Nineshots
Well-known member
Jij begon toch over vliegtuig?Ik dacht dat we elektrische wagens met benzine wagens aan het vergelijken waren. Anders kunnen we ook over met de boot naar Spanje beginnen. Wat ook leuk kan zijn natuurlijk!
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Jij begon toch over vliegtuig?Ik dacht dat we elektrische wagens met benzine wagens aan het vergelijken waren. Anders kunnen we ook over met de boot naar Spanje beginnen. Wat ook leuk kan zijn natuurlijk!
En wat is de link met elektische wagens?Zopas op het nieuws: 800km file in Frankrijk. Ge moet er toch allemaal ZIN in hebben!
En dan op de achterbank 2 van die leuke kinderen![]()
Ik zou zeggen, probeer niet teveel te denken, en gewoon te leren lezen.Ik dacht dat we elektrische wagens met benzine wagens aan het vergelijken waren. Anders kunnen we ook over met de boot naar Spanje beginnen. Wat ook leuk kan zijn natuurlijk!
Die verwende hufters op mijn werk kunnen hun EV voor die vakanties komen inwisselen voor een ruime dieselwagen nondedju.Is het meer gedoe met een EV. Ja. Is het onoverkomelijk. Nee.
En het is die 1 à 2 dagen per jaar he, alle andere dagen ben je beter af met de EV.
Maar dat is iets dat op lange termijn niet houdbaar is he. Nu gaat dat nog omdat er nog genoeg diesels rond rijden waar ze niks anders meer mee kunnen doen, maar eens die er uit zijn zal dat ook wel stoppen...Die verwende hufters op mijn werk kunnen hun EV voor die vakanties komen inwisselen voor een ruime dieselwagen nondedju.
Is destijds afgesproken, maar nog geen gebruik van gemaakt.1) Klopt, maar wel aan laadpalen of snellaadstations. En die moeten dan net ter beschikking zijn. Als je enkel thuis laadt, rijd je enkel beperkte afstanden. Ik ga regelmatig over en weer naar DE, NL en FR en dat is vaak niet mogelijk zonder een tussenstop met een EV, wat gewoon tijdverlies is. Ik doe ook graag dagtripjes wat verder weg, zou ook een heel gedoe worden.Euhm? Absoluut wel.
1) Ik ben in 2.5 jaar tijd nog geen enkele keer aan een tankstation moeten stoppen ofzo.
2) Mijn EV heeft 100x betere TC en ESP dan een gelijkaardige benzine
3) Geen versnellingsbak, wat veel aangenamer rijdt
4) Geen lawaai
5) Instant gasrespons
En het is wel gewoon goedkoper dan een gelijkaardige ICE of PHEV, ook voor particulieren
https://configure.bmw.be/nl_BE/configid/z48a2zmz
https://configure.bmw.be/nl_BE/configid/9qd7vq2z
Prijsverschil van 1755€ (identiek uitgerust, alleen heeft de 20i kleinere velgen.
BIV is 1180€ VB is 469€
Dus vanaf het 2e jaar is de iX3 al goedkoper, en dat is dan zonder brandstofbesparing en minder onderhoud gerekend. En tov een 320i die in vergelijking een slak is.
Waarom zouden ze de standaarduitrusting van de EV beter maken dan de ICE? Omdat je anders heel veel geld betaalt voor een product met een hoop nadelen t.o.v. de goedkopere variant en op deze manier kunnen ze de hogere prijs proberen te verantwoorden... Een hoger uitrustingsniveau kost amper iets voor een fabrikant. Batterijen zijn gewoon heel duur en die heb je bij een ICE niet nodig (behalve een startbatterij natuurlijk, maar dat is een ander soort batterij). Dat gaat niet lang meer duren. Binnen 2 jaar krijg ik nog amper 30K voor mijn Tesla. Dat is zeer betaalbaar voor particulier.De benzineversie: Vanaf € 58.630
De EV: Vanaf € 78.500
De benzineversie is dus zo'n 20k goedkoper. Dat kan voor een gemiddelde BG'er peanuts zijn, voor de meeste mensen is het dat niet.Waarom zouden ze de standaarduitrusting van de EV beter maken dan de ICE? Omdat je anders heel veel geld betaalt voor een product met een hoop nadelen t.o.v. de goedkopere variant en op deze manier kunnen ze de hogere prijs proberen te verantwoorden... Een hoger uitrustingsniveau kost amper iets voor een fabrikant. Batterijen zijn gewoon heel duur en die heb je bij een ICE niet nodig (behalve een startbatterij natuurlijk, maar dat is een ander soort batterij).
Daarnaast noem je hier een heel duur model die de gemiddelde mens niet privé koopt.
1) Ook nog nooit gestopt aan een laadpaal onderweg. Met 400km kan je heel ver geraken. En het ging hier over de momenten dat je niet op reis bent, en dus het dagelijks verkeer. Als jij dan 1000km doet, dat moet jij weten, maar de gemiddelde Belg doet dat absoluut niet.1) Klopt, maar wel aan laadpalen of snellaadstations. En die moeten dan net ter beschikking zijn. Als je enkel thuis laadt, rijd je enkel beperkte afstanden. Ik ga regelmatig over en weer naar DE, NL en FR en dat is vaak niet mogelijk zonder een tussenstop met een EV, wat gewoon tijdverlies is. Ik doe ook graag dagtripjes wat verder weg, zou ook een heel gedoe worden.
2) TC en ESP zijn nu niet echt selling points he. Voor mij mochten ze die zaken gerust achterwege laten. Die zitten er bij mij enkel op omdat de EU het verplicht. Maar ICE wagens heeft ze alleszins ook en ik zie niet wat er superieur zou zijn aan die van EVs.
3) Je hebt ook automaten... Al schakel ik graag en kies dus bewust voor een manuele versnellingsbak als ik kan. Vind dat luie rijden in een automaat niet aangenaam en flippers zijn verre van een goede vervanging voor een manuele versnellingsbak.
4) Lawaai is onbestaande in een recente degelijke wagen door de goede isolatie.
5) Ik weet niet in welke ICE wagens jij gereden hebt, maar mijn simpele VW heeft ook zeer snelle gasrespons. Die milliseconden dat een EV evt. sneller zou zijn, is ook niet echt een selling point imo. Is het zo belangrijk om net dat iets sneller weg te zijn aan het licht?
Bovenstaande punten laten zien dat je echt al moet gaan zoeken om voordelen van een EV op te kunnen noemen.
De benzineversie: Vanaf € 58.630
De EV: Vanaf € 78.500
De benzineversie is dus zo'n 20k goedkoper. Dat kan voor een gemiddelde BG'er peanuts zijn, voor de meeste mensen is het dat niet.Waarom zouden ze de standaarduitrusting van de EV beter maken dan de ICE? Omdat je anders heel veel geld betaalt voor een product met een hoop nadelen t.o.v. de goedkopere variant en op deze manier kunnen ze de hogere prijs proberen te verantwoorden... Een hoger uitrustingsniveau kost amper iets voor een fabrikant. Batterijen zijn gewoon heel duur en die heb je bij een ICE niet nodig (behalve een startbatterij natuurlijk, maar dat is een ander soort batterij).
Daarnaast noem je hier een heel duur model die de gemiddelde mens niet privé koopt.
En je kan de ICE dan wel een slak noemen (0-100 in 8,4s lijkt me meer dan snel genoeg voor de gemiddelde mens als ik zie hoe traag de gemiddelde mens optrekt), maar met je EV kan je de power amper gebruiken want je moet zien dat je op je bestemming (en terug thuis) geraakt. Ook met airco, verwarming, ... moet je zuinig omspringen. Bij een ICE is dat allemaal geen probleem, tankstations genoeg en je bent er op max 5 min weg..
Dat vroeg ik mij ook net af.Heb je überhaupt al ooit langer dan 10 minuten met een EV gereden? Want er zijn echt gigantisch veel voordelen.
Absoluut. Iemand die dit schrijftDat vroeg ik mij ook net af.
heeft echt nog nooit met een EV gereden en weet niet wat 'Instant torque' betekent.Ik weet niet in welke ICE wagens jij gereden hebt, maar mijn simpele VW heeft ook zeer snelle gasrespons. Die milliseconden dat een EV evt. sneller zou zijn, is ook niet echt een selling point imo. Is het zo belangrijk om net dat iets sneller weg te zijn aan het licht?
Dat verschil is echt niet normaal! Het is een illusie van te denken dat je ICE directe gasrespons heeft totdat je met een deftige EV gereden hebt.Absoluut. Iemand die dit schrijft
heeft echt nog nooit met een EV gereden en weet niet wat 'Instant torque' betekent.
Ik wil absoluut geen ICE meer, ik dacht dat mijn vorige wagen vlot reed (7.3 s van 0-100 km/h) maar hij zou nu aanvoelen als een slak.
Ik ben absoluut geen snelheidsduivel maar het gemak waarmee ik nu op opritten invoeg of iemand kan inhalen op de weg is gewoon zalig.
Die verwende hufters op mijn werk kunnen hun EV voor die vakanties komen inwisselen voor een ruime dieselwagen nondedju.
Absoluut. Iemand die dit schrijft
heeft echt nog nooit met een EV gereden en weet niet wat 'Instant torque' betekent.
Ik wil absoluut geen ICE meer, ik dacht dat mijn vorige wagen vlot reed (7.3 s van 0-100 km/h) maar hij zou nu aanvoelen als een slak.
Ik ben absoluut geen snelheidsduivel maar het gemak waarmee ik nu op opritten invoeg of iemand kan inhalen op de weg is gewoon zalig.
En waarom vergelijk je vanaf prijzen? Want dan kan ik ook zeggen dat een Z4 even duur is dan een Boxster. Terwijl dat absoluut niet zo is. Je vergelijkt bij ICE's toch ook met dezelfde uitrusting?
) Ford focus break. Dat is ~700-800km range op een goeie dag, trekhaak, heel grote koffer, 4 degelijke zitplaatsen. Hier op de A8 tussen Nice en Aix-en-Provence toch af en toe eens goed plankgas gegeven samen met een AMG en Porsche, in de ferme leuke bochten aan 160-180 i.p.v. 110 is het toch wel schrikken met een Model 3. Dan ga ik naast het regeneratie remmen toch nog even op de remmen want 't is precies of ik ga omzwaaien...Dat is waarschijnlijk wel een beetje het gevaar van de TC/ESP bij EV's hoor. Die is zoveel beter dan bij ICE's dat het lijkt alsof de limiet veel verder ligt, maar ALS hij het niet meer kan trekken, ga je wel ineens hard uit de bocht gaan![]()
Alles wat 10.000en jobs nodig heeft, een biljoenen industrie met bijhorende fabrieken, opslagtanks en ingewikkelde technologie om alles te controleren en dan te gaan distribueren naar verdere distributiecentra en dan nog eens verder naar tankstations voor de eindgebruikers, zoals de olie industrie, is op zich ook vervuilend en brengt behalve dan dat waterstof geen uitstoot heeft ook veel onnodige vervuiling met zich mee.En toch is waterstof de manier om naartoe te gaan ipv van de vervuilende elektrische batterijen. Allez als we nadenken in het kader van 'milieu', want dat is toch wat ze ons willen doen geloven dacht ik, minder vervuilend?
Minder plannen? Langs quasi ieder tankstation zijn er in Frankrijk, Italië en Spanje minstens 4 a 12 laadstations. 93,43 EUR heb ik uitgegeven om vanuit de Belgische kust te rijden naar het zuiden van Frankrijk via Zwitserland en Italië. 1452 km.Oh god, weeral die discussie over de lange afstanden.
Een diesel of naft is hier gewoon beter in. Sommige mensen rijden liever in 1 lang stuk en andere mensen stoppen liever wat vaker.
Zondag vertrek ik naar het zuiden en dan nemen we de Hybride ipv EV.
Het zou te doen zijn met de EV maar de Hybride is minder plannen en sneller.
Fout.Idd. EV is momenteel niet geschikt voor langere afstanden mee te rijden, dat is de realiteit.
Maar in postzegel land België kan je er al iets mee aanvangen.
Om dan ter plaatse de fiets te nemen zeker? Tenzij ge blijft vastplakken in eenzelfde dorpje of stadje.In deze tijden kan je beter een vliegtuig nemen naar Zuid Frankrijk of Spanje. Kost bijna niets meer.
Ik rij nu al sinds maart 2019 met een van de eerste Tesla Model 3 in België, van Londen tot Parijs, Barcelona, Venetië, Cannes, Monaco, Saint-Raphaël en zelfs naar Minsk in Wit-Rusland gereden met 0 problemen, een beetje langer dan anders maar o zoveel aangenamer door de stops.Het is met een EV op dit moment gewoon wat meer gedoe: in bepaalde landen / regio's moet je toch meer je stops inplannen naar beschikbaarheid van snelladers, liefst met meerdere stalls want er zijn bij een aantal aanbieders gewoon teveel defecte om er echt op te kunnen rekenen - of er wordt heel gortig geparkeerd waardoor van de 3 laders er maar 2 bereikbaar zijn (recent nog in Duitsland gezien), etc.
Een EV is qua rijbereik eerder te vergelijken met een benzine uit de jaren '80 of zo, toen ging dat ook zonder problemen om lange ritten te doen - we zijn gewoon verwend door de extreme range van diesels de laatste jaren, voor ze besloten om voor theoretische CO2 uitstoot de tanks te verkleinen
Meest recente lange rit met een ICE: 750 km, ongeveer 8,5 u rijtijd en 3 à 4 stops ingelast. Met een EV zou het al bij al een klein uur langer duren wegens langere stops en minder hoge snelheden op die paar onbegrensde stukken in Duitsland (in eender welk ander land zou dat al geen rol spelen en spreek je over ~30 minuten extra op 8,5u)
Hier op een andere niet drukke dag vertrokken, geen kat op de baan. Kuddegedrag is nooit goed en toch doen velen het jaarlijks meerdere keren.Zopas op het nieuws: 800km file in Frankrijk. Ge moet er toch allemaal ZIN in hebben!
En dan op de achterbank 2 van die leuke kinderen![]()
Dat is echt wel niet 100% correct. Jij doet dat en velen doen dat hier omdat ze geïnteresseerd zijn in auto's. Maar het is bijvoorbeeld wel de grootste reden waarom ik geen EV heb.
Ik heb dat hier al X keer geplaceerd denk ik, maar ik rij met een oude () Ford focus break. Dat is ~700-800km range op een goeie dag, trekhaak, heel grote koffer, 4 degelijke zitplaatsen.
Wat is het EV alternatief daar? Ik ben nog geen enkele EV tegen gekomen die niet minstens 50% meer kost dan het ICE alternatief.
en ja toen er nog 2 autos waren hier, dan hadden we ook een EV. Want in het 'klein, korte afstanden' segment was het de moeite waard.