Eerste hulp bij klus-gevallen

We hebben een bouwgrond gekocht en de compromis is net getekend. We zouden bij de bank geld lenen voor de bouwgrond en deel van de bouw. De bank vraagt nu voor het dossier te kunnen opstarten reeds de bouwvergunning. Is dat normaal?
Het is vooral normaal om voor de aankoop al eens te informeren bij de bank.
 
Hoe doe je dat eigenlijk als je eerst grond koopt en dan pas een jaar later alles rond hebt? Of moet je echt in die 4 maand alles geregeld krijgen?
 
We hebben een bouwgrond gekocht en de compromis is net getekend. We zouden bij de bank geld lenen voor de bouwgrond en deel van de bouw. De bank vraagt nu voor het dossier te kunnen opstarten reeds de bouwvergunning. Is dat normaal?
Voor het dossier was bij mij een kostenraming voldoende.

Maar ik had toen mijn kostenraming nog niet. De reactie die ik daar dan op kreeg; Bwa, als je zorgt dat je het binnen de maand binnen brengt is dat in orde voor ons. We zullen in ieder geval de lening al in orde brengen en effectief alles was al in orde voordat ik de kostenraming binnen deed. Heb die dan 3 weken later persoonlijk gaan afgeven.

Dat zijn dan 2 leningen 1 voor aankoop grond en 1 voor de bouw.
 
Hoe doe je dat eigenlijk als je eerst grond koopt en dan pas een jaar later alles rond hebt? Of moet je echt in die 4 maand alles geregeld krijgen?
Een lening voor de bouwgrond en een lening voor de constructie. Met andere woorden twee aparte leningen.
 
Het is vooral normaal om voor de aankoop al eens te informeren bij de bank.
Ik had vooraf al zeker eens geïnformeerd hoeveel we zouden kunnen lenen voor aankoop grond/woning.. maar het is dan toch uiteindelijk een stuk grond geworden. Je moet er ook zeer snel bijzijn of de grond hier in deze regio is weg.
 
Mijn buitenkraan wil plots niet meer deftig werken.
Op onderstaande foto zie je dus de kraan en het water loopt zowel langs de correcte manier als via een klein gaatje (zwart aangeduid).
Als ik er nu een tuinslang aankoppel, komt er gewoon geen druppel water langs de slang zelf, maar stroomt alles uit dat kleine gaatje.

Heeft altijd perfect gewerkt (is ook nog geen jaar oud), maar ik kan hem nu dus niet meer gebruiken.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

PyX3SCR.png
 
Mijn buitenkraan wil plots niet meer deftig werken.
Op onderstaande foto zie je dus de kraan en het water loopt zowel langs de correcte manier als via een klein gaatje (zwart aangeduid).
Als ik er nu een tuinslang aankoppel, komt er gewoon geen druppel water langs de slang zelf, maar stroomt alles uit dat kleine gaatje.

Heeft altijd perfect gewerkt (is ook nog geen jaar oud), maar ik kan hem nu dus niet meer gebruiken.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

PyX3SCR.png
Tuinslang met aquastop?

Dat klein gaatje doet me vermoeden dat uw krant gewoon kapot is, maar dat verklaart niet dat er geen water door je slang komt. Er zit druk genoeg op zo te zien.
 
Een uurtje geleden voor het eerst een muis gezien in huis. Zag het diertje vanuit mijn ooghoek even geschroken. Dier ook geschroken en is dan onder de zetel gelopen.
Nu vind ik het niet meer. Al eens een sweep gedaan van de woonkamer en nog niets gevonden : geen keutels, geen beschadegingen, ook niet echt openingen in de living (morgen grondigere zoektocht doen.)

Iemand al ervaring mee? Koop ik best asap iets tegen muizen, of kan dit een freak occurance zijn?
 
Superstorm vraagje, maar ik heb zo een zwembadje, 3 bandjes hoog, gekocht voor de dochter. Maar hoe onderhoud je dat zodat je niet om de 3 dagen het water moet verversen?
 
Superstorm vraagje, maar ik heb zo een zwembadje, 3 bandjes hoog, gekocht voor de dochter. Maar hoe onderhoud je dat zodat je niet om de 3 dagen het water moet verversen?
Das een goede vraag want ik heb dat ook.... Nen collega raadde chloortabletten aan? Mss iemand meer ervaring / tips met zwembad(jes) ?
 

Hier kan je wel wat info vinden.

Ikzelf gebruik chloortabletten en controleer regelmatig pH-waardes.
Hierdoor kan ik een volledige lente/zomer met hetzelfde water doorgaan, zonder problemen.
 
Over zwembaden gesproken. Omdat er toch (te) veel onkruid in het gras staat wilt mijn vriendin dit jaar nog eens het zwembad opzetten en dan in het najaar grasmatten laten leggen
Ik ben er niet zo'n fan van want: gras helemaal kapot, gaat veel water in (+-17kuub) en geen rekening mee gehouden met de robotmaaier die er dus continu tegen gaat botsen

Uiteindelijk weet ik toch dat ik het niet ga halen dus bij deze al de vraag, mag dat zwembad water nadien in de regenwaterput ?? T'is een zwembad met zout dus geen chloor. Als het gewoon de riolering in moet is het toch ook maar zonde (van het water en het geld), het zou enkel zijn voor de wc's, wasmachine, bloemen in de tuin en de auto af te wassen zijn
 
Superstorm vraagje, maar ik heb zo een zwembadje, 3 bandjes hoog, gekocht voor de dochter. Maar hoe onderhoud je dat zodat je niet om de 3 dagen het water moet verversen?

Das een goede vraag want ik heb dat ook.... Nen collega raadde chloortabletten aan? Mss iemand meer ervaring / tips met zwembad(jes) ?

Een beetje chloor zou inderdaad moeten volstaan. Best zoiets kopen hiervoor: https://www.hubo.be/nl/p/splash-vlotter-20g/154168.html

Dan kunnen de kinderen niet spelen met het tablet en verkleurt uw bodem ook niet.
 
Over zwembaden gesproken. Omdat er toch (te) veel onkruid in het gras staat wilt mijn vriendin dit jaar nog eens het zwembad opzetten en dan in het najaar grasmatten laten leggen
Ik ben er niet zo'n fan van want: gras helemaal kapot, gaat veel water in (+-17kuub) en geen rekening mee gehouden met de robotmaaier die er dus continu tegen gaat botsen
Dat botsen valt heel erg mee hoor. Een kind botst er makkelijk veel harder tegen als ze wat aan het spelen zijn rond het zwembad.
Uiteindelijk weet ik toch dat ik het niet ga halen dus bij deze al de vraag, mag dat zwembad water nadien in de regenwaterput ?? T'is een zwembad met zout dus geen chloor. Als het gewoon de riolering in moet is het toch ook maar zonde (van het water en het geld), het zou enkel zijn voor de wc's, wasmachine, bloemen in de tuin en de auto af te wassen zijn
Aangezien het zout water is zou ik daar toch niet zomaar je auto mee wassen of planten water mee geven.
Ook dat water in de regenput weet ik niet of dat zo gezond is voor alles waar dat water voor zal dienen.
Trouwens is zout niet ook gewoon chloor? Maar dan minder puur ofzo? Want NatriumChloride bevat dus Chloor :p
 
Tuinslang met aquastop?

Dat klein gaatje doet me vermoeden dat uw krant gewoon kapot is, maar dat verklaart niet dat er geen water door je slang komt. Er zit druk genoeg op zo te zien.
Ja, ik heb het mezelf blijkbaar aangedaan.
Ik had er dus een gardena tuinslang opsteken. Deze dan verwisseld met een andere, maar vergeten aan de andere kant de stop weg te halen.
Daardoor kon het water dus niet weg en van toen is het water uit dat gaatje beginnen lopen en sindsdien doet hij dat nu constant en ook met de gardena tuinslang waar het voorheen wel mee werkte.
 
Dat botsen valt heel erg mee hoor. Een kind botst er makkelijk veel harder tegen als ze wat aan het spelen zijn rond het zwembad.

Aangezien het zout water is zou ik daar toch niet zomaar je auto mee wassen of planten water mee geven.
Ook dat water in de regenput weet ik niet of dat zo gezond is voor alles waar dat water voor zal dienen.
Trouwens is zout niet ook gewoon chloor? Maar dan minder puur ofzo? Want NatriumChloride bevat dus Chloor :p
We hebben geen kinderen, maar ge gaat idd wel gelijk hebben.
Moeilijkste zal zijn die kabel zo te leggen zonder dat die daar eens een keer over maait dan

Zout-Chloor is idd min of meer hetzelfde ja, wou het er nog bijzetten. Ik twijfel er ook aan (anders zou ik het niet vragen). Misschien als je het een tijdje zo laat staan in het water dat het toch wat "zuiverder" is.. maar als er echt bijna 20kuub de riolering in moet lopen na een misschien weer zo droge zomer, vind ik er wel wat over. Dan zou ik het liever hergebruiken indien mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Mijn buitenkraan wil plots niet meer deftig werken.
Op onderstaande foto zie je dus de kraan en het water loopt zowel langs de correcte manier als via een klein gaatje (zwart aangeduid).
Als ik er nu een tuinslang aankoppel, komt er gewoon geen druppel water langs de slang zelf, maar stroomt alles uit dat kleine gaatje.

Heeft altijd perfect gewerkt (is ook nog geen jaar oud), maar ik kan hem nu dus niet meer gebruiken.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

PyX3SCR.png
Het binnenwerk is waarschijnlijk achteruit geschoven, of een dichting versleten vanbinnen. Die knop klikt daar af, en daaronder zit dan een kleine spanring. Die achteruit draaien dat het binnenwerk los zit, en dan binnenwerk beetje indraaien, en spanring aanspannen. Ofwel is het beter ofwel slechter, afhankelijk van het resultaat dan binnenwerk dieper of minder diep draaien. Veiligste is wel uw water afsluiten naar die kraan als je dat doet, ofwel uw loodgieter bellen.

*edit* op uw foto zit de spanring er zelfs niet meer op, en staat dat binnenwerk waarschijnlijk al veel te ver naar after gedraaid. Hopelijk zit die ring ergens in die kop rond te slingeren dan
 
Het binnenwerk is waarschijnlijk achteruit geschoven, of een dichting versleten vanbinnen. Die knop klikt daar af, en daaronder zit dan een kleine spanring. Die achteruit draaien dat het binnenwerk los zit, en dan binnenwerk beetje indraaien, en spanring aanspannen. Ofwel is het beter ofwel slechter, afhankelijk van het resultaat dan binnenwerk dieper of minder diep draaien. Veiligste is wel uw water afsluiten naar die kraan als je dat doet, ofwel uw loodgieter bellen.

*edit* op uw foto zit de spanring er zelfs niet meer op, en staat dat binnenwerk waarschijnlijk al veel te ver naar after gedraaid. Hopelijk zit die ring ergens in die kop rond te slingeren dan
Als ik thuis ben meteen eens bekijken.
Bedankt voor de uitleg!
 
Sinds kort is er aan ons deurslot iets veranderd.
Als ik vroeger het slot opendraaide en de sleutel uit het sleutelgat haalde, zat de nachtschoot helemaal naar binnen (zoals het hoort) en kon ik de deur gewoon open en dicht doen met de klink.
Sinds vorige week is dit plots veranderd. Als ik nu de sleutel uit het sleutelgat haal, blijft er altijd een klein stukje nachtschoot zichtbaar en gaat de deur dus niet zomaar meer open (of dicht) met de klink.
Als ik met de sleutel iets verder draai, gaat dat stukje nachtschoot er ook in, maar krijg ik de sleutel er in die positie niet meer uit natuurlijk.
Ik kan dan wel de sleutel weer iets terug draaien (of de deur helemaal op slot doen) en de sleutel er dan uithalen.

Het is dus niet dat de nachtschoot blokkeert, want die gaat nog steeds vlot, maar de positie van de sleutel tov de nachtschoot is veranderd.

Ik heb geen idee wat dit veroorzaakt heeft.
Het was plots zo toen iemand anders de deur opende met de sleutel.
Het zou kunnen dat er op dat moment een sleutel aan de andere kant in het sleutelgat zat (wat normaal niet werkt met dit slot) maar hiervan ben ik niet zeker.

Wat kan ik doen om dit weer in orde te brengen?
Ik heb al geprobeerd om met 2 sleutels (1 aan elke kant uiteraard) wat te draaien, maar dat werkte niet.
En zoals het nu is, is het best vervelend.
 
Terug
Bovenaan