Elektriciteitstopic

Mag een exvb kabel (buitenkabel) nog gebruikt worden binnenshuis cf Arei?

Concreet, 2 3kabels van zekeringkast naar buiten, in de chape, en 1 exvb kabel van zekeringkast naar zolder met andere cca kabels.

Ja maar die heeft ECA brandklasse en mag dus bijgevolg niet samen liggen met andere kabels (in bundel).

Buiten de laatste meter naar de kast.

Dus in jouw situatie is die naar de zolder al niet goed. Die in de chape kan goed zijn afhankelijk van de eerste meters.

Ja maar die heeft ECA brandklasse en mag dus bijgevolg niet samen liggen met andere kabels (in bundel).

Buiten de laatste meter naar de kast.

Dus in jouw situatie is die naar de zolder al niet goed. Die in de chape kan goed zijn afhankelijk van de eerste meters.
Mag toch wel als je die in kabel in een buis steekt ?

Mag toch wel als je die in kabel in een buis steekt ?
Bundel wordt gedefinieerd als minder dan 2cm uit elkaar. De kabel in een flex steken is typisch niet voldoende. Je zou die op het hele traject apart moeten laten lopen van de rest van de kabels/flexen.
(Los van hoe een pain in the ass job het is om een kabel door een 20mm flex te trekken als het een beetje lengte heeft).
Naar de zolder door de technische ruimten gewoon een XVB, of Cca vob flexen gebruiken.

Lastige is dat het kabel is die van binnen unit naar buitenunit van warmtepomp gaat dus ook door buitenmuur moet.

Ik ga hem aan de doorgang naar buiten in een doosje koppelen aan een xvb want doorgang is al dicht. Beter nu nog vervangen wanneer de vloerisolatie ligt. Merci voor de feedback.

Wat is het verschil tussen de inbouwpotjes helia 7501 en 7500? Ik denk identiek, en de 7500 komt al met de schroeven bij?

Laatst bewerkt:
Wat is het verschil tussen de inbouwpotjes helia 7501 en 7500? Ik denk identiek, en de 7500 komt al met de schroeven bij?
Ja zo te zien wel.
Maar ik heb nog nooit schakelmateriaal vastgezet met schroefbevestiging (in hollewand uiteraard wel). Meestal plakken ze die potten toch zodanig dicht dat die gaten niet meer vrij zijn.

Concreet, 2 3kabels van zekeringkast naar buiten, in de chape, en 1 exvb kabel van zekeringkast naar zolder met andere cca kabels.
Lastige is dat het kabel is die van binnen unit naar buitenunit van warmtepomp gaat dus ook door buitenmuur moet.

Ik ga hem aan de doorgang naar buiten in een doosje koppelen aan een xvb want doorgang is al dicht. Beter nu nog vervangen wanneer de vloerisolatie ligt. Merci voor de feedback.
EXVB is eigenlijk geen "buitenkabel" maar grondkabel, kabel die geschikt is voor installatie direct in volle grond (eigenlijk niet aan te raden want geen mechanische bescherming zoals bv een EXAVB).
XVB is perfect bruikbaar buiten, je mag hem enkel niet in de grond steken. Theoretisch gezien wel in buis maar dat is een slecht idee, er komt altijd vocht in die ondergrondse buizen en daar is XVB niet voor geschikt.

Het enige wat XVB niet goed af kan is UV straling. Daarom gebruiken wij in de industrie vaak EXAVB of de XGB Alsecure van Nexans die wél UV resistent is. Maar dat is ook maar omdat er industrieel vaak geïnstalleerd wordt op open kabelladder of draadgoot. Residentieel wordt er veel vaker een PVC buis of een dichte kabelbaan gebruikt voor buiten waardoor je kabel ook beschermd is tegen rechtstreeks zonlicht.

EXVB is eigenlijk geen "buitenkabel" maar grondkabel, kabel die geschikt is voor installatie direct in volle grond (eigenlijk niet aan te raden
XVB is perfect bruikbaar buiten, je mag hem enkel niet in de grond steken.
Het enige wat XVB niet goed af kan is UV straling.
Laat net EXVB wel tegen UV straling kunnen...
Het enige dat die kabel niet heeft is mechanische bescherming. Voor huis-tuin-en-keuken gebruik is een EXVB in buis meer als voldoende voor alle buitentoepassingen.

Laat net EXVB wel tegen UV straling kunnen...
Het enige dat die kabel niet heeft is mechanische bescherming. Voor huis-tuin-en-keuken gebruik is een EXVB in buis meer als voldoende voor alle buitentoepassingen.
I know maar EXVB is Eca kabel wat hem in bepaalde gevallen onbruikbaar maakt in België.

Wel zot dat dat initieel dan wel gekeurd is geraakt voor verkoop. Vraag me af hoe die keuring toen is verlopen.
Zeer gelijkaardige situatie hier. Elektriciteitskast in een inbouwkast, goedgekeurd voor verkoop, met officieel verslag zoals het hoort.
Eerste elektricien die komt kijken: 'ah, het is hier nog niet gekeurd geweest. Kast niet in orde, verkeerde bekabeling voor dit, verkeerde socket voor dat. ...'

Wat kan je dan doen? Die keurder in gebreke stellen?
Maar wat win je ermee?

Een keurder omkopen is blijkbaar goedkoper dan het in orde brengen... 😤

We gaan beginnen met het aftekenen van de spots zodat de boringen ingepland kunnen worden.

We willen graag dubbele spots naast elkaar, maar vraag me af hoeveel centimeter we best nemen tussen de twee spots (plafonds van 280 en 260 hoog)?

We gaan beginnen met het aftekenen van de spots zodat de boringen ingepland kunnen worden.

We willen graag dubbele spots naast elkaar, maar vraag me af hoeveel centimeter we best nemen tussen de twee spots (plafonds van 280 en 260 hoog)?

je kan op je plan cirkels tekenen als je de stralingshoek van de spots kent, en je zorgt dat die elkaar half overlappen.

Op de plek waar ik spots heb, staan ze (plafond 2m70) 1m uit elkaar.
Op de overloop is het plafond 2m50 maar daar staan ze ook 1m uiteen. Geeft prima effect.

Spots 1 meter uiteen zou ik nu niet labellen als "dubbele spots". Kan zijn dat die goede verlichting geven samen maar dat lijkt me niet de vraag te beantwoorden? Ik zou zeggen dat bij ons de "dubbele" spots veel dichter bij elkaar staan. Ik zou het moeten meten om te weten, maar voor ons 2m70 en 2m50 plafonds staan die zeker geen meter uit elkaar, eerder minder dan een halve meter.

je kan op je plan cirkels tekenen als je de stralingshoek van de spots kent, en je zorgt dat die elkaar half overlappen.

Op de plek waar ik spots heb, staan ze (plafond 2m70) 1m uit elkaar.
Op de overloop is het plafond 2m50 maar daar staan ze ook 1m uiteen. Geeft prima effect.

Spots 1 meter uiteen zou ik nu niet labellen als "dubbele spots". Kan zijn dat die goede verlichting geven samen maar dat lijkt me niet de vraag te beantwoorden? Ik zou zeggen dat bij ons de "dubbele" spots veel dichter bij elkaar staan. Ik zou het moeten meten om te weten, maar voor ons 2m70 en 2m50 plafonds staan die zeker geen meter uit elkaar, eerder minder dan een halve meter.
Ja klopt. Zoals je op deze foto ziet (zie achterkant keuken), lijkt me pakweg 20-25cm ofzo.

Misschien overdenk ik het wat en maakt het niet zoveel uit en is er geen ‘standaard’ afstand…

Terug
Bovenaan