Elektriciteitstopic

Om in te pikken op die aardingsdiscussie. Ik aard eigenlijk altijd alles wat op laagspanning werkt en ben in dat opzicht ook geen fan van dubbel geïsoleerde elektrotoestellen

Wat is er toch aan de hand met de kamgeleiders van Schneider? Overal zulke lange levertermijnen. Bij Cebeo staat dat de R9XFH457 pas terug beschikbaar is in APRIL 2024.

Wat is er toch aan de hand met de kamgeleiders van Schneider? Overal zulke lange levertermijnen. Bij Cebeo staat dat de R9XFH457 pas terug beschikbaar is in APRIL 2024.

Probleem in de fabriek. Een jaar geleden kon je 8 weken langs nergens nog een automaat 4P-40A vinden in het Resi9 gamma.

Er zijn wel meerdere problemen bij Schneider... Je moet eens een ng125 automaat nodig hebben. . . Ben je ook enkele weken verder voor je je volledige bestelling binnen hebt.

en dat is al aan de gang sinds ik aan het bouwen ben, 2021 :). Zelfs toen moest ik al 4 maanden wachten op een stomme kamgeleider.

Iemand een tip hoe ik preflex omhulsel wat in een spot gat hangt nog kan afsnijden, liefst nog zo'n 15-20 cm diep afsnijden? Op de meeste plekken heeft de elektricien het er netjes afgedaan tot zo hoog mogelijk, maar op andere plekken niet waardoor ik mijn spots er onmogelijk in krijg...

Op de ladder staan klooien met een mesje schuin in het gat, schuin op die geribbelde buis was geen succes.

PspLxXM.jpg

Iemand een tip hoe ik preflex omhulsel wat in een spot gat hangt nog kan afsnijden, liefst nog zo'n 15-20 cm diep afsnijden? Op de meeste plekken heeft de elektricien het er netjes afgedaan tot zo hoog mogelijk, maar op andere plekken niet waardoor ik mijn spots er onmogelijk in krijg...

Op de ladder staan klooien met een mesje schuin in het gat, schuin op die geribbelde buis was geen succes.

PspLxXM.jpg
Dit heb je nodig: https://www.amazon.de/-/en/90-22-01-SB/dp/B07BMN8FH5/ref=sr_1_13?crid=1LS5Z9QX3XXB4&keywords=knipex+flex+snijder&qid=1702213285&sprefix=knipex+flex+snijde,aps,81&sr=8-13

Kan je, zonder risico van in je kabels/geleiders te zitten, je flex mee afsnijden. En die kan je in zo'n spotgat foefelen zodat je makkelijk 10/15 cm diep in dat gat kan ontmantelen.

edit: wel goe kort afgeknipt precies. Tis wel gemakkelijker om aan te sluiten als de draad nog zo'n 10-tal cm uit dat gat komt...

Een andere optie is om met een lange puntige schaar/tang de flex in de lengte te knippen, dus 1 helft vd schaar id flex steken, en dan met een langbekkentang de losse stukken flex af te pellen, rond de tang draaien en dan scheurt die redelijk vlot aan het einde van uw knip.

Spreekt voor zich dat ge bij het insteken vd schaar voorzichtig moet zijn dat ge geen draden meehebt.
En dat dit nog altijd wel een geprul is.

Een andere optie is om met een lange puntige schaar/tang de flex in de lengte te knippen, dus 1 helft vd schaar id flex steken, en dan met een langbekkentang de losse stukken flex af te pellen, rond de tang draaien en dan scheurt die redelijk vlot aan het einde van uw knip.

Spreekt voor zich dat ge bij het insteken vd schaar voorzichtig moet zijn dat ge geen draden meehebt.
En dat dit nog altijd wel een geprul is.

Niet doen dat is een en al gepruts met een schaar. En die flex is echt een stuk harder als je zou denken.

Niet doen dat is een en al gepruts met een schaar. En die flex is echt een stuk harder als je zou denken.
Oh, da weet ik hoor.
Maar het is een optie die wel werkt zonder extra aankopen te moeten doen.
Ik gebruik daar soms een gepunte snoeischaar (steviger dan gewoon keukenschaar) of zelfs de plaatschaar (maar die heeft niet zo´n lange bek) voor.

"Gewoon" met een mesje in de lengte insnijden gaat ook maar dat raad niet aan als ge dat niet al een beetje in de vingers hebt want als ge uw draadmantel insnijdt zijt ge nog verder van huis.

Beste tip is om uw flexen al te strippen voor ge ze door de dek steekt natuurlijk maar daar is het nu te laat voor

Dit heb je nodig: https://www.amazon.de/-/en/90-22-01-SB/dp/B07BMN8FH5/ref=sr_1_13?crid=1LS5Z9QX3XXB4&keywords=knipex+flex+snijder&qid=1702213285&sprefix=knipex+flex+snijde,aps,81&sr=8-13

Kan je, zonder risico van in je kabels/geleiders te zitten, je flex mee afsnijden. En die kan je in zo'n spotgat foefelen zodat je makkelijk 10/15 cm diep in dat gat kan ontmantelen.

edit: wel goe kort afgeknipt precies. Tis wel gemakkelijker om aan te sluiten als de draad nog zo'n 10-tal cm uit dat gat komt...
Check, wat ik zelf vond was allemaal te smal qua diameter, maar dit is het dus, bedankt!
Ja I know, maar het is bewust zo kort gedaan. Ik had het eerst langer gelaten, maar dan is er te weinig ruimte/teveel weerstand van de kabels en duwen ze mijn spot/lamp van de spot terug naar beneden of het lukt niet meer om hem te tilten. Ik denk dat het vooral ligt aan de soort spot dat ik heb genomen, ik vermoed dat bij andere niet echt speelt.
Beste tip is om uw flexen al te strippen voor ge ze door de dek steekt natuurlijk maar daar is het nu te laat voor
Ja geen idee waarom het bij deze niet gedaan is geweest bij het plaatsen...

Laatst bewerkt:
Check, wat ik zelf vond was allemaal te smal qua diameter, maar dit is het dus, bedankt!
Ja I know, maar het is bewust zo kort gedaan. Ik had het eerst langer gelaten, maar dan is er te weinig ruimte/teveel weerstand van de kabels en duwen ze mijn spot/lamp van de spot terug naar beneden of het lukt niet meer om hem te tilten. Ik denk dat het vooral ligt aan de soort spot dat ik heb genomen, ik vermoed dat bij andere niet echt speelt.
...
Die weerstand tegen je spot gaat van die flex geweest zijn want 10cm draad plooi je makkelijk terug in het spotgat en duwt ni hard tegen, op voorwaarde dat je dus je flex wel zo'n 10cm ontmanteld hebt kunnen krijgen in het boorgat.

Die kleinere diameters (https://www.amazon.de/WEICON-Rundka...d=1702230798&sprefix=weicon+13,aps,146&sr=8-3 bedoel je denk ik?) zijn voor xvb mantel (nr13) en utp mantel (nr10) van een kabel te strippen (en werkt ook goed op de kleine svv diameters).
Ook handig om in uw assortiment te hebben overigens :).

Die weerstand tegen je spot gaat van die flex geweest zijn want 10cm draad plooi je makkelijk terug in het spotgat en duwt ni hard tegen, op voorwaarde dat je dus je flex wel zo'n 10cm ontmanteld hebt kunnen krijgen in het boorgat.

Die kleinere diameters (https://www.amazon.de/WEICON-Rundkabel-Stripper-No-13-Abisolierer-Feuchtraumkabel/dp/B003A667D0/ref=mp_s_a_1_3?crid=37TMOKS7K8P66&keywords=weicon+13&qid=1702230798&sprefix=weicon+13,aps,146&sr=8-3 bedoel je denk ik?) zijn voor xvb mantel (nr13) en utp mantel (nr10) van een kabel te strippen (en werkt ook goed op de kleine svv diameters).
Ook handig om in uw assortiment te hebben overigens :).
Hm in andere gaten was de flex wel goed gestript nochtans. Misschien kon ik alles toch nog wat dieper hebben geduwd. Dit is wat erin moet, samen met de kabels die uit het gat komen.

Dat was inderdaad wat ik bedoelde. Komt misschien nog wel ooit van pas ja.

Enfin, ik ben al blij dat ik wat vooruitgang heb gemakt met het plaatsen vandaag :)

Hm in andere gaten was de flex wel goed gestript nochtans. Misschien kon ik alles toch nog wat dieper hebben geduwd. Dit is wat erin moet, samen met de kabels die uit het gat komen.

Dat was inderdaad wat ik bedoelde. Komt misschien nog wel ooit van pas ja.

Enfin, ik ben al blij dat ik wat vooruitgang heb gemakt met het plaatsen vandaag :)

Je kan natuurlijk beter de kabel van de spotjes wat korter maken en de kabels in de welfsels langer.

Wij zijn in juli verhuisd naar onze nieuwe woning en dienen deze nu binnen de tijdslimiet conform te maken.
Volgens de eerste offerte gaat ons dit toch uitvallen rond de 13 K excl btw.
Aangezien ze de muren moeten openbreken en we ook een bijgebouw dienen om te vormen, zou dit wel eens een correcte prijs kunnen zijn , nee?

(huis : 20 a 30 ca)

Algemeen:

Kelder:
Afbraak overbodige leidingen en aansluitingen.
Trekken van nieuwe draad en plaatsen van nieuwe leidingen in buis pvc.
Plaatsen van nieuwe armaturen waar nodig voor keuring (prijzen verder in offerte).
Vervangen van schakelaars en stopcontacten waar nodig voor keuring.

Gelijkvloers:
Trekken van nieuwe draad in bestaande leidingen en plaatsen van nieuw schakelmateriaal op deze plaatsen.
Verwijderen van overbodige leidingen.
Bijplaatsen van bord 2 rijen aan teller voor uitbreiding naar nieuwe normen en plaatsen afzonderlijke automaten
voor airco.
Vervangen van verdeelbord keuken met nodige automaten en differentieel-schakelaars.
Onderzoek voor verwijderen van transformatoren en verwijderen van verlichting in eetplaats.
Uitmeten van aardingen op toestellen en stopcontacten.
Maken van equipotentiale verbindingen.

Verdiepen:
Uitmeten van aardingen op stopcontacten.
Verwijderen van armaturen in badkamer dat niet waterdicht zijn (bouwheer zorgt zelf voor waterdichte
armaturen).
Nazicht installatie.

Bijbouw:
Plaatsen van nieuw verdeelbord 3 rijen met nodige automaten en differentieel-schakelaars (er is vanuit gegaan
dat voedingskabel goed is).
Nazicht van leidingen en schakelmateriaal.
Afbraak van losse en overbodige leidingen en schakelmateriaal.

Terug
Bovenaan