Een nieuwe keuken

Hier laagste offerte een 37k (incl toestellen en BTW), hoogste bijna 100k 🤷‍♂️. En ja met echt exact dezelfde materialen, toestellen en details.
Ook ongeveer dat aantal van kasten / eilanden. ATAG toestellen, upper mid range. Veel rondingen / specialere materialen. Wel geen keukentafel.

Zijn met de laagste prijs gegaan omdat we die mens lang gesproken en gezien hebben en andere projecten zijn gaan bekijken.
Super tevreden van, by far de beste vakman die hier is langs geweest.
Dat zijn echt wel enorme verschillen. Zou ik mogen weten met wie je uiteindelijk in zee bent gegaan?
 
Iemand hier die zo een full flex kookplaat heeft van Miele ofzo? Is dat de meerprijs waard als je veel kookt? Of meer een gimmick?

Ben alle keukentoestellen aan het samenstellen. Mag vrij premium zijn, maar er zijn ook wel sommige gewoon te gortig qua prijs (looking at you, Gaggenau!)

Qua dampkap zal het een simpel wandmodel zijn van Novy, weet alleen niet hoe goed die hun kookplaten zijn. Als ik kijk naar hun topmodel, Novy pro 1776, lijkt me dat alleszins heel betaalbaar tov de topmodellen van Miele ofzo.

Iemand ervaring met V-Zug? Is dat effectief zo hoge kwaliteit of ook daar weer een hoop dimminishing returns?

Ik spendeer enorm veel tijd achter de potten en pannen, en de keuken die we gaan plaatsen zal zowat de keuken voor ons moeten worden zonder al te veel compromissen, dus qua toestellen wil ik echt wel goed nadenken.

Het gaat om:

- dampkap
- inductie kookplaat
- oven
- combi oven
 
Nog tips voor winkels a la Loeters regio West-vlaanderen?

Wat zijn hier de meningen over keukentoestellen van Samsung? (oven / microgolf)
 
MIjn ouders hebben zo eentje. Moet zeggen dat ik er echt wel enorm fan van ben de 2keer/jaar dat ik bij hun kook. Gewoon het gemak dat je pan nooit te groot is, nooit net in de weg staat, echt top.
Ja ik heb heel de rimram van Demeyere tegenwoordig, en de 32cm pan was precies wat de ambitieus voor mijn plaat.

Vind die fullflex nog vrij duur voor wat het is, maar die flexibiliteit is me ook wel wat waard.
 
Iemand ervaring met Home Connect?
Onlangs nieuwe keuken geplaatst met Siemens toestellen.
De combi-oven (Studioline reeks) geeft om het uur een biepje dat er een update beschikbaar is in de home connect app, maar in de app zelf kan ik niets terugvinden.

Heb zelf eventjes de wifi van de oven uitgezet in de hoop dat het biepen zou stoppen, maar blijft gewoon doorgaan :shutup:
 
Iemand ervaring met Home Connect?
Onlangs nieuwe keuken geplaatst met Siemens toestellen.
De combi-oven (Studioline reeks) geeft om het uur een biepje dat er een update beschikbaar is in de home connect app, maar in de app zelf kan ik niets terugvinden.

Heb zelf eventjes de wifi van de oven uitgezet in de hoop dat het biepen zou stoppen, maar blijft gewoon doorgaan :shutup:
Ik heb een Home Connect dampkap. Miljaar dat is waardeloos.

Die app is 9/10 offline en de kap geeft hier ook permanent een niet-uitschakelbaar blauw lampje
 
Iemand ervaring met Home Connect?
Onlangs nieuwe keuken geplaatst met Siemens toestellen.
De combi-oven (Studioline reeks) geeft om het uur een biepje dat er een update beschikbaar is in de home connect app, maar in de app zelf kan ik niets terugvinden.
Ik heb Home Connect al enkele jaren op de vaatwas en stoomoven, en nog nooit problemen mee gehad. Dat het toestel een biepje maakt bij een update, verwondert mij sterk. Ofwel komt die update beschikbaar in de app te staan, ofwel installeert hij die automatisch.

In uw geval zou ik dus eens contact opnemen met Siemens.

wat is het praktisch nut van een dampkap op wifi?
Als de kookplaat ook WiFi heeft, communiceert die zo met de dampkap om samen in te schakelen, en bij uitschakeling van de kookplaat zal de dampkap bijvoorbeeld 10 minuten in naloopstand draaien. Je kan er ook de ingebouwde lichten mee dimmen of van kleur doen veranderen.

Voor de aankoop van dergelijke toestellen kan je de Home Connect app al installeren, en alles testen in demo modus om een idee te krijgen van de mogelijkheden.

Daarnaast presenteert het ecosysteem van Home Connect zich via API, waar o.a. Loxone al opgesprongen is. Als je Loxone bijvoorbeeld inzet als energiesysteem, kan je die zo programmeren dat uw volgeladen vaatwas ingeschakeld wordt als de zon schijnt.
 
Zijn er mensen die recent nog een 100% maatkeuken hebben laten tekenen? Wij kregen gisteren namelijk 2 offertes en zijn toch geschrokken van de prijzen, zowel van de hoogte van prijs als van het verschil tussen de 2 offertes.

Wij hebben een iets grotere keuken voorzien, met keukeneiland van 210x120 (120 ben ik niet zeker) met daaraan een lagere keukentafel van 160cm lengte.
Dan aan 1 zijmuur 3 kolomkasten, aan de muur parallel met het kookeiland zou een volledig meubel komen met een ontbijthoekgedeelte (dus een dubbele open kast) 1 kolomkast, dan kookplaatgedeelte met nog wat plaats om te snijden enzo, en dan nog 3 kolomkasten waar 2 ovens (1 combi stoomoven) en een koelkast zou komen. Totale lengte ongeveer 620cm.

Ik besef uiteraard dat dit groter is dan een standaard keuken, dus verwacht zeker niet om toe te komen met gemiddelde prijzen. Maar wij zijn nu bij 2 bedrijven geweest die op maat werken en twijfelen een beetje om ook eens bij een Grando of Dovy te gaan kijken. Ik heb namelijk geen idee of er een groot verschil in prijs en kwaliteit zou zijn.
Iemand recente ervaring? Keukenbouwer gaf zelf ook wel aan dat prijzen laatste 3j enorm gestegen zijn, dus kan me voorstellen dat dit 5j geleden duizenden euro's goedkoper zou geweest zijn
Nog even een update hierover:
uiteindelijk 3 offertes binnen, 2 bij kleine keukenbouwers en dan uiteindelijk toch 1 bij Dovy.
Met dezelfde toestellen, perfect hetzelfde ontwerp en zelfde aantal lades en schuiven zit er tussen de goedkoopste en duurste €13000 excl BTW verschil op, op een totaalprijs van +/_ €45000 excl BTW. Nu kan ik wel geloven dat bij de duurste het materiaal mss iets duurzamer is, maar voor mij is dat zeker de meerprijs niet waard.

Het loont dus inderdaad om verschillende offertes op te vragen. En waar ik had verwacht dat Dovy de goedkoopste ging zijn, was dit hier niet het geval. Zij zaten mooi in het midden, ondanks de zogezegde grote kortingen die ze geven.
 
Dovy is in het middensegment toch wel een van de kwalitatiefste/duurste? Ik zou denken dat die steeds duurder zijn dan een lokale schrijnwerker.

DSM/grando/krefel/… en al die Duitse ingekochte shizzle plaats ik daar een serieuze trap onder.
 
Gisteren voor de eerste keer bij een keukenbouwer langs geweest. Wat vinden jullie van deze apparaten? Ik denk dat ik spijt zou hebben moest ik niet voor de Siemens IQ 700 oven gaan.

Kookplaat: Novy 1775
Dampkap: Novy 6811
Oven: Siemens HB457G0B0
Microgolf: Siemens BF425LMB0
Koelkast: Siemens Kl81RNSE0
Vaatwasser: bestaand

Totaal kost van de apparaten is €3309,- (incl kraan, spoelbak) en €22.000 voor de volledige keuken met keramiek werkblad. We hebben nog geen 3D tekening, wel eentje in potlood. De dampkap komt dus in een verlaging in het plafond, met lepstrip rondom de hele keuken.

Wat vinden jullie van deze opstelling? Bij de pijltjes op de tekening zijn telkens 3 grote lades voorzien, maar er zijn dus geen kasten boven het aanrecht. Wij zouden eventueel nog een glazenkast met 2-3 deuren willen boven de vaatwasser, omdat dat toch net iets handiger lijkt dan een lade.

F6B21FD5-4620-43B3-A18F-77677C2A5232.jpeg
 
Laatst bewerkt:
@iCruysberghs : My 2 cents:

- nergens kasten boven aanrecht lijkt mij wel erg beperkte qua opbergruimte, zou ik zeker nog voorzien.
- kasten met glazendeur klinkt mooi, maar zou ik zelf niet doen (want dat zou snel rommelig overkomen, al is dat een persoonlijke voorkeur).
- uw dampkap op die locatie hangen zou storen voor mij en gaat denk ik ook uw ruimte kleiner laten aanvoelen. Indien uw budget dat toestaat, zou ik een plaat met ingebouwde dampkap overwegen.
 
@iCruysberghs : My 2 cents:

- nergens kasten boven aanrecht lijkt mij wel erg beperkte qua opbergruimte, zou ik zeker nog voorzien.
- kasten met glazendeur klinkt mooi, maar zou ik zelf niet doen (want dat zou snel rommelig overkomen, al is dat een persoonlijke voorkeur).
- uw dampkap op die locatie hangen zou storen voor mij en gaat denk ik ook uw ruimte kleiner laten aanvoelen. Indien uw budget dat toestaat, zou ik een plaat met ingebouwde dampkap overwegen.
Merci om mee te denken, wordt geapprecieerd! Wij zijn er ook van overtuigd dat we zonder kasten plaats tekort gaan komen. Glazen in een schuif zetten lijkt mij nooit een ideale oplossing. Het zouden deze kastjes worden, dus die zijn wat troebel en geeft (denk ik) een minder rommelige indruk. De dampkap zou op zich geen probleem zijn denk ik. Anders zou de verlaging enkel voor de ledstrip dienen, wat dan wel een dure grap is. :p heb jij ervaring met zo'n ingebouwde dampkap in de kookplaat?
 
Laatst bewerkt:
Wil zelf oude oven vervangen in een jaren 90 woning. Reden: komt te warm aan buitenkant.
Ik vrees nu voor keuze voor pyrolyse oven:
** er is geen aparte zekering in de kast (dus samen met alle stopcontacten in de keuken - 20 a zekering)
** oven zit naast koelkast en kasten dateren van de jaren 90; Is dat geen risico by pyrolyse (omkasting kan temperatuur niet aan/ frigo warmt te veel op?)
 
heb jij ervaring met zo'n ingebouwde dampkap in de kookplaat?
Wij hebben een Bora X Pure.
Eigenlijk heel content van, enkel als je dingen doet als water laten verdampen of een frietketel vollenbak opzet moet je hem snel hoog zetten, waarbij een gewone dampkap vermoedelijk met minder kracht zou kunnen werken (toch als je fornuis tegen een muur staat, wat al niet het geval is bij jou).

Je hebt er ook met van die uitschuifafzuigdingen, maar dat leken ons allemaal bewegende onderdelen die kunnen kapotgaan.

Over je tekening nog: je hebt nul ruimte rechts van je kookvuur, dat lijkt me onhandig (je legt er nog al snel een lepel of je hebt er wat kruiden staan).
Een peninsula of eiland is op zich niet altijd de beste ontwerpkeuze, zeker als je beperkt bent in ruimte.
De twee krukken (zijn dat die twee boogjes boven het kookvuur?) lijken me ook op een onhandige locatie icm het kookvuur; de rechtse kruk heeft nul ruimte omdat het schiereiland niet diep/breed genoeg is.
Lijkt me ook dat zoals @ns_man zegt dat je kastruimte tekort gaat komen.
 
Wij hebben een Bora X Pure.
Eigenlijk heel content van, enkel als je dingen doet als water laten verdampen of een frietketel vollenbak opzet moet je hem snel hoog zetten, waarbij een gewone dampkap vermoedelijk met minder kracht zou kunnen werken (toch als je fornuis tegen een muur staat, wat al niet het geval is bij jou).

Je hebt er ook met van die uitschuifafzuigdingen, maar dat leken ons allemaal bewegende onderdelen die kunnen kapotgaan.

Over je tekening nog: je hebt nul ruimte rechts van je kookvuur, dat lijkt me onhandig (je legt er nog al snel een lepel of je hebt er wat kruiden staan).
Een peninsula of eiland is op zich niet altijd de beste ontwerpkeuze, zeker als je beperkt bent in ruimte.
De twee krukken (zijn dat die twee boogjes boven het kookvuur?) lijken me ook op een onhandige locatie icm het kookvuur; de rechtse kruk heeft nul ruimte omdat het schiereiland niet diep/breed genoeg is.
Lijkt me ook dat zoals @ns_man zegt dat je kastruimte tekort gaat komen.
We gaan waarschijnlijk voor een dampkap die in een verlaging van het plafond zit. Ook jij bedankt om mee te denken :) we zijn ook al afgestapt van het keukeneiland omdat toen we hier pas woonden op die plek nog een tafel stond. Die is na een paar maanden weggehaald hebben wegens plaatsgebrek. Van die keukenbouwer hebben we eigenlijk niets meer gehoord, dus zijn nu op tekeningen/offertes van twee andere aan het wachten. Da’s wel stom want de Batibouw kortingen krijgen we enkel als we in februari nog toezeggen. Wordt snel beslissen … 😬
Misschien dat ik die 3D-tekeningen hier ook nog eens deel. Extra indrukken zijn altijd welkom!

Qua kastruimte hebben we eigenlijk sowieso meer dan nu. Want er komt een kast bij aan het halve muurtje (waar het eiland begint op de tekening). Die hebben we nu niet. Net zoals een extra kast boven de oven/microgolf, wat nu een open nis is om decoratie in te zetten. Lees: rommelig. Op de plaats van de twee leggers komen twee hangkasten. Die hangen er op dit moment ook al om glazen in te zetten. En een van de twee keukenbouwers pakt ook de berging aan waardoor er ook extra kasten en/of schappen zouden bijkomen.
 
Laatst bewerkt:
We gaan waarschijnlijk voor een dampkap die in een verlaging van het plafond zit. Ook jij bedankt om mee te denken :) we zijn ook al afgestapt van het keukeneiland omdat toen we hier pas woonden op die plek nog een tafel stond. Die is na een paar maanden weggehaald hebben wegens plaatsgebrek. Van die keukenbouwer hebben we eigenlijk niets meer gehoord, dus zijn nu op tekeningen/offertes van twee andere aan het wachten. Da’s wel stom want de Batibouw kortingen krijgen we enkel als we in februari nog toezeggen. Wordt snel beslissen … 😬
Misschien dat ik die 3D-tekeningen hier ook nog eens deel. Extra indrukken zijn altijd welkom!

Qua kastruimte hebben we eigenlijk sowieso meer dan nu. Want er komt een kast bij aan het halve muurtje (waar het eiland begint op de tekening). Die hebben we nu niet. Net zoals een extra kast boven de oven/microgolf, wat nu een open nis is om decoratie in te zetten. Lees: rommelig. Op de plaats van de twee leggers komen twee hangkasten. Die hangen er op dit moment ook al om glazen in te zetten. En een van de twee keukenbouwers pakt ook de berging aan waardoor er ook extra kasten en/of schappen zouden bijkomen.
Laat u niet onder druk zetten door die Batibouw kortingen. Als ze iets willen verkopen dan moeten ze die korting er maar bijgeven.
 
Terug
Bovenaan