Elektriciteitstopic

Hou er wel rekening mee dat er nog wat werken binnen zijn ook. De kast moet omgebouwd worden om met een neutre te werken. Concreet heb je eigenlijk van 's ochtends geen elektriciteit meer.

Voormiddag: elektricien past kast aan naar 3x400V + N
Tegen de middag: keuring van je nieuwe installatie, want Fluvius zet de stroom niet opnieuw aan als het niet gekeurd is
Namiddag: Fluvius doet omzetteng van je buitenkabel naar de nieuwe 3x400V in de straat + binnenaansluiting
Het is een nieuwbouw dus daar zit ik niet echt mee in :p daarom dat ik het onmiddellijk liefst goed wil hebben als we toch de keuze hebben (zonder al te zotte financiële kosten) :)

Hier staan de aansluittarieven van Fluvius:

Vroeger hadden ze een duidelijke tabel en een lijstje waar die 440 euro 400V op aanvraag netjes in stond.
Deze vind ik spijtig in de huidige versie niet meer terug.

Let wel dat als ze de kabel aan de straatkant terug moeten lassen je terug volledige aansluitkosten aan je been hebt (of toch zo goed als). Wij hadden beter eerst de 400V laten trekken in de straat voor ~500 euro en nadien ineens aansluiten van de werfkast daarop, ipv eerst de 3x230V te laten aankoppelen...

Ik ken absoluut niets van elektriciteit dus hier even een vraagje:

Ik heb een apartment gekocht waar een oud gasfornuis is ingebouwd waarvan de aansteker/ontbrander (of hoe het ook noemt) niet meer werk. Dus je moet de gas aansteken met een externe aansteker en door mijn angst voor vuur zie ik dat toch niet zitten. Van familie kunnen we een vrijstaande indicatie kookplaat krijgen. Nu staat er op de sticker van de kookplaat dat deze 3500watt gebruikt.

Kan ik doe gewoon in de stekker steken en koken of moet ik hier nog met andere zaken rekening houden? Op de elektrische circuit staan alle stopcontacten van de keuken (dus ijskast en afwasmachine etc etc) met uitzondering van de oven.

Ik heb een apartment gekocht waar een oud gasfornuis is ingebouwd waarvan de aansteker/ontbrander (of hoe het ook noemt) niet meer werk. Dus je moet de gas aansteken met een externe aansteker en door mijn angst voor vuur zie ik dat toch niet zitten. Van familie kunnen we een vrijstaande indicatie kookplaat krijgen. Nu staat er op de sticker van de kookplaat dat deze 3500watt gebruikt.

Kan ik doe gewoon in de stekker steken en koken of moet ik hier nog met andere zaken rekening houden? Op de elektrische circuit staan alle stopcontacten van de keuken (dus ijskast en afwasmachine etc etc) met uitzondering van de oven.

3500 Watt op een normaal stopcontact betekent dat je een stroom zult trekken van iets meer dan 15A. Uw zekering op dit circuit moet normaal 20A zijn, dus dat zal lukken als er niet veel andere apparaten simultaan opstaan. Ijskast is gen probleem maar als uw afwasmachine tegelijkertijd opstaat kan uw automaat (plomb) springen.

Ter info, AREI stelt wel dat elke verbruiker met nominaal vermogen >2400W zijn eigen stroombaan moet hebben. Volgens de regeltjes moet er voor het inductievuur dus één stopcontact op een aparte automaat zijn (zoals dat voor je oven normaal ook is).

Ter info, AREI stelt wel dat elke verbruiker met nominaal vermogen >2400W zijn eigen stroombaan moet hebben. Volgens de regeltjes moet er voor het inductievuur dus één stopcontact op een aparte automaat zijn (zoals dat voor je oven normaal ook is).

Oke super bedankt :)

Zal perfect lukken, enkel uw afwasmachine niet laten lopen terwijl je dat vuurtje gebruikt, maar met ijskast hoef je geen rekening te houden, dat verbruik valt goed mee. zoals Mac-BC zegt, normaal is dat 20A uw circuit. en uw kookplaat 16A.

Wel rechtstreeks aansluiten en niet via een stekker. want stekkers zijn niet echt geschikt om langdurige hoge vermogens/stroom aan te kunnen.

Toevallig enig idee of een ventilatie systeem d >2400W trekt?😛

Ik heb per ongeluk 5g1,5 naar de zolder getrokken en krijg geen beweging in de preflex 😬

Er passert wel 3g2,5 van een andere automaat, maar dat is geen exclusief circuit.

Ik kan precies nergens terug vinden wat het vermogen is van een zenhder comfo q450.
Ik vind enkel iets over 100W terug

Ik heb per ongeluk 5g1,5 naar de zolder getrokken en krijg geen beweging in de preflex 😬

Er passert wel 3g2,5 van een andere automaat, maar dat is geen exclusief circuit.

Ik kan precies nergens terug vinden wat het vermogen is van een zenhder comfo q450.
Stopcontacten moeten aangesloten worden met 2,5mm2.

As we speak verbruikt mijn ventilatie 42W. 150 ofzo als ze 100% draait.

Zal perfect lukken, enkel uw afwasmachine niet laten lopen terwijl je dat vuurtje gebruikt, maar met ijskast hoef je geen rekening te houden, dat verbruik valt goed mee. zoals Mac-BC zegt, normaal is dat 20A uw circuit. en uw kookplaat 16A.

Wel rechtstreeks aansluiten en niet via een stekker. want stekkers zijn niet echt geschikt om langdurige hoge vermogens/stroom aan te kunnen.
Hoe bedoel je rechtstreeks aansluiten? De kookplaat komt met een stekker met aarding.

Ik ben toch aan het overwegen om het ingebouwde gasfornuis proberen los te maken en te vervangen met een nieuw (goedkoop) gasfornuis om even de enkele jaren tot een nieuwe keuken te overbruggen.

Hoe bedoel je rechtstreeks aansluiten? De kookplaat komt met een stekker met aarding.

Ik ben toch aan het overwegen om het ingebouwde gasfornuis proberen los te maken en te vervangen met een nieuw (goedkoop) gasfornuis om even de enkele jaren tot een nieuwe keuken te overbruggen.

Klopt , maar ze gaan er gewoon vanuit dat je als particulier nooit het volle vermogen van dat vuur voor de volle tijd gaat gebruiken . ;)
Je kan ook de bestaande stekker vervangen door zo een speciale keuken aansluiting die wel voor hogere vermogens gebruikt kan worden (die met die platte pinnen ) .

Kan je ook ineens eens kijken hoe dik de draad is die ze standaard gebruiken voor zo een vuur aan te sluiten . ;) (niet verschieten héé )

Opgenomen vermogen van een ventilatie D is niet gegantisch, maar het AREI stelt nu eenmaal dat de doorsneede van de kabels 2,5mm2 moet zijn.
Aftakken van de 3G2,5 is indien er minder dan 8 punten opzitten wel het beste aangezien een ventilatie geen aparte kring hoeft te zijn.

Uw ventilatie moet toch een vaste verbinding zijn? Dus geen stopcontact. Dan mag het misschien wel om de 5g1,5 te gebruiken achter een 16A zekering.

Stopcontacten moeten aangesloten worden met 2,5mm2.
Klopt, daarom zeg ik dus dat ik per ongeluk een verkeerd draad heb getrokken en hoop dat het 1 van de 8 punten mag zijn op de 3g2,5 die daar passeert 😛

As we speak verbruikt mijn ventilatie 42W. 150 ofzo als ze 100% draait.
Oh dus dat lage vermogen dat ik gevonden heb klopt dus wrs.
Dan moet dit geen appart circuit zijn.

Opgenomen vermogen van een ventilatie D is niet gegantisch, maar het AREI stelt nu eenmaal dat de doorsneede van de kabels 2,5mm2 moet zijn.
Aftakken van de 3G2,5 is indien er minder dan 8 punten opzitten wel het beste aangezien een ventilatie geen aparte kring hoeft te zijn.
Zoals hierboven, ik heb idd een verkeerde draad getrokken en hoop ik dat ik de ventilatie gewoon mee op 1 van de stopcontacten van de 3g2,5 mag aansluiten.

De ruimte waar de ventilatie staat is punt 3 van de 8 op die automaat.
Ik ging daar 4 stopcontacten achter 1 plaat steken, dus ik kan daar gerust opzich de ventilatie aansluiten

De ruimte waar de ventilatie staat is punt 3 van de 8 op die automaat.
Ik ging daar 4 stopcontacten achter 1 plaat steken, dus ik kan daar gerust opzich de ventilatie aansluiten

Dat mag dus :). 4 stopcontacten achter 1 plaat, bestaat dat? Ik heb hier altijd max 2 stopcontacten + 2xUTP of UTP/coax combo's.
Maar alles onder 1 plaat is maar 1 punt, dus geen issue met wat je gaat doen.

Dat mag dus :). 4 stopcontacten achter 1 plaat, bestaat dat? Ik heb hier altijd max 2 stopcontacten + 2xUTP of UTP/coax combo's.
Maar alles onder 1 plaat is maar 1 punt, dus geen issue met wat je gaat doen.
Thanks, de persoon dat hier de zekeringkast aan het zetten is dacht van niet.

Btw:
Of ik daar nu 4 stopcontacten of 1 stopcontact en 3 utp's achtersteek maant toch niet uit?

Hoe groot is de kans dat een automaat enkele jaren na plaatsing al stuk is? Elke keer als we een stroompanne hebben gehad en daarna terug elektriciteit hebben, valt een bepaalde automaat op random momenten uit. Soms krijg ik die onmiddelijk terug aan, andere keren blijft die terug uitspringen (meteen of na enkele seconden) totdat ik enkele random apparaten uit de stopcontacten van die kring haal. Ik heb al proberen te identificeren welk apparaat een probleem zou kunnen hebben, maar kan het niet echt identificeren en daarnaast blijft de automaat ook aan na enkele keren uit te vallen tot de volgende stroompanne wanneer het terug even miserie is. We zijn het stilaan beu (we hebben afgelopen jaren wel enkele stroompannes gehad door Fluvius) en zouden graag een oplossing hebben.

Het enige wat ik momenteel nog in mijn achterhoofd heb als mogelijke oplossing, is de automaat vervangen. Maar ik heb geen idee of een automaat echt stuk kan gaan, dus daarom de vraag. Ik weet dat ik de bedrading tussen twee automaten eventueel kan switchen om te zien of de andere automaat dan springt, maar gezien de zekeringkast momenteel afgeplakt is (schilder en plamuurwerken die even prioriteit hebben), zou ik graag eerst theoretisch weten of er nog andere eenvoudige oorzaken/oplossingen/troubleshoot manieren kunnen zijn waar ik nog niet aan gedacht heb.

Terug
Bovenaan