Eerste hulp bij klus-gevallen

Sinds een paar dagen sloot de glazen douchedeur in de wasplaats niet meer goed. Dacht eerst dat het aan de scharnieren lag maar nu zie ik dat het glazen stuk waar de deur aan hangt uit dat profiel is aan het komen. (Let niet op het vuil, dat is van de bovenkant en zat een kapje over :p)

Kan ik dat zelf er op een of andere manier terug inwringen? (Deur uitnemen en dan bv hefboom met schroevendraaier dat profiel proberen open te houden zodat ik het glas er terug in kan schuiven?

Of is zoiets machinaal gedaan en moet ik zowel deur als profiel laten vervangen?

De deur pak ik er gemakkelijk uit. Maar heb nog niet veel kracht op het glazen stuk durven zetten.
sYMYf9B.jpeg

mmn0LSE.jpeg
 
Nu ik zelf nog eens naar de foto’s kijk: zou de voorkant chroomkleurig een afdekplaatje zijn en zitten daarachter misschien schroeven om dat profiel te lossen of te spannen?
 
Nu ik zelf nog eens naar de foto’s kijk: zou de voorkant chroomkleurig een afdekplaatje zijn en zitten daarachter misschien schroeven om dat profiel te lossen of te spannen?
Bon. Dit was het dus - kap weggenomen en daar waren fijn 8 schroeven om alles mee te lossen en te spannen. Staat terug mooi waterpas nu!
 
We gebruiken nu ongeveer een jaar onze regenwaterfilter en ik denk dat het eens tijd om te reinigen/vervangen. Volgens de handleiding zou je om de 6 maand de koolstof en fijnstoffilter moeten vervangen, oeps... Of is die 6 maand overdreven? Groffilter om de 2 jaar.
We gebruiken het voorlopig enkel voor wc door te spoelen, maar binnenkort ook voor de tuin.

Als ik wat filmpjes kijk zoals deze, lijkt het mij niet meer dan aanvoer + afvoer dichtdoen, kokers open, vervangen/reinigen, kokers dicht, aanvoer+afvoer dicht en je kan weer verder. Of moet ik verder nog op iets letten rond de pomp zelf? Kan die gewoon weer aan nadat je alles terug dicht hebt gedaan?
 
We gebruiken nu ongeveer een jaar onze regenwaterfilter en ik denk dat het eens tijd om te reinigen/vervangen. Volgens de handleiding zou je om de 6 maand de koolstof en fijnstoffilter moeten vervangen, oeps... Of is die 6 maand overdreven? Groffilter om de 2 jaar.
We gebruiken het voorlopig enkel voor wc door te spoelen, maar binnenkort ook voor de tuin.

Als ik wat filmpjes kijk zoals deze, lijkt het mij niet meer dan aanvoer + afvoer dichtdoen, kokers open, vervangen/reinigen, kokers dicht, aanvoer+afvoer dicht en je kan weer verder. Of moet ik verder nog op iets letten rond de pomp zelf? Kan die gewoon weer aan nadat je alles terug dicht hebt gedaan?
In principe moet uw pomp zelfs niet uit, want als ge die kraantjes dicht draait is dat stuk toch afgesloten. Maar voor de zekerheid trek ik altijd de stekker uit als ik de filters vervang.

Uw procedure is correct, en ik houdt altijd een emmertje onder de koker die ik losdraai. Daar knoeit altijd wat water uit. En hou een dweil bij de hand.
 
Ik heb nog nooit in de 15 jaar filters gebruikt voor regenwater, bij mijn ouders al meer dan 30 jaar nooit filters gebruikt. Zeker voor de wc door te spoelen, zelfs bij wasmachine is dit nooit een probleem. Voor ander gebruik van regenwater zou ik dit wel aanraden (opwarmen, douche).
 
Ik heb nog nooit in de 15 jaar filters gebruikt voor regenwater, bij mijn ouders al meer dan 30 jaar nooit filters gebruikt. Zeker voor de wc door te spoelen, zelfs bij wasmachine is dit nooit een probleem. Voor ander gebruik van regenwater zou ik dit wel aanraden (opwarmen, douche).
Nja I know, en toch wordt het nu standaard geplaatst.
 
Wat is de beste manier om een terras / oprit met klinkers terug proper te krijgen? Zit nu een bruinige laag met hier en daar mos op.
Gewoon hogedrukreiniger, al hoor ik dat dit niet ideaal is. Eerst een javel-oplossing over spuiten en dan proper borstelen?
 
De schakelaar in het toilet is kapot. Klopt het dat ik een eenpolige schakelaar nodig heb? In instructiefilmpjes heeft men het over 2 kabels maar hier zit er een rode van boven en dan 2 bruine in het onderste gat? (Ik ben ook niet diegene die gans den boel overschilderd heeft :unsure: )





 
Ja , het betreft hier een enkelpolige schakelaar blijkbaar .
Moest je deze niet vinden in de lokale gamma of hubo dan kan je gewoon een wisselschakelaar (is niet hetzelfde als serieschakelaar) nemen en deze gebruiken als enkelpolig schakelaar .

Steek dan wel de kabels zoals ze nu zitten want anders zou het wel eens verkeerd kunnen gaan .
 
Paar vraagjes gerelateerd aan het installeren van een kraan van een absolute amateur.
  1. We hebben een regenwater aansluiting in de berging waar nog een kraan op moet. Liefst een 'grote' met uittrekbare uitloop. Alleen vind ik voor zo'n enkele aansluiting alleen maar fonteinkreintjes die altijd veel te klein zijn. In de lokale DHZ nagevraagd en die zeiden dat ik wel gewoon een keukenkraan of andere mengkraan kan doen, en dan een 3/8" eindstop op de slang die je niet gebruikt. Kan iemand bevestigen dat dit OK zou zijn?
  2. Qua instructies om te installeren vind ik altijd enkel maar het vervangen van een kraan, maar niet als het een 'eerste' kraan is. Is het voldoende als ik de regenwaterpomp afzet + de leiding daarvan dicht draai, ander regenwaterkraantje (buiten) opendraaien zodat resterende in de leidingen eruit gaat, en dan dit hier open doen?
  3. Als ik bijvoorbeeld deze kraan zou willen geven ze als suggestie deze hoekstopkraan. Ik neem aan dat die dan ook gewoon past? Moet ik ergens letten op bepaalde koppelingen?
 
In principe kan je elke kraan gebruiken die je wilt zolang het dezelfde aansluiting is ( bv 15 mm (Europees) of de vroegere gangbare 1/2 “ (de Engelse halven duim ) en inderdaad bij mengkranen de ingang die je niet gebruikt dichtmaken met een stopje .
Nu heb je in uwe muur blijkbaar al een schroefdraad aansluiting met een afsluitdop op en aan de dop te zien lijkt het mij 1/2” te zijn .
Dus gewoon leiding dicht zetten eventueel water aflaten ,maar je kan ook een emmer en een dweil klaarhouden (belangrijkste is dat er geen druk meer op de leiding staat ;) ) die stop eruit en dan zo een hoekkraan erin of rechtstreeks een aansluiting maken via een flexibel naar uw kraan .
Stuk in de muur heeft binnendraad dus uw aansluitstukken moeten buitendraad zijn van dezelfden diameter of ge kunt verloopstukken gebruiken ….daar kan je vrijwel alle richtingen mee gaan en hangt af van hoe de kraan gaat aangesloten worden .

Zo een hoekstopkraan is in principe niet nodig maar soms wel handig als je de kraan weer wilt vervangen wegens problemen of dergelijke , dan kan je gewoon die hoekkraan toe draaien en moet niet heel de waterleiding drukloos staan .
Als je daar uw kraan via een flexibel wilt aansluiten zou ik wel eentje nemen met een gewone draad aansluiting en geen knelkoppeling aansluiting ( dat gaat ook maar dan ga je wel wat meer teflon moeten gebruiken en met een gewone draad aansluiting gaat de rubber van uze flexibel daar tegen komen normaal . )

Vergeet ook niet wat teflon of vlas met vet (de oude manier maar daarom niet slechter )op de schroefdraad aan te brengen om een waterdichte afsluiting te bekomen anders heb je een spuiter of een druppelaar en dat wil je echt niet hebben . ;)

Teflon aanbrengen op de goede manier :
Bij rechtse draad neem je de aansluiting in uw linkerhand en draai je de teflon in de richting van de draad erop met uw rechterhand (zodat de teflon mee tussen de draad wordt gedraaid wanneer je deze inschroeft want anders druk je deze gewoon eruit en zit er niets tussen de twee draadstukken . ;). )
Je mag gerust wat teflon ertussen draaien zodat het stuk vast komt te zitten voor je op het einde van de draad bent maar nooit terug draaien , want dan kan je meestal opnieuw teflon gaan aanbrengen .

Met vlas is het ongeveer dezelfde werkwijze maar ik doe eerst wat vet in de schroefdraad , dan de vlas mee met de richting van de schroefdraad en terug wat vet en dan ineen draaien , meestal krijg je dan een mooi randje aan de buitenzijde en dan effe gladwrijven met de vinger ( en nee het is niet normaal dat dit eerst een beetje lekt , als je het goed doet lekt er niets maar moest het toch een klein lekje zijn kan het zijn dat dit nog goed komt omdat de vlas gaat uitzetten . )
 
Paar vraagjes gerelateerd aan het installeren van een kraan van een absolute amateur.

Met vlas is het ongeveer dezelfde werkwijze maar ik doe eerst wat vet in de schroefdraad , dan de vlas mee met de richting van de schroefdraad en terug wat vet en dan ineen draaien , meestal krijg je dan een mooi randje aan de buitenzijde en dan effe gladwrijven met de vinger ( en nee het is niet normaal dat dit eerst een beetje lekt , als je het goed doet lekt er niets maar moest het toch een klein lekje zijn kan het zijn dat dit nog goed komt omdat de vlas gaat uitzetten . )
Ik raad zelf altijd aan om vlas en vet te gebruiken. Teflon is een gedoe, want draai een klein beetje terug en het lekt. Bij vlas en vet blijft het dicht en is ook veel makkelijker mee te werken imo. De foutenmarge is veel groter. Althans, da's mijn ervaring als amateur. Zoals je zegt kan het zelfs in het begin wat lekken en stopt het vanzelf eens het vlas is uitgezet.
 
Ik raad zelf altijd aan om vlas en vet te gebruiken. Teflon is een gedoe, want draai een klein beetje terug en het lekt. Bij vlas en vet blijft het dicht en is ook veel makkelijker mee te werken imo. De foutenmarge is veel groter. Althans, da's mijn ervaring als amateur. Zoals je zegt kan het zelfs in het begin wat lekken en stopt het vanzelf eens het vlas is uitgezet.
Altijd vlas en vet en heb het ook zo geleerd van de sanitair die mij indertijd hielp met de leidingen te leggen in ons huis. De geur van vlas is ook heerlijk. Nooit lekkages gehad en je kan inderdaad terugdraaien zonder dat het lekt. Bij tape en draad moet je vaak alles opnieuw doen. Enige wat je bij tape niet moet doen is de schroefdraad lichtjes opruwen. Vlas pakt dan altijd net iets beter (maar ook niet echt nodig). Met een bobijn vlas en een pot sanitair vet daar kom je een gans leven mee toe.
 
Aan onze voor- en zijgevel is er vanonder een "spleet" in de buitenmuur. De kabel van mijn laadpaal blijft hier altijd achter hangen, wat best wel irritant is. Heeft die holte een bepaalde functie? En if not: wat is snelste/makkelijkste/goedkoopste manier om dit op te vullen?

Foto's om het wat te illustreren

 
Aan onze voor- en zijgevel is er vanonder een "spleet" in de buitenmuur. De kabel van mijn laadpaal blijft hier altijd achter hangen, wat best wel irritant is. Heeft die holte een bepaalde functie? En if not: wat is snelste/makkelijkste/goedkoopste manier om dit op te vullen?

Foto's om het wat te illustreren

Je zou denken dat de terras lager ligt dan oorspronkelijk gepland en dat de voeger dus gestopt is boven de onderste voeg. Maar je ziet ook dat de voeg niet uitgekrabt is. Je kan dit zelf voegen maar zoals gezegd is de voeg niet mooit uitgekrabd dus was wel de bedoeling om niet te voegen. Je hebt idealiter toch 1cm diepte anders gaat het voegsel niet hechten.

Qua kleur zou ik eens proberen met 1 deel witte cement, 2 delen wit zand en 1 deel rivierzand. Een kleine hoeveelheid maken en op een klein stuk testen en laten drogen om te kijken of de kleur cava is.
 
Qua voegkleur er ook rekening mee houden dan iets donkerder van kleur minder opvalt dan iets lichter van kleur.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
In principe moet uw pomp zelfs niet uit, want als ge die kraantjes dicht draait is dat stuk toch afgesloten. Maar voor de zekerheid trek ik altijd de stekker uit als ik de filters vervang.

Uw procedure is correct, en ik houdt altijd een emmertje onder de koker die ik losdraai. Daar knoeit altijd wat water uit. En hou een dweil bij de hand.
Vandaag gedaan, maar er zat precies wel wat lucht in achteraf. Na buitenkraantje wat erop aangesloten is wat open te zetten lijkt het meeste er al uit te zijn.
Is dat een kwestie van voorzichtiger die kraantjes terug open te draaiien? Maakt het uit welke je eerst doet?
 
Vandaag gedaan, maar er zat precies wel wat lucht in achteraf. Na buitenkraantje wat erop aangesloten is wat open te zetten lijkt het meeste er al uit te zijn.
Is dat een kwestie van voorzichtiger die kraantjes terug open te draaiien? Maakt het uit welke je eerst doet?
Geen idee eigenlijk of er een goede volgorde is. Ik draai het schroefje voor de ontluchting (bovenaan de filters bij mij) een beetje open en zet het eerste kraantje na de pomp als eerste terug open. De filters vullen dan, en van zodra het water uit het ontluchtingsgaatje begint te lopen schroef ik dat weer dicht. Vervolgens draai ik het andere kraantje open.

Dan zit er nog altijd lucht in het systeem, dus ik laat dan een kraan die dicht bij de filters staat wat lopen tot het stopt met sputteren.
 
Terug
Bovenaan