Elektriciteitstopic

Wat gezegd dan van een amateur 😂
Ik heb in mijn huis er ook een paar te doen, ik vloek al bij 2 😬
De kloterij is dat wanneer je plakking veel te dik is, je naar het midden toe bijna geen steun meer hebt tussen de stopcontacten.
Resultaat is dat ze dan in een soort "holling" gaan komen te staan waardoor je de afdekplaat er niet deftig op krijgt enz enz.
Pas op, in hollewand zoals gyproc kan dit zonder problemen hoor.

De kloterij is dat wanneer je plakking veel te dik is, je naar het midden toe bijna geen steun meer hebt tussen de stopcontacten.
Resultaat is dat ze dan in een soort "holling" gaan komen te staan waardoor je de afdekplaat er niet deftig op krijgt enz enz.
Pas op, in hollewand zoals gyproc kan dit zonder problemen hoor.
Ik heb al voor een paar muren lange klauwen moeten bestellen, omdat de bezetting te dik is

Hoe groot is de kans dat een automaat enkele jaren na plaatsing al stuk is? Elke keer als we een stroompanne hebben gehad en daarna terug elektriciteit hebben, valt een bepaalde automaat op random momenten uit. Soms krijg ik die onmiddelijk terug aan, andere keren blijft die terug uitspringen (meteen of na enkele seconden) totdat ik enkele random apparaten uit de stopcontacten van die kring haal. Ik heb al proberen te identificeren welk apparaat een probleem zou kunnen hebben, maar kan het niet echt identificeren en daarnaast blijft de automaat ook aan na enkele keren uit te vallen tot de volgende stroompanne wanneer het terug even miserie is. We zijn het stilaan beu (we hebben afgelopen jaren wel enkele stroompannes gehad door Fluvius) en zouden graag een oplossing hebben.

Het enige wat ik momenteel nog in mijn achterhoofd heb als mogelijke oplossing, is de automaat vervangen. Maar ik heb geen idee of een automaat echt stuk kan gaan, dus daarom de vraag. Ik weet dat ik de bedrading tussen twee automaten eventueel kan switchen om te zien of de andere automaat dan springt, maar gezien de zekeringkast momenteel afgeplakt is (schilder en plamuurwerken die even prioriteit hebben), zou ik graag eerst theoretisch weten of er nog andere eenvoudige oorzaken/oplossingen/troubleshoot manieren kunnen zijn waar ik nog niet aan gedacht heb.
Kan helaas wel gebeuren dat die 'te gevoelig' staat tov z'n specificaties.
Wat je nog kan doen is die kring eens 'uitmeggeren' met alles afgekoppeld van toestellen. ofwel eens 2 kringen wisselen als dat mogelijk is.
Maar dan kun je evengoed een nieuwe automaat steken, is normaal zoveel meer werk niet.

Wat gezegd dan van een amateur 😂
Ik heb in mijn huis er ook een paar te doen, ik vloek al bij 2 😬
De merde begon bij mij met een drievoudig stopcontact dat nog verder doorluste naar een volgend punt.
Dan moet je drie wago klemmetjes in dat potje frotten (want ik wilde geen twee draden in een van de stopcontactingangen steken telkens, wat voor een ronde hollewand versie nogal karig gedimensioneerd is...

Wat je nog kan doen is die kring eens 'uitmeggeren' met alles afgekoppeld van toestellen. ofwel eens 2 kringen wisselen als dat mogelijk is.
Maar dan kun je evengoed een nieuwe automaat steken, is normaal zoveel meer werk niet.
Zal eens kijken wat zo'n automaat kost. Als dat maar een paar euro is kan ik die idd beter ineens vervangen in plaats van 2 kringen te wisselen.

Automaat vervangen en nog steeds hetzelfde probleem. Ik zie dat zo'n isolatieweerstandsmeter nogal wat geld kost. Wat gaat die mij juist vertellen over het probleem en is dat iets wat ook met bvb een gewone multimeter lukt?

Het vreemde is dat ik de automaat amper aankrijg (en meteen terug springt) als ik alle apparaten aangesloten houd en niet uitschakel. Als ik het surround systeem uitschakel en daarna de automaat aanzet, blijft deze wel aan en daarna kan ik het surround systeem terug inschakelen zonder dat de automaat springt (maar die zal waarschijnlijk na enkele uren, dagen of weken terug springen). Maar de automaat is ook al uitgevallen toen het surround systeem uitgeschakeld was (via slimme schakelaar in stopcontact). Nu weet ik wel dat het surround systeem (Logitech Z5500) bekend staat om de interne zekering van het systeem te laten springen als je deze regelmatig uitschakelt en terug inschakelt. Zijn verschillende topics over op Tweakers en ook hier op het forum kan ik een topic vinden:

Zou het toch aan het surround systeem kunnen liggen en dat bijvoorbeeld de interne zekering niet helemaal doorgebrand is, maar toch al dunner is geworden? Of ben ik nu verbanden aan het leggen die dit niet kunnen veroorzaken. Zo'n zekering is snel vervangen natuurlijk, maar als het totaal geen verband kan hebben met elkaar, hoef ik ook niet naar de Brico te rijden. :p

Automaat vervangen en nog steeds hetzelfde probleem. Ik zie dat zo'n isolatieweerstandsmeter nogal wat geld kost. Wat gaat die mij juist vertellen over het probleem en is dat iets wat ook met bvb een gewone multimeter lukt?

Zou het toch aan het surround systeem kunnen liggen en dat bijvoorbeeld de interne zekering niet helemaal doorgebrand is, maar toch al dunner is geworden? Of ben ik nu verbanden aan het leggen die dit niet kunnen veroorzaken. Zo'n zekering is snel vervangen natuurlijk, maar als het totaal geen verband kan hebben met elkaar, hoef ik ook niet naar de Brico te rijden. :p

Dat dient om te testen of iets geen te hoge lekstromen heeft.
Met een multimeter kan je de weestand van een draad meten, een megger zet daar de beoogde of hogere spanningen op om te kijken of er iets scheelt met die geleider. Een beschadigde kabel kan nog perfect gescheiden zijn van een andere kabel, maar met spanning/stroom erop toch doorvonken naar de andere --> automaat springt. Dit kan in de kabel, dit kan ook in een schakelaar of stopcontact voorvallen.

Het eerste dat je kan doen is alle schakelaars en stopcontacten op die kring bepalen en deze allemaal eens opendoen, kijken of die er nog goed uitzien (niet zwart van de vonken) en allemaal eens terug aansluiten en aandraaien.
Als daarmee het probleem niet is opgelost, schakel een elektricien in om de oorzaak te zoeken.

Uw surroundsysteem kan stuk zijn, maar als de zekering zou gesprongen zijn, dan zou die niet werken natuurlijk. Een half doorgebrande zekering kan in theorie, maar veroorzaakt uw probleem niet.

Hoe groot is de kans dat een automaat enkele jaren na plaatsing al stuk is? Elke keer als we een stroompanne hebben gehad en daarna terug elektriciteit hebben, valt een bepaalde automaat op random momenten uit. Soms krijg ik die onmiddelijk terug aan, andere keren blijft die terug uitspringen (meteen of na enkele seconden) totdat ik enkele random apparaten uit de stopcontacten van die kring haal. Ik heb al proberen te identificeren welk apparaat een probleem zou kunnen hebben, maar kan het niet echt identificeren en daarnaast blijft de automaat ook aan na enkele keren uit te vallen tot de volgende stroompanne wanneer het terug even miserie is. We zijn het stilaan beu (we hebben afgelopen jaren wel enkele stroompannes gehad door Fluvius) en zouden graag een oplossing hebben.

Het enige wat ik momenteel nog in mijn achterhoofd heb als mogelijke oplossing, is de automaat vervangen. Maar ik heb geen idee of een automaat echt stuk kan gaan, dus daarom de vraag. Ik weet dat ik de bedrading tussen twee automaten eventueel kan switchen om te zien of de andere automaat dan springt, maar gezien de zekeringkast momenteel afgeplakt is (schilder en plamuurwerken die even prioriteit hebben), zou ik graag eerst theoretisch weten of er nog andere eenvoudige oorzaken/oplossingen/troubleshoot manieren kunnen zijn waar ik nog niet aan gedacht heb.
Wat zit er allemaal aangesloten op die kring?

isolatieweerstandmeter is meer voor lekstromen eigenlijk, maar jij zit met piekstroom, zie uw tekst hieronder.

Het vreemde is dat ik de automaat amper aankrijg (en meteen terug springt) als ik alle apparaten aangesloten houd en niet uitschakel. Als ik het surround systeem uitschakel en daarna de automaat aanzet, blijft deze wel aan en daarna kan ik het surround systeem terug inschakelen zonder dat de automaat springt (maar die zal waarschijnlijk na enkele uren, dagen of weken terug springen). Maar de automaat is ook al uitgevallen toen het surround systeem uitgeschakeld was (via slimme schakelaar in stopcontact). Nu weet ik wel dat het surround systeem (Logitech Z5500) bekend staat om de interne zekering van het systeem te laten springen als je deze regelmatig uitschakelt en terug inschakelt. Zijn verschillende topics over op Tweakers en ook hier op het forum kan ik een topic vinden:

Wijst erop dat er iets veel stroom vraagt bij het aanschakelen, wat zit er allemaal op die kring?

Mss dat setje op een andere kring testen? ofwel is het een combinatie van al uw toestellen op die ene kring.

Dan zou ook eerder uw differentieelschakelaar uitspringen denk ik.
Ik gok ook op overbelasting in uw kring.

Maar 4,6kW op 1 kring zijn nogal wat verbruikers, aangezien vaste toestellen daar niet op mogen zitten.
Maar het kan natuurlijk.

Eerste stap is sowieso welke stopcontacten er op die kring zitten. En dan de verbruikers eens optellen.

Als uw automaat onmiddellijk springt betekent dit een stroom van pakweg 5 a 10 keer In (100 à 200A). Dat is dus een kortsluiting of iets dat daarop lijkt.
Een meggertest heeft wel waarde want als dit bijvoorbeeld zou zijn door isolatieschade tussen een fase en de N (al dan niet in een toestel), dan krijg je een kortsluitstroom en geen lekstroom naar de aarde (wat uw diff zou doen springen).
De oorzaak kan ook in uw toestel liggen, zoals defecte condensator in uw logitech set bv, of isolatiefout van geleiders in een toestel.

Uw plan van aanpak zou moeten zijn alle verbruikers uit die kring uit de stopcontacten te halen, kijken of de automaat aan kan en daarna één per één in te schakelen (ik zou ze ook apart proberen, dus telkens de vorige verbruiker weer even los koppelen). Om uit te sluiten dat het een intern defect in één van uw verbruikers is.

Een meggertest (zonder aangesloten verbruikers) kan uitsluiten dat er isolatieschade in de geleiders van uw kring is.
Trouwens niemand zegt dat je een Fluke of Megger moet kopen he. Er zijn op amazon ook goedkopere merken te vinden rond 50€. Die zullen minder accuraat zijn, maar je bent geïnteresseerd in een pass/fail resultaat, niet in +/- 10% de juiste waarde. Een multimeter is daarvoor niet bruikbaar. (tenzij er twee geleiders effectief kortgesloten liggen)

Een zekering zorgt er nooit voor dat iets meer stroom trekt. Als er teveel stroom door loopt brandt die zekering door en nadien vloeit er niets meer.

Laatst bewerkt:
Wat zit er allemaal aangesloten op die kring?

Ben net de stopcontacten eens afgegaan om de verbruikers op te lijsten:
- Batterijlader AA batterijen (Ikea Stenkol)
- Nuki bridge
- Laptop lader (Surface lader)
- Smartphone lader (Xiaomi 33W lader)
- Verstelbare desk
- Tweede scherm
- Slimme stekker + Surround systeem (Logitech Z5500)
- Slimmer stekker + Chromecast
- Tv
- Access point (Ubiquiti Unifi)
- Xbox Series S
- HP DeskJet 2820e Printer
- Elektrische UV lamp om insecten te doden

Lijkt me alleszins dat dit niet extreem veel is voor op één kring?

Gezien de automaat aanblijft als alles insteekt minus het surround systeem (heb al geprobeerd om iets anders uit te trekken ipv het surround systeem en dan kan ik de automaat niet inschakelen), kan ik misschien eens proberen om alle verbruikers uit de stopcontacten te halen behalve het surround systeem en kijken of de automaat dan nog springt. Probleem is dat er altijd wel één van die zaken nodig zijn zowel overdag als 's avonds, dus ik zal wachten tot m'n vriendin gaan slapen is deze nacht en dan dit eens uitproberen.

Als het surround systeem niet de oorzaak is, zal ik alle stopcontacten eens moeten demonteren. Ook geen simpele job, aangezien er verschillende kasten verplaatst moeten worden om er deftig aan te kunnen. Zal dus niet voor direct zijn, maar wel iets wat ik idd kan bekijken.

De stroom eens meten met een tangmultimeter?
Ik heb een gewone multimeter. Kan ik niet gewoon die twee pinnen in een stopcontact op de kring steken om de stroom uit te meten?

Die isolatieweerstandsmeter houd ik in het achterhoofd voor als laatste test, aangezien ik die dan nog zou moeten aanschaffen. Op Amazon vallen de prijzen idd nog wel mee.

Merci iedereen voor het meedenken!

Terug
Bovenaan