Elektriciteitstopic

Je kan uw schakelaars slim maken met Shelly bv. Heeft redelijk wat opties, en gaat over wifi. Je kan dan acties aan de bestaande knop hangen, dat ze iets anders schakelen. Met de app kan je dan ook alles nog eens apart schakelen
Domotica:
1. Schakelaars op zich ken ik niet onmiddelijk, maar ik gebruik bv wel Shelly. bv een Shelly plus 1 mini kun je achter uw schakelaar steken, zodoende dat uw gewone schakelaar nog werkt, maar dat je die ook met de app kan bedienen (of voor het meer DIY'er, HomeAssistant). of met een Shelly Button 1. (een draadloze schakelaar dus, maar dit moet dus wel in combinatie met een Shelly plus 1 zijn ofzo.)
Die Shelly lijkt inderdaad het perfecte antwoord op mijn vraag te zijn. Dat eens tegoed onderzoeken dus. Merci mannen!!!

Elektriciteit:
1. Met 4 aders (eigenlijk 5, want je moet je aarding erbij tellen) kun je maar 2 circuits doen. Je hebt fase & neutre nodig per zone. Dus om 4 zones te hebben, leg je beter 4 kabels van 3x1.5G. Ofwel via echte domotica, leg je uw voedingsdraad (hoef je in principe maar 1 te leggen) + communicatiekabel. Afhankelijk van het systeem kun je zelfs dan elke lamp individueel gaan sturen.
Een 5G1,5 kan perfect 3 kringen aansturen als je de neuter kan delen (en dus je een 3+N aansluiting hebt. Ik weet niet of je de nul/min van verschillende lage voltage voedingen simpelweg kan koppelen, maar dit kan dus zeker als je alles achter dezelfde voeding kan steken.

Dat wordt trouwens vaak toegepast binnenshuis, een 5g1,5 om met een enkele vertrekkende kabel verschillende apart schakelbare lichtkringen in 1 keer te voeden.
klopt. maar dacht dat hij bedoelde dat hij 4 zekeringen wou. Want in nederland noemt men een 'groep' vaak een zekering.
Dat had ook niet gemogen, aparte groepen moeten dubbel afgeschermd zijn, dus 2 paren vob in een flex zou bv niet mogen, als de kringen apart staan.
Zoals ik zei ben ik een absolute leek, dus het is best mogelijk dat mijn omschrijving fout was.
Ik bedoelde gewoon "4 schakelaars die 4 aparte groepen van lampen kunnen aan/uit zetten". Ik dacht dat dit door 1 grondkabel getrokken kon worden, als die genoeg draden had.
Geen flauw idee als dat op aparte zekeringen moet staan, dat zou in elk geval kunnen.

Alsook: Wat is een neuter? :shy:

Alsook: Wat is een neuter? :shy:

Dat is de gemeenschappelijke draad in een 5GX.5 draad. Ze nemen hiervoor de blauwe draad.

Dus blauw (+aarding) neem je gemeenschappelijk voor al je schakelingen/stopcontacten.
Dan blijven er nog 3 gekleurde draden over en die neem je telkens voor L1. Op deze manier kan je 3 schakelingen doen met 1 draad.

Je hebt ook nog de neuter in een 3-fase omgeving. Dat is de nulgeleider, tussen deze draad (N) en de LX draad staat dan 230V, tussen de fase (Bvb L1-L2) staat dan 400V.
Mijn inkomende kabel is bvb 3x400V + N. 400V tussen de fases, 230V tussen fase en nulgeleider (neuter).

Laatst bewerkt:
Heb aan één zijde van het huis nog een stopcontact, kan ik een lamp hierop aansluiten? Ik zou dan stroom moeten aftakken van het stopcontact. Steek ik dan best een aftakdoos?

Sinds deze week is de electriteit hier conform gemaakt voor de keuring.
Nu valt sinds enige tijd de hoofddifferentieel af en toe uit...
Eerste gedacht dat het door de cv installatie kwam (gebeurde 1x tijdens douchen en 2x wanneer de cv verwarming opstond). Had de zekering van cv ketel afgezet maar diffentiel sprong nog steeds.

Nu was ik de installatie nog eens aan het aflopen en vergelijken met de schema's.

Kan het dat er een verkeerde hoofddifferentieel steekt? Eén van 30mA ipv 300mA? En daardoor dit veel te gevoelig is en vaak afslaat?

Hier een foto van de hoofddifferentieel :
FLWQLeX.jpeg

En het schema :
DDdmE7n.jpeg

Moest dit zo zijn en een fout van de elentrieker, zou het verklaren dat de stroom er te snel uitvalt.

Sinds deze week is de electriteit hier conform gemaakt voor de keuring.
Nu valt sinds enige tijd de hoofddifferentieel af en toe uit...
Eerste gedacht dat het door de cv installatie kwam (gebeurde 1x tijdens douchen en 2x wanneer de cv verwarming opstond). Had de zekering van cv ketel afgezet maar diffentiel sprong nog steeds.

Nu was ik de installatie nog eens aan het aflopen en vergelijken met de schema's.

Kan het dat er een verkeerde hoofddifferentieel steekt? Eén van 30mA ipv 300mA? En daardoor dit veel te gevoelig is en vaak afslaat?

Hier een foto van de hoofddifferentieel :
FLWQLeX.jpeg

En het schema :
DDdmE7n.jpeg

Moest dit zo zijn en een fout van de elentrieker, zou het verklaren dat de stroom er te snel uitvalt.
Je schema komt idd niet overeen met de werkelijkheid (300ma vs 30ma). 30ma kan voldoende zijn als hoofddifferentieel maar tijdens het inschakelen van de omvormer kan het zijn dat deze heel even meer dan 30mA lekstroom heeft waardoor alles dus afslaat.Daarnaast zit er in iedere installatie verlies, als ge dat allemaal optelt en uw installatie is uitgebreid dan zit ge rap aan 30mA. Beter dus een 300ma plaatsen die is minder gevoelig (en dan klopt het met je schema)

Laatst bewerkt:
Propere manier om zonnepanelen af te koppelen? Gaan de dakgoot vervangen en willen de kabels beter leggen
Ik veronderstel de zekeringkast schakelaar af zetten daarna de omvormer OFF zetten en de kabels afkoppelen zeker?

De uiteinden van de pluggen afhalen die in de omvormver pluggen en met tape afplakken voor geen stroomstoot te krijgen?

Je schema komt idd niet overeen met de werkelijkheid (300ma vs 30ma). 30ma kan voldoende zijn als hoofddifferentieel maar tijdens het inschakelen van de omvormer kan het zijn dat deze heel even meer dan 30mA lekstroom heeft waardoor alles dus afslaat.Daarnaast zit er in iedere installatie verlies, als ge dat allemaal optelt en uw installatie is uitgebreid dan zit ge rap aan 30mA. Beter dus een 300ma plaatsen die is minder gevoelig (en dan klopt het met je schema)
Voorgelegd aan de elentrieker, klopt dat er verkeerdelijk een 30mA inzit ipv een 300mA. Die gaat hij veranderen.
Maar volgens hem gaat het weinig veranderen om deze reden:
'Ja die zal ik verwisselen dan, maar dat zal ik denk niet veel verschil maken vermits alles daarna dan toch nog altijd achter de 30mA van zit.
(Niet geaarde stopcontacten moeten nu wel allemaal achter 30mA, om die reden staan die diffs zo.)
Er zitten bijna overal niet geaarde stopcontacten op de kringen …'

Dus hij kan ze aanpassen, maar zou dus niet veel nut hebben en springen gewoon de andere 30mA's?

Zal wel effect hebben. Indien nog problemen, dan gaat die andere 30mA springen.

maar wat ik raar vind op uw eendraadschema, dat uw rechtse automaat eentje van 10A is? terwijl er verder eentje van 20A zit? verkeerd genoteerd?

Propere manier om zonnepanelen af te koppelen? Gaan de dakgoot vervangen en willen de kabels beter leggen
Ik veronderstel de zekeringkast schakelaar af zetten daarna de omvormer OFF zetten en de kabels afkoppelen zeker?

De uiteinden van de pluggen afhalen die in de omvormver pluggen en met tape afplakken voor geen stroomstoot te krijgen?
Leg gewoon de zekering af van de omvormer en dan zou ik de mc4 fiches loskoppelen op uw dak.

Voorgelegd aan de elentrieker, klopt dat er verkeerdelijk een 30mA inzit ipv een 300mA. Die gaat hij veranderen.
Maar volgens hem gaat het weinig veranderen om deze reden:
'Ja die zal ik verwisselen dan, maar dat zal ik denk niet veel verschil maken vermits alles daarna dan toch nog altijd achter de 30mA van zit.
(Niet geaarde stopcontacten moeten nu wel allemaal achter 30mA, om die reden staan die diffs zo.)
Er zitten bijna overal niet geaarde stopcontacten op de kringen …'

Dus hij kan ze aanpassen, maar zou dus niet veel nut hebben en springen gewoon de andere 30mA's?
Waar zit alles daarna achter ne 30ma ? Dat zie ik niet op het schema. Btw.
Kleinere omvormers kunnen wel achter een 30MA beveiliging maar dat moet wel intern in de omvormer doorgeven worden bij de apparaat parameters.

Van de handleiding

Bedieningshandleiding - SUNNY BOY 3.0 / 3.6 / 4.0 / 5.0 / 6.0 (sma.de)

Wanneer een aardlekbeveiliging met een nominale aardlekstroom van 30 mA wordt toegepast, moet u de nominale aardlekstroom op 30 mA instellen. Daardoor reduceert de omvormer de bedrijfsafhankelijke afleidstromen en voorkomt het foutief activeren van de aardlekbeveiliging.

Werkwijze: • Selecteer de parameter RCD aanpassing en zet deze op 30 mA

Waar zit alles daarna achter ne 30ma ? Dat zie ik niet op het schema. Btw.
Kleinere omvormers kunnen wel achter een 30MA beveiliging maar dat moet wel intern in de omvormer doorgeven worden bij de apparaat parameters.

Van de handleiding

Bedieningshandleiding - SUNNY BOY 3.0 / 3.6 / 4.0 / 5.0 / 6.0 (sma.de)

Wanneer een aardlekbeveiliging met een nominale aardlekstroom van 30 mA wordt toegepast, moet u de nominale aardlekstroom op 30 mA instellen. Daardoor reduceert de omvormer de bedrijfsafhankelijke afleidstromen en voorkomt het foutief activeren van de aardlekbeveiliging.

Werkwijze: • Selecteer de parameter RCD aanpassing en zet deze op 30 mA
Hoe wordt de werking van de omvormer hierdoor beïnvloed? Is die dan minder efficiënt of start die trager op of verslijt die dan sneller?

Dat heeft normaal gezien geen enkele impact op de omvormer.
Dan is de natuurlijke volgende vraag waarom dat dat zelfs een optie is en niet standaard aan staat :). Dus ik meen dat er toch een (meetbaar) verschil moet zijn, dat de fabrikant misschien goed verborgen houdt.

Terug
Bovenaan