Elektriciteitstopic

Kheb alle foto's in spoilers geplaatst voor de leesbaarheid.

In een kamer die we volledig gestript en terug opgebouwd hebben zit ik nu op het punt om de elektriciteit aan te sluiten.
Vele jaren geleden heeft een elektricien alle kabels hier getrokken, maar ik kan hem niet meer bereiken (denk dat hij op pensioen is ondertussen).
Jammer genoeg heeft hij toen ook alle plannen getekend, klaar voor de keuring. Die ging hij ons nog bezorgen eens de rest hier ook gedaan was, maar dat zijn we dus jammer genoeg kwijt (gelukkig toen niet voor betaald).

Soit, ik probeer dit nu wat zelf uit te zoeken, wat stopcontacten en schakelaars aansluiten, zo moeilijk kan dat toch niet zijn denk ik?
Want om nu een elektricien te vinden die dit vrij snel kan en wil komen doen lijkt me moeilijk. Voor zo een klein werkje gaan die de moeite niet willen doen, en wat gaat me dat kosten ook?

Ik ben nu al even bezig geweest met alles uit te zoeken. Welke kabel van waar komt en naar waar loopt. Aangezien er overal gewoon kabels uit de muur steken kan ik ze niet gewoon volgen. Ik was indertijd slim genoeg om foto's te nemen voor ik alles dicht deed, maar die foto's zijn niet al te zuiver.

Nu dit gelukt is en ik weet wat wat is, wil ik eerst, om 100% zeker te zijn voor de zekerheid enkele vraagjes stellen.

Een gewoon stopcontact, met meerdere kabels. Dit is simpel per stopcontact alle bruine kabels samen in hetzelfde aansluitpunt steken, en hetzelfde met de blauwe en geel/groene?
Zoals op deze eerste foto te zien is:
elektriciteit-3-stopcontacten-aansluiten.jpg

Want deze foto maakt het verwarrend met die aftekkingen in het midden van die draden:
Stopcontact-aansluiten-BE.jpg

Dit is een voorbeeldje van hoe het nu is bvb:
IMG_20231111_142609.jpg

Als het klopt dat ze gewoon per kleur samen in het aansluitingspunt mogen ziet het er op basis van m'n schema hieronder vrij straightforward uit dan.
Met uitzondering van de schakelaars voor het licht aangezien het licht moet bedien worden via 2 schakelaars.

Heel professioneel schema:
IMG_20231111_160213.jpg

De cirkels met nummers zijn de aansluitpunten, zie hieronder:

Linksonder = 1
Linksonder = 2
Rechts = 3
IMG_20231111_160225.jpg

Let niet op die ene kabel links die in die stekkerblok zit, en die stekkerblok die daar rechts is aangekoppeld. Ik weet dat dit niet koosjer is, maar dit is uiteraard tijdelijk om in deze ruimte stroom en licht te hebben om te kunnen werken.

4:
IMG_20231111_160230.jpg

Onderaan = 5
Bovenaan = 6 (die zijn beiden ook verbonden, maar ben ik op schema vergeten zetten)
IMG_20231111_160236.jpg

Nu, ivm die lichtshchakelaars.

Aan de eerste schakelaar komt de stroom toe, loopt een kabel naar de 2e schakelaar en een kabel naar de lamp. Van aan de 2e schakelaar heb ik geen kabel richting de lamp
IMG_20231111_190103.jpg

Hoe moet ik dat aansluiten? Want de meeste dingen die ik vind ivm wisselschakelaars spreken ervan dat er ook een kabel van de 2e schakelaar richting het licht loopt.
En hoe sluit ik het thv de schakelaar dan aan aan het stopcontact daar?

Laatst bewerkt:
Even aanpassing op bovenstaande. Mijn € valt net dat dit schema niet klopt.

Waar onder 1 "zekering" staat zijn ook aftakkingen naar eindpunten

De stroom komt van
- rechts van 4 (die Kast)
- rechts van 6 (de GR-R)

Dat maakt dit ook ineens logischer.

Voor stopcontacten maakt het niet uit of je nu bruin links en blauw rechts steekt, of omgekeerd. Je zou in dezelfde kring zelfs kunnen wisselen per stopcontact. Elektrisch maakt dat geen verschil. Maar het is natuurlijk properder als je alles overal hetzelfde doet. Ik hanteer dezelfde volgorde als op mijn automaten (Schneider N/L).

Bij werken altijd éérst overal alle aardingen aansluiten en doormeten naar je onderbreker voor je stroom op de kring zet.

Bezig met verbouwing. Het betreft een aanbouw, stenen muren, dak met balken. Ingescheven kabels en laatste meter in vals plafond, mag dit ook tot 3meter in eca of moet dit cca zijn?

Het betreft vob preflex voor een lichtpunt.

Als die alleen ligt mag die sowieso eca zijn.

Desnoods leg je ze enkele cm uit elkaar als het maar enkele leidingen zijn, dan mag het ook eca zijn.

Als die alleen ligt mag die sowieso eca zijn.

Desnoods leg je ze enkele cm uit elkaar als het maar enkele leidingen zijn, dan mag het ook eca zijn.
hij zegt dat het gaat om een (standaard) vob preflex. Dat is een bundel (van geleiders met kenmerk Eca) in die flex. Dat kan je niet uit elkaar leggen. Maar als het gaat over de laatste 3m (het uiteinde van de kabel dus) voldoe je volgens mij aan de uitzondering op de "bundel = Cca" regel:

Moeten niet aan de eisen van de onderafdelingen 5.2.7.2. en 5.2.7.3. beantwoorden:

[...]
de uiteinden van:
- ondergrondse kabels, of
- kabels geplaatst in met zand gevulde kanalen, of
- kabels, al dan niet in buis, die in een onbrandbare bekleding met een minimale inbouwdiepte van 3 cm zijn verzonken, of
- geïsoleerde geleiders in een buis die in een onbrandbare bekleding met een minimale inbouwdiepte van 3 cm zijn verzonken, aangebracht in openlucht of in opbouw, voor zover de lengte van deze uiteinden 3 m niet overschrijdt en zij geplaatst zijn in een omgeving met normaal brandgevaar.

Situatieschets:

Wij hebben een jaar of twee geleden verbouwd in samenwerking met een architect en diverse 'vak'mannen.
Het huis dateert van 52 en heeft een totaal renovatie ondergaan.

Er werd een hele nieuwe verwarmingsinstallatie geplaatst op gas met radiatoren in alle kamers behalve de 2 toiletten, de gang boven en de hal beneden.
Er loopt in de hal, langs de voordeur, een technische schacht waar de schouw inzit, internetkabels, stroomkabels, en sanitaire leidingen voor verwarming. Deze loopt door tot op zolder en passeert langs het toilet boven (letterlijk op 20 cm van het toilet).

Nu is het pokkekoud in het toilet boven, en de hal beneden.
Ik wil hier iets aan doen en had gedacht om twee chauffages te steken aangezien we in het toilet boven dus ook die technische schacht hebben lopen. Bij navraag bij de installateur zei hij dat die leidingen niet mooi konden verwerkt worden en dat het veel makkelijker is om een stopcontact te steken en dan een elektrische kachel.

Ik heb tot op heden (lees: 5 maand later?) geen offerte gehad natuurlijk, en het is duidelijk dat 'm geen goesting heeft.

De vraag is dus meervoudig:

1) hoe haalbaar is het aansluiten van een extra verwarming op het systeem dat we nu hebben
2) wat is de methode om een stopcontact extra te verbinden, door de schacht heen, naar de kelder, en dan naar de zekeringskast?
3) is de zekeringskast zelf te benaderen of is dat echt een no go
4) wat is een goed model elektrische verwarming om een kleine ruimte te verwarmen?

1. dat is afhankelijk van de grootte van uw schacht én van de wc-ruimte. Je moet rekenen dat nét naast het toilet een radiator hebben verre van ideaal is, té dicht zal onaangenaam zijn. Bovendien zijn sanitaire leidingen redelijk dik en zal je al wss wat bochtenwerk nodig hebben om die mooi langs de muur te laten lopen.
2. Als er een kring loopt met plaats voor een extra stopcontact (max 8 als dat nog altijd zo is), dan kan je daar van afkoppelen, maar voor verwarming stelt men vaak voor om alles op een apart circuit te steken en zeker als er contact mogelijk is met water (wc-lavabootje) zou ik dat doen. Dan moet je dus een aparte zekering hebben, achter de differentiaalschakelaar (mag achter de gewone differentiaal, maar eentje van 30mA is veiliger).
3. Is te doen als je er iets van kent, moet je zelf inschatten.
4. Ik zou eentje durven nemen die met infrarood werkt, voelt leuker aan. Maar overdimensioneer niet, je wil daar niet veel vocht verliezen waar het niet nodig is.

Ik wil een dimbare ledstrip plaatsen op 24 volt. Deze wil ik dimmen met een eltako dimmer. Ik vind niet direct een modulaire dimbare voeding voor deze strip. Ik wil niet zo een losse driver in een vals plafond foefelen. Iemand een idee wat gebruikelijk is?

Ik wil een dimbare ledstrip plaatsen op 24 volt. Deze wil ik dimmen met een eltako dimmer. Ik vind niet direct een modulaire dimbare voeding voor deze strip. Ik wil niet zo een losse driver in een vals plafond foefelen. Iemand een idee wat gebruikelijk is?
Een dimbare voeding kan ook in de kast, maar dan moet je wel een specifieke kabel hebben van de kast naar de ledstrip.
Mij hebben ze indertijd een niet-in-de-kast dimbare transfo verkocht, maar heb die dan met strips aan de rail in de kast vast gehangen omdat ik geen zin had om nog eens veel geld uit te geven aan exact dezelfde voeding maar dan DIN-rail monteerbaar. In de huidige opstelling zou ik die waarschijnlijk ook bij de verlichting kunnen proppen, maar het is nu zo aangesloten.

Ik denk dat ik dan de Eltako dimmer op 230V heb aangesloten (wel met 24V stuurspanning zoals al de andere Eltako's), en de voeding krijgt dus de output van die dimmer. De universele dimmer kan drie soorten dimming doen: de EUD12D-UC zoals bvb hier te krijgen: https://mijneltako.be/index.php?pag...=19&option=com_virtuemart&Itemid=18&Itemid=18

Ik denk dat de mijne op de LED modus staat ingesteld, maar ben niet zeker...

Als je wil dimmen met een 230V dimmer heb je een dimbare driver nodig. Vb: https://www.conrad.be/nl/p/paulmann...ac-dimbaar-geschikt-voor-meubels-1192245.html

Je kan die naast de led strip hangen of in de kast steken. Ik heb 3G1.5 getrokken tot aan de locaties van mijn led strips (max lengte +/- 3m strip, lengte kabel tot +/- 20m) en dat marcheert prima. Lokaal maak ik dan een overgang naar zo'n clipje dat je op de strip kan schuiven. Die worden wel verkocht met maar een prutskabeltje aan.
Een strip verbruikt doorgaans max 15W/m (check uw datasheet) dus meer dan 3A moet daar niet door. Daarmee verlies je over een 1.5mm², 20m afstand, zo'n 1.5V. Dat werkt nog steeds.
(maar hoe meer spanning je verliest, hoe minder fel je CV-ledstrips gaan branden en vanaf een bepaalde threshold gaan ze niet meer aan. Sommige mensen trekken naar hun led strips van die luidsprekerkabel, maar dat is maar 0,75 (at best) of 0.5 (al meer waarschijnlijk). Dat zou ik niet doen.).

Ikzelf gebruik een 24VDC PWM dimmer (die aangestuurd wordt met een DMX-signaal) geïnstalleerd in de kast.

Amateur vraag, droogkast die van ergens anders komt ingestoken en deze laat de differentieelschakelaar afspringen, op andere kring gestoken en de 2e differentieelschakelaar springt dan.
Droogkast wegsmijten?

Amateur vraag, droogkast die van ergens anders komt ingestoken en deze laat de differentieelschakelaar afspringen, op andere kring gestoken en de 2e differentieelschakelaar springt dan.
Droogkast wegsmijten?
Ja dan zit er een verlies op de machine.
Kan wel gemaakt worden als dit de moeite nog is (leeftijd, kwalitatief goed, ...)

Ja dan zit er een verlies op de machine.
Kan wel gemaakt worden als dit de moeite nog is (leeftijd, kwalitatief goed, ...)
Neen die kan weg dus.
Dan was de vorige nog beter om te herstellen (en die was al 7j. oud), maar was ook geen hele dure dus niet het geld waard om te laten maken. Thanks.

Als je wil dimmen met een 230V dimmer heb je een dimbare driver nodig. Vb: https://www.conrad.be/nl/p/paulmann...ac-dimbaar-geschikt-voor-meubels-1192245.html

Je kan die naast de led strip hangen of in de kast steken. Ik heb 3G1.5 getrokken tot aan de locaties van mijn led strips (max lengte +/- 3m strip, lengte kabel tot +/- 20m) en dat marcheert prima. Lokaal maak ik dan een overgang naar zo'n clipje dat je op de strip kan schuiven. Die worden wel verkocht met maar een prutskabeltje aan.
Een strip verbruikt doorgaans max 15W/m (check uw datasheet) dus meer dan 3A moet daar niet door. Daarmee verlies je over een 1.5mm², 20m afstand, zo'n 1.5V. Dat werkt nog steeds.
(maar hoe meer spanning je verliest, hoe minder fel je CV-ledstrips gaan branden en vanaf een bepaalde threshold gaan ze niet meer aan. Sommige mensen trekken naar hun led strips van die luidsprekerkabel, maar dat is maar 0,75 (at best) of 0.5 (al meer waarschijnlijk). Dat zou ik niet doen.).

Ikzelf gebruik een 24VDC PWM dimmer (die aangestuurd wordt met een DMX-signaal) geïnstalleerd in de kast.
De afstand bedraagt een 10m, ik trok 3g1.5 naar de kast. Ik zal nog eens rondkijken voor een dimbare din-rail driver.

Andere vraag: ik wil de oude zekeringkast die nu rechts hangt, links hangen en een nieuwe grotere hangen. De kabels moeten dus verstoken worden door een gat aan de andere kant van de tellerkast. Logische stap: nieuwe kast hangen, gaten voorzien en fluvius die kabel die nu rechts zit nr links laten steken?

Bijkomend aan mijn vraag van onlangs. Alles daarvan is perfect gelukt, enkel die wisselschakelaar snap ik geen kleurpotloden van.

Als ik dit volg heb ik kabels te kort.

Vereenvoudigde situatie:
Toekomende kabel(a) naar schakelaar 1. Van daar terug een kabel(b) naar schakelaar 2, en dan van daaruit een kabel(c) naar de lamp.
Alle kabels zijn met 3 draden (blauw, bruin groen/geel)

Maar als ik dat plannetje van hierboven volg (voor het gemak negeer ik effe de groen/gele draad) sluit ik dus een blauwe draad van kabel a met een wago aan aan de blauwe draad van kabel b. Maar dan heb ik slechts 1 bruine (zwarte op die site) ipv 2 om op de 1 en 1' van de schakelaar aan te sluiten.

Of gebruik ik de blauwe en bruine kabels van draad b als die 2 zwarte vanop de site, en sluit gebruik ik een andere blauwe draad (bvb van een stopcontact) om door te verbinden met de lamp?

Dus in de N van schakelaar 1 steek ik de bruine draad van kabel a. (toekomende stroom)
De bruine en blauwe draden van kabel b steek ik in beide schakelaars in de 1 en 1'.
De bruine draad van de lamp steek ik dan in schakelaar 2 in de n.
En dan in een wago aangesloten aan een stopcontact thv schakelaar 2 steek ik de blauwe draad naar de lamp. (idem dan voor de groen/gele)

Bijkomend aan mijn vraag van onlangs. Alles daarvan is perfect gelukt, enkel die wisselschakelaar snap ik geen kleurpotloden van.

Als ik dit volg heb ik kabels te kort.

Vereenvoudigde situatie:
Toekomende kabel(a) naar schakelaar 1. Van daar terug een kabel(b) naar schakelaar 2, en dan van daaruit een kabel(c) naar de lamp.
Alle kabels zijn met 3 draden (blauw, bruin groen/geel)

Maar als ik dat plannetje van hierboven volg (voor het gemak negeer ik effe de groen/gele draad) sluit ik dus een blauwe draad van kabel a met een wago aan aan de blauwe draad van kabel b. Maar dan heb ik slechts 1 bruine (zwarte op die site) ipv 2 om op de 1 en 1' van de schakelaar aan te sluiten.

Of gebruik ik de blauwe en bruine kabels van draad b als die 2 zwarte vanop de site, en sluit gebruik ik een andere blauwe draad (bvb van een stopcontact) om door te verbinden met de lamp?

Dus in de N van schakelaar 1 steek ik de bruine draad van kabel a. (toekomende stroom)
De bruine en blauwe draden van kabel b steek ik in beide schakelaars in de 1 en 1'.
De bruine draad van de lamp steek ik dan in schakelaar 2 in de n.
En dan in een wago aangesloten aan een stopcontact thv schakelaar 2 steek ik de blauwe draad naar de lamp. (idem dan voor de groen/gele)
Voor een kring met wissel- en/of kruisschakelaar heb je meer dan 3 draden (bruin/blauw/groen-geel) nodig. Na de eerste wisselschakelaar naar de tweede moet een 4 of 5G kabel getrokken zijn. Er moeten namelijk twee fase-draden (bruin of zwart) vertrekken naar de volgende schakelaar.
De N moet niet onderbroken worden door de schakelaar, die moet gewoon doorverbonden worden.

Laatst bewerkt:
Voor een kring met wissel- en/of kruisschakelaar heb je meer dan 3 draden (bruin/blauw/groen-geel) nodig. Na de eerste wisselschakelaar naar de tweede moet een 4 of 5G kabel getrokken zijn. Er moeten namelijk twee fase-draden (bruin of zwart) vertrekken naar de volgende schakelaar.
De N moet niet onderbroken worden door de schakelaar, die moet gewoon doorverbonden worden.
Damned, dan heeft de eletrieker een verkeerde kabel getrokken?

De f*cker blijft op m'n zenuwen werken..
Jaren geleden alles in orde gezet voor de keuring en een hoop nieuwe kabels getrokken voor een ruimte die volledig gestript stond en die ik ging verder afwerken.

Ik had toen op papier een schema gemaakt van alle elektrische punten en van welke zekering ze afhangen zodat hij een plan kon opmaken. Maar dat plan nooit gekregen. We hadden half afgesproken dat hij dat ging meebrengen als hij de rest dan kwam aansluiten, maar alles heeft van mijn kant een pak vertraging opgelopen. Ik heb hem vorig jaar gevraagd naar die plannen omdat ze kwamen keuren voor onze zonnepanelen en ik dan de rest ook wou laten meekeuren. Zijn reactie was dat dit niet nodig was. Na wat heen en weer gemail weigert hij die te geven (ik had daar toen nog niet voor betaald maar wou dit nu uiteraard wel doen). En nu reageert hij nergens meer op. (Ik denk dat hij intussen ook op pensioen is).
Zelfs mijn getekende plannen van toen heeft hij niet meer.

Terug
Bovenaan