Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Open bebouwing of niet? Heb dit ook al eens gezien in een hob en het kwam door dakgoot van een oud huis een paar huizen verder.Bon, in afwachting van interventie elektricien , hier toch even navragen.
Ik zit met een vreemd fenomeen, namelijk mijn huis (het gebouw) staat onder spanning.
Momenteel zijn er dakwerken bezig en hebben ze een grote stelling gezet , en dakwerker zegt continue lichte schokken te ervaren als hij aan de gevel (baksteen!) komt.
Aarding lijkt via de huismethode berekening ok. Er zit wel 130V tussen fase & aarding ...
Ik vind dit zo bizar dat op een geval spanning kan staan
Prijs vind ik niet gek, je zit al heel snel richting 1k voor twee keer niks.Mijn ouders hebben een appartement gekocht en hebben een offerte opgevraagd om de elektriciteit conform te maken en nog wat kleine zaken.
Zie hier voor de offerte:
![]()
Twee vragen hierbij:
1) is dit een correcte prijs?
2) er wordt een voorschot gevraagd van 50%, maar dit lijkt wel heel veel voor een werk waar quasi geen dure stukken voor moeten worden besteld? Ik bedoel: voor bvb. de installatie van een gasketel begrijp ik dat ze minstens de prijs van de gasketel als voorschot vragen, maar dat is hier toch niet het geval. Wat is gangbaar voor dit type van werken?
Wat is een aanvaardbaar voorschot voor dit type van werken volgens jou?Prijs vind ik niet gek, je zit al heel snel richting 1k voor twee keer niks.
50% voorschot vind ik wel stevig voor dit type werken.
Ik weet niet wat gangbaar is maar zoals je zegt moet die mens weinig tot geen voorfinanciering van materialen doen dus dat is al geen reden.Wat is een aanvaardbaar voorschot voor dit type van werken volgens jou?
Gezien ik zelf elektricien ben uit ervaring, jawel zeer correcte prijs.1) is dit een correcte prijs?
2) er wordt een voorschot gevraagd van 50%, maar dit lijkt wel heel veel voor een werk waar quasi geen dure stukken voor moeten worden besteld? Ik bedoel: voor bvb. de installatie van een gasketel begrijp ik dat ze minstens de prijs van de gasketel als voorschot vragen, maar dat is hier toch niet het geval. Wat is gangbaar voor dit type van werken?
Bedankt voor je reply! Ik zou net denken dat zo'n groot voorschot voor kleine werkjes waar je geen (dure) toestellen of materialen moet voorfinancieren net niet gebruikelijk is?Gezien ik zelf elektricien ben uit ervaring, jawel zeer correcte prijs.
Voorschot lijkt me ook normaal voor zo'n klein werk, voor grotere werken vroeg ik 40%, of zeer grote werken telkens 20% per week/maand naargelang de looptijd en geleverde materialen.
Jawel, omdat ik anders niet echt uitkijk naar zo'n werkjes, en als ik die al wil doen, dan mag het voorschot al betaald zijn eer ik het zelf maar aan zou denken om het concreet in te plannen, niet andersom. Uw ouders mogen al blij zijn dat ze een bereidwillige elektricien vinden die zoiets professioneel, correct op offerte zet, en dan nog eens aan een correcte prijs ook.Bedankt voor je reply! Ik zou net denken dat zo'n groot voorschot voor kleine werkjes waar je geen (dure) toestellen of materialen moet voorfinancieren net niet gebruikelijk is?
Ik heb mijn installatie gedaan voor de "max 8 zekeringen per diff" regulitis, maar hierbij mijn twee centen:Ik hoor graag jullie ideeën en feedback of opmerkingen als er iets aangepast moet worden.
30mA diff -> fase verdeel kam ->verlichting en stopcontacten badkamer (meer dan 8 kringen want dat mocht toen nog)
^
meter -> 300mA diff -> fase verdeel kam -> stopcontacten en toestellen (meer dan 8 kringen want dat mocht toen nog)
v
3-fase kam -> 3-fase verbruikers (alsook de 25A zonnepanelenzekering op een van de L3N vorken (de bijhorende L1L2 is daar niet aangesloten)
\> 10mA diff naast de kam voor een zone 2 stopcontact in de badkamer
Mijn warmtepomp heeft een modbus kabel nodig tussen binnen en buitenunit. Vaillant heeft daar een speciale kabel voor, maar deze is nergens op voorraad. De handleiding zegt dat je ook een afgeschermde betwiste tweedraadskabel met aderdiameter van 0,34mm2 kan gebruiken, maar weet iemand welke soort kabel dat dan praktisch is? FTP/UTP is denk ik te dun?
Voor modbus rtu kan je EIB buskabel gebruiken. 2 paren, 0.8mm en shielded.Mijn warmtepomp heeft een modbus kabel nodig tussen binnen en buitenunit. Vaillant heeft daar een speciale kabel voor, maar deze is nergens op voorraad. De handleiding zegt dat je ook een afgeschermde betwiste tweedraadskabel met aderdiameter van 0,34mm2 kan gebruiken, maar weet iemand welke soort kabel dat dan praktisch is? FTP/UTP is denk ik te dun?
Op het werk hebben wij verschillende modbus meters, die zijn allemaal bekabeld met utp. Ik zou wel shielded nemen (STP)....
Er bestaan echte modbus of RS485 kabels.... is dat de moeite laat ik in het midden.
Voor modbus rtu kan je EIB buskabel gebruiken. 2 paren, 0.8mm en shielded.
Over gewone UTP werkt heel waarschijnlijk ook.
Waar jij naar refereert bedoel je daar niet gewoon de eindweerstand van de bus?EIB kabels hebben de verkeerde impedantie als ik dat hier goed lees. De standaard vraagt 120 Ohm en EIB is maar 80 Ohm.
Waar jij naar refereert bedoel je daar niet gewoon de eindweerstand van de bus?
Want in de meeste devices zit die al op de chip... aan de A/B of RX/TX
Ik had dit even gelezen alsals sub-100-meter in een huis.
en dacht amai, waar vindt ge dat?als in een sub-100-meter huis