Elektriciteitstopic

- voor verlichting voorzie je 1.5, geen 2.5
- voor eenfasige verlichting die via schakelaar, of door dimmers in de elektrische kast zelf geschakeld wordt, volstaat 3G1.5
- voor 3 fasige rail voorzie je 5G1.5 (enkel als je spots op eenzelfde rail apart wil kunnen schakelen, ik zie er in huis eerlijk gezecht weinig toepassingen voor)
- speciale armaturen, zoals DALI, hebben naast de power (L/N/PE) ook een busaansluiting. Daarvoor kan je de overige 2 draden in een 5G1.5 gebruiken.
- dimbare led drivers die je ter plaatse positioneert (dus niet in je elektrisch bord) hebben ook, naast de power, een dimsignaal nodig (pwm, 0-10V, ...). Daarvoor kan je de 2 overige draden in een 5G1.5 gebruiken

persoonlijk: Alle lichtpunten vertrekken ieder met apart vertrek uit mijn elektrisch bord en zijn daar aangesloten op dimmers. De sturing van de dimmers blijft dus lokaal in het bord en alle vertrekken hebben 3G1.5.

Ik neem aan dat, eens gepleisterd, je van dat gat niets meer ziet? Verbergen met filler he.
- uiteraard 1.5 . Was nog niet goed wakker 😅
- aha. Voor de kinderkamers en technische ruimte hebben we inderdaad 1 schakelaar op 1 licht voorzien. Daar kan ik dan de 3G1.5 voor gebruiken.

We gaan opteren voor een Niko Home Control, dus ga ervan uit dat de dimmers ook allemaal in de kast zitten.
Bedenk me nu net dat we ook alleen maar twee aparte rijen van spots dimbaar gaan maken…

Van het gat willen we inderdaad niets meer zien. Fillers? Als in beton fillers? Wist niet dat dat bestond!

- uiteraard 1.5 . Was nog niet goed wakker 😅
- aha. Voor de kinderkamers en technische ruimte hebben we inderdaad 1 schakelaar op 1 licht voorzien. Daar kan ik dan de 3G1.5 voor gebruiken.

We gaan opteren voor een Niko Home Control, dus ga ervan uit dat de dimmers ook allemaal in de kast zitten.
Bedenk me nu net dat we ook alleen maar twee aparte rijen van spots dimbaar gaan maken…
Met NHC heb je dimmodules in de kast staan. Dat is dezelfde opzet als ik heb. Je vertrekt, per lichtpunt, met 3G1.5 van dimmodule naar lichtpunt.
Spots die bij elkaar horen lus je onderling door en zijn één stuurbaar lichtpunt.
Elke rail is een apart lichtpunt.

Ik snap wel niet goed waarom je ergens nog traditioneel bekabelde lichtpunten maakt in een huis met NHC? Ik zou u aanraden het concept ten volle door te trekken.

Niets zo gemakkelijk als uw kelder of berging in wandelen en het licht dat automatisch aan gaat met bewegingsensor.

Van het gat willen we inderdaad niets meer zien. Fillers? Als in beton fillers? Wist niet dat dat bestond!
Nee, filler van uw pleister he. Uw plafond is toch gepleisterd? Eens uw bezetter gepasseerd is zie je toch geen gaten meer?

Met NHC heb je dimmodules in de kast staan. Dat is dezelfde opzet als ik heb. Je vertrekt, per lichtpunt, met 3G1.5 van dimmodule naar lichtpunt.
Spots die bij elkaar horen lus je onderling door en zijn één stuurbaar lichtpunt.
Elke rail is een apart lichtpunt.

Ik snap wel niet goed waarom je ergens nog traditioneel bekabelde lichtpunten maakt in een huis met NHC? Ik zou u aanraden het concept ten volle door te trekken.

Niets zo gemakkelijk als uw kelder of berging in wandelen en het licht dat automatisch aan gaat met bewegingsensor.

Nee, filler van uw pleister he. Uw plafond is toch gepleisterd? Eens uw bezetter gepasseerd is zie je toch geen gaten meer?

Ik ben geen fan van alles op sensors te zetten. Wordt wel eentje voorzien in de berging.

Wordt nog bepleisterd ja, is een nieuwbouw. Nu is het effectief een gat in de beton zelf, maar geen idee of dat nu kwaad kan of niet (dus zo laten of toch met iets opvullen…)

Ik ben geen fan van alles op sensors te zetten. Wordt wel eentje voorzien in de berging.
Het punt is dat je vandaag nog alles kan voorzien om het te kunnen. In een latere fase kan je het nog altijd configureren dat het lichtpunt enkel bediend wordt door een schakelaar.
Maar traditioneel bekabelde stukken voorzien in een huis dat verder volledig door domotica kan gestuurd worden is raar, want in de omgekeerde richting kan je obviously niet meer aanpassen.

Ik zou u zelfs aanraden om de mogelijkheid tot bewegingsensoren ook in de slaapkamers te voorzien. Je programmeert in de logica voor die ruimten een nacht-modus die, zolang actief, de bewegingsensoren uitschakelt. En overdag schakelt je licht aan als je de ruimte betreedt.
Het kan perfect dat je later besluit "ik ga dat toch niet doen" en de kabels dus verborgen houdt achter een blind. Maar het is lastiger om achteraf te beseffen dat het toch handig was geweest en de draad niet beschikbaar te hebben in de ruimte.
Als ik je zo hoor zit je nu nog in ruwbouwfase, het is nu de moment om kabels te trekken, ook voor dingen die misschien toekomst (of zelfs onzeker) zijn.

Naast elk raam heb ik kabels zitten voor automatiseren van raamdecoratie. In de living heb ik ondertussen besloten dat er aan sommige ramen geen gordijnen of blinds komen, en dat zal dus achter blindplaatjes blijven zitten, maar liever zo dan achteraf beseffen dat er iets niet mogelijk is omdat ik in de ruwbouwfase geen kabel getrokken had.
Als je voor domotica gaat in nieuwbouw moet je betreffende infastructuur imo all the way gaan.

Wordt nog bepleisterd ja, is een nieuwbouw. Nu is het effectief een gat in de beton zelf, maar geen idee of dat nu kwaad kan of niet (dus zo laten of toch met iets opvullen…)
gewoon door uw bezetter dicht laten smeren.

Laatst bewerkt:
Je hebt absoluut geen NHC nodig om 2 rijen spots te dimmen?
Als je geen interesse hebt in heel het overbodige domotica gebeuren (zoals ik) zou ik eerder opteren voor een centrale sturing met eltako's (of dergelijke). Zo trek je toch elke apart schakelbare verlichting naar je kast en heb je nog alle vrijheid naar dimmen enz.

Sowieso is 'de klassieke schakeling' in nieuwbouw een rare keuze tenzij je met een SOD-firma werkt en een ander systeem +10000 euro is...

Ze beginnen volgende week aan onze oprit langs het huis (van straatkant tot helemaal achteraan) en paadjes aan de voorkant van het huis. We hadden nog graag elektriciteitswerken laten uitvoeren aan ons huis zelf en onze losstaande garage achteraan de tuin: extra stopcontacten installeren en in de garage de schakelaars/lampen vernieuwen. We willen in de toekomst ook graag een poort en een laadpaal voorzien en denken eraan om een drietal wachtbuizen te geven aan die mannen die de oprit komen heraanleggen. Onder het huis is er een kruipkelder van waaruit er nog wel vertakkingen kunnen worden doorgetrokken, mocht dat nodig zijn.

Ik denk dat we met die wachtbuizen vermijden dat die nieuwe oprit en die paadjes niet moet worden opgebroken?
Is te zien of ze die wachtbuis goed leggen dan anders ben je de pineut... ben zelf elektricien en heb al meer rampen en mezerie meegemaakt dan je kan inschatten bij mensen hun oprit... gelukkig zelf bij mij gedaan en dat ging vlekkenloos... oprit van 35a40m lang zonder problemen kabels ingetrokken

Beste
We zijn kabels aan het trekken voor gemengd stopcontact en verlichting.
Is het juist dat we alles dan met 3g2,5 doen op 16A automaat en geen 3g1,5 voor verlichting gebruiken?Merci

Vraagje, mag je van een stopcontact waar de gasketel op aangesloten is aftakken om verlichting te voorzien in een maatkast? Of moet een gasketel altijd alleen op een kring staan? Mogelijk wordt de gasketel in de toekomst vervangen door een warmtepomp of warmtepompboiler, verandert dat de zaak? Onze schrijnwerker stelde voor om daar af te takken, maar ik wil wel dat alles in orde blijft volgens het AREI...

Beste
Is het juist dat we alles dan met 3g2,5 doen op 16A automaat en geen 3g1,5 voor verlichting gebruiken?Merci
Hier is alles met 3G2,5 gedaan. Ben daar blij mee, ga zo bijvoorbeeld buiten een lichtpunt vervangen door terrasverwarmers.

Vraagje, mag je van een stopcontact waar de gasketel op aangesloten is aftakken om verlichting te voorzien in een maatkast? Of moet een gasketel altijd alleen op een kring staan? Mogelijk wordt de gasketel in de toekomst vervangen door een warmtepomp of warmtepompboiler, verandert dat de zaak? Onze schrijnwerker stelde voor om daar af te takken, maar ik wil wel dat alles in orde blijft volgens het AREI...
Gasketel moet niet verplicht op een eigen kring (wordt wel vaak gedaan).

Toestellen met nominaal vermogen >2500W wel dus de kans dat je warmtepomp of boiler een aparte eigen kring moet krijgen is groter
Hier is alles met 3G2,5 gedaan. Ben daar blij mee, ga zo bijvoorbeeld buiten een lichtpunt vervangen door terrasverwarmers.
.

Heeft wel consequenties. In een verlichtingskring is het aantal punten niet beperkt, in een gemengde kring wordt alles geteld als een contactdoos waar er maximaal 8 van op een kring mogen.

Laatst bewerkt:
Beste
Als je 3g2,5 gebruikt, heb je een 20A automaat nodig.

Bon, in afwachting van interventie elektricien , hier toch even navragen.
Ik zit met een vreemd fenomeen, namelijk mijn huis (het gebouw) staat onder spanning.
Momenteel zijn er dakwerken bezig en hebben ze een grote stelling gezet , en dakwerker zegt continue lichte schokken te ervaren als hij aan de gevel (baksteen!) komt.
Aarding lijkt via de huismethode berekening ok. Er zit wel 130V tussen fase & aarding ...

Ik vind dit zo bizar dat op een geval spanning kan staan

Als er maar 130V tussen Fase en aarding zit wilt het zeggen dat er ergens een los contact ofzo zit. Kan natuurlijk nog iets anders zijn maar heb geen kristallen bol. Het feit dat een stelling onder spanning staat en dat de aardlek niks doet is wel ... staan er rubberen wielen onder die stelling? Als ik vroeger een stelling plaatsten (mits hoog genoeg) verankerede wij die aan het gebouw zelf. Kijk eens na hoe die stelling verankerd is, als ze verankerd is.

Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat er 130V wordt gemeten. Ene keer was er een slechte lusterklem in een contactdoos. Na deze goed aangedraaid te hebben was het probleem opgelost. Tweede keer was een rail in een kleine zekeringskast die niet goed vast zat waardoor een deel stopcontacten slechts 130V hadden....

Als ge een goeie meter hebt kunt ge eens meten tussen aarding en aarde of ge spanning meet (verlies ergens op de aarding dan ) .

Meet zo ook eens de stelling en de aarding (eventueel gewoon de grond ) kan zijn dat deze ergens een stroomvoerende leiding raakt .

Test uwen diff eens of deze werkt . (Kan ook zijn dat het verlies niet groot genoeg is maar om zeker te zijn )

Terug
Bovenaan