Eerste hulp bij klus-gevallen

Stel dat je dergelijk huis koopt uit de jaren 60. Op zich deftig gebouwd maar ondertussen wel nood aan wat verbouwingen. Wat zijn zoal de budgetten die je voor ogen moet hebben om zo'n project aan te pakken. Want ik vraag mij soms af wat het beste is, een kleinere nieuwbouw kopen (pakweg huizen sinds 2000) of een iets ouder en dat grondiger verbouwen. Ik stel hier misschien een vrij open/domme vraag maar dit is allemaal nogal nieuw voor mij :unsure:

Bijvoorbeeld dingen die ik daar zou willen doen:

- Badkamer vervangen
- Keuken vervangen (Eventueel die tussenmuur eruit halen)
- Nieuwe vloer
- chauffageleidingen wegwerken
- Nieuwe elektriciteitskabels leggen? (En dan in 1 keer ook ethernet bijleggen)
- Het plafond/muren bepleisteren en verven
- Dak isoleren
- Die versleten veranda gewoon afbreken.

Allé, het kan zijn dat ik 101 andere dingen vergeet om naar te kijken of nu niet aan denk. Ik denk dan bijvoorbeeld dat je redelijk wat zaken zelf kan doen zoals die tussenmuur afbreken, zaken uitbreken, sleuven voor de kabels in de muur kappen, vloer leggen (chappe eventueel laten doen?). Ik heb op zich wel poten aan mijn lijf, mijn pa heeft heel zijn leven als werfleider/projectmanager gewerkt en heeft heel onze bovenverdieping eigenhandig verbouwd en een deel bijgezet. Dus ik kan wel op wat kennis rekenen en hulp van familie en vrienden.

Sidenote: Dat huis zou het nooit worden aangezien dat huis makkelijk 50.000 minder waard is als je rekening houdt met de buren aan de linkse kant. :unsure:

Stel dat je dergelijk huis koopt uit de jaren 60. Op zich deftig gebouwd maar ondertussen wel nood aan wat verbouwingen. Wat zijn zoal de budgetten die je voor ogen moet hebben om zo'n project aan te pakken. Want ik vraag mij soms af wat het beste is, een kleinere nieuwbouw kopen (pakweg huizen sinds 2000) of een iets ouder en dat grondiger verbouwen. Ik stel hier misschien een vrij open/domme vraag maar dit is allemaal nogal nieuw voor mij :unsure:

- Badkamer vervangen
- Nieuwe vloer
- Dak isoleren

Allé, het kan zijn dat ik 101 andere dingen vergeet om naar te kijken of nu niet aan denk. Ik denk dan bijvoorbeeld dat je redelijk wat zaken zelf kan doen zoals die tussenmuur afbreken, zaken uitbreken, sleuven voor de kabels in de muur kappen, vloer leggen (chappe eventueel laten doen?). Ik heb op zich wel poten aan mijn lijf, mijn pa heeft heel zijn leven als werfleider/projectmanager gewerkt en heeft heel onze bovenverdieping eigenhandig verbouwd en een deel bijgezet. Dus ik kan wel op wat kennis rekenen en hulp van familie en vrienden.

Sidenote: Dat huis zou het nooit worden aangezien dat huis makkelijk 50.000 minder waard is als je rekening houdt met de buren aan de linkse kant. :unsure:
Als je het geld hebt: renoveren absoluut vermijden omdat er ongetwijfeld nog lijken uit kasten vallen die flinke happen vreten! 🙈
Exclusief werkuren, ben ik van een budget van 30k aan materiaalkosten naar een budget van 85k moeten gaan: lijken uit de kast + verplichtingen aan het E-peil waaraan ik dan moest voldoen.
Van de 6 maand verbouwingen die ik plande, ben ik naar 3j verbouwingen gegaan met als gevolg dat je geen rust vindt in je eigen huis want waar je ook kijkt, je ziet werk liggen en geld verdwijnen. Je hebt het mentaal soms nog wat lastig, dus zou ik voor het gevoel van rust dat al vermijden. Je sukkelt ook met je rug dus timing kan ook een stresspunt worden wanneer je hierdoor uit zou vallen.

Met mijn budget heb ik een goeie middenweg gevonden: huis uit de jaren 50, badkamer en dak zijn in de jaren 90 volledig opnieuw gedaan en in 2010 is de benedenverdieping aangepakt met uitbouw, nieuwe keuken,...
Een recente woning met voldoende tuin aan was voor mij boven budget. Naar verschillende huizen van 1990 gaan kijken én meegeboden maar telkens verkocht boven mijn budget én zou me meer werk en geld gekost hebben dan wat ik nu heb.

- Badkamer vervangen
- Nieuwe vloer
- Dak isoleren

"Nieuwbouw" voornamelijk richting EPC waarde zou ik eerder 2010+ nemen.

Prijs voor dat huis deftig te vernieuwen zal ergens in de prijsvork 1000-2000€/m2 liggen afhankelijk hoeveel je zelf doet.

Dus 139m2 * 1500€ (AVG) = 208.500€

Wil je het eerder leefbaar maken is het alles onder €208.500 afhankelijk van de wensen.
Voor €75.000 krijg je visueel dat huis in orde langs binnen. Maar ik zou er dan geen 40 jaar willen wonen.

Verder nog een paar zaken die niet op je lijst staan:
Ramen, ventilatie, nieuwe afvoeren (binnen en buiten), dak (asbest miss), kelder, binnendeuren, buitendeuren, vloerisolatie, trap (vernieuwen), eventueel vochtbehandeling, nieuwe ketel of warmtepomp, tuin, mogelijke houten tussenvloeren waar je iets mee moet, ...

Verder wel een goede basis om van te starten. Alleen met de laatste verandering van btw etc zou ik durven opteren om er een nieuwe HOB op te zetten. Maar daarvoor is het net te duur gok ik.

Laatst bewerkt:
Voor mij is dit echt belangrijk gezien ik veel TV kijk. We moeten ook een nieuwe zetel kopen maar zolang dit vraagstuk niet is opgelost, kunnen we hier niet mee verder. Hoe zouden jullie dit prangende probleem aanpakken?
Er zijn toch meer mogelijkheden? Ik heb natuurlijk niet alle afmetingen, maar:
  • Je kan de orientatie van optie 1 evengoed in de eethoek steken.
  • Je kan optie 1 90 graden draaien en de TV tegen de voorgevel zetten
  • Je kan optie 2 90 graden draaien en de TV tegen de achtergevel zetten. Of is dat een echte doorgang naar de tuin?
  • Je kan de TV in dat aparte kamertje zetten, heb je ineens een home cinema room en veel "speel"ruimte in de rest van de living.

Er zijn toch meer mogelijkheden? Ik heb natuurlijk niet alle afmetingen, maar:
  • Je kan optie 2 90 graden draaien en de TV tegen de achtergevel zetten. Of is dat een echte doorgang naar de tuin?
  • Je kan de TV in dat aparte kamertje zetten, heb je ineens een home cinema room en veel "speel"ruimte in de rest van de living.

Belangrijk detail dat ik niet vermeld heb, de tuin is zuidgericht, dus de zon komt op links van de eethoek. (als je het plan bekijkt)
    => Geen optie gezien daar 2 grote ruiten zitten. Op de foto's kan je dit inderdaad niet goed zien maar op het plan zijn deze wel zichtbaar. Op de foto's van optie 2 zie je dat de TV momenteel zo staat met de bijhorende lichtinval.

=> Bedankt voor de suggestie, nu ik erover nadenk zou dit inderdaad een optie zijn en vermijd je hiermee dat de rug van de zetel naar de inkom wijst.

=> Dat is een soort schuifraam dat er nu zit dus niet echt een optie. Rekening houdende met zoninval is dat ook de slechtste plaats.

=> Lijkt mij niet echt optimaal gezien er aan de onderkant ook een grote ruit zit en aan de andere kant staat een houtkachel.

"Nieuwbouw" voornamelijk richting EPC waarde zou ik eerder 2010+ nemen.

Prijs voor dat huis deftig te vernieuwen zal ergens in de prijsvork 1000-2000€/m2 liggen afhankelijk hoeveel je zelf doet.

Dus 139m2 * 1500€ (AVG) = 208.500€

Wil je het eerder leefbaar maken is het alles onder €208.500 afhankelijk van de wensen.
Voor €75.000 krijg je visueel dat huis in orde langs binnen. Maar ik zou er dan geen 40 jaar willen wonen.

Verder nog een paar zaken die niet op je lijst staan:
Ramen, ventilatie, nieuwe afvoeren (binnen en buiten), dak (asbest miss), kelder, binnendeuren, buitendeuren, vloerisolatie, trap (vernieuwen), eventueel vochtbehandeling, nieuwe ketel of warmtepomp, tuin, mogelijke houten tussenvloeren waar je iets mee moet, ...

Verder wel een goede basis om van te starten. Alleen met de laatste verandering van btw etc zou ik durven opteren om er een nieuwe HOB op te zetten. Maar daarvoor is het net te duur gok ik.
Pfoeh, dat is wel een heel stevige prijs. Dan zit je aan 405.000 euro, daar kan je net zo goed een nieuwbouw voor laten zetten.

Misschien, dat lijkt veel geld maar in de bouw is dat eerder een beperkt budget afhankelijk van je grond.

Deftig verbouwen is niet altijd goedkoper.
Maar vaak krijg je eigenschappen die bij een nieuwbouw minder courant zijn. Een groter huis, meer grond, meer karakter,...

Niet altijd is dat het geval en als je deftig wilt renoveren kan je het soms beter afbreken indien de prijs het toelaat.

Echter zit hier ook een ecologisch prijskaartje aan waar dat gewoon een beetje isoleren en meer verwarmen misschien als winnaar uitkomt.

Maar wat betreft comfort (niet ruimtelijk) is een nieuwbouw of deftige renovatie toch wel een meerwaarde. Nu oude huizen met volle muren hebben in de warme zomer soms ook een voordeel.

Als je het geld hebt: renoveren absoluut vermijden omdat er ongetwijfeld nog lijken uit kasten vallen die flinke happen vreten! 🙈
Exclusief werkuren, ben ik van een budget van 30k aan materiaalkosten naar een budget van 85k moeten gaan: lijken uit de kast + verplichtingen aan het E-peil waaraan ik dan moest voldoen.
Van de 6 maand verbouwingen die ik plande, ben ik naar 3j verbouwingen gegaan met als gevolg dat je geen rust vindt in je eigen huis want waar je ook kijkt, je ziet werk liggen en geld verdwijnen. Je hebt het mentaal soms nog wat lastig, dus zou ik voor het gevoel van rust dat al vermijden. Je sukkelt ook met je rug dus timing kan ook een stresspunt worden wanneer je hierdoor uit zou vallen.
Kan dat alleen maar beamen. Als je dan nog een beetje perfectionistisch ingesteld bent dan ben je bijna een vogel voor de kat !
Onze eerste plannen waren een maandje werk (nieuwe vloer, muur tussen woonkamer en keuken weg en nieuwe keuken). Budget 25k. Een dik jaar later zijn we er eindelijk in kunnen trekken. Wel een 80 a 85k lichter en een paar grijze haren erbij. Verschillende nachtjes liggen malen met een paar waarbij ik bijna aan een zenuwinzinking zat, maar goed. Achteraf bekeken wel tevreden en een hoop ervaring erbij.

Nu blijft er nog een hoop te doen, vooral de buiten, maar de druk is eraf ! Het geld dat ik erin gestoken heb qua materiaal zou ik er wel terug uithalen bij een verkoop op dit moment, ... de werkuren daarentegen, nooit !

Voor hetzelfde geld dat we nu kwijt zijn had ik ook een woning kunnen kopen die beter in orde was en waar geen werk aan was, alleen dachten we dat het op de moment van aankoop financieel niet haalbaar was. Aan de andere kant troosten we ons met de gedachte dat het nu wel 100% naar ons zin is, en dat de locatie van het pand enorm veel goed maakt.

Laatst bewerkt:
Kan dat alleen maar beamen. Als je dan nog een beetje perfectionistisch ingesteld bent dan ben je bijna een vogel voor de kat !
Onze eerste plannen waren een maandje werk (nieuwe vloer, muur tussen woonkamer en keuken weg en nieuwe keuken). Budget 25k. Een dik jaar later zijn we er eindelijk in kunnen trekken. Wel een 80 a 85k lichter en een paar grijze haren erbij. Verschillende nachtjes liggen malen met een paar waarbij ik bijna aan een zenuwinzinking zat, maar goed. Achteraf bekeken wel tevreden en een hoop ervaring erbij.

Nu blijft er nog een hoop te doen, vooral de buiten, maar de druk is eraf ! Het geld dat ik erin gestoken heb qua materiaal zou ik er wel terug uithalen bij een verkoop op dit moment, ... de werkuren daarentegen, nooit !

Voor hetzelfde geld dat we nu kwijt zijn had ik ook een woning kunnen kopen die beter in orde was en waar geen werk aan was, alleen dachten we dat het op de moment van aankoop financieel niet haalbaar was. Aan de andere kant troosten we ons met de gedachte dat het nu wel 100% naar ons zin is, en dat de locatie van het pand enorm veel goed maakt.
Sowieso als je een andere (duurdere) woning kocht dat daar ook zaken niet naar uw goesting waren en ge daar ook in zou beginnen breken. :p

Ik wil een douchescherm aan mijn tegelwand monteren. De muur is uit gipsplaat, daarop zijn er dan tegels.
Hoe boor ik nu mijn gat door mijn tegels en door de gipsplaat? Moet ik het gat in de tegels dan van een bredere diameter maken dan in de muur? Want anders krijg ik mijn plug niet door de tegels in de muur? Of zijn er speciale pluggen hiervoor?

edit: of moet de plug helemaal niet zo diep in de muur, maar al vanaf de tegel?
edit2: de plug moet er toch helemaal in, want die vijs mag niet uitzetten in de tegel of de tegel zal barsten?

Laatst bewerkt:
Ik wil een douchescherm aan mijn tegelwand monteren. De muur is uit gipsplaat, daarop zijn er dan tegels.
Hoe boor ik nu mijn gat door mijn tegels en door de gipsplaat? Moet ik het gat in de tegels dan van een bredere diameter maken dan in de muur? Want anders krijg ik mijn plug niet door de tegels in de muur? Of zijn er speciale pluggen hiervoor?

edit: of moet de plug helemaal niet zo diep in de muur, maar al vanaf de tegel?
edit2: de plug moet er toch helemaal in, want die vijs mag niet uitzetten in de tegel of de tegel zal barsten?
Koop gewoon goei pluggen (Fischer duopower) en da's in orde, die pakken quasi overal in.

@Brecht en anderen met ervaring

Net offerte binnen gehad, oud kreng buiten van 20j oud (bulex condensatie ketel) en tijd om de moderne tijden in te treden!
Offerte binnen voor deze, all in (ook btw)5600 euro.

Correcte prijs of niet?

Ik heb zulke pluggen al liggen, gaat erom hoe ik ze gebruik zonder dat de tegels barsten
Plak wat papiertape waar je gaat boren. Haal een scherp boortje. Zet de klopstand in het begin af en boor door het glazuur. Daarna kan je rustig klopstand opzetten indien nodig en boren.

Een degelijk scherp boortje is de sleutel.

Ik ben geen loodgieter maar mij lijkt dat vrij correct?
Echt geen flauw idee, daarom dat ik het hier eens vraag. 13j geleden betaalde ik 4500 all in voor ietsje meer werk bij een andere loodgieter (daar was enkel aardgas vlak aan de voordeur dus koperen leidingen tot de eerste verdieping getrokken en collectoren gekoppeld waar moest) en dik 1000 euro meer voor minder werk, kan ik niet inschatten. En als je weet dat Brecht hier rondloopt, kan je evengoed eens polsen 😉
Deze loodgieter komt al ongeveer 6j bij mij over de vloer en goede indruk van, geen geldwolf, reageert heel snel (80% van de tijd komt hij de dag zelf nog langs) dus van zijn dienstverlening ben ik tevreden, maar eerste keer dat ik bij hem een offerte opvraag. 😁

Terug
Bovenaan