Elektrische wagens

Daar heb ik geluk gehad met te kunnen bestellen in januari voor heel de oorlog en de prijsevolutie. Ons wagenbudget is nog hetzelfde als toen, maar als ik vergelijk met een collega die nu moet kiezen raakt hij nergens meer..
De basisauto is al 7k duurder geworden, ik kreeg gratis metaalkleur, voor hem 1.2k etc etc.
Was wel een eyeopener wat ze der nu voor vragen :wtf:
Same here… Moet nu een nieuwe wagen met een budget dat een dik jaar geleden is vast gelegd. We zijn vrij om te kiezen en een tesla M3/Y SR was zowat de enige optie. Maar Tesla mag uiteindelijk niet want het is een prestige merk volgens de CEO.

Geen idee wat ik nu moet nemen… Brandstof ook nog eens bekeken, maar het VAA is om achterover van te vallen. Bijleggen voor een duurdere EV komt goedkoper uit :sarcastic:

Ondertussen al met een aantal elektrische wagens gaan test rijden. Op zich zijn die ritjes meestal zo kort dat het vooral om eerste indrukken gaat, meestal ook ervoor gekozen om vooral wat kleinere wegen en wegen in minder goeie staat uit te testen ipv de autosnelweg, daar zullen ze allemaal wel vlot rijden. En ik ga er toch vooral hier mee in de buurt rijden.

Renault Mégane E-Tech: niet veel over te zeggen, kwam het meest over als een traditionele wagen, viel wat tegen.
Opel Corsa-e: wel ok qua rijervaring maar prijs/kwaliteit zijn kleine elektrische stadswagens niet echt goed, vind ik.
VW id.3: helaas maar kort mee kunnen rijden door een probleem met de afspraak maar viel heel goed mee. Wel het oude model.
Cupra Born: qua platform identiek aan de VW maar reed wat harder. Daar wel meer met de driving assist dingetjes kunnen spelen. Ik verkies de id.3.
BMW iX1: rijdt uiteraard beter dan de rest en voelt gewoon luxueuzer aan, mag ook wel voor de meerprijs. Die is het mij niet waard aangezien de opties dan ook nog een pak meer kosten en de range eigenlijk maar nipt meer is dan bv de id.3 en het verbruik ligt hoger.

Bij Tesla heb ik pas in juli een afspraak. Bij Volvo zou ik vooral in de EX30 geïnteresseerd zijn maar daar ga ik op 1-2-3 niet mee kunnen testrijden. De Chinese merken kan ik hier nergens in de buurt testen. De Hyundai Ioniq 5 valt af wegens veel te lange levertijd.

Moeilijk, moeilijk! Momenteel lijkt het tussen de id.3 en een tesla model 3 te gaan, die liggen qua prijs vrij dicht bij elkaar. De Tesla heeft betere EV specs maar eigenlijk vind ik de meer traditionele zaken van de id.3 ook wel plezant (instrumenten cluster en meer fysieke knoppen).

Algemeen nadeel is ook dat ik nu constant van alles over die auto‘s zit op te zoeken en op fora etc. worden vaak de negatieve kanten extra aangehaald.

Algemeen nadeel is ook dat ik nu constant van alles over die auto‘s zit op te zoeken en op fora etc. worden vaak de negatieve kanten extra aangehaald.

Daar zou ik mij niet teveel van aantrekken, uiteindelijk is het enige wat voor u telt uw eigen rij-ervaring, probeer dan ook zo lang mogelijk uw testritten te rekken, hoe langer je rijdt hoe beter natuurlijk. Ik zou ook zeker wat minder goede baantjes opzoeken want de tesla-vering is voor sommigen een waar hekelpunt.

Beetje verwarrende titel maar wel interessant
Voor zover ik weet is de beperkende factor van solid state batterijen dat ze niet veel laadcycli aankunnen omdat ze veel brozer zijn en makkelijk scheuren/breken door de thermische expansie. Kan zijn dat dat ondertussen al achterhaald is want ik gok dat er wel redelijk wat r&d naar batterij tech gaat tegenwoordig :)

*edit* dendrites is de correcte benaming: https://www.nature.com/articles/s41586-023-05970-4

Ik overweeg om een polestar 2 aan te schaffen. (2dehands geïmporteerd uit DE)
Zelf moet ik nog een testrit doen dus het staat nog niet vast dat ik die koop maar een terugkerend commentaar op die wagen is dat die lawaaierig zou zijn tijdens het rijden.

Kan er hier iemand dat ontkrachten/bevestigen?
Is die vooral luid op de autostrade? Ratelt er iets tijdens het rijden ofzo?
Ik heb weinig zin om 50k uit te geven aan een mooie maar luide rammelbak.

Mijn beste vriend heeft er een, dat is gewoon een kei degelijke wagen en rijdt heel aangenaam. Niet bepaald luid imo. Er rammelde ook niets.

Hier hebben verschillende collega's er ene en die klagen alvast niet over bouwkwaliteit/rammelen/... En die doen redelijk wat kilometers ook qua autostrade

idem, iX3 komt eigenlijk nooit uit eco pro mode hier. Dat agressieve in sport-modus is eens tof om te showen, maar rijdt gewoon irritanter...
Af en toe zet ik hem wel eens in Sport mode. Samen met M-sportophanging is de beleving wel leuk van tijd tot tijd. Je merkt echt het verschil tussen sport- en eco-ophanging. Maar inderdaad, over het algemeen is eco meer dan genoeg.

Ik overweeg om een polestar 2 aan te schaffen. (2dehands geïmporteerd uit DE)
Zelf moet ik nog een testrit doen dus het staat nog niet vast dat ik die koop maar een terugkerend commentaar op die wagen is dat die lawaaierig zou zijn tijdens het rijden.

Kan er hier iemand dat ontkrachten/bevestigen?
Is die vooral luid op de autostrade? Ratelt er iets tijdens het rijden ofzo?
Ik heb weinig zin om 50k uit te geven aan een mooie maar luide rammelbak.

Alles is relatief: een Polestar 2 is toch luider dan bv. een BMW i4 of Mercedes EQE, maar vergelijkbaar met een Tesla Model 3 / Y / Audi Q4 / BMW iX (bron: Bjorn Nyland decibel-tests).
Als je natuurlijk kiest voor de sportiefste banden / grootste velgen, ga je typisch meer rolgeluid hebben - wat je bij een EV duidelijker hoort dan bij de meeste ICE's omdat je geen motorgeluid hebt.
Binnen EV's hoor ik wel af en toe mensen klagen over meer windgeruis bij een Polestar 2. Is mij in ieder geval niet opgevallen tijdens de testrit, ook op de autostrade.

Met mijn laadpas kan ik alleen op het bedrijf zelf opladen. Dit weekend was ik aan zee en zocht ik via Chargemap naar gratis oplaadstations. Bij aankomst bleken deze helemaal niet gratis te zijn. Wat is jullie ervaring hiermee? Hebben jullie weet van gratis oplaadstations die wel werken?

Met mijn laadpas kan ik alleen op het bedrijf zelf opladen. Dit weekend was ik aan zee en zocht ik via Chargemap naar gratis oplaadstations. Bij aankomst bleken deze helemaal niet gratis te zijn. Wat is jullie ervaring hiermee? Hebben jullie weet van gratis oplaadstations die wel werken?
Behalve Lidl voor een uur ken ik er eigenlijk geen enkele.

Ik ken ook geen gratis benzinestations, lijkt me niet onlogisch dat je er (bijna) geen vind.

Behalve Lidl voor een uur ken ik er eigenlijk geen enkele.

Ik ken ook geen gratis benzinestations, lijkt me niet onlogisch dat je er (bijna) geen vind.
Lidl is daar intussen ook mee gestopt sinds begin deze maand. Mogelijks komt er een betalend alternatief.

Verder ken ik ook geen gratis laadstations (meer).

Delhaize vandaag eens ingelugd ter nieuwsgierigheid.
Is gratis en gaf toch 66km/u op de tesla waar ik van schrok, had veel minder verwacht.

Nu, die gratis laadpalen is ook iets dat gewoon niet had moeten bestaan. Het feit dat er laadpalen staan, is het positieve. Ik vind die snellader bij Lidl geniaal, blijkbaar kan hun aansluiting dat aan, dus waarom niet...

Nu, die gratis laadpalen is ook iets dat gewoon niet had moeten bestaan. Het feit dat er laadpalen staan, is het positieve. Ik vind die snellader bij Lidl geniaal, blijkbaar kan hun aansluiting dat aan, dus waarom niet...
Vind ik ook. Electriciteit kost ook geld en er zijn altijd pipo's die er misbruik van maken.

FYI, het idee was dat je je wagen bij de Lidl zet terwijl je gaat winkelen. Maar er zijn er altijd die plots een uur of 3 beslissen te winkelen bij de lidl zonder de lidl binnen te gaan.

Who know, mensen profiteren van gratis zaken. Ongehoord.

Terug
Bovenaan