Ik ga morgen voor het eerst een huis bezichtigen. Wat zijn zoals de zaken waar ik moet op letten? Zijn er bepaalde red flags waar ik moet op letten, zaken die ik zeker moet vragen, etc?
De buren, de buren, de buren!
Specifiek vragen naar wie of wat voor overlast zorgt. Bij mijn vorige huis wist ik zo dat 2 huizen verder een alcoholist woonde die zelf heel vriendelijk was, maar zijn strontzatte vrienden niet.
In dit huis zei de buurvrouw me dat de betonnen baan voor geluidsoverlast zorgt.
Kijken in de electriciteitskast én keuringsverslag ervan opvragen, er zijn nog steeds huizen met maar 4-6 zekeringen in de kast

.
Kijken hoeveel isolatie er in het dak zit, dat zie je als leek gemakkelijk aan hoe diep een Velux zit. Zit die maar 8cm diep, is er daar nog een investering nodig, zit die 20cm diep:
Zoeken naar vochtplekken en schimmel op de bovenste verdieping. "Ze hebben een lek gehad door een kapotte regenpijp maar alles is opgelost!" Is een gekende! Maar jij zit met een schimmelkot.... Je neus ook zijn werk laten doen: synthetische geur -> die verdoezelen iets!
"Puttekesgeur" kan wijzen op verstopte leidingen en mogelijks een grote kost, schimmel ruik je ook soms,...
Als je interesse hebt: navragen op het stadhuis of het kadaster klopt met de luchtfoto's.
Mijn vorige huis werd ook afgeleverd "zonder bouwovertreding" op het attest, maar er stond wel 10m illegale achterbouw, dus verplicht alles af te breken en met een architect alles volgens de (energiezuinige) regels opnieuw te doen.