Elektriciteitstopic

Ik heb een gewone multimeter. Kan ik niet gewoon die twee pinnen in een stopcontact op de kring steken om de stroom uit te meten?
Je kan zo geen stroom meten, enkel de spanning. Maar als ik uw oorspronkelijk bericht lees ga je hier niet te veel aan hebben...

Hoe groot is de kans dat een automaat enkele jaren na plaatsing al stuk is? Elke keer als we een stroompanne hebben gehad en daarna terug elektriciteit hebben, valt een bepaalde automaat op random momenten uit. Soms krijg ik die onmiddelijk terug aan, andere keren blijft die terug uitspringen (meteen of na enkele seconden) totdat ik enkele random apparaten uit de stopcontacten van die kring haal. Ik heb al proberen te identificeren welk apparaat een probleem zou kunnen hebben, maar kan het niet echt identificeren en daarnaast blijft de automaat ook aan na enkele keren uit te vallen tot de volgende stroompanne wanneer het terug even miserie is. We zijn het stilaan beu (we hebben afgelopen jaren wel enkele stroompannes gehad door Fluvius) en zouden graag een oplossing hebben.
Hoe groot is de kans dat een automaat enkele jaren na plaatsing al stuk is
Er kan altijd eens een "slechte" tussenzitten maar die kans is heel klein. Tenzij er nogal gekke dingen gebeuren zoals meerdere keren stroompannen langs fluvius hunne kant....

Soms krijg ik die onmiddelijk terug aan, andere keren blijft die terug uitspringen
In zo'n automaat zit een bimetaal. Bij overbelasting gaat dit bimetaal zorgen dat de automaat uitspringt. Zo een bimetaal reageerd op warmte. De reden waarom een automaat niet direct terug werkt is soms omdat dit bimetaal nog te warm is en dus terug in zijn normale positie moet komen. Dit is wel iets wat enkele minuten (hoogstens) duurt. Bij kortsluiting gaat een elektromagneet de automaat uitschakelen. Dus best als de stroom uitvalt door een overbelasting, even de automaat wat rust geven.

Uw probleem
Trek eens alles uit wat op die kring zit, steek dan alles één voor één in. Zodra je iets insteekt wat kortsluiting veroorzaakt zal de automaat zijn werk doen. Voor een overbelasting zie ik niet direct iets in je lijstje wat dit zou kunnen veroorzaken maar you never know.

Spanning meten op een stopcontact
Die van niko hebben een kinderbescherming, dus je moet de pinnen tegelijk in het stopcontact steken. Je moet hier een beetje kracht opzetten. Bij nieuwe is dit redelijk stug maar bij oudere gaat dat heel vlot... Uw multimeter moet je dan op wisselspanning plaatsen en je zou rond 230V moeten zitten. Ik heb al eens meegemaakt dat er 120V op staat maar toen bleek dat er een stopcontact was waar de L/N niet goed vast zat maar denk niet dat dat bij jou het geval zal zijn.

Je kan zo geen stroom meten, enkel de spanning. Maar als ik uw oorspronkelijk bericht lees ga je hier niet te veel aan hebben...
Makes sense. Had al eens de spanning uitgemeten in een stopcontact toen onze omvormer voor onze zonnepanelen rond de middag vaak uitschakelde, daarom m'n vraag of ik zo ook niet de stroom kon uitmeten. Maar zoals al duidelijk zal zijn uit mijn berichten, ben ik geen held in elektrische kennis. Ik kan een stopcontact juist aansluiten en spanning meten met een multimeter, maar daar stopt het zo een beetje. :p
Hoe groot is de kans dat een automaat enkele jaren na plaatsing al stuk is
Er kan altijd eens een "slechte" tussenzitten maar die kans is heel klein. Tenzij er nogal gekke dingen gebeuren zoals meerdere keren stroompannen langs fluvius hunne kant....
Ik had gehoopt op deze quick fix, maar de automaat is vervangen en dat was het probleem dus niet.
Soms krijg ik die onmiddelijk terug aan, andere keren blijft die terug uitspringen
In zo'n automaat zit een bimetaal. Bij overbelasting gaat dit bimetaal zorgen dat de automaat uitspringt. Zo een bimetaal reageerd op warmte. De reden waarom een automaat niet direct terug werkt is soms omdat dit bimetaal nog te warm is en dus terug in zijn normale positie moet komen. Dit is wel iets wat enkele minuten (hoogstens) duurt. Bij kortsluiting gaat een elektromagneet de automaat uitschakelen. Dus best als de stroom uitvalt door een overbelasting, even de automaat wat rust geven.
Oké, dus het meteen terug uitschakelen van de automaat wil nog niet per se iets zeggen als je de automaat niet laat rusten. Good to know.
Uw probleem
Trek eens alles uit wat op die kring zit, steek dan alles één voor één in. Zodra je iets insteekt wat kortsluiting veroorzaakt zal de automaat zijn werk doen. Voor een overbelasting zie ik niet direct iets in je lijstje wat dit zou kunnen veroorzaken maar you never know.
Ga ik doen deze avond/nacht wanneer m'n vriendin slaapt. Dan kan ik op m'n gemakje elk apparaat eens checken.
Spanning meten op een stopcontact
Die van niko hebben een kinderbescherming, dus je moet de pinnen tegelijk in het stopcontact steken. Je moet hier een beetje kracht opzetten. Bij nieuwe is dit redelijk stug maar bij oudere gaat dat heel vlot... Uw multimeter moet je dan op wisselspanning plaatsen en je zou rond 230V moeten zitten. Ik heb al eens meegemaakt dat er 120V op staat maar toen bleek dat er een stopcontact was waar de L/N niet goed vast zat maar denk niet dat dat bij jou het geval zal zijn.
Dat heb ik vorige keer gemerkt bij het uitmeten van de spanning. Ik heb die pinnen toen fameus in het stopcontact moeten "rammen". 😅

Ik heb een gewone multimeter. Kan ik niet gewoon die twee pinnen in een stopcontact op de kring steken om de stroom uit te meten?

Die isolatieweerstandsmeter houd ik in het achterhoofd voor als laatste test, aangezien ik die dan nog zou moeten aanschaffen. Op Amazon vallen de prijzen idd nog wel mee.

Merci iedereen voor het meedenken!
Met deze zou je wel eens de stroom aan uw automaat kunnen meten om zeker te zijn dat je niet dicht tegen de 20A zit voor uw kringen. Een 20A automaat zou normaal ook moeten afschakelen als je bvb. 22A stroom trekt maar dan zal hij niet direct afschakelen maar pas na een uur bvb.
Maar deze oorzaak lijkt me ook eerder onwaarschijnlijk dus ik zou er ook niet speciaal zo'n stroomtang voor kopen.

Bedoel je met "slimme stekker" een geschakeld stopcontact van Niko?
Indien ja kan het zijn dat deze defect is. Ik heb ooit eens in een nieuwbouw zulke moeten plaatsen en daar was 1 exemplaar defect uit doos. Er zat een kortsluiting in de elektronica.

Ik wou net de test eens doen om elk apparaat apart te testen om te kijken welk apparaat de oorzaak zou kunnen zijn, maar na het uitzetten en aanzetten van de automaat met alle apparaten in de stopcontacten blijft de automaat gewoon aan. Ik vermoed dus dat die voorheen meteen terug uitsprong door het niet respecteren van de "cooldown periode" zoals @TuLA vermeldde. Het testen van apparaat per apparaat gaat me dus niet verder helpen spijtig genoeg.

Volgende stap zal dan zijn om elk stopcontact een keer open te halen en te kijken of alles nog goed aangesloten is. Maar daar wil ik rustig m'n tijd voor nemen en heb ik sowieso ook de hulp van m'n vriendin nodig om kaster te verplaatsen, dus zal iets voor later deze week ofzo zijn.

Als de stopcontacten nog allemaal in orde zijn, zal ik zo'n megger kopen op Amazon.

Bedoel je met "slimme stekker" een geschakeld stopcontact van Niko?
Indien ja kan het zijn dat deze defect is. Ik heb ooit eens in een nieuwbouw zulke moeten plaatsen en daar was 1 exemplaar defect uit doos. Er zat een kortsluiting in de elektronica.
Nee, het zijn Sonoff S26 slimme stekkers. Die steek je in het stopcontact en daarin steek je dan de stekker van het apparaat dat je slim wil schakelen. Ik gebruik dat eigenlijk maar om elke nacht de chromecast en surround uit te schakelen en elke avond terug in te schakelen. Die surround verbruikt veel elektriciteit in standby en daarom mocht die toendertijd in Europa niet meer verkocht worden met die standby functie. Heb dat dan opgelost door er een slimme stekker tussen te steken. En moest bij de Chromecast dan hetzelfde doen, omdat anders het geluid om één of andere reden niet meer in sync is met het beeld.

Ik dacht eerst ook dat het aan die slimme stekkers kon liggen (ook al staat Sonoff goed aangeschreven, ze komen nog altijd van Aliexpress), maar de automaat sprong ook wanneer ik ze er tussenuit gehaald had.

Laatst bewerkt:
Een vraagje voor de experten hier... Ik ben een achteringelegen woning aan het renoveren. Er zijn blijkbaar nieuwe voorschriften bij Fluvius, die nu plots stellen dat de elektriciteitsmeter niet meer zo ver van de straat verwijderd mag zijn. Gevolg: ze zijn een buitenkast komen installeren op mijn oprit, waar nu de digitale teller en de hoofdzekering in hangt).
Ik heb straks een laadpaal met load balancing, een warmtepomp (enfin 2 eigenlijk, ook 1 voor het zwembad), airco's, etc.
Liefst zet ik daar dus iets van slimme sturing op, zodat we solar gebruik kunnen maximaliseren.
Nu die digitale teller 50 meter van het huis staat, en de wifi niet tot daar reikt (en er ook geen UTP ligt), vraag ik me af hoe ik nu die P1 poort best kan uitmeten en linken met bestaande infrastructuur. Mijn smappee laadpaal plugde bvb in op de P1 poort om zo load balancing uit te kunnen voeren. Zijn er slimme truucjes toe te passen, of wordt het toch oprit opengraven en ethernet leggen?

@MrKamado Je kan een mesh systeem installeren. Je hebt er die voor buiten dienen.

Dus je plaatst één pod aan je router, die kan je instellen als acces point of als nieuwe router. Met de andere pods kan je een soort mesh netwerk uitbouwen zodat je daar ook netwerk toegang hebt. Je kan dan eventueel zo een pod aan de kast zetten of in de buurt. Als je het instelt als acces point blijft alles ophetzelfde netwerk. Stel je de pods in als router creer je een eigen netwerk wat ik soms beter of handiger vind....

Ja ok maar dan kan het nog altijd zijn dat hij binnen zijn huis nog niet aan dat netwerk kan? Tenzij die wifi radio zeer sterk is...

Ik ga in een huis alle leidingen nieuwe trekken; en het is onduidelijk waar wat uitkomt. Dus ik heb me eindelijk eens een wire tracer gekocht, ben benieuwd!

@MrKamado Je kan een mesh systeem installeren. Je hebt er die voor buiten dienen.

Dus je plaatst één pod aan je router, die kan je instellen als acces point of als nieuwe router. Met de andere pods kan je een soort mesh netwerk uitbouwen zodat je daar ook netwerk toegang hebt. Je kan dan eventueel zo een pod aan de kast zetten of in de buurt. Als je het instelt als acces point blijft alles ophetzelfde netwerk. Stel je de pods in als router creer je een eigen netwerk wat ik soms beter of handiger vind....
Hmm ja ik was eerder in de andere richting aan het denken. Zou er geen oplossing zijn die we rechtstreeks aansluiten op de dikke aansluitkabel die nu naar de straat loopt van aan mijn zekeringkast, die de in-/uitgaande stroom daar aan de zekeringkast uitmeet, zodat die wel via UTP met bvb de laadpaal etc. verbonden kan? Ik denk nl. niet dat die Smapee P1/S1 ook wifi heeft (https://www.smappee.com/nl/fluvius-digitale-meter-module/)

Na het uitvallen van de omvormer door te hoge spanningen in de zomer, nu een te lage spanning op de desbetreffende fase.
202.5V, minder dan 230V -10% marge. De distributietarieven omhoog gooien en tegelijkertijd moet ik bijna in de donker eten thuis...

"total_power_import_kwh": 9665.19,
"total_power_import_t1_kwh": 4331.939,
"total_power_import_t2_kwh": 5333.251,
"total_power_export_kwh": 13094.852,
"total_power_export_t1_kwh": 9410.086,
"total_power_export_t2_kwh": 3684.766,
"active_power_w": 447,
"active_power_l1_w": 33,
"active_power_l2_w": 364,
"active_power_l3_w": 49,
"active_voltage_l1_v": 229.5,
"active_voltage_l2_v": 202.5,
"active_voltage_l3_v": 236.4,
"active_current_a": 4.04,
"active_current_l1_a": 0.76,
"active_current_l2_a": 1.83,
"active_current_l3_a": 1.45,
"active_power_average_w": 380,
"montly_power_peak_w": 3281,

Aangezien er weinig stroomverbruik is (de zoon is op de PS5 aant rammelen, verder niets), veronderstel ik dat het niet aan mijn binneninstallatie ligt. Het is ook alleen 's avonds.

Dat is wel gevaarlijk voor je toestellen, ik zou onmiddelijk Fluvius contacteren hierover...

Over het algemeen valt dat wel mee. We hebben op L2 enkel de lampen staan, de omvormer en laadpaal hebben we reeds naar L3 gedaan ivm de problemen. Eigenlijk staan momenteel alle grote verbruikers op L3.
Zaken zoals de TV en PC niet, maar die gebruiken we niet tijdens de momenten (16-18h) dat het voorvalt.

Ik heb het contactformulier reeds ingevuld, maar ga morgen ook eens bellen. Zoals gezegd hebben we in de zomer het omgekeerde voor en daar krijgen we reeds een vergoeding voor.

Ik heb buiten een utp kabel en een stopcontact. Wat zou de beste manier zijn om hier slimme verlichting op aan te sluiten?
Bestaat er een domotica achtig toestel waar ik die utp kabel in kan steken en op het stopcontact kan aansluiten en dat er van daaruit verschillende elektriciteitskabels kunnen getrokken worden voor verlichting?
Ik zou er de carport en de hele tuin mee willen verlichten.

Philips Hue met een Bridge, maar die kan je ook binnen plaatsen.

Dat is de gemakkelijkste optie, maar wel een van de duurste. Anderzijds hebben die wel veel kant en klare producten voor buiten. Je kan er ook stapsgewijs mee starten om het te testen zonder zware investering.

Terug
Bovenaan