Mixhell
Well-known member
- uiteraard 1.5 . Was nog niet goed wakker- voor verlichting voorzie je 1.5, geen 2.5
- voor eenfasige verlichting die via schakelaar, of door dimmers in de elektrische kast zelf geschakeld wordt, volstaat 3G1.5
- voor 3 fasige rail voorzie je 5G1.5 (enkel als je spots op eenzelfde rail apart wil kunnen schakelen, ik zie er in huis eerlijk gezecht weinig toepassingen voor)
- speciale armaturen, zoals DALI, hebben naast de power (L/N/PE) ook een busaansluiting. Daarvoor kan je de overige 2 draden in een 5G1.5 gebruiken.
- dimbare led drivers die je ter plaatse positioneert (dus niet in je elektrisch bord) hebben ook, naast de power, een dimsignaal nodig (pwm, 0-10V, ...). Daarvoor kan je de 2 overige draden in een 5G1.5 gebruiken
persoonlijk: Alle lichtpunten vertrekken ieder met apart vertrek uit mijn elektrisch bord en zijn daar aangesloten op dimmers. De sturing van de dimmers blijft dus lokaal in het bord en alle vertrekken hebben 3G1.5.
Ik neem aan dat, eens gepleisterd, je van dat gat niets meer ziet? Verbergen met filler he.

- aha. Voor de kinderkamers en technische ruimte hebben we inderdaad 1 schakelaar op 1 licht voorzien. Daar kan ik dan de 3G1.5 voor gebruiken.
We gaan opteren voor een Niko Home Control, dus ga ervan uit dat de dimmers ook allemaal in de kast zitten.
Bedenk me nu net dat we ook alleen maar twee aparte rijen van spots dimbaar gaan maken…
Van het gat willen we inderdaad niets meer zien. Fillers? Als in beton fillers? Wist niet dat dat bestond!
Je hebt gelijk. Minstens een 20A. Maar 16A mag ook.
Uiteraard. Waar zat ik toch met mijn gedachten...