Bijkomend aan mijn vraag van onlangs. Alles daarvan is perfect gelukt, enkel die wisselschakelaar snap ik geen kleurpotloden van.
Als ik dit volg heb ik kabels te kort.
Vereenvoudigde situatie:
Toekomende kabel(a) naar schakelaar 1. Van daar terug een kabel(b) naar schakelaar 2, en dan van daaruit een kabel(c) naar de lamp.
Alle kabels zijn met 3 draden (blauw, bruin groen/geel)
Maar als ik dat plannetje van hierboven volg (voor het gemak negeer ik effe de groen/gele draad) sluit ik dus een blauwe draad van kabel a met een wago aan aan de blauwe draad van kabel b. Maar dan heb ik slechts 1 bruine (zwarte op die site) ipv 2 om op de 1 en 1' van de schakelaar aan te sluiten.
Of gebruik ik de blauwe en bruine kabels van draad b als die 2 zwarte vanop de site, en sluit gebruik ik een andere blauwe draad (bvb van een stopcontact) om door te verbinden met de lamp?
Dus in de N van schakelaar 1 steek ik de bruine draad van kabel a. (toekomende stroom)
De bruine en blauwe draden van kabel b steek ik in beide schakelaars in de 1 en 1'.
De bruine draad van de lamp steek ik dan in schakelaar 2 in de n.
En dan in een wago aangesloten aan een stopcontact thv schakelaar 2 steek ik de blauwe draad naar de lamp. (idem dan voor de groen/gele)
Ik vind het schema van die link niet zo duidelijk dus ik heb het even hertekend zoals mijn brein dat beter begrijpt. Je hebt die extra draad nodig tussen beide wisselschakelaar zodat je op beide plaatsen de lamp kan uit en aan zetten. Intern zit er in die schakelaar een wisselcontactje. Is je lamp uit dat staan in beide schakelaar de contacten niet in dezelfde richting. Staat ze aan dan staan ze in beide richtingen. En omdat er in elke schakelaar maar twee mogelijkheden zijn heb je dus altijd gegarandeerd aan of uit als je ergens op een schakelaar drukt.

).