Eerste hulp bij klus-gevallen

Ik heb t geluk van vader te kunnen gebruiken en die zou overstappen nu naar dubbelasser omdat achteruit rijden makkelijker zou zijn (en omdat de vorige rotversleten is, letterlijk doorroest). Ik zal het u laten weten of t waar is al zal je hem mss sneller hebben als hij ;-)
 
Ben hier nog aan 't afwachten om ene van mijn baas te kunnen overnemen. Heb nu een enkelasser 230x130 750kg. Ziet toch zwaar af soms. Er staat ene op het werk die weg gaat mogen, 800x200, 3 asser (losse dissel wel, maar dat kan ik nog redelijk goed), 3500kg. Daarmee kunt ge tenminste nog eens wat doen. :cool:
Zit ook een laadbrug op die volledig plat kan om auto's op te zetten zelfs. Wel via een druppellader op te laden, dus niet via de auto. Ben echt aan het hopen om die te kunnen kopen. :unsure:
Heb je daarvoor dan geen rijbewijs C of zo nodig? Bij een BE rijbewijs lees ik op de site van VAB:
Wanneer heb je een Rijbewijs BE nodig?
Je wil met een voertuig van categorie B een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 kg (ten hoogste 3500 kg) trekken en de MTM van het samenstel bedraagt meer dan 4250 kg (max. 7000 kg).
Ofwel moet je dat trekken met een auto met een MTM van 750kg, nen KTM X-bow of zoiets valt wel in die categorie, denk ik. :unsure:
 
Uw remorque mag geladen 3500kg wegen en u combo max 7 ton. Tot ze de loophole gedicht hebben was dat ook de basis voor BE trekkers zoals de Iveco Clickstar.
 
Heb je daarvoor dan geen rijbewijs C of zo nodig? Bij een BE rijbewijs lees ik op de site van VAB:

Ofwel moet je dat trekken met een auto met een MTM van 750kg, nen KTM X-bow of zoiets valt wel in die categorie, denk ik. :unsure:
Gewoon BE.
 
to be fair, als ik achteruit rijdt, pik ik die meestal gewoon af, ik ben daar geen held in :)
Tot ze eens stampvol zit!
Ik ben daarmee gewoon eens een paar avondjes gaan oefenen op de parking van de Delhaize en dan kon ik het wel. Gewoon eens doen en ge zijt zoveel meer op uw gemak.
Niets zo handig als u op ‘t containerpark achteruit in een klein gaatje te wringen tussen de rits aan royaal schuin geparkeerde medebezoekers omdat ze niet achteruit kunnen rijden 😛
 
Ik heb mijn BE gehaald om met de caravan te kunnen rondrijden, die ergens achteruit in steken gaat mij redelijk goed af, maar zo een korte remorque is toch wat moeilijker vind ik.
Wat bij mij helpt bij het achteruitrijden met de remorque is om niet op de spiegels te rijden, maar om echt achteruit te kijken (desnoods met de koffer open voor het zicht).
 
Tot ze eens stampvol zit!
Ik ben daarmee gewoon eens een paar avondjes gaan oefenen op de parking van de Delhaize en dan kon ik het wel. Gewoon eens doen en ge zijt zoveel meer op uw gemak.
Niets zo handig als u op ‘t containerpark achteruit in een klein gaatje te wringen tussen de rits aan royaal schuin geparkeerde medebezoekers omdat ze niet achteruit kunnen rijden 😛
ja, achteruitrijden als ik ruimte heb kan ik wel, maar als het wat technischer begint te worden dan lukt het me nog niet.
Is ook wel inderdaad een beetje vooruitdenken en je niet laten blokkeren met een volle remork :D

Zaterdag eens gaan kijken, ik ben benieuwd
 
Ik heb mijn BE gehaald om met de caravan te kunnen rondrijden, die ergens achteruit in steken gaat mij redelijk goed af, maar zo een korte remorque is toch wat moeilijker vind ik.
Wat bij mij helpt bij het achteruitrijden met de remorque is om niet op de spiegels te rijden, maar om echt achteruit te kijken (desnoods met de koffer open voor het zicht).
Hoe langer de afstand tussen de achterwielen van de auto en de wielen van aanhangwagen tov de wielbasis van de auto, hoe gemakkelijker.
 
Ik heb mijn BE gehaald om met de caravan te kunnen rondrijden, die ergens achteruit in steken gaat mij redelijk goed af, maar zo een korte remorque is toch wat moeilijker vind ik.
Wat bij mij helpt bij het achteruitrijden met de remorque is om niet op de spiegels te rijden, maar om echt achteruit te kijken (desnoods met de koffer open voor het zicht).
Grappig, ik vind het net véél makkelijker om uitsluitend op de spiegels te rijden. Zo zie je maar, 't hangt gewoon volledig af van hoe je het leert.
Uiteindelijk kan ik ook gewoon mijn plan trekken maar ben ik geen expert. Als ik mijn broer daarmee zie rondkoersen met de remorque... Oprit van 50m met langs elke kant 20cm speling, no worries, in één beweging vliegt die daar achteruit op :eek:
 
Zal vooral zijn wat ge gewoon zijt zeker.
Met een dubbelasser kan ik redelijk manoeuvreren maar dat lukt mij voor geen meter met een enkelasser omdat die veel te rap reageert naar mijn gevoel.
Het rottigste is wel als uw aanhanger smaller is dan uw voertuig, achter de camionet bvb. Die ziet ge pas in uw spiegels als ge te scheef staat om vlot te corrigeren, das echt wat blind rijden dan
 
Grappig, ik vind het net véél makkelijker om uitsluitend op de spiegels te rijden. Zo zie je maar, 't hangt gewoon volledig af van hoe je het leert.
Uiteindelijk kan ik ook gewoon mijn plan trekken maar ben ik geen expert. Als ik mijn broer daarmee zie rondkoersen met de remorque... Oprit van 50m met langs elke kant 20cm speling, no worries, in één beweging vliegt die daar achteruit op :eek:
Op de spiegels rijden doe ik met de Caravan dan weer wel, maar die is 2,3m breed en zie je dus constant.
Mijn remorque van 1,3m zie je helemaal niet, daarom dat ik dat dus anders doe. Het is voor mij zoals @Gromker al aangaf, zo een korte remorque reageert heel nerveus op de minste stuurbeweging terwijl de caravan wat meer tegen wringt.
 
Onze vloer werd recent gelegd en men vraagt om de factuur te betalen. Echter, links en rechts zijn er wat niveauverschillen tussen aanliggende tegels. Ik heb geen flauw idee wat de toelaatbare marges zijn. Hoe wordt dat bepaald?
 
Ze zijn onze zoldervloer komen chapen. Had het mooi voorbereid: kabels ingeslepen en lichtgoten opgepurd. Nu blijkt dat er toch eentje niet al te goed gepurd was, want er komen hier en daar druppeltjes voorstrijk op onze parket. :thinking: Dat is op zich rap weggeveegd en ik neem aan dat die voorraad voorstrijk in die goot zo goed als op is, maar nu is die ledlamp wel verzopen. Is dat gewoon een kwestie van een nieuw lampke erin te steken of kan er meer aan de hand zijn? Gelukkig steken we dat licht zelden aan.
 
Egalisatie mortel van huismerken (Hubo) tegenover de Knauf's etc.
Gezien ik niet graag zou hebben dat die mortel & de tegels erop loskomen, zijn die huismerken kwalitatief evenwaardig?
 
Tegels? https://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?cat=publications&sub=bbri-contact&pag=Contact47&art=711

Maar dat is héél moeilijk om over te discussiëren. Wie heeft de tegels gekozen? Werd de chapper gekozen samen met de tegelaar?

Hebt ge alles al eens gecheckt met een alu lat van 2 meter of is het gewoon op 't zicht?

Ja, tegels van 80x80.
De tegels werden gelegd door hetzelfde bedrijf waar we ze gekocht hebben. De chapper stond er los van.

Bedankt voor de link maar begin dat eens op te meten in tienden achter de millimeter... Daar is geen beginnen aan voor een leek zonder materiaal.

Ik heb met mijn werflicht de lichtbundel langs het vloeroppervlak laten scheren om zo met de schaduw duidelijk de imperfecties te kunnen zien. Die lat kan ik misschien ook eens doen.
 
Ja, tegels van 80x80.
De tegels werden gelegd door hetzelfde bedrijf waar we ze gekocht hebben. De chapper stond er los van.

Bedankt voor de link maar begin dat eens op te meten in tienden achter de millimeter... Daar is geen beginnen aan voor een leek zonder materiaal.

Ik heb met mijn werflicht de lichtbundel langs het vloeroppervlak laten scheren om zo met de schaduw duidelijk de imperfecties te kunnen zien. Die lat kan ik misschien ook eens doen.
Je mag altijd eens foto’s doorsturen, ben wel benieuwd. Zoiets is idd moeilijk te ‘bewijzen’, laat staan aan te kaarten
 
Je mag altijd eens foto’s doorsturen, ben wel benieuwd. Zoiets is idd moeilijk te ‘bewijzen’, laat staan aan te kaarten

Here you go. Als ik er gewoon naar kijk, dan merk ik op het zicht geen bijzondere afwijkingen. Maar toen ik eens met één voet op de overgang van twee tegels stond voelde ik dat het niet effen lag. Door mijn werflicht er langs te leggen (waarbij natuurlijk alle imperfecties direct duidelijk worden), was dit het resultaat: Link naar album
 
Terug
Bovenaan