Elektriciteitstopic

Hoe netjes hij de kast bedraad heeft dat zou mij minder interesseren.
Zolang hij maar technisch juist werkt. Ik heb geen drol aan een plaatje van een kast als mijn installatie erachter maar half zijn gat is.

Nog een geluk heb ik mijn elektriciteit zelf gedaan en is mijn installatie algeheel top 😎
you get my point hé flauwerik :p

da’s gelijk de meeste autoliefhebbers die hun wagen tot in de puntjes zitten te detailen.. kans is groot dat die motorisch ook maniakaal onthouden wordt

you get my point hé flauwerik :p

da’s gelijk de meeste autoliefhebbers die hun wagen tot in de puntjes zitten te detailen.. kans is groot dat die motorisch ook maniakaal onthouden wordt
Als garagist kan ik dat toch in twijfel trekken. Het spreekwoordelijke "het is niet al goud wat blinkt" gaat hier wel op he. 7l olie en een filter zie je niet aan de buitenkant he. Net zoals er ook kan gefoefeld zijn bij een mooi gekanbleerde kast.

Als garagist kan ik dat toch in twijfel trekken. Het spreekwoordelijke "het is niet al goud wat blinkt" gaat hier wel op he. 7l olie en een filter zie je niet aan de buitenkant he. Net zoals er ook kan gefoefeld zijn bij een mooi gekanbleerde kast.
Nogmaals, you get my point… laat het al maar zijn.

Bizar.
Zit ge me 3x230v?
Welke teleruptor hebt ge nu?
Euh... Ja zeker? :confused2:
Ik zie EUD12Z-UC 8-230v en ik zie ESR12Z-4DX-UC 8-230v zitten.

Trouwens, de verlichting in de badkamer had dit eigenlijk altijd al. (complete renovatie van 2017) Dus alles is hier "nieuw" in huis.
Het leek mij niet echt problematisch omdat, zoals reeds gezegd, dit geen verbruik is. Totdat vorige week die ledverlichting is stuk gegaan. Wat ik best snel vond, toen dacht ik: als dat altijd wat blijft branden lopen de branduren van die lamp wel door en zal die dus idd veel sneller stuk gegaan zijn. Ik heb nu een nieuwe gehangen en door dat gedacht wil ik dat nu wel proberen oplossen zodat ik binnen 5-6jaar niet weer een nieuwe moet kopen.

Laatst bewerkt:
Euh... Ja zeker? :confused2:
Ik zie EUD12Z-UC 8-230v en ik zie ESR12Z-4DX-UC 8-230v zitten.

Trouwens, de verlichting in de badkamer had dit eigenlijk altijd al. (complete renovatie van 2017) Dus alles is hier "nieuw" in huis.
Het leek mij niet echt problematisch omdat, zoals reeds gezegd, dit geen verbruik is. Totdat vorige week die ledverlichting is stuk gegaan. Wat ik best snel vond, toen dacht ik: als dat altijd wat blijft branden lopen de branduren van die lamp wel door en zal die dus idd veel sneller stuk gegaan zijn. Ik heb nu een nieuwe gehangen en door dat gedacht wil ik dat nu wel proberen oplossen zodat ik binnen 5-6jaar niet weer een nieuwe moet kopen.
Kunnen die lampen dimmen of niet?

We hebben recent mid juli Huis gekocht, elektriciteit niet conform.
keuring in 07/2022
deadline oplossing 07/2023
verkoop biddit pas begin 07/2023 -> niet realistisch dit te duwen naar koper (ons),
info akte: verkoper hebben een uitzondering gekregen van FOD economie (energie) om termijn te verlengen tot herkeuring tot 06/2024.
Op heden woont de vorige eigenaar nog in het huis tot 01/2024.
Moet ik voor zaken letten ivm. bovenstaande? Deze week les VCA vol gekregen waar men sprak dat de deadlines voornamelijk van belang zijn voor de verzekeringen? Is deze uitzondering ook rechtstgeldig voor verzekeraars?
Die "deadline" is niet geldig voor u. De elektriciteit werd (af)gekeurd in jul 22, de verkoper heeft op dat moment een jaar de tijd om de inbreuken (en eventueel de opmerkingen) weg te werken en te laten herkeuren. Tenzij de woning in tussentijd wordt verkocht waarna de koper vanaf de datum van het verlijden van de akte 18 maand de tijd heeft om de elektriciteit in orde te brengen.

TL;DR: als jullie de akte pas getekend hebben in juli 2023 dan hebben jullie tot januari 2025 om de installatie te laten herkeuren. Desnoods los je een aantal zaken op, laat je keuren om verzekeringstechnisch in orde te zijn en heb je vervolgens opnieuw een jaar om de restinbreuken weg te werken.

Neen. Hoeft ook niet want ik dim niks in de badkamer.
Is er nog plaats vrij op de ESR12Z-4DX-UC module van de badkamer?
Want dan zou ik de blauwe kabel hier ook laten schakelen en zo beide fase afsluiten. Desnoods post je maar een foto en kan er hier iemand wel een schema maken (of ik)

Probleem volgens mij is dat je met 2x230v zit en dus op 1 kabel nog steeds 230v zit en door een interne fout in die lampen krijg je een fout stroompje juist groot genoeg voor licht te laten opbranden.
Als jij er iets tussen zet gaat dat blokje gewoon warm worden en gaat uw verlies daar naartoe en niet naar uw lampen.
Die lampen gaan dan wel langer meegaan maar de oorzaak van uw probleem is niet weg en ge gaat met een continue laag verbruik blijven zitten.
Maar als ge moet beginnen met de elektricien te betalen of nieuwe teleruptor te kopen zijt ge beter met uw oplossing.

Is er nog plaats vrij op de ESR12Z-4DX-UC module van de badkamer?
Want dan zou ik de blauwe kabel hier ook laten schakelen en zo beide fase afsluiten. Desnoods post je maar een foto en kan er hier iemand wel een schema maken (of ik)

Probleem volgens mij is dat je met 2x230v zit en dus op 1 kabel nog steeds 230v zit en door een interne fout in die lampen krijg je een fout stroompje juist groot genoeg voor licht te laten opbranden.
Als jij er iets tussen zet gaat dat blokje gewoon warm worden en gaat uw verlies daar naartoe en niet naar uw lampen.
Die lampen gaan dan wel langer meegaan maar de oorzaak van uw probleem is niet weg en ge gaat met een continue laag verbruik blijven zitten.
Maar als ge moet beginnen met de elektricien te betalen of nieuwe teleruptor te kopen zijt ge beter met uw oplossing.
Geen idee, ik ga daar ook niet zomaar aan beginnen prullen. Kabeltjes trekken, stopcontacten en lichtpunten aansluiten geen probleem maar al je over schakelingen begint te praten ben je me kwijt. In huis doe/kan ik veel graag zelf maar aan elektriciteit ben ik beetje allergisch... :)
Ik neem uw bijdrage mee en ga het momenteel zo laten. Binnen dit en enkele maanden moet mijn elektricien hier toch nog eens zijn. Er moet nog 1 slaapkamer helemaal herdaan worden, ook de elektriciteit, ik zal er nog mee wachten tot dan. Merci

Uw tarief zal wel gewoon enkelvoudig gebleven zijn hoor.

Voor uw meter uit te lezen zou ik de P1 dongle van homewizard aanraden. Werkt echt gelijk een zonnetje en kost 2x niks.
Dankjewel!
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Niko Home Control, zal morgen toekomen. Dan kan ik een aantal toestellen al meteen meesturen (Wasmachine,..).

Die "deadline" is niet geldig voor u. De elektriciteit werd (af)gekeurd in jul 22, de verkoper heeft op dat moment een jaar de tijd om de inbreuken (en eventueel de opmerkingen) weg te werken en te laten herkeuren. Tenzij de woning in tussentijd wordt verkocht waarna de koper vanaf de datum van het verlijden van de akte 18 maand de tijd heeft om de elektriciteit in orde te brengen.

TL;DR: als jullie de akte pas getekend hebben in juli 2023 dan hebben jullie tot januari 2025 om de installatie te laten herkeuren. Desnoods los je een aantal zaken op, laat je keuren om verzekeringstechnisch in orde te zijn en heb je vervolgens opnieuw een jaar om de restinbreuken weg te werken.
Opmerkingen in origineel verslag waren enkel ontbreken up to date eendraadschema s.
Dus gewoon oplossen tegen januari 2025?

Opmerkingen in origineel verslag waren enkel ontbreken up to date eendraadschema s.
Dus gewoon oplossen tegen januari 2025?
Pretty much. Als het juist het schema is dat ontbreekt is dat ook niet echt een probleem. Das alles eens afzetten, één voor één u kringen eens opzetten en kijken wat er onder spanning komt en dat is het. Een paar uurtjes en het probleem is van de baan :)

Ik weet niet waar mijn vraag het beste moet, dus ik ga in tuin en domotica naar dezelfde vraag hier verwijzen.
Ik ben tuinverlichting aan het (laten) steken, en ik ben een complete leek op vlak van elektriciteit en domotica (als we dit al zo kunnen noemen) .

Elektriciteit:
Het lijkt me best een 230v systeem te leggen, met een (minimum) 4-aderige grondkabel. Hiermee kan ik 4 zones definiëren die elk met hun eigen schakelaar aan en uit gaan. En hier kan ik gewoon elke buitenlamp op netstroom gewoon op de kabel aansluiten (zolang ze uiteraard waterdicht genoeg zijn, aka IP44 en up).

2 vragen:
1. Klopt mijn redenering hierboven?
2. Is er nog een wezenlijk verschil in kwaliteit van lampen (want prijzen lopen wild uiteen)? En zoja, iemand een aanrader van merken?

Domotica achtig:
De kabels zullen voor de helft uit de kelder, en voor de helft uit het tuinhuis vertrekken. De schakelaars zullen dus ook in tuinhuis en kelder staan omdat het te moeilijk is ze elders te krijgen.

Wederom 2 vragen:
1. Bestaat er een makkelijke manier om die schakelaars van op afstand (app, knop, afstandsbediening, whatever) te bedienen?
2. Kan ik een bestaande schakelaar boven "slim" maken, zodat die zijn origineel lichtpunt + de tuinverlichting kan bedienen?

Nota: De afstand van de tuin is te groot om bij elke lamp wifi te hebben, dus overal een slimme lamp in vijzen is geen optie.
Nota2: Een RF zender geraakt noch in mijn kelder, noch in het tuinhuis.
Nota3: Ik heb daarentegen wel goede wifi in tuinhuis en kelder.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet waar mijn vraag het beste moet, dus ik ga in tuin en domotica naar dezelfde vraag hier verwijzen.
Ik ben tuinverlichting aan het (laten) steken, en ik ben een complete leek op vlak van elektriciteit en domotica (als we dit al zo kunnen noemen) .

Elektriciteit:
Het lijkt me best een 230v systeem te leggen, met een (minimum) 4-aderige grondkabel. Hiermee kan ik 4 zones definiëren die elk met hun eigen schakelaar aan en uit gaan. En hier kan ik gewoon elke buitenlamp op netstroom gewoon op de kabel aansluiten (zolang ze uiteraard waterdicht genoeg zijn, aka IP44 en up).

2 vragen:
2. Is er nog een wezenlijk verschil in kwaliteit van lampen (want prijzen lopen wild uiteen)? En zoja, iemand een aanrader van merken?

Domotica achtig:
De kabels zullen voor de helft uit de kelder, en voor de helft uit het tuinhuis vertrekken. De schakelaars zullen dus ook in tuinhuis en kelder staan omdat het te moeilijk is ze elders te krijgen.

Wederom 2 vragen:
1. Bestaat er een makkelijke manier om die schakelaars van op afstand (app, knop, afstandsbediening, whatever) te bedienen?
2. Kan ik een bestaande schakelaar boven "slim" maken, zodat die zijn origineel lichtpunt + de tuinverlichting kan bedienen?

Nota: De afstand van de tuin is te groot om bij elke lamp wifi te hebben, dus overal een slimme lamp in vijzen is geen optie.
Uw redenering klopt inderdaad. Zo is dat theoretisch mogelijk. In de praktijk moet je kijken naar uw belasting en wat je exact wil doen, of het eventueel nodig is om de voedingen op te splitsen.

Je kan uw schakelaars slim maken met Shelly bv. Heeft redelijk wat opties, en gaat over wifi. Je kan dan acties aan de bestaande knop hangen, dat ze iets anders schakelen. Met de app kan je dan ook alles nog eens apart schakelen.

Laatst bewerkt:

Elektriciteit:

2 vragen:

Domotica achtig:

Wederom 2 vragen:

Elektriciteit:
1. Met 4 aders (eigenlijk 5, want je moet je aarding erbij tellen) kun je maar 2 circuits doen. Je hebt fase & neutre nodig per zone. Dus om 4 zones te hebben, leg je beter 4 kabels van 3x1.5G. Ofwel via echte domotica, leg je uw voedingsdraad (hoef je in principe maar 1 te leggen) + communicatiekabel. Afhankelijk van het systeem kun je zelfs dan elke lamp individueel gaan sturen.

2. Zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat je hierin niet te goedkoop mag gaan, ookal staat er vaak IPXX zijn. maar in feite dit niet altijd zijn. Ook hangt dit ook af van de montage, indien dit goed gedaan is, gaan deze ook lang mee.

Domotica:
1. Schakelaars op zich ken ik niet onmiddelijk, maar ik gebruik bv wel Shelly. bv een Shelly plus 1 mini kun je achter uw schakelaar steken, zodoende dat uw gewone schakelaar nog werkt, maar dat je die ook met de app kan bedienen (of voor het meer DIY'er, HomeAssistant). of met een Shelly Button 1. (een draadloze schakelaar dus, maar dit moet dus wel in combinatie met een Shelly plus 1 zijn ofzo.)

2. zie m'n vorige antwoord.

Elektriciteit:
1. Met 4 aders (eigenlijk 5, want je moet je aarding erbij tellen) kun je maar 2 circuits doen. Je hebt fase & neutre nodig per zone.
Een 5G1,5 kan perfect 3 kringen aansturen als je de neuter kan delen (en dus je een 3+N aansluiting hebt. Ik weet niet of je de nul/min van verschillende lage voltage voedingen simpelweg kan koppelen, maar dit kan dus zeker als je alles achter dezelfde voeding kan steken.

Dat wordt trouwens vaak toegepast binnenshuis, een 5g1,5 om met een enkele vertrekkende kabel verschillende apart schakelbare lichtkringen in 1 keer te voeden.

Een 5G1,5 kan perfect 3 kringen aansturen als je de neuter kan delen (en dus je een 3+N aansluiting hebt. Ik weet niet of je de nul/min van verschillende lage voltage voedingen simpelweg kan koppelen, maar dit kan dus zeker als je alles achter dezelfde voeding kan steken.

Dat wordt trouwens vaak toegepast binnenshuis, een 5g1,5 om met een enkele vertrekkende kabel verschillende apart schakelbare lichtkringen in 1 keer te voeden.
klopt. maar dacht dat hij bedoelde dat hij 4 zekeringen wou. Want in nederland noemt men een 'groep' vaak een zekering.

Ik vond dit in de elektriciteitskast van een huiz uit de jaren 70. Dit is echt gigantisch dik, waarvoor zou dat ooit gediend hebben? Het lag er gewoon los in, afgeknipt op 40cm.
link:
3CdElq7.mp4

Laatst bewerkt:
Ik denk dat er in de badkamer ooit een boiler stond (in de jaren 70), getuige de 2 leidingen. Er is ook een afgeknepen koperen leiding, maar het gas is pas in 2005 gekomen. Dus waarvoor zou die koperen leiding dan gediend hebben?

hru155n.png

Terug
Bovenaan