Elektriciteitstopic

Als je een laadpaal wilt zetten met load balancing, heeft deze dan eigenlijk toegang nodig tot de p1 aansluiting van je digitale teller?
Onze digitale teller zit vrij ver van ons huis en er is geen utp kabel voorzien waardoor we die p1 aansluiting niet zomaar kunnen bereiken :( .

Als je een laadpaal wilt zetten met load balancing, heeft deze dan eigenlijk toegang nodig tot de p1 aansluiting van je digitale teller?
Onze digitale teller zit vrij ver van ons huis en er is geen utp kabel voorzien waardoor we die p1 aansluiting niet zomaar kunnen bereiken :( .
Ik kan mij niet veel bij de situatie voorstellen, maar je kan ook met klemmen op de elektriciteitskabel tussen de meter en de verdeelkast werken. Je moet dan nog altijd een kabel trekken naar die klemmen (ik weet niet hoe lang die kabel mag zijn), maar als die dichterbij kunnen geplaatst worden kan dat dus een oplossing zijn.

De verdeelkast staat in ons huis. Terwijl de meter aan de straat staat.
Dus er zit door de oprit al zo'n ruime 30 meter afstand tussen verdeelkast en meter.
Een kabel voor de p1 aansluiting zal niet evident zijn om door die buizen heen te trekken.
En blijkbaar zou de lengte ook al een probleem zijn zonder versterkers.

Dus het lijkt wel dat ik niet anders zal kunnen dan met klemmen werken jammer genoeg.

Waarom dat die aan de straat staat weet ik eigenlijk niet. Maar ik heb dat wel al vaker gezien bij huizen met lange opritten.

Da's wel een speciale opstelling. Waarom werd de meter niet gewoon bij jullie binnen geplaatst? Misschien is dit een oplossing

Ik weet niet of zoiets gaat werken ivm latency. Mogelijk worden die signalen veel te laat verstuurd: als ge uw kookplaat aanzet moet die laadpaal redelijk rap reageren om niet te veel vermogen te trekken (alhoewel pakweg een seconde de zekering mogelijk nog niet laat afslaan).

Dit specifieke ding is niet eens gemaakt om het signaal door te geven denk ik, dat lijkt gemaakt te zijn om het signaal te verwerken en het via Wifi op de GSM te krijgen.

Als je met klemmen werkt moet je wel opletten dat de laadpaal daarmee overweg kan, en niet enkel met de P1 poort werkt.

Zappi heeft trouwens wel de Harvi die het signaal van de P1 poort draadloos naar een Zappi kan brengen, maar dat werkt maar tot 20m volgens de site. Ik zou eerder naar een laadpaal met klemmen kijken (een Zappi heeft ook klemmen overigens).

En is een UTP-kabel trekken echt geen mogelijkheid?

Ik vraag me af of het signaal op die UTP wel Ethernet zal zijn. De p1 poort is een seriële poort dus er moet dan wat meer bij komen kijken.

Als het Ethernet is en er is een stopcontact bij je meter, zou een wifi bridge een goede oplossing zijn denk ik.

Als ze toch serieel verwachten aan de andere kant, zou je die seriële verbinding nog kunnen encapsuleren over TCP/IP en aan de andere kant het omgekeerde. (raw socket/serial tunnel)

Snelheid en latency, zelfs met een slecht wifi bereik zou ruim voldoende moeten zijn met zo weinig data. Een automaat triggered nu ook niet onmiddellijk na een seconde met enkele A meer stroom.

Dat moet ik nog eens goed bekijken, maar blijkbaar zou de afstand sowieso te lang zijn zonder versterker.
Dus ik weet niet of dat wel een oplossing is.
Een UTP mag je tot 100m leggen volgens de norm, kan nu moeilijk voorstellen dat uw oprit zo lang is :P
Of ik zou hier tegen een prins moeten spreken :P

Een UTP mag je tot 100m leggen volgens de norm, kan nu moeilijk voorstellen dat uw oprit zo lang is :p
Of ik zou hier tegen een prins moeten spreken :p
Pas op, das 100m (eigenlijk zelfs maar +- 90) kabellengte, niet in vogelvlucht he. Ge verschiet soms hoe lang een traject effectief is. Maar 100+m zal particulier niet rap voorkomen of ge moest door omstandigheden een paar keer heel de woning moeten doorkruisen

Pas op, das 100m (eigenlijk zelfs maar +- 90) kabellengte, niet in vogelvlucht he. Ge verschiet soms hoe lang een traject effectief is. Maar 100+m zal particulier niet rap voorkomen of ge moest door omstandigheden een paar keer heel de woning moeten doorkruisen
Het is niet dat hij vanaf 90m niet meer werkt eh. Enkel de doorvoersnelheid gaat achteruit, maar voor pakketten van een P1 monitor uit te lezen is dat ruim voldoende.

Of neem een laadpaal die het allemaal doet? Met mijn Wallbox kan ik alle stats zien via webbrowser en de app.

Een UTP mag je tot 100m leggen volgens de norm, kan nu moeilijk voorstellen dat uw oprit zo lang is :p
Of ik zou hier tegen een prins moeten spreken :p
Bij deftige ethernet kwaliteit kabel geraak je zelfs aan 120m zelf al tegengekomen.

Maar de P1 poort is geen ethernet, maar een seriële interface. Dus sowieso een conversie nodig. Ik heb de mijne hier gekocht:

De kabel is de kabel en het protocol is het protocol. Dat moet gescheiden blijven.

Indien @Nineshots beslist van een twisted pair te trekken heeft hij enkele twee MAX485 of dergelijke nodig om die waarden over RS485 te versturen. Dan kan zijn meterkast nog een kilometer verder staan dat komt perfect aan. Voor zoiets eenvoudig moet je niet helemaal omhoog tot aan TCP/IP.

Ja weet ik. Maar ik dacht dat de opzet was om lokaal uit te lezen en dan de gegevens via ethernet versturen.
De opzet is eigenlijk om die data in de (toekomstige) laadpaal te kunnen krijgen. Zodat het niet via klemmen hoeft.
Onze oprit is zo'n 25m lang en die kabel zal denk ik 30-35m lang moeten worden.

En die p1 poort is volgens mij ook serieel, wat een veel korter bereik heeft en met moeite 15m ver geraakt volgens wat ik lees.
Er is daar ook geen stopcontact, enkel de digitale meter. Dus ik zou niet weten hoe ik daar een conversie kan doen, of zou dat toch eenvoudig kunnen?

De kabel is de kabel en het protocol is het protocol. Dat moet gescheiden blijven.

Indien @Nineshots beslist van een twisted pair te trekken heeft hij enkele twee MAX485 of dergelijke nodig om die waarden over RS485 te versturen. Dan kan zijn meterkast nog een kilometer verder staan dat komt perfect aan. Voor zoiets eenvoudig moet je niet helemaal omhoog tot aan TCP/IP.
Nee maar dan zit hij in zijn huis met seriële data. Op één of andere manier zal hij deze informatie toch willen gebruiken, en daarvoor zal hij 9 op de 10 voor naar TCP/IP moeten. Dus is het niet verstandiger om dan lokaal al over te gaan naar TCP/IP en in huis enkel maar in de switch pluggen?

De opzet is eigenlijk om die data in de (toekomstige) laadpaal te kunnen krijgen. Zodat het niet via klemmen hoeft.

En die p1 poort is volgens mij ook serieel, wat een veel korter bereik heeft en met moeite 15m ver geraakt volgens wat ik lees.
Er is daar ook geen stopcontact, enkel de digitale meter. Dus ik zou niet weten hoe ik daar een conversie kan doen, of zou dat toch eenvoudig kunnen?

Nee maar dan zit hij in zijn huis met seriële data. Op één of andere manier zal hij deze informatie toch willen gebruiken, en daarvoor zal hij 9 op de 10 voor naar TCP/IP moeten. Dus is het niet verstandiger om dan lokaal al over te gaan naar TCP/IP en in huis enkel maar in de switch pluggen?

De allereenvoudigste oplossing in mijn ogen is dit;

1. (F)UTP van uit het huis langs de oprit naar de meterkast trekken.
  2. P1 poort van de meter aansluiten op een MAX485. Dat gebruikt maar 1 paar aders
  3. MAX485 voeden met via een ander paar aders. Best via 24V en dan met een buck converter lokaal naar 5V
  4. In het woonhuis die FUTP koppelen aan de gewenste oplossing. Kan een andere MAX485 zijn, of een FTDI koppeling naar een raspberry pi ofzo. Dat hangt af van de gewenste functionaliteit.

Zo zou ik dat doen. Maar dat wil niet zeggen dat een ethernet oplossing (via PoE dan) niet evenzeer OK is.

Wat is er mis met klemmen eigenlijk?

Waarom zou je al de moeite doen om een oplossing te zoeken als je gewoon die klemmen kan gebruiken?

Niet dat ik de klemmen wil verdedigen of zo, ik wil het wel weten voor moest er hier ooit een laadpaal komen :).

Terug
Bovenaan