Elektriciteitstopic

Bijkomend aan mijn vraag van onlangs. Alles daarvan is perfect gelukt, enkel die wisselschakelaar snap ik geen kleurpotloden van.

Als ik dit volg heb ik kabels te kort.

Vereenvoudigde situatie:
Toekomende kabel(a) naar schakelaar 1. Van daar terug een kabel(b) naar schakelaar 2, en dan van daaruit een kabel(c) naar de lamp.
Alle kabels zijn met 3 draden (blauw, bruin groen/geel)

Maar als ik dat plannetje van hierboven volg (voor het gemak negeer ik effe de groen/gele draad) sluit ik dus een blauwe draad van kabel a met een wago aan aan de blauwe draad van kabel b. Maar dan heb ik slechts 1 bruine (zwarte op die site) ipv 2 om op de 1 en 1' van de schakelaar aan te sluiten.

Of gebruik ik de blauwe en bruine kabels van draad b als die 2 zwarte vanop de site, en sluit gebruik ik een andere blauwe draad (bvb van een stopcontact) om door te verbinden met de lamp?

Dus in de N van schakelaar 1 steek ik de bruine draad van kabel a. (toekomende stroom)
De bruine en blauwe draden van kabel b steek ik in beide schakelaars in de 1 en 1'.
De bruine draad van de lamp steek ik dan in schakelaar 2 in de n.
En dan in een wago aangesloten aan een stopcontact thv schakelaar 2 steek ik de blauwe draad naar de lamp. (idem dan voor de groen/gele)

Ik vind het schema van die link niet zo duidelijk dus ik heb het even hertekend zoals mijn brein dat beter begrijpt. Je hebt die extra draad nodig tussen beide wisselschakelaar zodat je op beide plaatsen de lamp kan uit en aan zetten. Intern zit er in die schakelaar een wisselcontactje. Is je lamp uit dat staan in beide schakelaar de contacten niet in dezelfde richting. Staat ze aan dan staan ze in beide richtingen. En omdat er in elke schakelaar maar twee mogelijkheden zijn heb je dus altijd gegarandeerd aan of uit als je ergens op een schakelaar drukt.

5oC3pEv.jpg

Vol goeie moed begonnen om vandaag alle spotjes eindelijk op te hangen, maar het feest is alweer voorbij. De eerste armatuur die ik had gekocht om te proberen had een aardingskabel eraan bevestigd, maar diegene die we nu effectief willen gebruiken heeft er geen hangen. Er zit wel een gat klaar om aan te sluiten. Dus ik dacht, gewoon scroefjes (M3*5) kopen en aardingskabel tussen schroef en armatuur, vastvijzen en klaar. Maar, dat lukt dus totaal niet... De kabel is veel te dik voor de schroef en het is ook niet dat hij plat gescroefd wordt.

Heb ik hier iets van een speciale schroef voor nodig? Of is er nog een andere manier?

Je zou dit kunnen gebruiken, al is dit wel gemaakt voor soepele kabel dacht ik.
Heb dit ook al gedaan, met de juiste tang geperst en dat zit vast als een huis...

Vol goeie moed begonnen om vandaag alle spotjes eindelijk op te hangen, maar het feest is alweer voorbij. De eerste armatuur die ik had gekocht om te proberen had een aardingskabel eraan bevestigd, maar diegene die we nu effectief willen gebruiken heeft er geen hangen. Er zit wel een gat klaar om aan te sluiten. Dus ik dacht, gewoon scroefjes (M3*5) kopen en aardingskabel tussen schroef en armatuur, vastvijzen en klaar. Maar, dat lukt dus totaal niet... De kabel is veel te dik voor de schroef en het is ook niet dat hij plat gescroefd wordt.

Heb ik hier iets van een speciale schroef voor nodig? Of is er nog een andere manier?
Ge had beter schroefjes met een vlakke kop gekocht, diegene die ge nu hebt gaan de kabel naar buiten duwen als ge ze aandraait.

Denk dat het dan beter is om met hetgeen Valyra voorstelt, maar dan met soepele draad.
kabelschoen - soepeldraad - wago - vaste draad
als je het volledig goed wilt doen.

Je zou dit kunnen gebruiken, al is dit wel gemaakt voor soepele kabel dacht ik.
Heb dit ook al gedaan, met de juiste tang geperst en dat zit vast als een huis...

Denk dat het dan beter is om met hetgeen Valyra voorstelt, maar dan met soepele draad.
kabelschoen - soepeldraad - wago - vaste draad
als je het volledig goed wilt doen.
Zou het echt niet gaan met de kabel die ik nu heb om aan te sluiten op zo'n kabelschoen?

En als het echt moet, kunnen jullie mij een voorbeeld zoeken van zo'n kabel want ik vind het zelf niet eigenlijk. Bijvoorbeeld op Conrad zie ik het niet meteen... Of zou het iets zoals dit zijn? https://www.allekabels.be/vd-draad/7119/3915936/vd-draad-15-mm-geelgroen.html?lang=nl-be

Laatst bewerkt:
Je kan werken met bijtende schroeven die onder hun kop kartels hebben. Dan je aardingsgeleider in een u vouwen en goed vastzetten.

Je kan werken met bijtende schroeven die onder hun kop kartels hebben. Dan je aardingsgeleider in een u vouwen en goed vastzetten.
Zoiets?

Hopelijk vind ik zoiets in de lokale DHZ want tot 20 december is niet goed voor mijn frustratie. Of dan toch maar beter op zoek naar die kabel die genoemd werd en de kabelschoenen.

Laatst bewerkt:
Zoiets?

Hopelijk vind ik zoiets in de lokale DHZ want tot 20 december is niet goed voor mijn frustratie. Of dan toch maar beter op zoek naar die kabel die genoemd werd en de kabelschoenen.

Dat of schroeven met een gekartelde shim/rondel wordt daarvoor gebruikt. Dat vind je wel in een DHZ volgens mij.

Zoiets?

Ja of zoals @HUSKE zegt een schroef met een bijtring onder. Wordt vaak gebruikt om gelakte metalen kasten mee te aarden. De bijtring snijdt dan lokaal onder de schroefkop door de verf en maakt contact met het metaal eronder.

Ben je van Vlaams Brabant ga dan kijken bij MetaLeuven of MetaMechelen. Groot aanbod en veel goedkoper als overpriced DHZ

Zou het echt niet gaan met de kabel die ik nu heb om aan te sluiten op zo'n kabelschoen?

En als het echt moet, kunnen jullie mij een voorbeeld zoeken van zo'n kabel want ik vind het zelf niet eigenlijk. Bijvoorbeeld op Conrad zie ik het niet meteen... Of zou het iets zoals dit zijn? https://www.allekabels.be/vd-draad/7119/3915936/vd-draad-15-mm-geelgroen.html?lang=nl-be

H07V-U is massief. -K is soepel.

Je moet de aardingskabel aan ieder spotje toch doorlussen? 3-weg-wagootje en soepele geel/groene naar uw spot.
Je kan ook ietsje minder professioneel een klein lusje buigen aan het uiteinde van uw stijve kabel en daar het boutje door vijzen (al dan niet met rondel).

H07V-U is massief. -K is soepel.

Je moet de aardingskabel aan ieder spotje toch doorlussen? 3-weg-wagootje en soepele geel/groene naar uw spot.
Je kan ook ietsje minder professioneel een klein lusje buigen aan het uiteinde van uw stijve kabel en daar het boutje door vijzen (al dan niet met rondel).
Bedankt voor de links!

Ja er hangt nu op elk gat al kabels klaar, nu moeten ze enkel nog aan de spot gekoppeld worden.

Moeten die inbouwspots aarding hebben? :unsure:
Ik heb een heel deel van die Absinthe Clickfit inbouwspots van bij dmlights/peeq en kan mij niet herinneren dat die een aansluiting hadden om aarding te bevestigen. Aardingsdraad zelf werd wel al telkens met 3-weg wago's tussen de verschillende spots doorgelust zodat die geel/groene draad zelf overal effectief verbonden is met aarding.

Onze plafonds zitten beneden op 2m60 en boven op 2m50. Daarmee zouden die in principe toch niet zomaar toegankelijk zijn.

Ik heb een heel deel van die Absinthe Clickfit inbouwspots van bij dmlights/peeq en kan mij niet herinneren dat die een aansluiting hadden om aarding te bevestigen. Aardingsdraad zelf werd wel al telkens met 3-weg wago's tussen de verschillende spots doorgelust zodat die geel/groene draad zelf overal effectief verbonden is met aarding.

Onze plafonds zitten beneden op 2m60 en boven op 2m50. Daarmee zouden die in principe toch niet zomaar toegankelijk zijn.
Nja het was voorzien op een eerste versie van spotjes echt met een kabeltje en bij deze is er ook echt een aansluiting voorzien. Als ik wat googlede zeiden velen dat het allemaal niet nodig is, maar ik doe het liever correct. Uiteindelijk is het maar 1x moeite doen en ze hangen er voor tientallen jaren.

In theorie zou je dat kunnen doen ja.
In de praktijk wordt dat zelden gedaan voor GU10 fittingen. En zelfs niet alle fittingen zijn ervoor voorzien.

Ik zou dat wel altijd met een soepele geleider doen.

Maar een aarding voorzie je in de eerste plaats voor je eigen veiligheid. Niet voorzien kan overal, maar mocht er toch een verbinding ontstaan tussen een lichaam dat normaal niet onder staat dan is het altijd tof als dat lichaam geaard is. Of als jij dat lichaam aanraakt wordt jij de aarding :P

Nog steeds aan het denken hoe ik het maximum haal uit de combinatie elektrische boiler - zonnepanelen.

Dus op zolder staat een boiler voor sanitair water. Deze zit op zijn eigen kring in de kast en op deze kring staat een dag/nachttarief relais.
Nu hebben ze hier onlangs zonnepanelen gelegd, en ook een digitale meter. Nu wil ik dus de boiler laten opwarmen wanneer de zonnepanelen produceren, en zeker niet meer ‘s nachts.

Mijn eerste gedacht was de dag/nacht relais vervangen door een tijdklok. Nadeel: ook als het bewolkt is gaat hij aanslaan.

Nu heb ik een P1 meter van Homewizard en verkopen zij ook een smartsocket. Dit kan eigenlijk doen wat ik wil: de boiler laten aanslaan als er meer dan 1600 watt op het net geinjecteerd wordt. Enige nadeel zou zijn dat ik op een of andere manier hem ook zou moeten kunnen laten aanslaan als hij al (bijvoorbeeld) 48 uur niet heeft aangeslaan, aangezien we ook in donkere weken warm water nodig hebben.
Maar nog een ander probleem: de boiler zit niet in een stopcontact. Dus zijn gewoon de fase, aarding etc die rechtstreeks op de boiler aangesloten zijn.
In principe kan ik die kabel gewoon doorknippen en daar een stekker en stopcontact tussensteken, vermoed ik, en daar dan die smartsocket tussen? Maar lijkt me zo vreemd om daar dan op zolder ergens onder mijn boiler een stopcontact te hebben bengelen.

Vroeg me dus af of ik andere opties heb. Aangezien die homewizard de digitale meter uitleest en ik die gegevens nodig heb voor de sturing, weet ik niet goed hoe ik het anders zou kunnen aanpakken. De homewizard uitlezen en op basis daarvan een relais in de kast aansturen zou misschien een alternatief zijn, maar zo handig ben ik niet (noch met elektriciteit, noch met programmeren).

In principe moet het. Als je een isolatiefout hebt en de fase draad raakt de behuizing staat die op gevaarlijke spanning omdat de diff niet springt (zal je pas merken als je hem aanraakt om lampje te vervangen, bovenop je ladder :)).
In de praktijk denk ik inderdaad dat het vaak "vergeten" wordt.

Nog steeds aan het denken hoe ik het maximum haal uit de combinatie elektrische boiler - zonnepanelen.

Dus op zolder staat een boiler voor sanitair water. Deze zit op zijn eigen kring in de kast en op deze kring staat een dag/nachttarief relais.
Nu hebben ze hier onlangs zonnepanelen gelegd, en ook een digitale meter. Nu wil ik dus de boiler laten opwarmen wanneer de zonnepanelen produceren, en zeker niet meer ‘s nachts.

Mijn eerste gedacht was de dag/nacht relais vervangen door een tijdklok. Nadeel: ook als het bewolkt is gaat hij aanslaan.

Nu heb ik een P1 meter van Homewizard en verkopen zij ook een smartsocket. Dit kan eigenlijk doen wat ik wil: de boiler laten aanslaan als er meer dan 1600 watt op het net geinjecteerd wordt. Enige nadeel zou zijn dat ik op een of andere manier hem ook zou moeten kunnen laten aanslaan als hij al (bijvoorbeeld) 48 uur niet heeft aangeslaan, aangezien we ook in donkere weken warm water nodig hebben.
Maar nog een ander probleem: de boiler zit niet in een stopcontact. Dus zijn gewoon de fase, aarding etc die rechtstreeks op de boiler aangesloten zijn.
In principe kan ik die kabel gewoon doorknippen en daar een stekker en stopcontact tussensteken, vermoed ik, en daar dan die smartsocket tussen? Maar lijkt me zo vreemd om daar dan op zolder ergens onder mijn boiler een stopcontact te hebben bengelen.

Vroeg me dus af of ik andere opties heb. Aangezien die homewizard de digitale meter uitleest en ik die gegevens nodig heb voor de sturing, weet ik niet goed hoe ik het anders zou kunnen aanpakken. De homewizard uitlezen en op basis daarvan een relais in de kast aansturen zou misschien een alternatief zijn, maar zo handig ben ik niet (noch met elektriciteit, noch met programmeren).
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik gok dat dit wel moet werken:

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik gok dat dit wel moet werken:
Dan moet ik het waarschijnlijk via een raspberry pi doen? Homewizard gegevens inlezen via iets als Home assistant. En dan via een script op basis van die gegevens zo'n Shelly pro 1 aansturen.
In principe klinkt dat redelijk straightforward, maar in de praktijk kan dat misschien heel wat gevloek zijn vooraleer ik dat effectief aan de praat krijg?

Edit: https://www.sossolutions.nl/home-as...edium=prijsvergelijking&utm_campaign=tweakers
Vervangt dan de raspberry pi? Met als voordeel dat je niet zelf moet klooien met installatie van Home assistant op de raspberry?

Laatst bewerkt:
Dan moet ik het waarschijnlijk via een raspberry pi doen? Homewizard gegevens inlezen via iets als Home assistant. En dan via een script op basis van die gegevens zo'n Shelly pro 1 aansturen.
In principe klinkt dat redelijk straightforward, maar in de praktijk kan dat misschien heel wat gevloek zijn vooraleer ik dat effectief aan de praat krijg?

Edit: https://www.sossolutions.nl/home-as...edium=prijsvergelijking&utm_campaign=tweakers
Vervangt dan de raspberry pi? Met als voordeel dat je niet zelf moet klooien met installatie van Home assistant op de raspberry?
No clue my dude.
Ik weet enkel dat dus Shelly dingen goed gereviewed worden, en ze heel open zijn om te benaderen (rechtstreeks, HA, Google, zwave, homey,...). Ik heb er een paar besteld om te testen, maar heb ze nog niet.

Ik doe mijn zaken sowieso in Google home, dus dat is categorie 10 minder flexibel dan home assistant.

Terug
Bovenaan