Ik weet niet waar mijn vraag het beste moet, dus ik ga in tuin en domotica naar dezelfde vraag hier verwijzen.
Ik ben tuinverlichting aan het (laten) steken, en ik ben een complete leek op vlak van elektriciteit en domotica (als we dit al zo kunnen noemen) .
Elektriciteit:
Het lijkt me best een 230v systeem te leggen, met een (minimum) 4-aderige grondkabel. Hiermee kan ik 4 zones definiëren die elk met hun eigen schakelaar aan en uit gaan. En hier kan ik gewoon elke buitenlamp op netstroom gewoon op de kabel aansluiten (zolang ze uiteraard waterdicht genoeg zijn, aka IP44 en up).
2 vragen:
1. Klopt mijn redenering hierboven?
2. Is er nog een wezenlijk verschil in kwaliteit van lampen (want prijzen lopen wild uiteen)? En zoja, iemand een aanrader van merken?
Domotica achtig:
De kabels zullen voor de helft uit de kelder, en voor de helft uit het tuinhuis vertrekken. De schakelaars zullen dus ook in tuinhuis en kelder staan omdat het te moeilijk is ze elders te krijgen.
Wederom 2 vragen:
1. Bestaat er een makkelijke manier om die schakelaars van op afstand (app, knop, afstandsbediening, whatever) te bedienen?
2. Kan ik een bestaande schakelaar boven "slim" maken, zodat die zijn origineel lichtpunt + de tuinverlichting kan bedienen?
Nota: De afstand van de tuin is te groot om bij elke lamp wifi te hebben, dus overal een slimme lamp in vijzen is geen optie.
Nota2: Een RF zender geraakt noch in mijn kelder, noch in het tuinhuis.
Nota3: Ik heb daarentegen wel goede wifi in tuinhuis en kelder.