Elektrische wagens

Zoek maar eens rond op het internet naar reis ervaringen met een EV. Genoeg positieve ervaringen te vinden hoor. Een EV is zeker geschikt genoeg om langere afstanden te doen.
Minder dan een diesel, maar dat maakt het nog niet ongeschikt.

Het is met een EV op dit moment gewoon wat meer gedoe: in bepaalde landen / regio's moet je toch meer je stops inplannen naar beschikbaarheid van snelladers, liefst met meerdere stalls want er zijn bij een aantal aanbieders gewoon teveel defecte om er echt op te kunnen rekenen - of er wordt heel gortig geparkeerd waardoor van de 3 laders er maar 2 bereikbaar zijn (recent nog in Duitsland gezien), etc.

Een EV is qua rijbereik eerder te vergelijken met een benzine uit de jaren '80 of zo, toen ging dat ook zonder problemen om lange ritten te doen - we zijn gewoon verwend door de extreme range van diesels de laatste jaren, voor ze besloten om voor theoretische CO2 uitstoot de tanks te verkleinen :p
Meest recente lange rit met een ICE: 750 km, ongeveer 8,5 u rijtijd en 3 à 4 stops ingelast. Met een EV zou het al bij al een klein uur langer duren wegens langere stops en minder hoge snelheden op die paar onbegrensde stukken in Duitsland (in eender welk ander land zou dat al geen rol spelen en spreek je over ~30 minuten extra op 8,5u)

Ik snap u, maar vele van de vorige generatie reden effectief tot in Lyon zonder te stoppen :p en dat ettelijke jaren aan een stuk
meestal was het doel 's avonds vertrekken zodat je 's morgens al heel ver was

onze vaders waren dan ook beren vergeleken met ons :p
Ik doe ook geen 1000 km meer op een dag. Is gewoon nergens goed voor. Ik boek een hotel halverwege, waar we dan nog een flinke wandeling doen om daarna de beentjes onder tafel schuiven. Ondertussen staat de wagen buiten te laden.

Een EV is perfect geschikt voor langere afstanden. Er wordt aangeraden om iedere 2 uur een kwartier pauze te nemen wanneer je lange afstanden aflegt.
Voor je gezondheid en je veiligheid. Dat advies wordt door zowat alle verkeersveiligheidsinstanties naar voor gebracht als gouden regel.

Een EV is alleen niet geschikt wanneer je veel te lange stukken in een keer wilt afleggen, en dat advies in de wind slaat.
"Ja maar ik stop nooit voor ik Lyon gepasseerd ben. Heel stoer allemaal, maar gewoon niet OK .
Als iemand zoveel riscio wilt nemen en met zekerheid tegen een boom zou knallen wanneer hij een ongeval had, is dat voor mij geen probleem. Maar het risico is dat zo iemand andere mensen die dat risico niet willen nemen meesleurt in hun roekeloosheid.

Mijn eerste stop met de Tesla dit jaar was niet om te laden, wel omdat we al 2.5 uur in de wagen zaten. Ik had toen nog 40% accu over, ik heb daar dus niet geladen..

Met vrienden of de vriendin wisselen wij elke 2-3 uur met 5 minuten pauze en 1 langere eetpauze.
Dat gaat moeilijk met een EV he.

Een diesel is veel gemakkelijker op dat vlak. Je hoeft dan ook geen laadpaalen zoektocht te doen op je bestemming in the middle of nowhere.

Met vrienden of de vriendin wisselen wij elke 2-3 uur met 5 minuten pauze en 1 langere eetpauze.
Dat gaat moeilijk met een EV he.

Een diesel is veel gemakkelijker op dat vlak. Je hoeft dan ook geen laadpaalen zoektocht te doen op je bestemming in the middle of nowhere.
Is het meer gedoe met een EV. Ja. Is het onoverkomelijk. Nee.
En het is die 1 à 2 dagen per jaar he, alle andere dagen ben je beter af met de EV.

Ik denk dat dat nog het moeilijkste is, jij moet naar het zuiden maar voor die ene snelle laadpaal moet je bv een omweg doen van 65km ... niets zo goed dan een vliegtuig + bus imho :p

Ik denk dat dat nog het moeilijkste is, jij moet naar het zuiden maar voor die ene snelle laadpaal moet je bv een omweg doen van 65km ... niets zo goed dan een vliegtuig + bus imho :p
Je met naar het zuiden, maar voor de ene landingsbaan moet je een omweg van 300km doen...
Het is maar wat je gewoon bent zeker :)

Duidelijk nooit ver gereden met je auto. Ik heb nooit een omweg moeten doen voor een laadpaal. Die liggen namelijk naast de autostrade. En er stonden er 8–12-24 op de plaatsen waar ik stopte…

En het is die 1 à 2 dagen per jaar he, alle andere dagen ben je beter af met de EV.
In het dagelijkse leven vind ik mijn EV niet beter dan op oude dinos rijden hoor.
In ieder geval gaan EV's elk jaar nog fors verbeteren.

We gaan nu toch niet flauw doen en ontkennen dat het met een EV iets lastiger en meer plannen is.

(Ja, ik rij zelf met een EV)

Moest ik 1 (naar mijn goesting) kunnen betalen stond er hier al 1!
Ik rijd amper 10k op een jaar en doe nooit lange afstanden.
Thuis laden en amper onderhoud nodig + alle extra rijcomfort zijn een groot voordeel.

We gaan nu toch niet flauw doen en ontkennen dat het met een EV iets lastiger en meer plannen is.

(Ja, ik rij zelf met een EV)
De enigste planning die ik doe is om te bepalen welke route het interessantst is, omdat het niet veel zin heeft om een hotel onderweg te boeken dat niet op de beste route ligt.
Daarna stap ik in mijn auto, en mijn auto berekent alles voor me. Ik snap niet wat ik nog zou moeten plannen.
Ja, de eerste keer plan je dat, maar daarna toch gewoon niet meer?

EV's zijn duurder (behalve als bedrijfswagen) en hebben verschillende ongemakken (laden niet overal mogelijk, prijs per kwh is best duur als je op locatie laadt, je kan geen lange afstanden in 1 trek doen). Ik begrijp best dat je voor een EV kiest als het goedkoper uitkomt, maar we gaan nu toch niet beweren dat je beter af bent met een EV op de dagen dat je niet op reis bent he. :p

EV's zijn duurder (behalve als bedrijfswagen) en hebben verschillende ongemakken (laden niet overal mogelijk, prijs per kwh is best duur als je op locatie laadt, je kan geen lange afstanden in 1 trek doen). Ik begrijp best dat je voor een EV kiest als het goedkoper uitkomt, maar we gaan nu toch niet beweren dat je beter af bent met een EV op de dagen dat je niet op reis bent he. :p
Euhm? Absoluut wel.
1) Ik ben in 2.5 jaar tijd nog geen enkele keer aan een tankstation moeten stoppen ofzo.
2) Mijn EV heeft 100x betere TC en ESP dan een gelijkaardige benzine
3) Geen versnellingsbak, wat veel aangenamer rijdt
4) Geen lawaai
5) Instant gasrespons

En het is wel gewoon goedkoper dan een gelijkaardige ICE of PHEV, ook voor particulieren

https://configure.bmw.be/nl_BE/configid/z48a2zmz
https://configure.bmw.be/nl_BE/configid/9qd7vq2z

Prijsverschil van 1755€ (identiek uitgerust, alleen heeft de 20i kleinere velgen.
BIV is 1180€ VB is 469€
Dus vanaf het 2e jaar is de iX3 al goedkoper, en dat is dan zonder brandstofbesparing en minder onderhoud gerekend. En tov een 320i die in vergelijking een slak is.

Ik snap u, maar vele van de vorige generatie reden effectief tot in Lyon zonder te stoppen :p en dat ettelijke jaren aan een stuk
meestal was het doel 's avonds vertrekken zodat je 's morgens al heel ver was

onze vaders waren dan ook beren vergeleken met ons :p
Er zat alvast 10x mentaliteit in de 'vaders' dan vandaag de dag, dat is een zekerheidje.
Maar als ik mijn dichte omgeving kijk, dan is dat idd de norm. Rijden tot aan Lyon met een sanitaire en/of eetpauze. Soit de realiteit is wat ze is, de infrastructuur is nog veel te beperkt om comfortabel met EV's lange afstanden te rijden.
Maar diegenen die het allemaal leuk vinden om veel te stoppen, leef jullie uit zou ik zeggen. Maar respecteer diegene die het anders zien.

Grotere capaciteit batterijen,
Zuiniger,
Sneller laden,
Slimmere navigatie op lange afstanden, (dus niet zelf eerst op ABRP kijken)
Meer en betere laadpalen (sneldheid, status, werking)
Ik volg niet. We zijn toch bezig over waarom een ICE beter zou zijn dan een EV voor dagelijkse ritten?

Er zat alvast 10x mentaliteit in de 'vaders' dan vandaag de dag, dat is een zekerheidje.
Maar als ik mijn dichte omgeving kijk, dan is dat idd de norm. Rijden tot aan Lyon met een sanitaire en/of eetpauze. Soit de realiteit is wat ze is, de infrastructuur is nog veel te beperkt om comfortabel met EV's lange afstanden te rijden.
Maar diegenen die het allemaal leuk vinden om veel te stoppen, leef jullie uit zou ik zeggen. Maar respecteer diegene die het anders zien.
We leven denk ik niet in dezelfde realiteit.

Ik volg niet. We zijn toch bezig over waarom een ICE beter zou zijn dan een EV voor dagelijkse ritten?
Ah ik heb me wat ongelukkig uitgedrukt. Ik zei 'niet beter', waarmee ik bedoel 'voor mij is het gelijk'.
De voor en nadelen van beiden zijn voor dagelijks verkeer zo klein dat het echt niet uitmaakt.

Heb altijd graag op dino's gereden en ik rij nu ook graag met een EV.

Het grootste voordeel van EV is dat we kunnen stoppen met geld gooien naar malafide olielanden.
(Al moeten we nu het batterij materiaal nog halen in louche landen. Maar op lange termijn zijn we hopelijk wel zelfvoorzienend.)

Duidelijk nooit ver gereden met je auto. Ik heb nooit een omweg moeten doen voor een laadpaal. Die liggen namelijk naast de autostrade. En er stonden er 8–12-24 op de plaatsen waar ik stopte…
Ik dacht dat we elektrische wagens met benzine wagens aan het vergelijken waren. Anders kunnen we ook over met de boot naar Spanje beginnen. Wat ook leuk kan zijn natuurlijk!

Terug
Bovenaan