Eerste hulp bij klus-gevallen

Waterschade door een slecht gezette muur bij de buurvrouw en/of een lek in het dak.

Kan ik hiervoor best een dakwerker zoeken of lijkt hett beter om zo'n vochtexpert te zoeken ?

Alvast bedankt !

Gisteren in het nieuws: als de opwarming van de aarde niet gestopt wordt, (en ja india en china die gisteren hun veto stelden op het klimaat akkoord van Glasgow), dan is de ganse belgische kust lijn onder water (tot aan Brugge) tegen het jaar 2100.

Zal dit effect hebben denk je op de huizen prijzen in die regio? Ok het is nog 80 jaar tot dan, maar een huis koop je vaak toch ook met de bedoeling na X aantal jaar terug door te verkopen. Stel je koopt een nieuwbouw woning van 500.000 € ruw weg daar, en je woont er 40 jaar in, dan is het toch vaak de bedoeling om die aan je kinderen na te laten als je sterft. Maar als je kinderen die op hun beurt niet meer kunnen doorverkopen, dan is dit toch een enorme kapitaals vernietiging?

Of loopt het allemaal zo'n vaart niet denk je, en denk je dat de huizen prijzen in die kust regio's, pas na pakweg 40 jaar er onder zullen lijden?

Ik zit met een erg plotse geurhinder in huis. Oorspronkelijk dacht ik aan de gootsteen in de keuken en de sterfput die toegankelijk is in de veranda. Maar na verder onderzoek stinkt dat wel, maar niet in die orde dat ik het door heel het huis ruik. Nu valt me op dat het voornamelijk is aan mijn kolomkast met microgolf en oven, en ook de kamer daarboven heeft die zelfde (bedorven) geur.

Nu gaan jullie van op afstand mij niet kunnen helpen, maar wie kan ik voor zoiets best bellen? Loodgieterij zou vreemd zijn want boven, en achter de microgolf is geen enkele leiding (dat ik weet natuurlijk). Maar ik heb dus geen flauw idee wie ik hier voor moet oproepen, zonder dat ik ineens 1000 euro moet betalen zonder oplossing.

Ik zit met een erg plotse geurhinder in huis. Oorspronkelijk dacht ik aan de gootsteen in de keuken en de sterfput die toegankelijk is in de veranda. Maar na verder onderzoek stinkt dat wel, maar niet in die orde dat ik het door heel het huis ruik. Nu valt me op dat het voornamelijk is aan mijn kolomkast met microgolf en oven, en ook de kamer daarboven heeft die zelfde (bedorven) geur.

Nu gaan jullie van op afstand mij niet kunnen helpen, maar wie kan ik voor zoiets best bellen? Loodgieterij zou vreemd zijn want boven, en achter de microgolf is geen enkele leiding (dat ik weet natuurlijk). Maar ik heb dus geen flauw idee wie ik hier voor moet oproepen, zonder dat ik ineens 1000 euro moet betalen zonder oplossing.
Zou het een dood dier (bv muis of vleermuis) kunnen zijn dat aan het rotten is? Of ruikt het toch eerder naar “het putteke” ipv naar kadaver?

Zou het een dood dier (bv muis of vleermuis) kunnen zijn dat aan het rotten is? Of ruikt het toch eerder naar “het putteke” ipv naar kadaver?
Ik begin ook in die richting te denken. Het is eerder een bedorven lucht dan riool. Het ruikt verre van goed, maar het is niet zo dat je onmiddellijk over je nek gaat.

Ik haal jaarlijks de sterfput leeg dus ik weet hoe dat kan ruiken en dit is toch iets anders.
De keuken is erg recent geplaatst (afgewerkt in augustus) . Ik ga de microgolf vanavond demonteren maar vermoed dat ik daar ook niets ga zien. Mijn intuïtie gaat uit naar een dode muis of rat in het vals plafond.

Ik begin ook in die richting te denken. Het is eerder een bedorven lucht dan riool. Het ruikt verre van goed, maar het is niet zo dat je onmiddellijk over je nek gaat.

Ik haal jaarlijks de sterfput leeg dus ik weet hoe dat kan ruiken en dit is toch iets anders.
De keuken is erg recent geplaatst (afgewerkt in augustus) . Ik ga de microgolf vanavond demonteren maar vermoed dat ik daar ook niets ga zien. Mijn intuïtie gaat uit naar een dode muis of rat in het vals plafond.
Dat maakt het natuurlijk nog niet gemakkelijker om op te lossen want meestal zit dat op geen eenvoudig te bereiken plaats. Anderzijds na ~ 2 weken stopt die geur sowieso wanneer het kadaver uitgedroogd is 🤓

vraagje:

We hebben een bod gedaan op een duplex. Maar aan de aankoop zijn enkele voorwaarden verbonden.
Eén van die voorwaarden is dat we geen andere eigendom mogen bezitten. We bezitten ook geen ander vastgoed maar we moeten dit natuurlijk kunnen bewijzen.
Via MyMinfin zou je een attest moeten kunnen vinden(?) maar dit vindt ik niet... :shy:
Iemand een idee waar ik zoiets kan vinden? :help:

vraagje:

We hebben een bod gedaan op een duplex. Maar aan de aankoop zijn enkele voorwaarden verbonden.
Eén van die voorwaarden is dat we geen andere eigendom mogen bezitten. We bezitten ook geen ander vastgoed maar we moeten dit natuurlijk kunnen bewijzen.
Via MyMinfin zou je een attest moeten kunnen vinden(?) maar dit vindt ik niet... :shy:
Iemand een idee waar ik zoiets kan vinden? :help:
6193d86f59b49-screenshot.png

Als je eigendom hebt, staat dit onder "mijn onroerende gegevens raadplegen"

Althans, ik heb net ingelogd en vond dat daar voor mij terug (ik kom daar ook niet vaak) ;)

6193d86f59b49-screenshot.png

Als je eigendom hebt, staat dit onder "mijn onroerende gegevens raadplegen"

Althans, ik heb net ingelogd en vond dat daar voor mij terug (ik kom daar ook niet vaak) ;)
Bedankt voor je reply!

Daar heb ik ook al gekeken en daar staat (correct) niets.
Maar volgens de gemeente moet er een soort attest kunnen worden getoond.
En dat zou ik ergens op myMinfin moeten kunnen vinden.
Bij kadastraal uitreksel vind ik ook niets, krijg enkel foutmelding :wtf:

U kunt de aanvraag indienen via MyMinfin.

Praktisch:
Meld u aan via www.myminfin.be(externe link)
Klik bij 'Mijn woning en mijn onroerende goederen' op ‘Een kadastraal uittreksel aanvragen’ en doorloop de verschillende stappen
U betaalt meteen online (Bancontact). U ontvangt een bericht zodra uw uittreksel beschikbaar is in MyMinfin (bij ‘Mijn bestellingen’).

Gisteren in het nieuws: als de opwarming van de aarde niet gestopt wordt, (en ja india en china die gisteren hun veto stelden op het klimaat akkoord van Glasgow), dan is de ganse belgische kust lijn onder water (tot aan Brugge) tegen het jaar 2100.

Zal dit effect hebben denk je op de huizen prijzen in die regio? Ok het is nog 80 jaar tot dan, maar een huis koop je vaak toch ook met de bedoeling na X aantal jaar terug door te verkopen. Stel je koopt een nieuwbouw woning van 500.000 € ruw weg daar, en je woont er 40 jaar in, dan is het toch vaak de bedoeling om die aan je kinderen na te laten als je sterft. Maar als je kinderen die op hun beurt niet meer kunnen doorverkopen, dan is dit toch een enorme kapitaals vernietiging?

Of loopt het allemaal zo'n vaart niet denk je, en denk je dat de huizen prijzen in die kust regio's, pas na pakweg 40 jaar er onder zullen lijden?
Dat is niet pas binnen 80 jaar.

Maar heel Nederland is tegen dan ook verdwenen volgens die logica. Helaas zullen er budgetten moeten worden voorzien om die investeringen te beschermen.

In Nederland doen ze dat al een tijdje en leggen ze ook de nodige financiering vast om dijken etc te verhogen. Aangezien België een "rijk" land is zal iets gelijkaardigs bij ons ook gebeuren gok ik. Veel vermogen op een kleine plaats...

In andere landen (bijvoorbeeld USA was een reportage niet zo lang geleden op VRT) is het sop de kolen niet waard en vragen ze aan de bevolking om te verhuizen.

In België zal de gemiddelde Belg via zijn belastingen bijdragen gok ik.

Ik heb mijn bureau onlangs verlaagt, en nu kan mijn bureaustoel niet meer onder mijn bureau omdat de leuningen te hoog uitkomen (en deze zijn niet verstelbaar).
Momenteel zijn ze er af, maar zou ze er toch liever terug op hebben, dus moet ik zorgen dat die wat lager uit komen (ongeveer 4-5cm). De leuning is vastgemaakt via 3 bouten die in de zitting (onderkant) van de bureaustoel komen (waar schroefdraad in zit).

Dus mijn idee was, ik koop langere bouten en steek er "iets" tussen om die afstand te vergroten, stalen buisjes, weet ik veel, dus zoiets: bout -> leuning -> rondelleke -> stalen buisje -> rondelleke -> zitting

Maar ik vind precies niets die daar toe zou dienen, jullie een idee? Ander alternatief is moeren komen en die er tussen stoppen, desnoods een slag groter zodat de bout er gewoon door gaat, maar de afstand wel behouden blijft, maar dat klinkt prutsen (hoewel het dat sowieso wel is :D)
Betere voorstellen zijn uiteraard ook welkom.

Alvast bedankt

Ik ga morgen voor het eerst een huis bezichtigen. Wat zijn zoals de zaken waar ik moet op letten? Zijn er bepaalde red flags waar ik moet op letten, zaken die ik zeker moet vragen, etc?

U kunt de aanvraag indienen via MyMinfin.

Praktisch:
Meld u aan via www.myminfin.be(externe link)
Klik bij 'Mijn woning en mijn onroerende goederen' op ‘Een kadastraal uittreksel aanvragen’ en doorloop de verschillende stappen
U betaalt meteen online (Bancontact). U ontvangt een bericht zodra uw uittreksel beschikbaar is in MyMinfin (bij ‘Mijn bestellingen’).
Dit is wat niet werkt :wallbash:

Ik ga morgen voor het eerst een huis bezichtigen. Wat zijn zoals de zaken waar ik moet op letten? Zijn er bepaalde red flags waar ik moet op letten, zaken die ik zeker moet vragen, etc?
Uit mijn ervaring, maar zeker geen kenner:
  • Gebruikte materialen en de robustheid hiervan, tis moeilijk om alles in detail te bekijken, maar ziet de laminaat er degelijke uit, is alles proper afgewerkt, zijn er geen scheuren in het plafond of in de muren (kunnen tekenen van verzakking zijn ofzo).
  • Wat ik altijd belangrijk vind is de leeftijd (en evt. merken) van de elektrische inbouwtoestellen (oven, microgolf, vaatwas, frigo/diepvries, fornuis, ...) en zijn die beetje proper onderhouden.
  • Is de elektriciteit modern of niet (hangt er van af wat je zoekt natuurlijk), is deze gekeurd
  • Hoe wordt er verwarmt, hoe snel heb je warm water in de badkamer (qua verspilling kan dat wel tellen als dat 2-3min duurt)
    • van de verwarmingsketel/boiler: hoe oud is ie, wanneer was het laatste onderhoud, moet normaal tweejaarlijks gedaan worden
  • Is er vb. een aparte boiler voor warm water in de keuken
  • Is er een regenwaterput
  • Is er ventilatie voorzien
  • ...

De buren, de buren, de buren!
Specifiek vragen naar wie of wat voor overlast zorgt. Bij mijn vorige huis wist ik zo dat 2 huizen verder een alcoholist woonde die zelf heel vriendelijk was, maar zijn strontzatte vrienden niet.
In dit huis zei de buurvrouw me dat de betonnen baan voor geluidsoverlast zorgt.

Kijken in de electriciteitskast én keuringsverslag ervan opvragen, er zijn nog steeds huizen met maar 4-6 zekeringen in de kast 🙈.

Kijken hoeveel isolatie er in het dak zit, dat zie je als leek gemakkelijk aan hoe diep een Velux zit. Zit die maar 8cm diep, is er daar nog een investering nodig, zit die 20cm diep: 👍

Zoeken naar vochtplekken en schimmel op de bovenste verdieping. "Ze hebben een lek gehad door een kapotte regenpijp maar alles is opgelost!" Is een gekende! Maar jij zit met een schimmelkot.... Je neus ook zijn werk laten doen: synthetische geur -> die verdoezelen iets!
"Puttekesgeur" kan wijzen op verstopte leidingen en mogelijks een grote kost, schimmel ruik je ook soms,...

Als je interesse hebt: navragen op het stadhuis of het kadaster klopt met de luchtfoto's.
Mijn vorige huis werd ook afgeleverd "zonder bouwovertreding" op het attest, maar er stond wel 10m illegale achterbouw, dus verplicht alles af te breken en met een architect alles volgens de (energiezuinige) regels opnieuw te doen.

Merci voor de tips @BleKKie en @Mulan

Het huis is van 2004 dus op vlak van elektriciteit zal alles wel in orde zijn neem ik aan. Verwarmen gebeurt met gas. Maar ik neem die vragen straks sowieso mee.

Merci voor de tips @BleKKie en @Mulan

Het huis is van 2004 dus op vlak van elektriciteit zal alles wel in orde zijn neem ik aan. Verwarmen gebeurt met gas. Maar ik neem die vragen straks sowieso mee.
Oooh, wauw, leuk als zo een recent huis binnen budget past!

Dan zijn enkel de buren van belang, die weten of het een slechte aannemer was, of er gefoefeld werd door een "handige-kuch- doe-het-zelver",...

Vraag na of de condensatie ketel al werd vervangen, indien niet, reken er maar op dat je die binnen dit en 2j zal moeten vervangen, voor een Vaillant kost je dat rond de 3000 euro. Geen grote kost, maar voor een alleenstaande vaak zuur als je die plots moet leggen.

Oooh, wauw, leuk als zo een recent huis binnen budget past!

Dan zijn enkel de buren van belang, die weten of het een slechte aannemer was, of er gefoefeld werd door een "handige-kuch- doe-het-zelver",...

Vraag na of de condensatie ketel al werd vervangen, indien niet, reken er maar op dat je die binnen dit en 2j zal moeten vervangen, voor een Vaillant kost je dat rond de 3000 euro. Geen grote kost, maar voor een alleenstaande vaak zuur als je die plots moet leggen.
Het zit al tegen de grens van mijn max budget denk ik. Want dan zou de bank de lening nog moeten goedkeuren :tongue: Maar dat zie ik wel eens die stap er komt. Dat van de condensatieketel ga ik ook zeker vragen. Nuja, sowieso eens zien wat ze allemaal zelf te zeggen hebben. Als die pas vervangen is zal dat sowieso wel als verkooppunt gebruikt worden.

Al krijg ik wel wat schrik aangezien het huis nu wel zowel op de website van de imo als op die van immoweb verdwenen is. :unsure: Dus ik verwacht mij eerlijk gezegd aan een telefoontje dat de afspraak vandaag niet doorgaat en dat het reeds verkocht is of van de markt gehaald is.

Terug
Bovenaan