Elektriciteitstopic

met HomeAssistant kun je daarin kiezen he. ofwel melding, ofwel ook om effectief te sturen. bv: als poort open is gedurende x-tijd -> stuurt poort dicht. indien na y-tijd nog altijd niet dicht: nieuwe melding sturen.
Dat heb ik niet. 😅
Misschien toch ook nog eens in verdiepen. Een HA Green lijkt me nog wel haalbaar. Toch eens over nadenken om plek te voorzien voor ‘het geval dat’.

Sinds kort heb ik een vreemd elektriciteitsverbruik. In rust (dus niet koken, geen vaatwas of wasmachine en geen wagen opladen) zit ik rond de 500 w maar op sommige momenten zit ik plots met 1800 w constant verbruik en ook vaak korte pieken naar 3000 w. Iemand enig idee van de reden?

Sinds kort heb ik een vreemd elektriciteitsverbruik. In rust (dus niet koken, geen vaatwas of wasmachine en geen wagen opladen) zit ik rond de 500 w maar op sommige momenten zit ik plots met 1800 w constant verbruik en ook vaak korte pieken naar 3000 w. Iemand enig idee van de reden?

Dat riekt naar warmtepomp? Of een heel onzuinige frigo.

Toevallig een regenwaterpomp? Die kunnen ook al eens raar doen.

Dat kan wel wat verbruiken, die pieken lijken ook dat die zeer regelmatig aanslaat. Lijkt mij dat je ofwel met ergens een lek zit. tip: controleer uw WC's eens. die kunnen gemakkelijk een sluipverbruik aan water veroorzaken.

Dat kan wel wat verbruiken, die pieken lijken ook dat die zeer regelmatig aanslaat. Lijkt mij dat je ofwel met ergens een lek zit. tip: controleer uw WC's eens. die kunnen gemakkelijk een sluipverbruik aan water veroorzaken.
Idd.
Aantal jaar geleden gelijkaardige situatie gehad.
Was de vlotter van het toilet die toen wat bleef hangen.

Is er een verschil tussen type S en Si differentieels? Ik zoek een 300mA hoofddiff die selectief uitschakelt tov de 30mA's.
Dit heet type S, maar bij Schneider zie ik de aanduiding SI (=Super Immunised) dit komt enkel bij hen voor..

Ik zoek een schakelaar die ik draadloos kan bedienen vanop 2 locaties.

Ideaal is de bediening een drukknop/licht knop die automatisch terug uitschakelt na bepaalde tijd.

En liefst zonder dat ik een dure hub moet kopen maar gewoon op WiFi of eigen connectie. De afstand tussen knop en schakelaar is toch een goede 15m (doorheen het hele huis, maar de muren hier zijn vrij wifi doorlatend).

Online vind ik steeds maar dingen die aan 2 van de 3 voorwaarden voldoen.

Ik zie wel iets als 'litebox' dat wel een centrale heeft maar nog meevalt van prijs (50 euro). Iemand ervaring mee ?

Ik zoek een schakelaar die ik draadloos kan bedienen vanop 2 locaties.

Ideaal is de bediening een drukknop/licht knop die automatisch terug uitschakelt na bepaalde tijd.

En liefst zonder dat ik een dure hub moet kopen maar gewoon op WiFi of eigen connectie. De afstand tussen knop en schakelaar is toch een goede 15m (doorheen het hele huis, maar de muren hier zijn vrij wifi doorlatend).

Online vind ik steeds maar dingen die aan 2 van de 3 voorwaarden voldoen.

Ik zie wel iets als 'litebox' dat wel een centrale heeft maar nog meevalt van prijs (50 euro). Iemand ervaring mee ?

Met Shelly kan dit.

Zijn die Shelly’s qua veiligheid gelijk aan bv. Niko? Ik gebruik dat graag voor spielerij, maar om echt als schakelaar te gebruiken, heb ik me altijd wat terughoudend gevoeld.

Zijn die Shelly’s qua veiligheid gelijk aan bv. Niko? Ik gebruik dat graag voor spielerij, maar om echt als schakelaar te gebruiken, heb ik me altijd wat terughoudend gevoeld.
Voor langdurige zwaardere belastingen, zou ik er nu ook wel mee opletten voor risico op doorbranden. Boiler schakelen, hoog wattage aan halogeen verlichting ed... Maar voor wat led verlichting of secundaire kringen te schakelen van een zware belasting, bv contactors zie ik eigenlijk weinig issues.

Is er een verschil tussen type S en Si differentieels? Ik zoek een 300mA hoofddiff die selectief uitschakelt tov de 30mA's.
Dit heet type S, maar bij Schneider zie ik de aanduiding SI (=Super Immunised) dit komt enkel bij hen voor..

+ waarom zijn die vertraagde hoofddiffs niet populairder? Da's toch echt de shit, dat uw diepvries blijft werken ipv gans uw kot dat uitvalt.

+ waarom zijn die vertraagde hoofddiffs niet populairder? Da's toch echt de shit, dat uw diepvries blijft werken ipv gans uw kot dat uitvalt.

Een hoofddiff springt toch quasi nooit. Enige keer dat die thuis eruit klapte was omdat de aannemer de kabel van de regenpomp had doorstoken. Voor de rest valt er eigenlijk nooit iets uit.

Ik heb er eentje gestoken. Ik had een paar testen gedaan vb of iemand via mijn stopcontacten buiten alles kon saboteren, en meestal sprong de 30ma, maar soms toch ook de 300ma, dan toch maar een type s gestoken.

Een vraag ivm nieuwbouw (weet niet of ik het hier of in de nieuwbouwtopic moet zetten, maar denk hier)
We gaan bouwen, en de warmtepompinstallateur raadt aan om 3x400V, 22kVA aan te vragen. Op dit moment ligt er in de straat enkel 3x230V

1) Iemand een idee als dit aangevraagd wordt hoe lang dit duurt vooraleer ze dit leggen? Er staat een werfkast, dus we hebben wel wat tijd.
2) Zijn deze kosten voor Fluvius of voor ons? Volgens de installateur moet Fluvius deze kabel leggen op hun kosten
3) Andere oplossing is een transfo 230V --> 400V, is dit aan te raden of helemaal niet?

Alvast bedankt!

Dit is hoeveel het bij ons gekost heeft om van 3x230V naar 400 te gaan. Kabel lag ook nog niet in de straat, echter dient Fluvius dat aan gunsttarief te geven ofzo, of het dan 100 meter kabel is of 3 km maakt niet uit.

1736851939803.png

Doorlooptijd was een kleine 3 maand.

Hou er wel rekening mee dat er nog wat werken binnen zijn ook. De kast moet omgebouwd worden om met een neutre te werken. Concreet heb je eigenlijk van 's ochtends geen elektriciteit meer.

Voormiddag: elektricien past kast aan naar 3x400V + N
Tegen de middag: keuring van je nieuwe installatie, want Fluvius zet de stroom niet opnieuw aan als het niet gekeurd is
Namiddag: Fluvius doet omzetteng van je buitenkabel naar de nieuwe 3x400V in de straat + binnenaansluiting

Terug
Bovenaan