Elektrische wagens

Enkel als je die optie aan zet op je dashboard he.
Naar het schijnt is het wel aangenaam rijden zo maar ik vraag me af hoeveel mensen dat daadwerkelijk gebruiken.

In Tesla is dat alleszins standaard en heftig.
Voelt heel vreemd in het begin, maar went snel.

One footed driving is zalig.

Naar het schijnt is het wel aangenaam rijden zo maar ik vraag me af hoeveel mensen dat daadwerkelijk gebruiken.
Als je de gewone rem gaat gebruiken in plaats van regeneratie, ga je snel merken dat het bereik een héél pak minder is dan geadverteerd. Dus ik denk dat de meeste dit gewoon zullen laten aanstaan.

Het bereik is sowieso al een heel pak minder dan geadverteerd.

Geadverteerd is met een persoon van 50kg, zonder airco, in een luchtdichte tunnel :D

Toch lichtjes teleurgesteld daar in. Mijn Y Performance geadverteerd 515km, heb amper 400km gehaald eens met gemengd steenwegen/autosnelweg 115-130 km/u.

Mijn madam gaat een paar keer per jaar naar Disneyland en ik weet nu al dat ze onze andere auto gaat nemen, want 330 km in de winter met 4 man en bagage in de auto mag je vergeten.

Los daarvan heb ik er persoonlijk geen last van, ik kan er mee leven om ff te laden tussenin op de langere ritten. :)

Quasi elke elektrische auto gaat altijd regeneratief remmen hoor. Ik heb nog geen enkele gezien waar je dat ze zet.

En je voelt dat verschil niet, dat remt gewoon zoals een gewone rem. Elke EV-rijder gebruikt dat.

Bijlagen

• retro AF.jpg
    retro AF.jpg
    137,9 KB · Weergaven: 13
In Tesla is dat alleszins standaard en heftig.
Voelt heel vreemd in het begin, maar went snel.

One footed driving is zalig.
Quasi elke elektrische auto gaat altijd regeneratief remmen hoor. Ik heb nog geen enkele gezien waar je dat ze zet.

En je voelt dat verschil niet, dat remt gewoon zoals een gewone rem. Elke EV-rijder gebruikt dat.
Ik krijg volgende week de kans om eens met een rental PS2 te rijden dus ik zal zeker een proberen met & zonder te rijden.
Blijkbaar kan je dat bij de PS2 dat zachter/uitzetten.

Bijlagen

• PS2.jpg
    PS2.jpg
    32,7 KB · Weergaven: 11
Ik krijg volgende week de kans om eens met een rental PS2 te rijden dus ik zal zeker een proberen met & zonder te rijden.
Dat is one-pedal driving, dat wil niet zeggen dat je regeneratief remmen uit zet.
Dat wil gewoon zeggen dat hij remt de moment dat je uw gas los laat. Als je dat uit zet, gaat hij dat niet doen, maar als je uw rem aanraakt gaat hij wel regeneratief remmen tot je zodanig hard duwt dat hij effectief de remblokken moet gebruiken.

En toch is waterstof de manier om naartoe te gaan ipv van de vervuilende elektrische batterijen. Allez als we nadenken in het kader van 'milieu', want dat is toch wat ze ons willen doen geloven dacht ik, minder vervuilend?
En op wat is dat gebasseerd? Er is geen enkele niet vervuilende manier om waterstof te maken, en er zijn ook geen vooruitzichten dat die er ooit gaan zijn. Daarnaast is het vooruitzicht dat waterstof auto's op een batterij gaan rijden...

Ik ken niemand die elektrisch rijdt, die dat uitschakelt. Zoals iemand anders hier al zei: je hebt maar één voet meer nodig. Zalig rijden op die manier. Het rempedaal raak ik alleen nog aan om van 5 km/h naar stilstand te komen (als ik al niet helemaal tot stilstand rem door mijn ACC).

Dat lijkt me ook quatch. Er wordt momenteel keihard ingezet op groene waterstof en de markt zal binnen 10 jaar wel stevig veranderen.
De 700 bar om waterstof te injecteren in een wagen, de opslag en het rendementsverlies zijn wel nog aandachtspunten maar als je een overschot aan groene energie hebt kan je die 25% verlies bij het maken en de 40% verlies bij omzetten naar elektriciteit wel opvangen.
https://www.buildwise.be/nl/nieuws/waterstof-zonnepanelen-brengen-toekomst/
https://www.sweco.nl/actueel/verhalen/in-de-hoogste-versnelling-met-groene-waterstof/
Er van uitgaande dat je met die overschotten niets beters kan doen dan waterstof aan te maken.
Terwijl er nu aan sneltempo rijdende batterijen bijkomen die die overschotten perfect kunnen gebruiken om bij te laden.

Nee waterstof staat al heel ver in de evolutie, het is niet dat we pas 10j bezig zijn ofzo met waterstof. Als je de wetenschap nuchter bekijkt (op tweakers zijn er mooie artikels te vinden, met commentaren van mensen die in de sector actief zijn er bij) ga je wel snel inzien dat waterstof geen gemeengoed zal worden voor de gewone mens. Maar eerder iets voor in de zware industrie om de uitstoot te verminderen.

Dat lijkt me ook quatch. Er wordt momenteel keihard ingezet op groene waterstof en de markt zal binnen 10 jaar wel stevig veranderen.
De 700 bar om waterstof te injecteren in een wagen, de opslag en het rendementsverlies zijn wel nog aandachtspunten maar als je een overschot aan groene energie hebt kan je die 25% verlies bij het maken en de 40% verlies bij omzetten naar elektriciteit wel opvangen.
https://www.buildwise.be/nl/nieuws/waterstof-zonnepanelen-brengen-toekomst/
https://www.sweco.nl/actueel/verhalen/in-de-hoogste-versnelling-met-groene-waterstof/
Als er een overschot aan groene energie is... kan je die ook gewoon gebruiken om auto's te laten rijden natuurlijk, met amper verliezen...
De enige bestaansreden van die waterstof piste is omdat mensen denken dat ze te lang moeten wachten aan snelladers. Maar elke EV-rijder die ik tot nu toe ken, heeft daar eigenlijk nooit last van.

Het bereik is sowieso al een heel pak minder dan geadverteerd.

Geadverteerd is met een persoon van 50kg, zonder airco, in een luchtdichte tunnel :D
Neen, die range is vastgesteld bij een geijkte proef, waar een groot stuk stadsverkeer in zit. Niet ten volle ritten aan 120 km/h of meer
Toch lichtjes teleurgesteld daar in. Mijn Y Performance geadverteerd 515km, heb amper 400km gehaald eens met gemengd steenwegen/autosnelweg 115-130 km/u.
Dat is dus perfect normaal, net zoals je met een ICE ook het normverbruik niet haalt bij die snelheden
Mijn madam gaat een paar keer per jaar naar Disneyland en ik weet nu al dat ze onze andere auto gaat nemen, want 330 km in de winter met 4 man en bagage in de auto mag je vergeten.
Dan wil dat zeggen dat je 5-10 minuten moet pauzeren onderweg om te snelladen, lijkt me nu toch geen overkomelijk probleem, even naar toilet, een koffie en terug door

Ik twijfel nog tussen een Volvo EX30 twinmotor (kleiner maar toffer) en een XC40 Recharge extended range (ruimer maar normaler).
Deze week ben ik dus met zo'n XC40 gaan testrijden en ook met een Smart #1, want dat is zowat hetzelfde platform dat de EX30 zal gebruiken.

Bij de XC40 kon je One Pedal Drive gewoon aan en uit zetten, bij de Smart heb je enkel de keuze tussen zacht en hard, niet helemaal uit.
Voor mezelf zou ik dat wel gewoon worden, maar als je passagiers hebt die snel wagenziek worden (of constant op de tablet zitten te spelen :tongue:) kan dat toch beter uit zoals op de Volvo vind ik. Kwestie van de papaplu te kunnen trekken op dat vlak :woohoo:

Wat hier al gezegd werd kan ik bevestigen: als je One Pedal Drive uit zet in de XC40, valt je verbruik gewoon naar nul als je je gas lost, en als je de rempedaal gebruikt gaat het verbruik negatief. +20 bij gewoon rijden, 0 bij gas los, pakt +50 bij rustige accel en -50 bij normaal remmen. Bij fel optrekken en remmen +100 en -100, maar die waarde middelde wat traag uit om echte pieken te zien.
Dus qua range zal het ni veel doen, en kan het misschien wel beter uit staan op de autostrade las ik in deze thread al ergens, maar dat verschil zal miniem zijn als je One Pedal juist bedient. Het aanzetten doe je dus als je liever 1 pedaal gebruikt, zo simpel is het blijkbaar.

Het waren 2 wagens uit een net iets ander segment, en dat voel je aan alles, maar toch een vergelijking:
Het was een Smart #1 Pro+ , die doet 0-100 in 6.7s. De XC40 Recharge waar ik mee reed doet dat op papier in 7.4s.
De Smart voelde toch nog een stukje dynamischer aan, en ook al is die maar 200kg lichter, dat "duwen" bij het remmen alsof je met een overvolgeladen XC40 rijdt is er niet. De zitpositie in de Smart is tussen een gewone wagen en een SUV, en het rijgedrag al veruit zoals een gewone wagen.
Als grote mens zijnde (1m99): de middenconsole bij de Smart heeft een debiele vorm en ik zat daar met mijn rechterbeen tegen. Gelukkig lijkt dat op de foto's van de EX30 beter te zijn, anders was dat een absolute no go. In de XC40 zit ik super relax en ruim, ik rij nu ook met ene, een D3, zeer contect van. Het geeft niet de rijervaring als in een BMW, maar is eerder een relaxe manier om je van A naar B te brengen.
Infotainment layout van Volvo recharge is ook wat ordelijker en minder ne kleurboek dan in de Smart.

Dus op het eerste gezicht is die Smart toch niet zo smart. Om mensen te overtuigen die nu nog niet elektrisch rijden kan je beter One Pedal Drive helemaal uit kunnen zetten, want die zijn dat nog niet gewoon en worden misschien afgeschrikt. En dat is gewoon een software/interne parameter keuze die niets kost. Puur commercieel geen goeie move lijkt me. En verder hadden ze het interieur ook beter gewoon weggelaten zoals in de EX30 of een Model 3: visueel geen meerwaarde en het zat alleen maar in de weg. Maar maakt niet uit voor mij, want die Smart staat toch niet in onze lijst.

In de leasing budgetten van Arval worden sinds 1 juli al de niet BEV's zwaar afgestraft qua herverkoop, je kan dus bijna niet buiten BEV meer bij ons of je moet zwaar inleveren. Dat zal dus voor velen zo zijn. Ik hou mijn hart vast voor binnen een jaar of 2 voor de mensen die geen eigen laadplek hebben thuis eerlijk gezegd, want het lijkt me sterk dat het aantal nieuwe publieke paaltjes de verkoop zal kunnen volgen de komende jaren. De tarieven per uur om aan een paal te hangen als je batterij al vol is zullen dan ook stijgen, ik hoop niet zo hard dat mensen in het midden van de nacht hun wekker moeten zetten om hun wagen te gaan verplaatsen...

Laatst bewerkt:
Om mensen te overtuigen die nu nog niet elektrisch rijden kan je beter One Pedal Drive helemaal uit kunnen zetten, want die zijn dat nog niet gewoon en worden misschien afgeschrikt. En dat is gewoon een software/interne parameter keuze die niets kost. Puur commercieel geen goeie move lijkt me.
Nochtans niet mijn ervaring. Iedereen die ik ken die elektrisch rijdt of eens een testrit deed is fan van die one pedal driving.
Ook hier op dit forum waren de meeste ervaringen positief over one pedal driving van mensen die testritten deden met EV’s.

One pedal heb ik na een paar dagen uitgezet. Ik vind het rustiger rijden wanneer ik kan uitbollen.

Nochtans niet mijn ervaring. Iedereen die ik ken die elektrisch rijdt of eens een testrit deed is fan van die one pedal driving.
Ook hier op dit forum waren de meeste ervaringen positief over one pedal driving van mensen die testritten deden met EV’s.
Niet als je BMW rijdt :p, die automatische functie is handiger dan volledig one-pedal-driving.
Maar tijdens mijn testrit met Tesla destijds (eerste EV testrit) vond ik het ook gewoon onmiddelijk goed aanvoelen.

Uiteindelijk... De meeste EV's hebben een heel uitgebreide autopilot waardoor je nog zelden met een gaspedaal rijdt. En de combinatie van OPD en pakweg ACC vind ik wel ambetant.

Ik heb nu twee jaar onepedal gereden en dat rijd wel tof. Maar nu ben ik overgeschakeld op gewoon remmen. (VW heeft wel een van de betere rem systemen, de effectieve remmen springen maar in als de gewenste vertraging groter is dan wat de magnetische remmen kunnen geven)
Resultaat ik bol nu gemakkelijk 14kw/100km terwijl ik vroeger, dacht ik, toch snel aan 16kw/100km zat.

Ik snap niet dat je dat bij tesla niet kan afzetten… de functie bestaat maar het staat geblokkeerd om te switchen in die opties (niet/zacht/hard). In druk verkeer super handig maar op andere momenten wil ik gewoon voortbollen.

Dan wil dat zeggen dat je 5-10 minuten moet pauzeren onderweg om te snelladen, lijkt me nu toch geen overkomelijk probleem, even naar toilet, een koffie en terug door
Vind ik ook zo'n lollig gegeven. Tenzij je één van die mensen bent die tegen 190 gemiddeld naar Italië rijdt verandert er hooguit een uurtje aan je effectieve reistijd.

Ik kan zo iemand, die heeft nu een 'oude' diesel die inderdaad 1000km kan doen o pde autosnelweg vooraleer ie gata tanken. Dus onderweg naar zijn bestemming 1200-1400km verder moet hij maar één keer tanken. Maar hij gaat ook 2-3 keer schijten voor telkens 15-20 minuten. Dan nog even boterhammetje er in gooien en je bent bijna een halfuur verder.

Maar neenee, elektrisch moet je 3-5 keer stoppen!!

Niet als je BMW rijdt :p, die automatische functie is handiger dan volledig one-pedal-driving.
Maar tijdens mijn testrit met Tesla destijds (eerste EV testrit) vond ik het ook gewoon onmiddelijk goed aanvoelen.

Uiteindelijk... De meeste EV's hebben een heel uitgebreide autopilot waardoor je nog zelden met een gaspedaal rijdt. En de combinatie van OPD en pakweg ACC vind ik wel ambetant.
Wat houdt die automatische functie bij BMW precies in en heeft elke EV bij hun dat standaard of moet je daarvoor bv een driver assistant pack hebben?

Ik twijfel nog of assistant pack professional (met lane assist etc) een meerwaarde is als ik maar hooguit een paar keer per maand langere stukken op de snelweg doe.

Wat houdt die automatische functie bij BMW precies in en heeft elke EV bij hun dat standaard of moet je daarvoor bv een driver assistant pack hebben?

Ik twijfel nog of assistant pack professional (met lane assist etc) een meerwaarde is als ik maar hooguit een paar keer per maand langere stukken op de snelweg doe.
Dat hij afremt wanneer er een auto voor u rijdt, maar u laat uitbollen als er niemand voor u rijdt (onder andere, ook zoiets voor als je moet afslaan, er een rond punt aan komt, ...)
En daar zal je in elk geval wel een soort van assistant pack voor nodig hebben, maar ik denk niet dat BMW elektrische wagens verkoopt zonder dat pack?

Terug
Bovenaan