Elektriciteitstopic

Diff werkt, maar moet de N overbruggen ( 3 x 230V , want N is niet doorgelust van teller naar diff)
Vrij zeker van dat de stelling geen kabel raakt, want ge krijgt dus bvb ook schokken als ge de loodslabben van de dakpannen aanraakt
 
Laatst bewerkt:
Bon, in afwachting van interventie elektricien , hier toch even navragen.
Ik zit met een vreemd fenomeen, namelijk mijn huis (het gebouw) staat onder spanning.
Momenteel zijn er dakwerken bezig en hebben ze een grote stelling gezet , en dakwerker zegt continue lichte schokken te ervaren als hij aan de gevel (baksteen!) komt.
Aarding lijkt via de huismethode berekening ok. Er zit wel 130V tussen fase & aarding ...

Ik vind dit zo bizar dat op een geval spanning kan staan
Open bebouwing of niet? Heb dit ook al eens gezien in een hob en het kwam door dakgoot van een oud huis een paar huizen verder.

Simpel te testen door u stroom af te zetten en te kijken of je nog iets voelt.
 
Mijn ouders hebben een appartement gekocht en hebben een offerte opgevraagd om de elektriciteit conform te maken en nog wat kleine zaken.

Zie hier voor de offerte:



Twee vragen hierbij:

1) is dit een correcte prijs?

2) er wordt een voorschot gevraagd van 50%, maar dit lijkt wel heel veel voor een werk waar quasi geen dure stukken voor moeten worden besteld? Ik bedoel: voor bvb. de installatie van een gasketel begrijp ik dat ze minstens de prijs van de gasketel als voorschot vragen, maar dat is hier toch niet het geval. Wat is gangbaar voor dit type van werken?
 
Laatst bewerkt:
Mijn ouders hebben een appartement gekocht en hebben een offerte opgevraagd om de elektriciteit conform te maken en nog wat kleine zaken.

Zie hier voor de offerte:



Twee vragen hierbij:

1) is dit een correcte prijs?

2) er wordt een voorschot gevraagd van 50%, maar dit lijkt wel heel veel voor een werk waar quasi geen dure stukken voor moeten worden besteld? Ik bedoel: voor bvb. de installatie van een gasketel begrijp ik dat ze minstens de prijs van de gasketel als voorschot vragen, maar dat is hier toch niet het geval. Wat is gangbaar voor dit type van werken?
Prijs vind ik niet gek, je zit al heel snel richting 1k voor twee keer niks.
50% voorschot vind ik wel stevig voor dit type werken.
 
Wat is een aanvaardbaar voorschot voor dit type van werken volgens jou?
Ik weet niet wat gangbaar is maar zoals je zegt moet die mens weinig tot geen voorfinanciering van materialen doen dus dat is al geen reden.
Bij mijn 'vaste' aannemers (elektricien, loodgieter, ...) moet ik nooit voorschotten betalen maar ik ken die mensen ook al jaren en we hebben al meermaals samengewerkt.
Eventueel 10% symbolisch, omdat hij jullie niet kent?
 
1) is dit een correcte prijs?

2) er wordt een voorschot gevraagd van 50%, maar dit lijkt wel heel veel voor een werk waar quasi geen dure stukken voor moeten worden besteld? Ik bedoel: voor bvb. de installatie van een gasketel begrijp ik dat ze minstens de prijs van de gasketel als voorschot vragen, maar dat is hier toch niet het geval. Wat is gangbaar voor dit type van werken?
Gezien ik zelf elektricien ben uit ervaring, jawel zeer correcte prijs.
Voorschot lijkt me ook normaal voor zo'n klein werk, voor grotere werken vroeg ik 40%, of zeer grote werken telkens 20% per week/maand naargelang de looptijd en geleverde materialen.
 
Gezien ik zelf elektricien ben uit ervaring, jawel zeer correcte prijs.
Voorschot lijkt me ook normaal voor zo'n klein werk, voor grotere werken vroeg ik 40%, of zeer grote werken telkens 20% per week/maand naargelang de looptijd en geleverde materialen.
Bedankt voor je reply! Ik zou net denken dat zo'n groot voorschot voor kleine werkjes waar je geen (dure) toestellen of materialen moet voorfinancieren net niet gebruikelijk is?
 
Bedankt voor je reply! Ik zou net denken dat zo'n groot voorschot voor kleine werkjes waar je geen (dure) toestellen of materialen moet voorfinancieren net niet gebruikelijk is?
Jawel, omdat ik anders niet echt uitkijk naar zo'n werkjes, en als ik die al wil doen, dan mag het voorschot al betaald zijn eer ik het zelf maar aan zou denken om het concreet in te plannen, niet andersom. Uw ouders mogen al blij zijn dat ze een bereidwillige elektricien vinden die zoiets professioneel, correct op offerte zet, en dan nog eens aan een correcte prijs ook.
Als reviews op Google of eventuele referenties goed zijn, een no-brainer. Indien niet, dan zou ik het voorschot durven verlagen naar 10 of 20%, of zelfs helemaal niet in zee gaan met die firma.
 
Bij zo´n kleine werkjes zijn voorschotten vooral gangbaar voor de klassieke "oh ma het neefje van de kapper van ons bomma is dat al komen doen, die kent daar ook wat van" wat af te blokken want dan staat gij daar met uw planning en vrijgehouden dag(en) en ´t is al helemaal niet de moeite om ze gerechtelijk aan dat contract te houden
 
Mijn warmtepomp heeft een modbus kabel nodig tussen binnen en buitenunit. Vaillant heeft daar een speciale kabel voor, maar deze is nergens op voorraad. De handleiding zegt dat je ook een afgeschermde betwiste tweedraadskabel met aderdiameter van 0,34mm2 kan gebruiken, maar weet iemand welke soort kabel dat dan praktisch is? FTP/UTP is denk ik te dun?
 
Even via deze weg al wat informatie inwinnen, ben wat voorbereidingen aan het treffen ifv verbouwing.

Concreet:
Afbeelding 1: voorstel bijkomende zekeringskast van een bijgebouw (naam: S1)
Afbeelding 2: voorstel bijkomende zekeringskast van hetzelfde bijgebouw (naam: S2)

Bijgebouw zal 3 kamers voor verhuur bezitten, een gemeenschappelijke keuken, een ontspanningsruimte en enkele persoonlijke ruimtes zoals garage, werkhuis, ... (groot bijgebouw, vandaar de 2 zekeringkasten).

Ik wil even nagaan welke installatiemateriaal ik nog moet voorzien (heb nog heel wat op overschot van verbouwing huis), of ik dingen verkeerd zie en of de kast zo correct is ingedeeld. De meeste kabels moeten nog gelegd worden dus we kunnen nog aanpassen indien nodig. Onze woning heeft een 3 fasen aansluiting.

FOTO 1, zekeringkast S1: Foto zekeringkast S1
Ik vermoed uit te komen op 2 differentieels van 30mA afhankelijk van onderstaande vragen, anders worden het er 3. We hebben een 3 fasen aansluiting in de woning, de toekomende kabel is een 5g6 op zekeringkast S1 en er vertrekt een 5g6 naar zekeringkast S2.
  • Om zowel kast S1 als kast S2 onafhankelijk van elkaar spanningsloos te zetten, heb ik in S1 dan 2 keer een 4p32A nodig of kan ik toekomen en vertrekken op dezelfde automaat in kast S1 hiervoor?
  • De gele automaten zijn lichte verbruikers, dit om de verdeling visueel te maken.
  • Ik voorzie een ventilatiesysteem via ducobox silent met een perilex stekker, deze staat nog niet in het bord gepland. Op welke automaat sluit ik deze best aan? Ik heb de mogelijkheid om de ducobox vlakbij de zekeringkast te hangen dus rechtstreeks aansluiten op de automaat is ook mogelijk, zonder stekker, als dat mag. Is dit een vast toestel wat niet achter een 30mA diff moet? Indien wel, dan moet ik een 3e 30mA diff. voorzien.
  • Ik wil nog noodverlichting voorzien die aangaat zodra er een stroomuitval is in de kamers. Moet dit achter een 30mA diff of geldt dit als vaste toestellen?
  • Ik zou graag een kWh meter plaatsen om het verbruik van kast S1 en S2 te zien.


FOTO 2, zekeringkast S2: Foto zekeringkast S2
  • Ik zou graag 'krachtstroom' voorzien op 2 plaatsen ifv mogelijk industriële verbruiker in de toekomst. Welke kabel en automaat moet ik hiervoor voorzien. 5G4 met 25A? Of beter 5G2,5?
De 5G6 wordt dus eigenlijk vanaf het huis doorgetrokken naar S1 en S2, een kookplaat en mogelijke 'krachtstroom'. Kan dit? Op zich ga ik er van uit dat er nooit zoveel elektriciteit op hetzelfde moment wordt gevraagd dat dit teveel gaat zijn, maar is het daarom veilig op deze manier? De kookplaat kan ik bvb wel aanpassen naar een 5G4 op 4p25A. Wat doe ik hier het best mee?

Ik hoor graag jullie ideeën en feedback of opmerkingen als er iets aangepast moet worden.
 
Ik hoor graag jullie ideeën en feedback of opmerkingen als er iets aangepast moet worden.
Ik heb mijn installatie gedaan voor de "max 8 zekeringen per diff" regulitis, maar hierbij mijn twee centen:
  • Ik heb een 4-fase 30mA diff, met daaronder een faseverdeel kam (L1L2L3N-L1N-L2N-L3N-...) om alle monofasige zekeringen op aan te sluiten. Zelfde aan de hoofddiff van 300mA. Er is een derde 3-fasige kam die dan de drie-fasige zekeringen voorziet. Ik heb wel een extreem brede kast gekozen (dacht ik) en die zit al goed vol. Vooral eens je centraal geschakelde verlichting installeert moet die toch iets groter dan anders voorzien worden!
    Dus bij mij is het drie rijtjes voor de zekeringen:
    Code:
              30mA diff -> fase verdeel kam ->verlichting en stopcontacten badkamer (meer dan 8 kringen want dat mocht toen nog)
                  ^
    meter -> 300mA diff -> fase verdeel kam -> stopcontacten en toestellen (meer dan 8 kringen want dat mocht toen nog)
                  v
             3-fase kam -> 3-fase verbruikers (alsook de 25A zonnepanelenzekering op een van de L3N vorken (de bijhorende L1L2 is daar niet aangesloten)
                  \> 10mA diff naast de kam voor een zone 2 stopcontact in de badkamer
    Ik vermoed dat ik nu dus nog extra kammen zou voorzien om de extra differentialen te voeden, ofwel gewoon de verlichting die nu over 4 zekeringen verdeeld is, allemaal samen te nemen...)
  • De krachtigste consumentenserie fornuizen, indien 3-fasig aangesloten, zullen hoogstwaarschijnlijk genoeg hebben aan 5g2,5. Enkel indien je monofasig gaat aansluiten is er eigenlijk maar 3g4 dat in het boekske staat hier (maar het totale vermogen is dan sowieso ook iets van 7kW ipv het maximum van 11kW bij meerfasige aansluiting). Dat gezegd zijnde, ik had een 5g4 getrokken naar mijn fornuis alsook mijn 90cm oven (die dan gewoon 4kW blijkt te trekken op 1 fase...)
  • de doorsnede van kabel naar je industriële verbruikers hangt natuurlijk af van hoeveel die gaan nodig hebben en in extremis hoe lang die kabel gaat zijn. De kabel naar ons laadpunt is 6g5 en ligt op een 15-tal meter van de zekeringskast. Dat zou in principe voldoende moeten zijn voor 3-fasig 32A laden aan 22kW. Dat gaat realistisch gezien niet snel volledig gebruikt worden. Deze is voorlopig ook gewoon aangesloten met een 4P 20A zekering, en er hangen Niko buitenstopcontacten aan waardoor onze NRGKick max kan laden aan 13A. Maar er ligt een 3-fasig stopcontact klaar eens ik een "huisje" gemetst krijg voor dat ding.
  • ventilatietoestellen wordt voor zover ik weet gewoon in een stopcontact gestoken... Die verbruiken doorgaans niet meer dan een paar 100W op maximumstand (toch voor huishoudelijke dimensies).
Ik hoop dat je hier iets mee bent 😅.
 
Laatst bewerkt:
Mijn warmtepomp heeft een modbus kabel nodig tussen binnen en buitenunit. Vaillant heeft daar een speciale kabel voor, maar deze is nergens op voorraad. De handleiding zegt dat je ook een afgeschermde betwiste tweedraadskabel met aderdiameter van 0,34mm2 kan gebruiken, maar weet iemand welke soort kabel dat dan praktisch is? FTP/UTP is denk ik te dun?

Op het werk hebben wij verschillende modbus meters, die zijn allemaal bekabeld met utp. Ik zou wel shielded nemen (STP)....
Er bestaan echte modbus of RS485 kabels.... is dat de moeite laat ik in het midden.
 
Mijn warmtepomp heeft een modbus kabel nodig tussen binnen en buitenunit. Vaillant heeft daar een speciale kabel voor, maar deze is nergens op voorraad. De handleiding zegt dat je ook een afgeschermde betwiste tweedraadskabel met aderdiameter van 0,34mm2 kan gebruiken, maar weet iemand welke soort kabel dat dan praktisch is? FTP/UTP is denk ik te dun?
Voor modbus rtu kan je EIB buskabel gebruiken. 2 paren, 0.8mm en shielded.

Over gewone UTP werkt heel waarschijnlijk ook.
 
Op het werk hebben wij verschillende modbus meters, die zijn allemaal bekabeld met utp. Ik zou wel shielded nemen (STP)....
Er bestaan echte modbus of RS485 kabels.... is dat de moeite laat ik in het midden.

Voor modbus rtu kan je EIB buskabel gebruiken. 2 paren, 0.8mm en shielded.

Over gewone UTP werkt heel waarschijnlijk ook.

EIB kabels hebben de verkeerde impedantie als ik dat hier goed lees. De standaard vraagt 120 Ohm en EIB is maar 80 Ohm.

Ik raad standaard CAT6 aan. Met 4 paren kan je bovendien heen-en-weer opstellingen maken en je houdt nog twee paar over. Je hebt ook een grondconnectie van doen bij redelijk wat slaves. Op kortere afstanden (sub-100 meter) geraak je ook nog weg met redelijke lange drops.

Shielding zou ik laten voor wat het is in een woonhuis tenzij je specifieke omstandigheden hebt. Het is een differentieel protocol. Dat beetje common mode fluctuaties in een gewoon huis valt allemaal goed mee.
 
EIB kabels hebben de verkeerde impedantie als ik dat hier goed lees. De standaard vraagt 120 Ohm en EIB is maar 80 Ohm.
Waar jij naar refereert bedoel je daar niet gewoon de eindweerstand van de bus?
Want in de meeste devices zit die al op de chip... aan de A/B of RX/TX
 
Waar jij naar refereert bedoel je daar niet gewoon de eindweerstand van de bus?
Want in de meeste devices zit die al op de chip... aan de A/B of RX/TX

Die termination resistor moet gematched zijn aan de lijnimpedantie van je buslijn. In het geval van RS485 ongeveer 120 Ohm. Maar sowieso moet die termination enkel gedaan worden aan de uiteinden van de bus. Dus als je slave dat ingebouwd heeft zou je daar naar moeten kijken denk ik?

Eerlijk gezegd maakt het allemaal geen zak uit in een huis hoor. Ik heb hier een frankenstein van een modbusnetwerk liggen en dat werkt gewoon prima. Die standaard is geschreven om geldig te zijn over de gehele afstand (1400 meter ofzo?). Als je dat moet doen in een fabriek is een heel ander verhaal als sub-100-meter in een huis.
 
Terug
Bovenaan