Eerste hulp bij klus-gevallen

Echt geen flauw idee, daarom dat ik het hier eens vraag. 13j geleden betaalde ik 4500 all in voor ietsje meer werk bij een andere loodgieter (daar was enkel aardgas vlak aan de voordeur dus koperen leidingen tot de eerste verdieping getrokken en collectoren gekoppeld waar moest) en dik 1000 euro meer voor minder werk, kan ik niet inschatten. En als je weet dat Brecht hier rondloopt, kan je evengoed eens polsen 😉
Deze loodgieter komt al ongeveer 6j bij mij over de vloer en goede indruk van, geen geldwolf, reageert heel snel (80% van de tijd komt hij de dag zelf nog langs) dus van zijn dienstverlening ben ik tevreden, maar eerste keer dat ik bij hem een offerte opvraag. 😁
Sowieso Brecht zijn antwoord afwachten ja. Maar je laatste alinea is natuurlijk ook al een centje waard naar mijn mening :)

Ziet er heel redelijk uit, dat type is een van de duurdere/betere van Vaillant normaal.
Ik had gevraagd naar dit type bij mijn loodgieter, maar hij zei dat hij vond dat hij vaker herstellingen op dit type moest gaan doen terwijl hij vaker de Ecotec plus plaatste.

Kan natuurlijk ook zijn dat hij gewoon meer marge had op die Plus versie tegenover de Exclusive.. het was uiteindelijk ook datzelfde kalf dat een verkeerd expansievat hier had gehangen :unsure:

Ik had gevraagd naar dit type bij mijn loodgieter, maar hij zei dat hij vond dat hij vaker herstellingen op dit type moest gaan doen terwijl hij vaker de Ecotec plus plaatste.

Kan natuurlijk ook zijn dat hij gewoon meer marge had op die Plus versie tegenover de Exclusive.. het was uiteindelijk ook datzelfde kalf dat een verkeerd expansievat hier had gehangen :unsure:
Hij heeft 2 offertes gegeven, de ecotec plus die het in mijn vorige huis al sinds 2008 prima doet, dus een "ouwe getrouwe" bij wijze van spreken, maar dan ook die versie omdat hij weet dat ik mijn draadloze thermostaat actief gebruikte met meerdere programma's per dag, dus dit leek hem ook de moeite van te presenteren, maar was er precies zelf van verrast dat ik naar die versie direct keek en vragen over stelde. 😁

@Brecht jij nog enige inbreng over de voor-en nadelen van deze en de 356 (4900euro all in, geen thermostaat inbegrepen)?

Moet eerlijk zeggen dat wij geen Vaillant plaatsen, enkel viessmann. Ik persoonlijk zou dan eerder voor een viessmann vitodens 200 gaan.

Moet eerlijk zeggen dat wij geen Vaillant plaatsen, enkel viessmann. Ik persoonlijk zou dan eerder voor een viessmann vitodens 200 gaan.
Laat ons zeggen dat het aantal geschikte vakmannen hier in de dichte regio beperkt is, en diegene die wel iets of wat reageren, plaatsen Vaillant.

Toen de dochter nog een boreling was bvb, zonder verwarming gevallen. Deze loodgieter stond er al om 13u om te komen kijken hoe of wat. Als ik dan een firma had moeten bellen van zeker 20km verderop, dan had ik hoogst waarschijnlijk 2-3 dagen moeten wachten én 100 euro voorrijkosten betalen zoals mijn ouders met hun Bulex mochten doen. 😖

Laat ons zeggen dat het aantal geschikte vakmannen hier in de dichte regio beperkt is, en diegene die wel iets of wat reageren, plaatsen Vaillant.

Toen de dochter nog een boreling was bvb, zonder verwarming gevallen. Deze loodgieter stond er al om 13u om te komen kijken hoe of wat. Als ik dan een firma had moeten bellen van zeker 20km verderop, dan had ik hoogst waarschijnlijk 2-3 dagen moeten wachten én 100 euro voorrijkosten betalen zoals mijn ouders met hun Bulex mochten doen. 😖
Dan zou ik zeker niet twijfelen.

In de hoop dat mijn vraag hier op de juiste plaats staat. Ik wil mijn mechanisch-elektrische bel vervangen door een video deurbel, die ik op de bestaande bedrading wil aansluiten.

Ik vind alleen nergens de beltransfo terug, niet in mijn schakelkast en niet in de buurt van de oude "gong" (Friedland D117, zelfde als tegenwoordig Honeywell D117) die nochtans duidelijk op laagspanning werkt - hij werkt dus krijgt effectief laagspanningsstroom.
Aan mijn gong zie ik alleen maar de inkomende draden op klemmen OF en T3. Als ik de spanning meet aan de draden van de deurbel (de knop buiten), dan zie ik dat die aangesloten is op het verlichtingscircuit. Ik vraag me dus af waar die beltransfo ergens zou kunnen zitten?

In de hoop dat mijn vraag hier op de juiste plaats staat. Ik wil mijn mechanisch-elektrische bel vervangen door een video deurbel, die ik op de bestaande bedrading wil aansluiten.

Ik vind alleen nergens de beltransfo terug, niet in mijn schakelkast en niet in de buurt van de oude "gong" (Friedland D117, zelfde als tegenwoordig Honeywell D117) die nochtans duidelijk op laagspanning werkt - hij werkt dus krijgt effectief laagspanningsstroom.
Aan mijn gong zie ik alleen maar de inkomende draden op klemmen OF en T3. Als ik de spanning meet aan de draden van de deurbel (de knop buiten), dan zie ik dat die aangesloten is op het verlichtingscircuit. Ik vraag me dus af waar die beltransfo ergens zou kunnen zitten?
Heb je het eendraadschema er al een keer bijgenomen?

Of neem eens een foto van je kast, mogelijk zit het verstopt in een klein hoekje ergens wat je niet meteen is opgevallen.

Of neem eens een foto van je kast, mogelijk zit het verstopt in een klein hoekje ergens wat je niet meteen is opgevallen.

Dit is de kast. Maar het feit dat ik buiten aan de bel geen stroom meer krijg als ik "2" uitleg, doet me denken dat de transfo daar niet zit

IMG-5585.jpg

Heb je het eendraadschema er al een keer bijgenomen?

Had ik gisteravond al eens bekeken, maar ik moet toegeven dat ik er niet veel wijzer van werd, ik vermoed dat de bel hierop 2-2 is?

IMG-5586.jpg

2-2 is een lichtpunt met 3 schakelaars, 2-9 lijkt me dan je deurbel. (https://www.livios.be/documents/AREI-symbols-nl.pdf voor uitleg symbolen)

Als je moedig genoeg bent kan je ook de afdekplaat er even afhalen en kijken of alle draden vertrekken van de #2 in het niets of naar een andere transfo/schakelaar in de kast.

En wat met dat blokje na 24, is niet duidelijk leesbaar maar lijkt wel op een transfo.

En dat lijkt slechts 1/3e van het eendraadsschema, ontbeken er nog wat afbeeldingen? :)

Laatst bewerkt:
Merci in ieder geval voor de vele en snelle reacties!

Om al wat feedback te geven:
- Dat was inderdaad pagina 1 van het 1-draadschema, de rest gaat over de achterkant van het huis en een deel dat later bijgezet is. Zelfs voor de vorige eigenaar zou het vreemd zijn dat hij via achteraan gaat terwijl de meterkast en de bel vooraan zitten :tongue:
- Achter de afdekplaat zat inderdaad een transfo verborgen (rechts van 31, niet te zien als de plaat erop hing). Daar meet ik spanning; het zou een 8V-1A transfo moeten zijn dus lijkt me wel voldoende voor de nieuwe bel. De handleiding is niet duidelijk over de nodige spanning, ze spreken van 8 tot 24 V; in het slechtste geval blijkt het toch iets te laag en moet ik een nieuwe transfo steken.
- Dat blokje naast 24 was trouwens dit:
1011903598.jpg

Ik zal voor de zekerheid nog eens meten aan de draden van de bel (drukknop) zelf wanneer ik hem er terug af haal. Voor de duidelijkheid: eerst de stroom uitzetten, bel eraf, dan kort de stroom aan om te meten :smile:

Terug
Bovenaan