemloos betaalden in de afgelopen jaren om met een Audi / BMW / Mercedes te rijden ipv bv. een Japans merk (kort door de bocht gezegd)

Terug
Bovenaan