Eerste hulp bij klus-gevallen

Iemand ervaring met keuring drinkwaterinstallatie? De vorige eigenaar van ons huis had het huis helemaal gerenoveerd (vernieuwbouw), maar de keuring van de drinkwaterinstallatie moet nog gebeuren. Echter hebben wij geen documentatie over deze installatie en de vorige eigenaar weet van toeten nog blazen. Ook het sanitairbedrijf heeft volgens hem niet van alle kranen documenten.

Wat wordt er eigenlijk exact gekeurd? En wat als er geen of onvolledige documentatie voorgelegd kan worden?

Waterbedrijf bij ons is Pidpa. Heb al gebeld maar daar zeiden ze gewoon: leg documentatie voor of maak zelf een inventaris (maar ik ken die producten niet).
 
Iemand ervaring met keuring drinkwaterinstallatie? De vorige eigenaar van ons huis had het huis helemaal gerenoveerd (vernieuwbouw), maar de keuring van de drinkwaterinstallatie moet nog gebeuren. Echter hebben wij geen documentatie over deze installatie en de vorige eigenaar weet van toeten nog blazen. Ook het sanitairbedrijf heeft volgens hem niet van alle kranen documenten.

Wat wordt er eigenlijk exact gekeurd? En wat als er geen of onvolledige documentatie voorgelegd kan worden?

Waterbedrijf bij ons is Pidpa. Heb al gebeld maar daar zeiden ze gewoon: leg documentatie voor of maak zelf een inventaris (maar ik ken die producten niet).
Je moet een toestellenlijst kunnen voorleggen (plaats, type toestel, merk, typenr, stadswater/regenwater). En dan een plan met nummer van toestellen op en alle waterleidingen (gewoon rechte lijn) met bijhorende kleurencode.
 
Je moet een toestellenlijst kunnen voorleggen (plaats, type toestel, merk, typenr, stadswater/regenwater). En dan een plan met nummer van toestellen op en alle waterleidingen (gewoon rechte lijn) met bijhorende kleurencode.
Bedankt voor je antwoord. Met toestel, bedoel je dan (af)wasmachine, wc e.d.? Ook de kranen aan gootstenen, lavabo's?

Moest iemand een voorbeeld liggen hebben. :unsure:
 
Iemand ervaring met het afsluiten van een schoorsteen?
We hebben de schouw beneden laten weghalen en het rookkanaal afgesloten. Wil vermijden dat er vocht / vuil via de opening buiten naar binnen komt. Bij hevig regenweer hoor ik af en toe een drupje vallen op de afdekplaat van het rookkanaal. Zeer irritant :)
 
Gewoon bovenop een RVS plaat laten zetten. Dit wordt sowieso aangeraden omdat er te weinig verdamping is in die schouw door ze af te sluiten onderaan. En dan kan je opeens met wakke muren zitten waar die onderaan is afgesloten.

Of je kan gewoon wachten tot een paar kauwen je schouw hebben ontdekt. Na een paar jaar ligt er dan genoeg brol in om dit af te sluiten ;)
 
Wij wensen een tuinhuis te zetten (24 m2 tuinhuis + 16m2 overdekt terras), tegen de perceelsgrens (normaal gezien mogelijk binnen de grenzen van de verkavelingsvoorschriften als ik die goed gelezen heb :D).

Als ik mij niet vergis zullen we hier een vergunning voor moeten aanvragen, maar is de medewerking van een architect niet noodzakelijk.

Is het voldoende als we een eenvoudige schets van boven/zijaanzicht + uitleg over de materialen die we wensen te gebruiken toevoegen aan de aanvraag? Of zijn er zaken waar ik op moet letten? Moet ik toestemming hebben van mijn buur om daar te mogen bouwen?
 
Moet eens zien of de snelinvoer bijgebouwen van het omgevingsloket. Ge kunt dat kosteloos aanmaken en geeft u meteen de verplichte documenten weer. Denk toch dat ge ook een Inplantingsplan nodig hebt en wat technische tekeningen...
 
Ik heb zo'n terrasoverkapping laten plaatsen die aan het huis aansluit.
Maar doordat wij gelijmd hebben met open stootvoeg, wordt mijne steen (en spouw) goed nat waardoor die langs onder drupt. Ook waar de terrasoverkapping aansluit aan het huis..
Dus het regent daar binnen.
Ik zou daar een klein gootje willen plaatsen net onder de steen om die druppels op te vangen. Maar het moet esthetisch ook in orde zijn.
Iemand tips?
 
We huren een appartement en gisteren zijn er nog 2 armaturen toegekomen voor in de 2 slaapkamers.
Bij deze hebben we ook de aanbevolen lampen besteld (2x LED E27 1W).

Nu blijven deze lampen (in beide kamers) branden, als de schakelaar uitgeschakeld is.

De lamp van slaapkamer 2 heb ik dan in onze staanlamp getest en hier gaat deze gewoon uit.
De lamp van de staanlamp (LED E27 7W) heb ik dan in slaapkamer 2 getest en die gaat daar ook gewoon uit.

Wat kan de reden zijn, dat de nieuwe lampen wel blijven branden?

Moest het aan de lamp liggen, dan zou deze ook moeten blijven branden in de staanlamp?
En moest het aan de electriciteit liggen, dan zou de andere lamp ook moeten blijven branden?
 
We huren een appartement en gisteren zijn er nog 2 armaturen toegekomen voor in de 2 slaapkamers.
Bij deze hebben we ook de aanbevolen lampen besteld (2x LED E27 1W).

Nu blijven deze lampen (in beide kamers) branden, als de schakelaar uitgeschakeld is.

De lamp van slaapkamer 2 heb ik dan in onze staanlamp getest en hier gaat deze gewoon uit.
De lamp van de staanlamp (LED E27 7W) heb ik dan in slaapkamer 2 getest en die gaat daar ook gewoon uit.

Wat kan de reden zijn, dat de nieuwe lampen wel blijven branden?

Moest het aan de lamp liggen, dan zou deze ook moeten blijven branden in de staanlamp?
En moest het aan de electriciteit liggen, dan zou de andere lamp ook moeten blijven branden?
Blijven ze volop branden of eerder zwakjes? Indien het 2de moet je eens de draden aan het armatuur omwisselen. Leds kunnen daar nogal kieskeurig in zijn.
 
Blijven ze volop branden of eerder zwakjes? Indien het 2de moet je eens de draden aan het armatuur omwisselen. Leds kunnen daar nogal kieskeurig in zijn.
Heel zwakjes.
Dus bruin op blauw en blauw op bruin?
Nu is het kleur op kleur aangesloten.
 
Hoe stom/slim is volgend idee:

In het huis (lang, smal rijhuis) dat ik aan het verbouwen ben komt er op de GLV vloerverwarming. Op het eerste verdiep zijn er twee bestaande radiatoren, op het tweede verdiep komt er een radiator in de badkamer.

Nu zou ik ervoor kiezen om een nieuwe ketel te plaatsen in de badkamer op de GLV voor de vloerverwarming en het sanitair warm water voor de badkamer en keuken op de GLV.
De bestaande HR TOP ketel zou ik recuperen en plaatsen op het tweede verdiep om daar in te staan voor het sanitair warm water voor de badkamer daar en voor verwarming van de radiatoren op het 1e en 2e verdiep.
Zo kan de ketel op de GLV altijd op het laag regime werken voor de vloerverwarming en dient de ketel op het 2de verdiep tijdens de warme maanden enkel als doorstromer...
De lengte van de leidingen tussen beide badkamers is ongeveer 24m, ik denk dat ik veel warmteverlies ga hebben mocht ik alle SWW van de ketel op de GLV laten komen.
 
Ons afwasmachine (inbouwmachine van Bosch) sluit niet goed meer af. Het 'klikt' nog wel maar komt een klein beetje terug los. Het gaat dus niet open (de randen sluiten nog af) maar komt net genoeg terug om stil te vallen. Iemand een idee aan wat dit kan liggen?
 
Hoe stom/slim is volgend idee:

In het huis (lang, smal rijhuis) dat ik aan het verbouwen ben komt er op de GLV vloerverwarming. Op het eerste verdiep zijn er twee bestaande radiatoren, op het tweede verdiep komt er een radiator in de badkamer.

Nu zou ik ervoor kiezen om een nieuwe ketel te plaatsen in de badkamer op de GLV voor de vloerverwarming en het sanitair warm water voor de badkamer en keuken op de GLV.
De bestaande HR TOP ketel zou ik recuperen en plaatsen op het tweede verdiep om daar in te staan voor het sanitair warm water voor de badkamer daar en voor verwarming van de radiatoren op het 1e en 2e verdiep.
Zo kan de ketel op de GLV altijd op het laag regime werken voor de vloerverwarming en dient de ketel op het 2de verdiep tijdens de warme maanden enkel als doorstromer...
De lengte van de leidingen tussen beide badkamers is ongeveer 24m, ik denk dat ik veel warmteverlies ga hebben mocht ik alle SWW van de ketel op de GLV laten komen.
Waarom zou je nu in godsnaam 2 ketels willen zetten? Meeste merken kunnen perfect 1 directe en 1gemengde kring aansturen..
 
Kun je er eens een foto van nemen? Bijna alle armaturen die ik ken, hebben geen gekleurde draden ;)
We gaan de 'oude' lampen erin laten, deze hebben het probleem niet.
Volgens mijn schoonbroer komt het omdat het LED lampen zijn van 1w en dat die weinig stroom nodig hebben.
(Maar zoals ik al zei, in de staanlamp gaan deze wel gewoon uit ..)

Toch merci voor de hulp
 
Waarom zou je nu in godsnaam 2 ketels willen zetten? Meeste merken kunnen perfect 1 directe en 1gemengde kring aansturen..
'in godsnaam' :shy:

Ik dacht dat het zuinig zou zijn omdat :
  • de ene ketel continu op lage temperatuur voor de vloerverwarming kan werken omdat de andere ketel de radiatoren bedient
  • Er weinig warmte/waterverlies is aangezien de ketel(doorstromer) op het tweede verdiep lokaal SWW maakt.

Is het dan zuiniger dat er enkel een ketel beneden met twee kringen staat (lage en hoge temperatuurverwarming) en er gewerkt wordt met een recirculatie leiding (pomp op tijdschema?) zodat het water op het tweede verdiep onmiddellijk warm is?
 
kunt altijd uw huidige ketel verplaatsen dat em dichter bij uw badkamer staat ook he, is het met boiler of een doorstromer?
ook rekenen dat ge iedere 2 jaar 2x 110 euro moogt betalen voor onderhoud ipv 1x met 2 ketels. 2 ketels is ook 2x het minimumvermogen dat je moet optellen, als dat op 1 zit gaat ie minder moeten pendelen.
 
Terug
Bovenaan