EK 2020 | Groep B (BELGIË, Denemarken, Finland, Rusland)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk, al wil ik hier gerust mis in zijn, dat we wel gaan moeten accepteren dat we na dit EK of volgend WK aan kwaliteit gaan inboeten.
En dan heb ik het niet alleen over de verdediging, die het zwaarst zal getroffen worden, maar over de ganse lijn.

Ons plaatsen voor de EK's/WK's zal normaal geen probleem zijn, maar ik denk dat we ook niet meer dan dat gaan mogen verwachten.

Vind ik toch ook zeer bizarre uitspraken.
Niet dat we aan kwaliteit gaan inboeten. Een De Bruyne, Hazard , Lukaku, Courtois en Kompany in 1 generatie is zeer uitzonderlijk.

Maar als ik zie hoeveel ploegen inzetten op een goeie jeugdwerking, en er bij onze topclubs een steeds betere doorstroming is voor de talenten. Daar gaan onze duivels ook wel bij varen. Nu nog de beloften in het volwassenvoetbal laten meespelen, en die ontwikkeling gaat nog vlotter gaan.

Bij Anderlecht staan er trouwens een paar sterke lichtingen aan te komen volgens Jean Kindermans. Hopelijk kiezen ze allemaal voor België. Al is de weg uiteraard nog lang voor die jongens om er te komen.

Qua middenvelders moeten we ons alvast geen zorgen maken. Tielemans Lavia, Matazo, Sambi, Heynen, Mangala.

Achteraan kunnen we nog wel even voort met Denayer, Vanheusden, Delcroix, Bornauw, Castagne, ...

En op ons flanken hebben we Doku, De Ketelaere, Januzaj, ... die er nog wel een paar tornooien bij zullen zijn.

De spits lijkt ons knelpunt voor de toekomst als Lukaku stopt.

't probleem is wel dat we verdedigd geen echte toppers in de pipeline hebben genre Kompany, Vermaelen, Alderweireld en Vertonghen in mindere mate.

Voor kwalificaties valt dat nog te rooien. Maar ik ga niet graag naar een tornooi met de ingesteldheid van meer goals te maken dan de tegenstander bij wijze van spreken, dat werkt nauwelijks in het moderne voetbal.
Zelfs nu vrees ik al heel lichtjes dat scenario, hoewel dat wel moet meevallen nog denk ik.

Das meestal de grote sterkte van toplanden (en topploegen bij uitbreiding).

Slechte voorbeelden zijn er inderdaad genoeg, en ikzelf zou als zo'n Lavia ook gewoon eerst 2 à 3 jaar in de eerste ploeg bij Anderlecht gevoetbald hebben, dan kan je nog op je 20/21 jaar de overgang maken.

Maar het is natuurlijk ook geen ramp om vroegrijp te zijn. Het kan goed zijn dat Lavia echt zo'n talent is dat die binnen 2 jaar titularis is bij City.

Januzaj is nog zo'n voorbeeld.
Die zat net wel bij een topploeg in de jeugd (ManUtd), en zit nu niet meer in de ek selectie.
Origi ook veel en veel te snel naar Liverpool.

Financieel allemaal interessant, en persoonlijk heb ik daar zelfs begrip voor, maar sportief meestal niet wegens teveel concurrentie en dus te weinig kansen voor jeugdspelers.
Origi en Januzaj vind ik wel iets minder goeie voorbeelden. Origi is vooral het probleem dat hij te lang is gebleven (enfin, hij zit er nog altijd) bij Liverpool. Die heeft zich wel een aantal seizoenen kunnen tonen als vaste invaller, met het summum in de CL van 2019. Maar hij heeft imo dan de fout gemaakt om bij Liverpool een nieuw contract te tekenen.

En Januzaj heeft ook effectief een fantastisch seizoen gespeeld bij ManU he. Was helaas (voor hem, en voor ons) een one season wonder, maar hij en Origi zijn toch nog een heel geval apart van een Musonda die in meer dan 5 jaar als profspeler bij Chelsea ochottekes 7 caps heeft verzameld.

Volgens mij word Delcroix(Anderlecht) ne goeie en Van Der Brempt(Brugge) ne goeien back. De Ketelaere wordt volgens mij een wereldster zoals De Bruyne.

Zou me HEEL (maar dan ook echt HEEL) sterk lijken. De Bruyne had op de leeftijd van CDK Genk al kampioen gemaakt. En lees dat goed: "kampioen gemaakt" en niet "één van de quasi basisspelers in een seizoen waar ze kampioen werden". Ik geloof wel in De Ketelaere zijn toekomst, maar "zoals De Bruyne". Nee, dat zie ik er toch echt niet in. Die heeft nog niet in de buurt van de genialiteit die De Bruyne op zijn 19de toonde gezeten. Een De Bruyne maak je ook niet veel mee in een land als België.

Bij Anderlecht staan er trouwens een paar sterke lichtingen aan te komen volgens Jean Kindermans. Hopelijk kiezen ze allemaal voor België. Al is de weg uiteraard nog lang voor die jongens om er te komen.

Idem bij ons.

Altijd hopen bij dat soort spelers dat ze niet te snel naar een club als ManC zijn gegaan...
Meestal niet goed voor de ontwikkeling (kunnen beter snel doorstoten naar de 1e ploeg bij bv. Anderlecht en daar een jaar of 2-3 elke week spelen). Bij de huidige nationale ploeg zijn de meeste (bijna alle?) belangrijke spelers op die manier groot geworden. KDB bij Genk (en zelfs die heeft toen een te grote sprong gemaakt naar Chelsea), Lukaku bij Anderlecht, Tielemans bij Anderlecht, Hazard bij Lille, Mertens bij PSV enz. enz. Daar zit denk ik niemand bij die in de jeugd al bij een europese topploeg zat?

Bv. Mathias Bossaerts, op zijn 15e van Anderlecht naar ManC gegaan. Speelt nu op zijn 24e bij Oostende :unsure:
Jawel hoor. Vertonghen, Alderweireld en Vermaelen zaten bij Ajax :unsure:

't probleem is wel dat we verdedigd geen echte toppers in de pipeline hebben genre Kompany, Vermaelen, Alderweireld en Vertonghen in mindere mate.

Voor kwalificaties valt dat nog te rooien. Maar ik ga niet graag naar een tornooi met de ingesteldheid van meer goals te maken dan de tegenstander bij wijze van spreken, dat werkt nauwelijks in het moderne voetbal.
Zelfs nu vrees ik al heel lichtjes dat scenario, hoewel dat wel moet meevallen nog denk ik.

Goh, als wij met mannen als Denayer, Mechele, Vanheusden, Bornauw, ... naar een toernooi moeten - we spreken nu nadat Vertonghen en co gestopt zijn dus ik gok dat dat na WK 22 is, dan hebben die mannen ook al meer ervaring, ook internationaal. Gaan wij dan zoveel slechter doen? Kijk naar Kroatië in 2018. Dat had 3 à 4 topspelers (maar ook al tegen de limiet aan, zie Mandzukic) en die halen gewoon de finale. Er zijn altijd zo'n landen, ik zie niet in waarom België dat na onze Bronzen Generatie nooit zou kunnen zijn.

Want behalve die degelijkheid gaan we, normaal gezien, ook nog gewoon toppers hebben, in meerdere linies zelfs.

Januzaj is nog zo'n voorbeeld.
Die zat net wel bij een topploeg in de jeugd (ManUtd), en zit nu niet meer in de ek selectie.
Origi ook veel en veel te snel naar Liverpool.

Financieel allemaal interessant, en persoonlijk heb ik daar zelfs begrip voor, maar sportief meestal niet wegens teveel concurrentie en dus te weinig kansen voor jeugdspelers.
Vind ik net niet.

Januzaj is weldegelijk doorgebroken bij Man United hé. Net voor ze weer zwaar zijn gaan investeren in de kern.

Spelers als Januzaj , Pereira en Denayer voorbeelden dat het ook kan lukken via het buitenland.

Musonda had er uiteindelijk ook wel gestaan zonder al die blessure. Al was Chelsea wel een heel domme keuze. Met hun belachelijke aankoop/uitleen politiek.

Maar kiezen voor een stabiel project idd niet onbelangrijk voor zo talenten. Lavia had ongetwijfeld al minuten gemaakt bij Anderlecht dit seizoen. En was volgend seizoen wss de vervanger van Sambi geweest.

Volgens mij zou het het beste zijn als we evolueren naar een echte counterploeg. Ons aanvallend compartiment is daarvoor geboren, en in zo'n systeem kan je de individuele gebreken van de defensie toch beter opvangen dan in het systeem waar we nu spelen. Dan zie ik inderdaad niet in waarom we zoals Portugal, Kroatië, ... met een paar wereldtoppers en een paar gewoon goeie voetballers geen goeie prestaties meer zouden mogen verwachten.

Ik zie ons, puur qua spelersmateriaal, de komende tien jaar toch nog altijd niet afzakken naar het niveau van voor onze gouden lichting. Tenzij we weer coaches gaan verslijten die het potentieel jaar na jaar verkwanselen.

Bij Anderlecht zijn Debast en Butera potentiële toppers. 2 meevoetballende centrale verdedigers. Maar de weg is nog lang natuurlijk. Maar Butera wordt alleszins heel hoog ingeschat door de jeugdvolgers.

Volgens mij zou het het beste zijn als we evolueren naar een echte counterploeg. Ons aanvallend compartiment is daarvoor geboren, en in zo'n systeem kan je de individuele gebreken van de defensie toch beter opvangen dan in het systeem waar we nu spelen.
Als je nu ziet hoe we sommige goals maken, zijn we dat al half, want als ze een muur opgooien, dan geraken ze er toch niet doorheen. Echter de snelle omschakeling, gaat wel goed. (Met als top de goal tegen Japan)

Bij Anderlecht zijn Debast en Butera potentiële toppers. 2 meevoetballende centrale verdedigers. Maar de weg is nog lang natuurlijk. Maar Butera wordt alleszins heel hoog ingeschat door de jeugdvolgers.

Het probleem blijft helaas altijd en overal dat de stap tussen goede jeugd en goede prof zo immens groot is. Van de lijst van U21 schieten er al amper over die uiteindelijk de basisploeg halen. Goed voor de pipeline en de financiën, maar zekerheden zullen het nooit zijn, zelfs niet de grootste jeugdtalentjes. Waar je bij de jeugd wegkomt met talent, heb je als prof ook heel wat (trainings)mentaliteit nodig.

Als je nu ziet hoe we sommige goals maken, zijn we dat al half, want als ze een muur opgooien, dan geraken ze er toch niet doorheen. Echter de snelle omschakeling, gaat wel goed. (Met als top de goal tegen Japan)
Klopt. Alleen gooit quasi elk land een muur op tegen ons.

Goh, als wij met mannen als Denayer, Mechele, Vanheusden, Bornauw, ... naar een toernooi moeten - we spreken nu nadat Vertonghen en co gestopt zijn dus ik gok dat dat na WK 22 is, dan hebben die mannen ook al meer ervaring, ook internationaal. Gaan wij dan zoveel slechter doen? Kijk naar Kroatië in 2018. Dat had 3 à 4 topspelers (maar ook al tegen de limiet aan, zie Mandzukic) en die halen gewoon de finale. Er zijn altijd zo'n landen, ik zie niet in waarom België dat na onze Bronzen Generatie nooit zou kunnen zijn.

Want behalve die degelijkheid gaan we, normaal gezien, ook nog gewoon toppers hebben, in meerdere linies zelfs.
Echt op mijn gemak zou ik niet zijn. De generatie nu is uitzonderlijk natuurlijk, dus zal het wrs logisch zijn dat we minder verwachtingen mogen hebben, maar mijn punt is dat defensieve stabiliteit een probleem gaat worden naar mijn gevoel.
Volgens mij zou het het beste zijn als we evolueren naar een echte counterploeg. Ons aanvallend compartiment is daarvoor geboren, en in zo'n systeem kan je de individuele gebreken van de defensie toch beter opvangen dan in het systeem waar we nu spelen.
Ja, het aanvallende voetbal zoals nu zal wrs toch wat moeten inboeten. Hoeft niet erg te zijn als klein land na al die verwennerij de laatste jaren.

Zou me HEEL (maar dan ook echt HEEL) sterk lijken. De Bruyne had op de leeftijd van CDK Genk al kampioen gemaakt. En lees dat goed: "kampioen gemaakt" en niet "één van de quasi basisspelers in een seizoen waar ze kampioen werden". Ik geloof wel in De Ketelaere zijn toekomst, maar "zoals De Bruyne". Nee, dat zie ik er toch echt niet in. Die heeft nog niet in de buurt van de genialiteit die De Bruyne op zijn 19de toonde gezeten. Een De Bruyne maak je ook niet veel mee in een land als België.

Hoh, ok ja.. ik snap u punt wel (buiten dat Courtois ook een mooi aandeel in die titel had;)) De Bruyne is dan ook top 3 van de wereld.
Ik denk wel dat ge De Ketelaere onderschat. Die moet altijd depanneren op andere posities.. Volgend seizoen zal hij denk ik wel gewoon vast op een positie staan en dan zal hij beter tot zijn recht komen. En echt wel een hele goeie die in een topteam gaat spelen.

Echt op mijn gemak zou ik niet zijn. De generatie nu is uitzonderlijk natuurlijk, dus zal het wrs logisch zijn dat we minder verwachtingen mogen hebben, maar mijn punt is dat defensieve stabiliteit een probleem gaat worden naar mijn gevoel.
Als Mbappé tegen Vertonghen speelt, ben je dan nu wel op je gemak? Of als er lange ballen in de rug van onze verdediging gedropt worden + wat lopende mensen die opkomen, ben je dan op je gemak?

We hebben nu, positioneel en qua voetbalverstand, een erg goede verdediging gehad de laatste 8 à 9 jaar, maar er zijn ook minpunten. Dat zal altijd zo zijn, of er nu grote namen in die verdediging staan of niet.

Ik denk dat het ding ook wat gaat zijn dat we geduld zullen moeten hebben. Ik bedoel: Vertonghen en co zijn er sinds 2007 bij. Die hebben tot 2014 nodig gehad om op een toernooi te geraken. Hazard, hoeveel interlands had die niet nodig alvorens écht beslissend te zijn?
Als een nieuwe verdediging eerst 5 kutmatchen speelt, zullen we dat gewoon wat moeten uitzweten en erop rekenen dat het aanvallende talent voorin het verschil maakt.

Het probleem blijft helaas altijd en overal dat de stap tussen goede jeugd en goede prof zo immens groot is. Van de lijst van U21 schieten er al amper over die uiteindelijk de basisploeg halen. Goed voor de pipeline en de financiën, maar zekerheden zullen het nooit zijn, zelfs niet de grootste jeugdtalentjes. Waar je bij de jeugd wegkomt met talent, heb je als prof ook heel wat (trainings)mentaliteit nodig.

Daarom dat die beloften in 1b of in de amateurreeksen moeten hé. Om die stap kleiner te maken.

De professionele begeleiding van de ploegen vandaag maakt de kans dat een moeilijkere jongen het volledig laat hangen ook veel kleiner.

Ik vind het zeer hoopvol dat bv een KAA Gent deze zomer ook inzet op zijn jeugdomkadering.

Vind ik toch ook zeer bizarre uitspraken.
Niet dat we aan kwaliteit gaan inboeten. Een De Bruyne, Hazard , Lukaku, Courtois en Kompany in 1 generatie is zeer uitzonderlijk.

Maar als ik zie hoeveel ploegen inzetten op een goeie jeugdwerking, en er bij onze topclubs een steeds betere doorstroming is voor de talenten. Daar gaan onze duivels ook wel bij varen. Nu nog de beloften in het volwassenvoetbal laten meespelen, en die ontwikkeling gaat nog vlotter gaan.

Qua middenvelders moeten we ons alvast geen zorgen maken. Tielemans Lavia, Matazo, Sambi, Heynen, Mangala.

Achteraan kunnen we nog wel even voort met Denayer, Vanheusden, Delcroix, Bornauw, Castagne, ...

En op ons flanken hebben we Doku, De Ketelaere, Januzaj, ... die er nog wel een paar tornooien bij zullen zijn.

De spits lijkt ons knelpunt voor de toekomst als Lukaku stopt.
Ik denk dat je toch wel de rariteit van de kwaliteit van onze huidige kern wat onderschat.
Een land als België dat al zolang op nr. 1 staat, dat is gewoon enorm straf en iets wat niet standaard is.

Je hoort me niet zeggen dat er geen talent in de pijplijn zit, maar om die meteen al op dezelfde hoogte te zetten als een Kompany, Hazard, De Bruyne, Lukaku, ...
Dat zijn geen spelers die je in elke lichting gaat rondlopen hebben.

Hoh, ok ja.. ik snap u punt wel (buiten dat Courtois ook een mooi aandeel in die titel had;)) De Bruyne is dan ook top 3 van de wereld.
Ik denk wel dat ge De Ketelaere onderschat. Die moet altijd depanneren op andere posities.. Volgend seizoen zal hij denk ik wel gewoon vast op een positie staan en dan zal hij beter tot zijn recht komen. En echt wel een hele goeie die in een topteam gaat spelen.

Oh nee, ik onderschat die niet hoor. Ik voorspel hem ECHT een mooie toekomst (ge krijgt geen interesse van pakweg Milan en Atalanta als ge geschikt zijt voor de Europese onderbuik), De Bruyne is gewoon uitzonderlijk.

Ik denk dat je toch wel de rariteit van de kwaliteit van onze huidige kern wat onderschat.
Een land als België dat al zolang op nr. 1 staat, dat is gewoon enorm straf en iets wat niet standaard is.

Je hoort me niet zeggen dat er geen talent in de pijplijn zit, maar om die meteen al op dezelfde hoogte te zetten als een Kompany, Hazard, De Bruyne, Lukaku, ...
Dat zijn geen spelers die je in elke lichting gaat rondlopen hebben.
Dat doe ik niet hoor. Zeg net dat deze generatie uitzonderlijk is.

Was vooral respons op de uitspraak dat we ons zullen kwalificeren voor tornooien, maar niets meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan