Elektrische wagens

Ja, al een paar keer gezien en ik blijf het lastig vinden. Mogelijk helpt het door hem in het zwart of donkerblauw te nemen zodat de neus meer opgaat in de rest van de wagen.

Nu goed, dat is ook maar smaak uiteindelijk. Ben er wel van overtuigd dat die gaat knallen hoor. Dan is mijn mening niet heel relevant en slechts 1 van de vele :)

Ge zit natuurlijk wel in de wagen, en als ik kan kiezen uit een ID4 of BMW i4, dan weet ik het wel…
De neus is huge, maar daar kan ik mij wel overzetten.

De Q4 ziet er ook interessant uit, maar ben meer te vinden voor een sedan (of break) dan een nep jeep.

whoopsiedaisy :laugh:

ENYAQ IV80X
Model veranderen

Totale prijs
60 840 €

edit: een ID4 GTX is sneller van 0-100 en goedkoper.
edit2: niet goedkoper... 62500 voor een GTX met gelijkaardige specs/packs

Laatst bewerkt:
whoopsiedaisy :laugh:

ENYAQ IV80X
Model veranderen

Totale prijs
60 840 €

edit: een ID4 GTX is sneller van 0-100 en goedkoper.
edit2: niet goedkoper... 62500 voor een GTX met gelijkaardige specs/packs

De Skoda ziet er vanbinnen wel volwassener uit, maar de GTX is idd een stuk vlotter voor een gelijkaardige prijs.
Maar voor 60k heb je dan ook wel weer een heel deftig uitgeruste Q4 en een basis i4 (die toch ook goed uitgerust is).

Deze morgen een etron q4 zien rijden. Not impressed eerlijk gezegd. Leek me maar saai

Ik heb hetzelfde gevoel. Onlangs op de configurator gezeten, zelfs bij een peperdure full-spec had ik iets van "meh niks speciaals"

Zo een GTX zoals in dat filmpje van Autogefühl... ja mammie :love: Ziet er beter uit dan de gewone ID4 (sorry @zwarten ) met dat die chrome band bovenaan weg is.

IbXR0y3.jpg

Laatst bewerkt:
Die Q4 etron is inderdaad niet moeders schoonste, maar dat is de Q3 ook niet en die wordt ook enorm veel gekozen. Volgens mij heb je de Enyaq, Q4 etron, ID.4 (GTX), Mercedes EQA en Volvo XC40 recharge die enorm veel mensen zullen kunnen kiezen (mensen die vandaag een budget hebben van 40-50k ICE).

In dat rijtje zou ik elke keer de Enyaq nemen.
BMW mist hier wel de boot denk ik, een iX1 bvb zou echt enorm hard scoren als je ziet dat de X1 de best verkopende bedrijfswagen is van de moment.

Tesla doet op dit segment volledig niet mee jammer genoeg, tenzij je een Tesla model 3 zou overwegen, maar dan zit je niet in de klasse crossover/SUV maar in de berlines, waar volgens mij BMW dan wel heel goed gaat scoren met hun i4.

Wie maakt de eerste break EV die geen 100k kost? Ik zet mijn geld op een Skoda Superb/Octavia break EV versie die we eerst zullen zien en die dan enorm veel martkaandeel zal hebben.

De kostprijs van EV's zal in de toekomst ook moeten zakken wanneer de financiele gunstregimes verdwijnen. Dan zal het voor velen gedaan zijn met wagens van 70-80-90k te bestellen vanwege de lage TCO. Benieuwd wat er dan allemaal mogelijk is, want als de keuze dan enkel nog bestaat uit de goedkopere varianten (iD.3 en consoorten) zal ik vriendelijk passen.

Laatst bewerkt:
versta ik het goed: Als ge 9,99 per maand abonnement hebt bij uwe VW/audi/BMW... whoever in die ionity agreement zit, dat je dan aan 30 cent kan snelladen op de snelweg?

IONITY: € 0,30⁠ / kWh

Andere laadpunten: toeslag per laadsessie komt afhankelijk van de exploitant te vervallen⁠

Starttarief: € 9,99⁠
⁠⁠/maand (voor ID.-modellen met vermogen tot snelladen)

Dat klopt, en het eerste jaar krijg je dat zelfs gratis als ik het goed gelezen had.

Alleen is het mij niet duidelijk of die tarieven ook gelden voor het buitenland, er staat alle Ionity laadpalen. Maar zijn dat alle Ionity in Belgie of alle palen in europa ?

Dat klopt, en het eerste jaar krijg je dat zelfs gratis als ik het goed gelezen had.

Da's wel nen interessante.. allez, toch voor 10 euro per maand. Wat is dat nu in tankkaartfactuurgrootte..?
En bijkomend voordeel, ik las hier ergens dat de mensen ionity links laten liggen wegens de prijs -> altijd plaats :D

Da's wel nen interessante.. allez, toch voor 10 euro per maand. Wat is dat nu in tankkaartfactuurgrootte..?
En bijkomend voordeel, ik las hier ergens dat de mensen ionity links laten liggen wegens de prijs -> altijd plaats :D
Mensen met iX3, iX en I4 krijgen zelfs Ionity plus pack er gratis bij, waarbij je voor 28 eurocent/kwh laadt bij Ionity, das bijna zo goedkoop als thuis en tien keer sneller.

Zelfs voor het buitenland met die kaart, Ionity buiten beschouwing gelaten, is 23 cent (Frankrijk) voor DC charge ook goedkoop. DC zijn ook snelladers als ik het goed begrepen heb ? Normaal laad je voor DC (tot en met 175KW) tussen de 35 en 55 cent/KWh.

Dan betaal je 5 euro per maand, dus 60 euro op jaarbasis maar kan je wel enorm goedkoop (snel)laden in het buitenland ook. Ofwel zijn wij dom en missen er hier iets, ofwel is dit echt wel een goede deal.

Ionity in het buitenland blijft wel een dure affaire, wat jammer is want das de enigste situatie waarin ik die Ionity zou gebruiken gezien we thuis kunnen laden.

65 cent per minuut, op 35 minuten is een iX3 volledig volgeladen, wat overeen zou komen met een kost van amper 20 euro dan ???? Allen naar Frankrijk laden!

Zijn die tarieven dan verlaagd onlangs? Ik dacht dat het een tijd terug nog tegen de 20 euro zat als je wou snelladen tegen een laag tarief.

is ionity in het buitenland ook zo duur als je een Belgische pas hebt?
blijkbaar wel want er staat onderaan roaming bij, dus ik denk dat je ionity abo dus enkel tarifeert in Belgie.

Ben even aan het kijken met die BMW kaart, en je kan dus langs de snelwegen bij Total snelladers (tot 190KW) laden. Alleen denk ik dat het dus 50 cent + roaming is. Dan ben je dus beter af met een Total kaart te nemen in Frankrijk als je die tarieven ziet hierboven.

blijkbaar wel want er staat onderaan roaming bij, dus ik denk dat je ionity abo dus enkel tarifeert in Belgie.

Ben even aan het kijken met die BMW kaart, en je kan dus langs de snelwegen bij Total snelladers (tot 190KW) laden. Alleen denk ik dat het dus 50 cent + roaming is. Dan ben je dus beter af met een Total kaart te nemen in Frankrijk als je die tarieven ziet hierboven.
Met een Ionity abonement ben je in het buitenland bij de Ionity snelladers ook goedkoper uit hoor. Alleen zijn de prijzen niet voor elk land hetzelfde.

Ik heb hetzelfde gevoel. Onlangs op de configurator gezeten, zelfs bij een peperdure full-spec had ik iets van "meh niks speciaals"

Zo een GTX zoals in dat filmpje van Autogefühl... ja mammie :love: Ziet er beter uit dan de gewone ID4 (sorry @zwarten ) met dat die chrome band bovenaan weg is.
Blijft toch leuk he, smaken en kleuren 😁 ID4 (zelfs de GTX) word ik zelf dan weer niet warm van, de Q4 weer wel.
Ik ben nu ook wel (zoals @Kingrotra terecht aanhaalt) met veel interesse naar de XC40 aan het kijken. Je merkt duidelijk dat de Audi toch een tikje duurder is, en een kale Audi moet ik ook niet hebben. Ik zit alleen wat verveeld met de beperktere range van de Volvo.

Maar begrijp me niet verkeerd, er zijn veel leukere auto's dan de Q4, maar aangezien ik EV moet en geen eindeloos budget heb, moet je altijd ergens settlen.

Best veel, 120€ per jaar aan kosten om aan 7 laadpunten in België goedkoper te kunnen laden... Hoe vaak denk je aan die 7 punten te passeren? ;).

Zou je 120€ per jaar betalen moest je daardoor in 7 tankstations in België goedkoper kunnen tanken?

Best veel, 120€ per jaar aan kosten om aan 7 laadpunten in België goedkoper te kunnen laden... Hoe vaak denk je aan die 7 punten te passeren? ;).

Zou je 120€ per jaar betalen moest je daardoor in 7 tankstations in België goedkoper kunnen tanken?

Ik ging er vanuit dat je in het buitenland ook goedkoper kan tanken...
Voor enkel België zou ik het niet doen.

Ik ging er vanuit dat je in het buitenland ook goedkoper kan tanken...
Voor enkel België zou ik het niet doen.
Ja, 10 palen in NL bvb, ook niet enorm veel he.
Ge moet al 203kWhk laden om voordeliger uit te komen. Aan gemiddeld 19kwh/100km is dat dus 1000km...

Ja, 10 palen in NL bvb, ook niet enorm veel he.
Ge moet al 203kWhk laden om voordeliger uit te komen. Aan gemiddeld 19kwh/100km is dat dus 1000km...

2x gaan skieen, 1x zomerverlof + nog enkele kortere buitenlandse trips kom ik toch aan 5000+km op europese wegen. Het leek me een voordelige beslissing.

maar als het enkel 10 euro per maand is om in België te mogen tanken: pas!

2x gaan skieen, 1x zomerverlof + nog enkele kortere buitenlandse trips kom ik toch aan 5000+km op europese wegen. Het leek me een voordelige beslissing.

maar als het enkel 10 euro per maand is om in België te mogen tanken: pas!
nice one centurion, like it, like it

Terug
Bovenaan