Ik krijg volgende week de kans om eens met een rental PS2 te rijden dus ik zal zeker een proberen met & zonder te rijden.
Blijkbaar kan je dat bij de PS2 dat zachter/uitzetten.
Ik twijfel nog tussen een Volvo EX30 twinmotor (kleiner maar toffer) en een XC40 Recharge extended range (ruimer maar normaler).
Deze week ben ik dus met zo'n XC40 gaan testrijden en ook met een Smart #1, want dat is zowat hetzelfde platform dat de EX30 zal gebruiken.
Bij de XC40 kon je One Pedal Drive gewoon aan en uit zetten, bij de Smart heb je enkel de keuze tussen zacht en hard, niet helemaal uit.
Voor mezelf zou ik dat wel gewoon worden, maar als je passagiers hebt die snel wagenziek worden (of constant op de tablet zitten te spelen

) kan dat toch beter uit zoals op de Volvo vind ik. Kwestie van de papaplu te kunnen trekken op dat vlak
Wat hier al gezegd werd kan ik bevestigen: als je One Pedal Drive uit zet in de XC40, valt je verbruik gewoon naar nul als je je gas lost, en als je de rempedaal gebruikt gaat het verbruik negatief. +20 bij gewoon rijden, 0 bij gas los, pakt +50 bij rustige accel en -50 bij normaal remmen. Bij fel optrekken en remmen +100 en -100, maar die waarde middelde wat traag uit om echte pieken te zien.
Dus qua range zal het ni veel doen, en kan het misschien wel beter uit staan op de autostrade las ik in deze thread al ergens, maar dat verschil zal miniem zijn als je One Pedal juist bedient. Het aanzetten doe je dus als je liever 1 pedaal gebruikt, zo simpel is het blijkbaar.
Het waren 2 wagens uit een net iets ander segment, en dat voel je aan alles, maar toch een vergelijking:
Het was een Smart #1 Pro+ , die doet 0-100 in 6.7s. De XC40 Recharge waar ik mee reed doet dat op papier in 7.4s.
De Smart voelde toch nog een stukje dynamischer aan, en ook al is die maar 200kg lichter, dat "duwen" bij het remmen alsof je met een overvolgeladen XC40 rijdt is er niet. De zitpositie in de Smart is tussen een gewone wagen en een SUV, en het rijgedrag al veruit zoals een gewone wagen.
Als grote mens zijnde (1m99): de middenconsole bij de Smart heeft een debiele vorm en ik zat daar met mijn rechterbeen tegen. Gelukkig lijkt dat op de foto's van de EX30 beter te zijn, anders was dat een absolute no go. In de XC40 zit ik super relax en ruim, ik rij nu ook met ene, een D3, zeer contect van. Het geeft niet de rijervaring als in een BMW, maar is eerder een relaxe manier om je van A naar B te brengen.
Infotainment layout van Volvo recharge is ook wat ordelijker en minder ne kleurboek dan in de Smart.
Dus op het eerste gezicht is die Smart toch niet zo smart. Om mensen te overtuigen die nu nog niet elektrisch rijden kan je beter One Pedal Drive helemaal uit kunnen zetten, want die zijn dat nog niet gewoon en worden misschien afgeschrikt. En dat is gewoon een software/interne parameter keuze die niets kost. Puur commercieel geen goeie move lijkt me. En verder hadden ze het interieur ook beter gewoon weggelaten zoals in de EX30 of een Model 3: visueel geen meerwaarde en het zat alleen maar in de weg. Maar maakt niet uit voor mij, want die Smart staat toch niet in onze lijst.
In de leasing budgetten van Arval worden sinds 1 juli al de niet BEV's zwaar afgestraft qua herverkoop, je kan dus bijna niet buiten BEV meer bij ons of je moet zwaar inleveren. Dat zal dus voor velen zo zijn. Ik hou mijn hart vast voor binnen een jaar of 2 voor de mensen die geen eigen laadplek hebben thuis eerlijk gezegd, want het lijkt me sterk dat het aantal nieuwe publieke paaltjes de verkoop zal kunnen volgen de komende jaren. De tarieven per uur om aan een paal te hangen als je batterij al vol is zullen dan ook stijgen, ik hoop niet zo hard dat mensen in het midden van de nacht hun wekker moeten zetten om hun wagen te gaan verplaatsen...