Eerste hulp bij klus-gevallen

Heeft er iemand al een mooie oplossing voor laadpalen/station thuis te installeren? Momenteel lijken ze allemaal hoe opvallender hoe beter :-(

Waarschijnlijk draait de grasmachine zonder problemen op 95 en 98. Een reden om de duurdere 98 te pakken is dat sommige super 98 geen bio-ethanol bevatten, en daarom veel langer houdbaar zijn. Dat kan aan te raden zijn als je bijvoorbeeld een half jaar of langer met een jerrycan doet. Maar zelfs dan is het discutabel of je 98 nodig hebt.

Met 98 kan je wel niks fout doen, het kost alleen meer geld en er is een grote kans dat het niet nodig is.
In België is super 98 nochtans altijd e5, dus max 5% bio-ethanol tegenover 95 dat max 10% is, minder kan inderdaad altijd. Ik zou voor de hoeveelheid die een grasmaaier verbruikt niet twijfelen en altijd 98 gebruiken. Het is iets duurder, maar blijft idd langer beter, "beter" voor de motor (minder root), je bent zeker en het bevat ook meer energie, je verbruikt minder 98 dan 95.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit met een vervelend feit:

Mijn buurman werkt bij een grondwerkbedrijf. Vorige zomer (juli) heeft hij mij geholpen met de afbraak van een tuinhuis. Zijn werkgever is toen 1 of 2 containers komen halen, 1met grond en 1 met beton of was het nu samen. Dat is toen zo rap mondeling gegaan:

" ah ik zal bellen naar mijn wg dat hij 1 brengt, want het is te veel om op remork te gooien"
H
Halfu later bam container en alles er in. Ik heb toen direct aan zijn wg gevraagd hoeveel het was voor die containers, ah ik moet dat bekijken, we regelen dat wel achteraf, deur toe en hij was weg met zijn camion. Ondertussen zijn we bijna een jaar verder en ik heb nog steeds geen factuur gekregen. Ik zit nu natuurlijk al met stress dat hij daar plots een jaar later afkomt met een hoge factuur. Ik heb al een paar keer gevraagd aan mijn buurman dat hij het moet vragen hoeveel het is, maar dat geraakt altijd vergeten. Blijkbaar zegt hij ook tegen mijn buurman dat ik die containers nog moet betalen, maar mijn buurman zegt dan ook tegen hem dat hij zijn factuur moet maken.

Wat moet ik nu doen? Eens bellen naar mijn buurman zijn wg ? Een mail sturen? Er staan geen tarieven op zijn site, dus voor hetzelfde geld vraagt hij daar pakweg 700 euro, terwijl een ander misschien 300 vraagt.
 
Ik zit met een vervelend feit:

Mijn buurman werkt bij een grondwerkbedrijf. Vorige zomer (juli) heeft hij mij geholpen met de afbraak van een tuinhuis. Zijn werkgever is toen 1 of 2 containers komen halen, 1met grond en 1 met beton of was het nu samen. Dat is toen zo rap mondeling gegaan:

" ah ik zal bellen naar mijn wg dat hij 1 brengt, want het is te veel om op remork te gooien"
H
Halfu later bam container en alles er in. Ik heb toen direct aan zijn wg gevraagd hoeveel het was voor die containers, ah ik moet dat bekijken, we regelen dat wel achteraf, deur toe en hij was weg met zijn camion. Ondertussen zijn we bijna een jaar verder en ik heb nog steeds geen factuur gekregen. Ik zit nu natuurlijk al met stress dat hij daar plots een jaar later afkomt met een hoge factuur. Ik heb al een paar keer gevraagd aan mijn buurman dat hij het moet vragen hoeveel het is, maar dat geraakt altijd vergeten. Blijkbaar zegt hij ook tegen mijn buurman dat ik die containers nog moet betalen, maar mijn buurman zegt dan ook tegen hem dat hij zijn factuur moet maken.

Wat moet ik nu doen? Eens bellen naar mijn buurman zijn wg ? Een mail sturen? Er staan geen tarieven op zijn site, dus voor hetzelfde geld vraagt hij daar pakweg 700 euro, terwijl een ander misschien 300 vraagt.
Gewoon geen energie meer in steken. Kans is groot dat de factuur nooit meer komt.
Zeker na een jaar acht ik de kans daartoe zeer klein.
 
In België is super 98 nochtans altijd e5, dus max 5% bio-ethanol tegenover 95 dat max 10% is, minder kan inderdaad altijd. Ik zou voor de hoeveelheid die een grasmaaier verbruikt niet twijfelen en altijd 98 gebruiken. Het is iets duurder, maar blijft idd langer beter, "beter" voor de motor (minder root), je bent zeker en het bevat ook meer energie, je verbruikt minder 98 dan 95.
Wat hit hard zegt is correct, denk zelfs dat je het woord sommige mag vervangen door de meeste.

Zoals je zegt wilt E5 zeggen, Max 5%. De Belgische wetgeving verplicht de raffinaderijen niet om er bio ethanol in te doen (in E10 verplichten ze dat wel).
Bio ethanol moeten ze aankopen op de markt om er vervolgens bij in te blenden (ik ken de prijs nu niet uit mijn hoofd, maar zal ook een duurder component zijn), zolang ze dat niet verplichten zie ik niet in waarom een oliemaatschappij die extra kosten gaan doen. (Wij doen dat niet in onze 98, (is zelfs niet voorzien om het te kunnne doen) en bij de meeste concurrenten zie ik hetzelfde. Wanneer België het zou verplichten, dan zal onze werkgever eens wat geld voorzien om een extra leiding en controllers te voorzien naar de 98 lijn.

Sommige kopen ook “grasmaaier benzine”, wat eigenlijk alkylate is.
 
Je hebt nog andere merken ook.

Pakt dat alkylaatbenzine ongeveer 3 keer duurder is per liter in vergelijk met een E5-E10.
Aspen gaat inderdaad nog langer mee, en is inderdaad veel gezonder. Alleen maai ik mijne gazon niet af in de living, dus van die uitlaatgassen heb ik minder last :p.

Aspen gebruik ik hier voor de kantenmaaier, aangezien dat wel eens wat langer kan blijven staan. Voor die ene bus per jaar of zo ga ik niet sukkelen. Maar Aspen (of inderdaad een ander merk alkylaatbenzine) in de grasmaaier gebruiken word mij wat te duur naar mijn goesting. En compleet onnodig, tenzij je veel belang hecht aan uitstoot van (sommige!) kwalijke stoffen.
 
Morgen wasmachine verhuizen.
De bouten om de trommel vast te zetten, heb ik niet meer.
Overal lees je dat je dit best wel doet, maar van een verhuizer heb ik gehoord dat dit niet meer moet.

Deksel afhalen en volsteken met doeken zou ook een optie zijn.
Maar als het niet hoeft, bespaar ik me liever de moeite (er moet nog meer verhuisd worden, dus liever niet onnodig tijd ergens insteken)

Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?
Anders moet ik nog op zoek naar bouten 🙈
 
Ook al 2 x een wasmachine verhuist en nog geen brokken gehad.

Familie juist wel, maar die waren vergeten de bouten er teug uit te halen voor de eerste was 🙈🙈🙈
 
Onze wasmachine heeft de verhuis toch overleefd zonder die bouten, had ze ooit weg gedaan omdat ik vergeten was voor wat ze dienden..
 
In de tuin van mijn ouders staat al sinds +10 jaar een IBC container om regenwater op te vangen. die is jaren daarvoor ook gebruikt, maar de laatste 3-4 jaar niet meer. en het deksel bovenop is er niet op gezet :S
Gevolg is dat er op bodem van de tank een ophoping is van vuil, alles zit aaneen gekoekt. Vieze toestanden, kreeg het zelfs niet voor elkaar met de hogedrukreiniger om alles los te weken. (en zo via de kraan te laten weglopen)

Zijn er middeltjes die ik er kan in kappen om alle aangekoekte vuil te laten oplossen?

Ik zou 'm binnenkort willen verplaatsen naast de garage om daar het regenwater op te vangen (water zou enkel dienen voor 'm ma om bloemen water te geven doorheen de zomer)
 
In de tuin van mijn ouders staat al sinds +10 jaar een IBC container om regenwater op te vangen. die is jaren daarvoor ook gebruikt, maar de laatste 3-4 jaar niet meer. en het deksel bovenop is er niet op gezet :S
Gevolg is dat er op bodem van de tank een ophoping is van vuil, alles zit aaneen gekoekt. Vieze toestanden, kreeg het zelfs niet voor elkaar met de hogedrukreiniger om alles los te weken. (en zo via de kraan te laten weglopen)

Zijn er middeltjes die ik er kan in kappen om alle aangekoekte vuil te laten oplossen?

Ik zou 'm binnenkort willen verplaatsen naast de garage om daar het regenwater op te vangen (water zou enkel dienen voor 'm ma om bloemen water te geven doorheen de zomer)
Wat keien in smijten en dan een paar keer een parcours rondlopen in de tuin? Of er met een stok op stampen zodanig dat het los komt.

Ik weet het, kleine opening maar het kan maar werken het.

Alternatief is een nieuwe kopen, kan je. Lijkbaar al vinden voor rond de 60 e
 
Vraagje voor een collega

Die gaat zijn (oude) zijgevel met sandwishpanelen bekleden.
Ze zeggen dat hij daar een vergunning voor nodig heeft. Maar ze sturen hem van het kaske naar de muur.
(Bij het loket van zijn gemeente zit een zuur mens dat niet of nauwelijks helpt)
Klopt het van die vergunning? Waar moet je daar voor zijn?
 
In onze woning hebben we een tegelvloer in de keuken. Nu zouden we nog een stukje willen bijbetegelen. Daarvoor slechts 2 tegels nodig (zelf hebben we er nog 4 in reserve).

Echter bestaan deze tegels niet meer. Het gaat om Centauro Nero (60.4x60.4) van fabrikant Flaminia.
Het is een long shot, maar iemand die nog zulke tegels heeft of weet heeft van iemand die er nog enkele zou liggen hebben op overschot?

thanks,
 
In onze woning hebben we een tegelvloer in de keuken. Nu zouden we nog een stukje willen bijbetegelen. Daarvoor slechts 2 tegels nodig (zelf hebben we er nog 4 in reserve).

Echter bestaan deze tegels niet meer. Het gaat om Centauro Nero (60.4x60.4) van fabrikant Flaminia.
Het is een long shot, maar iemand die nog zulke tegels heeft of weet heeft van iemand die er nog enkele zou liggen hebben op overschot?

thanks,
Ik vrees dat je hier echt iemand gaat moeten vinden die nog een partij heeft liggen. Ik heb 2 jaar geleden bij verbouwing een soortgelijk probleem gehad om een Italiaanse tegel te vinden voor de douche af te werken omdat we van een plastieken douchebak naar een granieten waren gegaan en de onderste rij tegels moest vervangen worden.

Hiervoor 6 weken rondgebeld en gereden om uiteindelijk te horen van één van de grotere importeurs in de streek dat die in oplages worden gemaakt en zelfs als ze die nog zouden kunnen bijmaken dat deze hoogst waarschijnlijk kleurverschillen gaan hebben waardoor het eindresultaat niet mooi zal zijn.
 
We hebben een bouwgrond gekocht en de compromis is net getekend. We zouden bij de bank geld lenen voor de bouwgrond en deel van de bouw. De bank vraagt nu voor het dossier te kunnen opstarten reeds de bouwvergunning. Is dat normaal?
 
Terug
Bovenaan