Eerste hulp bij klus-gevallen

Er bestaat speciaal lubricant voor sloten, ik dacht grafietvet ofzo
Ja, maar het blokkeert niet.
De nachtschoot gaat vlot in en uit.
Maar de positie ten opzichte van de sleutel is gewijzigd.
Als je vroeger de deur opendraaide en de sleutel uit het slot haalde (sleutel dus verticaal), dan blijft er een stukje nachtschoot zichtbaar.
Je kan dit perfect met de hand induwen, maar springt er ook weer uit.
De deur op slot doen, gaat ook erg vlot, dus dat is absoluut geen probleem.

Je kan de deur dus niet meer zonder sleutel open of dicht doen.
Je moet altijd met de sleutel het stukje nachtschoot wegdraaien alvorens de deur te kunnen openen/sluiten.

Hopelijk is mijn uitleg wat duidelijk.
 
We hebben geen kinderen, maar ge gaat idd wel gelijk hebben.
Moeilijkste zal zijn die kabel zo te leggen zonder dat die daar eens een keer over maait dan

Zout-Chloor is idd min of meer hetzelfde ja, wou het er nog bijzetten. Ik twijfel er ook aan (anders zou ik het niet vragen). Misschien als je het een tijdje zo laat staan in het water dat het toch wat "zuiverder" is.. maar als er echt bijna 20kuub de riolering in moet lopen na een misschien weer zo droge zomer, vind ik er wel wat over. Dan zou ik het liever hergebruiken indien mogelijk.
De “actieve” chloor (van de zouten die je aan het zwembad toevoegt tegen algenvorming enzo) kan geen kwaad want die reageert vrij snel tot gewone chlorides. Als je dat water recupereert via je regenput, betekent dit wel dat het in vergelijking met normaal regenwater meer opgeloste zouten zal bevatten (Na+ en dus de Cl- van de gereageerd actieve chloor). Da’s dus inderdaad gewoon keukenzout.
Voor gebruik in toilet of wasmachine zie ik geen groot bezwaar. Grootste “probleem” kan nog zijn om de auto mee te wassen. Voordeel van regenwater is namelijk dat het “geen” zouten bevat, wat helpt om geen strepen te zien na wassen (en drogen) van de auto. Afhankelijk van de hoeveelheid zout die je in je zwembad gedaan hebt voor je dat boeltje recupereert via regenput, kan dat dus wel strepen geven. Maar dat ga je dus uit moeten proberen en zelf oordelen of je dat storend vindt (en tijdelijk elders de auto wast) of niet.
 
Moet je aan limburg.net ook adres wijziging doorgeven? Of gaat dit via identiteitskaart?
Ik heb ook pas nog iets van een 12€ gestort, mijn vriendin ook.
Komt dit bedrag dan samen?
limburg.net is de afvalverwerking hier
 
Superstorm vraagje, maar ik heb zo een zwembadje, 3 bandjes hoog, gekocht voor de dochter. Maar hoe onderhoud je dat zodat je niet om de 3 dagen het water moet verversen?
Da's zo een simpel zonder filter waarschijnlijk? Enkel chloor gaat het water wel "proper" houden, maar niet op peil om in te zwemmen (slechte zuurtegraad). Zuurtegraad kan je regelen met producten (PH- en PH+).

Het water testen kan je met zoiets: https://www.dreamland.be/e/nl/dl/213336-113-controlekit-voor-ph-en-chloorgehalte-213336
 
Tbh kan je bij die hele kleine badjes zo van 1 vierkante meter ofzo echt wel beter het water regelmatig gewoon vervangen.
 
Tbh kan je bij die hele kleine badjes zo van 1 vierkante meter ofzo echt wel beter het water regelmatig gewoon vervangen.
True, maar aangezien ze dat net wou doen geef ik maar aan wa de mogelijkheden zijn. Aangezien die badjes geen filter hebben gaan ze sowieso te vuil worden na verloop van tijd :biglaugh: .
 
Er zit 100 liter in nu ongeveer en komt nog maar tot enkelhoogte 🙈
Ik weet het, maar veiligheidshalve is het imho beter om toch regelmatig te verversen. Heb je geen planten ofzo die je sowieso bewaterd? Kan je het mss daarvoor gebruiken? (Zo doe ik het)
 
Ik weet het, maar veiligheidshalve is het imho beter om toch regelmatig te verversen. Heb je geen planten ofzo die je sowieso bewaterd? Kan je het mss daarvoor gebruiken? (Zo doe ik het)
Niet voldoende voor een paar honderd liter water neen 😂
 
De gehalvaniseerde L- profielen boven onze ramen wil ik een kleurtje geven, voordat ze het buiten schrijnwerk plaatsen.

Nu ben ik aan het twijfelen welk kleur ik moet nemen.
We hebben een recuperatie steen die beige gevoegd is en waar zwarte ramen gaan inkomen.
We hebben ook overal rolluiken voorzien.

Ik zou persoonlijk naar de kleur van de voeg gaan. Omdat de profielen toch aansluiten bij de voeg en er aan de voorzijde toch nog altijd 1-2mm te zien is van het profiel.
Bovendien als de rolluiken gezakt zijn, zal je anders met een zwarte lat zitten boven uw ramen.

Wat zouden jullie doen of hebben jullie gedaan?
 
De gehalvaniseerde L- profielen boven onze ramen wil ik een kleurtje geven, voordat ze het buiten schrijnwerk plaatsen.

Nu ben ik aan het twijfelen welk kleur ik moet nemen.
We hebben een recuperatie steen die beige gevoegd is en waar zwarte ramen gaan inkomen.
We hebben ook overal rolluiken voorzien.

Ik zou persoonlijk naar de kleur van de voeg gaan. Omdat de profielen toch aansluiten bij de voeg en er aan de voorzijde toch nog altijd 1-2mm te zien is van het profiel.
Bovendien als de rolluiken gezakt zijn, zal je anders met een zwarte lat zitten boven uw ramen.

Wat zouden jullie doen of hebben jullie gedaan?
Weinig behulpzaam antwoord op dit moment, maar bij ons waren deze al zwart gelakt toen ze die plaatsten volgens mij (onze ramen zijn ook zwart trouwens, en op de zijkanten hebben we ook zwarte alu profielen laten plaatsen die een paar mm voorbij de gevelsteel steken, persoonlijk vind ik dat wel mooi, een gans zwart kader rond het raam langs buiten)
 
Heeft er hier iemand ervaring met het plaatsen van een noppenfolie aan de onderzijde van een schuifpui voor drainage ?
Enig idee hoe dit vast gezet wordt ? Wordt dit gekleefd tegen de EPDM slab of ?

 
Ik zou een aluminium of RVS koker moeten laten snijden in blokjes op verschillende maten.

Iemand die weet waar ik zoiets kan laten doen? Het zijn kleine oplagen
 
Heeft er hier iemand ervaring met het plaatsen van een noppenfolie aan de onderzijde van een schuifpui voor drainage ?
Enig idee hoe dit vast gezet wordt ? Wordt dit gekleefd tegen de EPDM slab of ?


Zou ge ook gewoon niet kunnen cementeren met compaktuna?
 
Zou ge ook gewoon niet kunnen cementeren met compaktuna?
Er zit al een laag Kimflex op de ytong + een EPDM slab. De noppenfolie zou ervoor moeten zorgen dat er altijd wat ruimte open blijft tussen de muur en de aangedrukte aarde. Je zet de noppen dan ook naar de muur toe. Ondertussen van een aannemer te horen gekregen dat je die folie er gewoon tegen zet en de aarde die je dan terug opvult houdt hem wel op zijn plaats.
 
Er zit al een laag Kimflex op de ytong + een EPDM slab. De noppenfolie zou ervoor moeten zorgen dat er altijd wat ruimte open blijft tussen de muur en de aangedrukte aarde. Je zet de noppen dan ook naar de muur toe. Ondertussen van een aannemer te horen gekregen dat je die folie er gewoon tegen zet en de aarde die je dan terug opvult houdt hem wel op zijn plaats.

Was uw diba dan te laag? Of wat was/is de reden dat je het allemaal moet doen? :) Ik heb een huis van '63 gekocht waarbij de diba te laag zit, waardoor de tuin hoger ligt dan de diba zelf. Ben nu aan het bekijken hoe ik dit best aanpak. Suggesties altijd welkom!
 
Was uw diba dan te laag? Of wat was/is de reden dat je het allemaal moet doen? :) Ik heb een huis van '63 gekocht waarbij de diba te laag zit, waardoor de tuin hoger ligt dan de diba zelf. Ben nu aan het bekijken hoe ik dit best aanpak. Suggesties altijd welkom!

Nee we hebben een uitbouw laten zetten waarbij ze een schuifpui hebben gezet met profiel op vloerniveau. De reden dat we het doen is als extra om een zo goed mogelijke afwatering te hebben.

Heb jij problemen met vocht in de muren of wat is de reden dat je een aanpassing wil doen ?
 
Nee we hebben een uitbouw laten zetten waarbij ze een schuifpui hebben gezet met profiel op vloerniveau. De reden dat we het doen is als extra om een zo goed mogelijke afwatering te hebben.

Heb jij problemen met vocht in de muren of wat is de reden dat je een aanpassing wil doen ?
Ik zou de grond langs de buitenkant wat willen afgraven tot onder DIBA (alé bij ons is het roofing), langs binnen heb ik de muren tot een meter gecementeerd met compaktuna PRO. Ik zou dan ook buiten die laag willen plaatsen tot de roofing. We hebben niet veel last van vocht, maar het was er wel.

edit: de woning heeft ook geen open stootvoegen. Het heeft wel een kruipkelder. Ik denk om misschien daar gel te injecteren?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan