Elektrische wagens

Zopas op het nieuws: 800km file in Frankrijk. Ge moet er toch allemaal ZIN in hebben!

En dan op de achterbank 2 van die leuke kinderen 👌

Ik dacht dat we elektrische wagens met benzine wagens aan het vergelijken waren. Anders kunnen we ook over met de boot naar Spanje beginnen. Wat ook leuk kan zijn natuurlijk!
Ik zou zeggen, probeer niet teveel te denken, en gewoon te leren lezen.
Mijn vergelijking is toch niet anders dan benzinewagen vs BEV?

Is het meer gedoe met een EV. Ja. Is het onoverkomelijk. Nee.
En het is die 1 à 2 dagen per jaar he, alle andere dagen ben je beter af met de EV.
Die verwende hufters op mijn werk kunnen hun EV voor die vakanties komen inwisselen voor een ruime dieselwagen nondedju.

Die verwende hufters op mijn werk kunnen hun EV voor die vakanties komen inwisselen voor een ruime dieselwagen nondedju.
Maar dat is iets dat op lange termijn niet houdbaar is he. Nu gaat dat nog omdat er nog genoeg diesels rond rijden waar ze niks anders meer mee kunnen doen, maar eens die er uit zijn zal dat ook wel stoppen...
Ik kan trouwens mijn iX3 ook inruilen bij de garage voor een diesel :p Is destijds afgesproken, maar nog geen gebruik van gemaakt.

Euhm? Absoluut wel.
1) Ik ben in 2.5 jaar tijd nog geen enkele keer aan een tankstation moeten stoppen ofzo.
2) Mijn EV heeft 100x betere TC en ESP dan een gelijkaardige benzine
3) Geen versnellingsbak, wat veel aangenamer rijdt
4) Geen lawaai
5) Instant gasrespons

En het is wel gewoon goedkoper dan een gelijkaardige ICE of PHEV, ook voor particulieren

https://configure.bmw.be/nl_BE/configid/z48a2zmz
https://configure.bmw.be/nl_BE/configid/9qd7vq2z

Prijsverschil van 1755€ (identiek uitgerust, alleen heeft de 20i kleinere velgen.
BIV is 1180€ VB is 469€
Dus vanaf het 2e jaar is de iX3 al goedkoper, en dat is dan zonder brandstofbesparing en minder onderhoud gerekend. En tov een 320i die in vergelijking een slak is.
1) Klopt, maar wel aan laadpalen of snellaadstations. En die moeten dan net ter beschikking zijn. Als je enkel thuis laadt, rijd je enkel beperkte afstanden. Ik ga regelmatig over en weer naar DE, NL en FR en dat is vaak niet mogelijk zonder een tussenstop met een EV, wat gewoon tijdverlies is. Ik doe ook graag dagtripjes wat verder weg, zou ook een heel gedoe worden.
2) TC en ESP zijn nu niet echt selling points he. Voor mij mochten ze die zaken gerust achterwege laten. Die zitten er bij mij enkel op omdat de EU het verplicht. Maar ICE wagens heeft ze alleszins ook en ik zie niet wat er superieur zou zijn aan die van EVs.
3) Je hebt ook automaten... Al schakel ik graag en kies dus bewust voor een manuele versnellingsbak als ik kan. Vind dat luie rijden in een automaat niet aangenaam en flippers zijn verre van een goede vervanging voor een manuele versnellingsbak.
4) Lawaai is onbestaande in een recente degelijke wagen door de goede isolatie.
5) Ik weet niet in welke ICE wagens jij gereden hebt, maar mijn simpele VW heeft ook zeer snelle gasrespons. Die milliseconden dat een EV evt. sneller zou zijn, is ook niet echt een selling point imo. Is het zo belangrijk om net dat iets sneller weg te zijn aan het licht?

Bovenstaande punten laten zien dat je echt al moet gaan zoeken om voordelen van een EV op te kunnen noemen.

De benzineversie: Vanaf € 58.630
De EV: Vanaf € 78.500

De benzineversie is dus zo'n 20k goedkoper. Dat kan voor een gemiddelde BG'er peanuts zijn, voor de meeste mensen is het dat niet. :P Waarom zouden ze de standaarduitrusting van de EV beter maken dan de ICE? Omdat je anders heel veel geld betaalt voor een product met een hoop nadelen t.o.v. de goedkopere variant en op deze manier kunnen ze de hogere prijs proberen te verantwoorden... Een hoger uitrustingsniveau kost amper iets voor een fabrikant. Batterijen zijn gewoon heel duur en die heb je bij een ICE niet nodig (behalve een startbatterij natuurlijk, maar dat is een ander soort batterij).

Daarnaast noem je hier een heel duur model die de gemiddelde mens niet privé koopt.

En je kan de ICE dan wel een slak noemen (0-100 in 8,4s lijkt me meer dan snel genoeg voor de gemiddelde mens als ik zie hoe traag de gemiddelde mens optrekt), maar met je EV kan je de power amper gebruiken want je moet zien dat je op je bestemming (en terug thuis) geraakt. Ook met airco, verwarming, ... moet je zuinig omspringen. Bij een ICE is dat allemaal geen probleem, tankstations genoeg en je bent er op max 5 min weg.

Een collega ging onlangs naar de Ardennen met z'n EV. Hij had er een huisje gehuurd. Hij geraakt daar, maar zou sowieso niet terug thuis geraken en daar ter plaatse ook niet al te veel verplaatsingen mogen doen. Eerste laadpaal (traag) was 5km van het vakantiehuis verwijderd. Hij heeft dus iemand met een ICE wagen laten meerijden zodat hij terug aan het vakantiehuis geraakte terwijl de wagen aan het laden was. Sorry, maar daar ga ik me niet mee bezighouden hoor.

Tuurlijk heeft een EV bepaalde leuke eigenschappen (veel instant koppel bvb), maar het heeft op dit moment meer nadelen dan voordelen. Kan in de toekomst mogelijk veranderen, maar we zijn er nog lang niet.

De benzineversie is dus zo'n 20k goedkoper. Dat kan voor een gemiddelde BG'er peanuts zijn, voor de meeste mensen is het dat niet. :p Waarom zouden ze de standaarduitrusting van de EV beter maken dan de ICE? Omdat je anders heel veel geld betaalt voor een product met een hoop nadelen t.o.v. de goedkopere variant en op deze manier kunnen ze de hogere prijs proberen te verantwoorden... Een hoger uitrustingsniveau kost amper iets voor een fabrikant. Batterijen zijn gewoon heel duur en die heb je bij een ICE niet nodig (behalve een startbatterij natuurlijk, maar dat is een ander soort batterij).

Daarnaast noem je hier een heel duur model die de gemiddelde mens niet privé koopt.
Dat gaat niet lang meer duren. Binnen 2 jaar krijg ik nog amper 30K voor mijn Tesla. Dat is zeer betaalbaar voor particulier.

Onlangs nog eens een tweedehands wagen gezocht voor 12,5k - je moet dat eens proberen

Allemaal kleine stomme wagens. Dankzij inflatie moet je al 20K neerleggen voor een degelijke 2dehands benzine wagen

1) Klopt, maar wel aan laadpalen of snellaadstations. En die moeten dan net ter beschikking zijn. Als je enkel thuis laadt, rijd je enkel beperkte afstanden. Ik ga regelmatig over en weer naar DE, NL en FR en dat is vaak niet mogelijk zonder een tussenstop met een EV, wat gewoon tijdverlies is. Ik doe ook graag dagtripjes wat verder weg, zou ook een heel gedoe worden.
2) TC en ESP zijn nu niet echt selling points he. Voor mij mochten ze die zaken gerust achterwege laten. Die zitten er bij mij enkel op omdat de EU het verplicht. Maar ICE wagens heeft ze alleszins ook en ik zie niet wat er superieur zou zijn aan die van EVs.
3) Je hebt ook automaten... Al schakel ik graag en kies dus bewust voor een manuele versnellingsbak als ik kan. Vind dat luie rijden in een automaat niet aangenaam en flippers zijn verre van een goede vervanging voor een manuele versnellingsbak.
4) Lawaai is onbestaande in een recente degelijke wagen door de goede isolatie.
5) Ik weet niet in welke ICE wagens jij gereden hebt, maar mijn simpele VW heeft ook zeer snelle gasrespons. Die milliseconden dat een EV evt. sneller zou zijn, is ook niet echt een selling point imo. Is het zo belangrijk om net dat iets sneller weg te zijn aan het licht?

Bovenstaande punten laten zien dat je echt al moet gaan zoeken om voordelen van een EV op te kunnen noemen.

De benzineversie is dus zo'n 20k goedkoper. Dat kan voor een gemiddelde BG'er peanuts zijn, voor de meeste mensen is het dat niet. :p Waarom zouden ze de standaarduitrusting van de EV beter maken dan de ICE? Omdat je anders heel veel geld betaalt voor een product met een hoop nadelen t.o.v. de goedkopere variant en op deze manier kunnen ze de hogere prijs proberen te verantwoorden... Een hoger uitrustingsniveau kost amper iets voor een fabrikant. Batterijen zijn gewoon heel duur en die heb je bij een ICE niet nodig (behalve een startbatterij natuurlijk, maar dat is een ander soort batterij).

En je kan de ICE dan wel een slak noemen (0-100 in 8,4s lijkt me meer dan snel genoeg voor de gemiddelde mens als ik zie hoe traag de gemiddelde mens optrekt), maar met je EV kan je de power amper gebruiken want je moet zien dat je op je bestemming (en terug thuis) geraakt. Ook met airco, verwarming, ... moet je zuinig omspringen. Bij een ICE is dat allemaal geen probleem, tankstations genoeg en je bent er op max 5 min weg..
1) Ook nog nooit gestopt aan een laadpaal onderweg. Met 400km kan je heel ver geraken. En het ging hier over de momenten dat je niet op reis bent, en dus het dagelijks verkeer. Als jij dan 1000km doet, dat moet jij weten, maar de gemiddelde Belg doet dat absoluut niet.
2) TC en ESP zijn superieur omdat je ze niet voelt ingrijpen.
3) heb je ooit al met een EV gereden? Dat is op geen enkele manier te vergelijken met een automaat. De vertraging bij een automaat is verschrikkelijk tov bij een EV.
4) idem, lawaai is mss afwezig als je op uw gemakske rondtuft, maar elke ICE maakt veel lawaai als je doortrekt.
5) met heel veel ICE's, en de gasrespons van mijn iX3 is beter dan die van mijn Porsche. Simpelweg omdat die niet moet terugschakelen en altijd in de vol koppel zit.

En waarom vergelijk je vanaf prijzen? Want dan kan ik ook zeggen dat een Z4 even duur is dan een Boxster. Terwijl dat absoluut niet zo is. Je vergelijkt bij ICE's toch ook met dezelfde uitrusting?

En ik heb echt letterlijk nog nooit moeten inhouden omdat ik niet zou thuis geraken hoor.

Heb je überhaupt al ooit langer dan 10 minuten met een EV gereden? Want er zijn echt gigantisch veel voordelen.

Een EV is zonder twijfel veel handiger als een ICE voor woon-werk en normale dagelijkse verplaatsingen op voorwaarde dat je hem thuis kan opladen. Die laatste voorwaarde is imo toch heel belangrijk.

Voor vakantie 100% de ICE, ja met een EV zal je ook wel in z-Frankrijk geraken maar hier zal je dan vooraf moeten gaan plannen.

Maar het ding is niet iedereen wil zijn vakantie beginnen uitplannen, er zijn gewoon veel mensen die hun rugzak gewoon de koffer willen ingooien en vertrekken, volledige vrijheid van waar en wat ze gaan doen. En zich niet laten dicteren door een app die aangeeft dat je via route A moet rijden want je hebt nog maar 240km voordat je aan laadpaal x op locatie y 30 min moet gaan laden. En hopen dat je op die locatie een koffie kan vinden of je mag weer gedurende 30min Angry Birds voor de 100ste keer uitspelen in uw Tesla lol

Dat vroeg ik mij ook net af.
Absoluut. Iemand die dit schrijft
Ik weet niet in welke ICE wagens jij gereden hebt, maar mijn simpele VW heeft ook zeer snelle gasrespons. Die milliseconden dat een EV evt. sneller zou zijn, is ook niet echt een selling point imo. Is het zo belangrijk om net dat iets sneller weg te zijn aan het licht?
heeft echt nog nooit met een EV gereden en weet niet wat 'Instant torque' betekent.

Ik wil absoluut geen ICE meer, ik dacht dat mijn vorige wagen vlot reed (7.3 s van 0-100 km/h) maar hij zou nu aanvoelen als een slak.
Ik ben absoluut geen snelheidsduivel maar het gemak waarmee ik nu op opritten invoeg of iemand kan inhalen op de weg is gewoon zalig.

heeft echt nog nooit met een EV gereden en weet niet wat 'Instant torque' betekent.

Ik wil absoluut geen ICE meer, ik dacht dat mijn vorige wagen vlot reed (7.3 s van 0-100 km/h) maar hij zou nu aanvoelen als een slak.
Ik ben absoluut geen snelheidsduivel maar het gemak waarmee ik nu op opritten invoeg of iemand kan inhalen op de weg is gewoon zalig.
Dat verschil is echt niet normaal! Het is een illusie van te denken dat je ICE directe gasrespons heeft totdat je met een deftige EV gereden hebt.

Dat was bij ons ook een mogelijkheid, maar dan gebruik ik liever mijn volledig lease budget voor een deftige EV, anders rijd je 300+ dagen per jaar rond met een mindere auto, voor die 1-2 keer per jaar op vakantie als het écht niet zou gaan met een EV (wat nog maar de vraag is).
En dan denk ik dat je even goed met de uitgespaarde VAA een deftige huurwagen kan betalen.

Klopt, dat is gewoon een fundamenteel verschil tussen ICE en EV. Ik heb dat ook gemerkt tijdens het testrijden met een 400 kg zwaardere EV met ongeveer hetzelfde vermogen als mijn huidige ICE en op papier dezelfde 0 - 100 acceleratie. Maar qua hernemingen een wereld van verschil, die EV versnelt onmiddellijk, zelfs in vergelijking met een automaat in sportstand.

En waarom vergelijk je vanaf prijzen? Want dan kan ik ook zeggen dat een Z4 even duur is dan een Boxster. Terwijl dat absoluut niet zo is. Je vergelijkt bij ICE's toch ook met dezelfde uitrusting?

Dat is echt wel niet 100% correct. Jij doet dat en velen doen dat hier omdat ze geïnteresseerd zijn in auto's. Maar het is bijvoorbeeld wel de grootste reden waarom ik geen EV heb.
Ik heb dat hier al X keer geplaceerd denk ik, maar ik rij met een oude ( :( ) Ford focus break. Dat is ~700-800km range op een goeie dag, trekhaak, heel grote koffer, 4 degelijke zitplaatsen.

Wat is het EV alternatief daar? Ik ben nog geen enkele EV tegen gekomen die niet minstens 50% meer kost dan het ICE alternatief.
en ja toen er nog 2 autos waren hier, dan hadden we ook een EV. Want in het 'klein, korte afstanden' segment was het de moeite waard.

Dat is waarschijnlijk wel een beetje het gevaar van de TC/ESP bij EV's hoor. Die is zoveel beter dan bij ICE's dat het lijkt alsof de limiet veel verder ligt, maar ALS hij het niet meer kan trekken, ga je wel ineens hard uit de bocht gaan :p
Hier op de A8 tussen Nice en Aix-en-Provence toch af en toe eens goed plankgas gegeven samen met een AMG en Porsche, in de ferme leuke bochten aan 160-180 i.p.v. 110 is het toch wel schrikken met een Model 3. Dan ga ik naast het regeneratie remmen toch nog even op de remmen want 't is precies of ik ga omzwaaien...
En toch is waterstof de manier om naartoe te gaan ipv van de vervuilende elektrische batterijen. Allez als we nadenken in het kader van 'milieu', want dat is toch wat ze ons willen doen geloven dacht ik, minder vervuilend?
Alles wat 10.000en jobs nodig heeft, een biljoenen industrie met bijhorende fabrieken, opslagtanks en ingewikkelde technologie om alles te controleren en dan te gaan distribueren naar verdere distributiecentra en dan nog eens verder naar tankstations voor de eindgebruikers, zoals de olie industrie, is op zich ook vervuilend en brengt behalve dan dat waterstof geen uitstoot heeft ook veel onnodige vervuiling met zich mee.

Ja het zal een verbetering zijn en veel properder zijn als de zware industrie daarop zal overstappen, maar voor een consument - kleinverbruikers lijkt me dit totaal niet interessant.

Oh god, weeral die discussie over de lange afstanden.
Een diesel of naft is hier gewoon beter in. Sommige mensen rijden liever in 1 lang stuk en andere mensen stoppen liever wat vaker.

Zondag vertrek ik naar het zuiden en dan nemen we de Hybride ipv EV.
Het zou te doen zijn met de EV maar de Hybride is minder plannen en sneller.
Minder plannen? Langs quasi ieder tankstation zijn er in Frankrijk, Italië en Spanje minstens 4 a 12 laadstations. 93,43 EUR heb ik uitgegeven om vanuit de Belgische kust te rijden naar het zuiden van Frankrijk via Zwitserland en Italië. 1452 km.
Als ik Viamichelin.fr mag geloven zou het met een diesel ongeveer 220 EUR kosten.
Idd. EV is momenteel niet geschikt voor langere afstanden mee te rijden, dat is de realiteit.
Maar in postzegel land België kan je er al iets mee aanvangen.
Fout.
In deze tijden kan je beter een vliegtuig nemen naar Zuid Frankrijk of Spanje. Kost bijna niets meer.
Om dan ter plaatse de fiets te nemen zeker? Tenzij ge blijft vastplakken in eenzelfde dorpje of stadje.
Het is met een EV op dit moment gewoon wat meer gedoe: in bepaalde landen / regio's moet je toch meer je stops inplannen naar beschikbaarheid van snelladers, liefst met meerdere stalls want er zijn bij een aantal aanbieders gewoon teveel defecte om er echt op te kunnen rekenen - of er wordt heel gortig geparkeerd waardoor van de 3 laders er maar 2 bereikbaar zijn (recent nog in Duitsland gezien), etc.

Een EV is qua rijbereik eerder te vergelijken met een benzine uit de jaren '80 of zo, toen ging dat ook zonder problemen om lange ritten te doen - we zijn gewoon verwend door de extreme range van diesels de laatste jaren, voor ze besloten om voor theoretische CO2 uitstoot de tanks te verkleinen :p
Meest recente lange rit met een ICE: 750 km, ongeveer 8,5 u rijtijd en 3 à 4 stops ingelast. Met een EV zou het al bij al een klein uur langer duren wegens langere stops en minder hoge snelheden op die paar onbegrensde stukken in Duitsland (in eender welk ander land zou dat al geen rol spelen en spreek je over ~30 minuten extra op 8,5u)
Ik rij nu al sinds maart 2019 met een van de eerste Tesla Model 3 in België, van Londen tot Parijs, Barcelona, Venetië, Cannes, Monaco, Saint-Raphaël en zelfs naar Minsk in Wit-Rusland gereden met 0 problemen, een beetje langer dan anders maar o zoveel aangenamer door de stops.

Volgend jaar Kroatië en ook Noorwegen op de planning.

Zopas op het nieuws: 800km file in Frankrijk. Ge moet er toch allemaal ZIN in hebben!

En dan op de achterbank 2 van die leuke kinderen 👌
Hier op een andere niet drukke dag vertrokken, geen kat op de baan. Kuddegedrag is nooit goed en toch doen velen het jaarlijks meerdere keren.

Als het over EV's gaat zijn er nog steeds veel ramptoeristen.

Vorige week nog een dagje Amsterdam gedaan met de i4. Heen en terug zonder laden met nog 30% resterend bij thuiskomst.

In het voorjaar naar Nice en Montpellier gereden. Ja, je moet een 4-5 keer stoppen om 20 minuutjes te laden. Dat is elke 2,5u, een uitstekende tijd om je uit de autostoel te hijsen, de bloedcirculatie in de benen op gang te brengen, een plasje te doen of iets kleins te eten. Nergens laadproblemen of wachten, en het kost minder dan de helft van brandstof.

Na meer dan een jaar EV zie ik me ook niet terug naar een verbrander gaan. Het rijdt stil met voldoende PK en instant torque, je handen stinken nooit meer bij het tanken. En je krijgt vooral in het buitenland bredere parkeerplaatsen dichter bij de ingang van de supermarkt.

Dat is echt wel niet 100% correct. Jij doet dat en velen doen dat hier omdat ze geïnteresseerd zijn in auto's. Maar het is bijvoorbeeld wel de grootste reden waarom ik geen EV heb.
Ik heb dat hier al X keer geplaceerd denk ik, maar ik rij met een oude ( :( ) Ford focus break. Dat is ~700-800km range op een goeie dag, trekhaak, heel grote koffer, 4 degelijke zitplaatsen.

Wat is het EV alternatief daar? Ik ben nog geen enkele EV tegen gekomen die niet minstens 50% meer kost dan het ICE alternatief.
en ja toen er nog 2 autos waren hier, dan hadden we ook een EV. Want in het 'klein, korte afstanden' segment was het de moeite waard.

Er zullen er nog wel zijn. Maar natuurlijk is een EV geen optie voor iedereen. Dacia is voor een reden 1 van de best verkopende merken he. Maar er zijn ook genoeg particulieren die veel meer uitgeven aan een ICE dan wat een gemiddelde EV nu kost. Denk maar aan de typische gepensioneerde in zijn E220d

Terug
Bovenaan