Domme vraag:
In welke gevallen zou je een 3G2.5 gebruiken ipv 5G2.5?
Hoop spots en rest standaard opbouwverlichting + twee rails.
+ ik heb zelf hier en daar eens een gat teveel geboord (van pakweg 22) of een half gat dat op ijzer uit kwam. Kan ik dat best dichtsmeren met cement of beetje pur in of …?
- voor verlichting voorzie je 1.5, geen 2.5
- voor eenfasige verlichting die via schakelaar, of door dimmers in de elektrische kast zelf geschakeld wordt, volstaat 3G1.5
- voor 3 fasige rail voorzie je 5G1.5 (enkel als je spots op eenzelfde rail apart wil kunnen schakelen, ik zie er in huis eerlijk gezecht weinig toepassingen voor)
- speciale armaturen, zoals DALI, hebben naast de power (L/N/PE) ook een busaansluiting. Daarvoor kan je de overige 2 draden in een 5G1.5 gebruiken.
- dimbare led drivers die je ter plaatse positioneert (dus niet in je elektrisch bord) hebben ook, naast de power, een dimsignaal nodig (pwm, 0-10V, ...). Daarvoor kan je de 2 overige draden in een 5G1.5 gebruiken
persoonlijk: Alle lichtpunten vertrekken ieder met apart vertrek uit mijn elektrisch bord en zijn daar aangesloten op dimmers. De sturing van de dimmers blijft dus lokaal in het bord en alle vertrekken hebben 3G1.5.
Ik neem aan dat, eens gepleisterd, je van dat gat niets meer ziet? Verbergen met filler he.