Een nieuwe keuken

Hier ben ik weer met een nieuwe tekening, hehe. Hier hadden we wel een aantal opmerkingen bij ...
Wel tof dat de vloer een exactie kopie is van de onze. Soit. Mijn voorkeur neigt voorlopig naar de keuken een paar posts terug**, maar dan in donkerder hout. Horizontale nerven zien er zo cheap uit :unsure:

** edit: tekening vergeten te posten... Ik heb het dus over deze:

Dit is de tekening die we vandaag kregen.

- Wasbak en de kookplaat van plaats wisselen. De vaatwasser zou dan helemaal rechts onder de halve muur komen. We zouden ook graag één grote besteklade hebben, dus twee smallere ladekastjes links en rechts en twee grotere in het midden onder de kookplaat.
- Dampkap toch in een verlaging inbouwen ipv in het vuur. Straalt imho iets meer luxe uit (in onze opstelling!) en geen idee hoe we die "grote" witte muur zouden moeten opvullen.
- Glazen wandkast weg en in de plaats daarvan een extra kast waar nu de schappen zitten. Die glazenkast lijkt op de tekening door te lopen op de schuine muur, dus als die naar links moet opschuiven zijn de decoratieve schappen nutteloos.
- Houten kasten in een iets donkerdere bruine tint.

Thoughts? Andere puntjes? Ik begin de zoektocht en het wikken en wegen en schikken al wel wat beu te geraken. 😅
 
Laatst bewerkt:
als ik mijn opmerkingen mag geven:
- wil je dan 1 besteklade van 90? Wij hebben dat nu en is net te weinig als je al eens een extra soeplepel of spatel hebt.
- die extra kast waar nu schappen zitten begrijp ik niet helemaal. Maar ik zou wel nog kastruimte boven het aanrecht behouden. Voor tassen en glazen is dat toch makkelijk zo op hoogte.
- qua dampkap vind ik Novy wel een aanrader, die zijn vrij stil.
 
Wil zelf oude oven vervangen in een jaren 90 woning. Reden: komt te warm aan buitenkant.
Ik vrees nu voor keuze voor pyrolyse oven:
** er is geen aparte zekering in de kast (dus samen met alle stopcontacten in de keuken - 20 a zekering)
** oven zit naast koelkast en kasten dateren van de jaren 90; Is dat geen risico by pyrolyse (omkasting kan temperatuur niet aan/ frigo warmt te veel op?)
Eerlijk gezegd heb ik die pyrolyse 1x op 4 jaar gebruikt. En dan op een moment overdag dat ik thuis aan het werken was, want dat maakt veel lawaai en stinkt, en duurt lang, dus moest de ramen openzetten. Ik vraag nu gewoon aan de kuisvrouw om 1x per jaar de oven te kuisen en da's een beter resultaat.
 
als ik mijn opmerkingen mag geven:
- wil je dan 1 besteklade van 90? Wij hebben dat nu en is net te weinig als je al eens een extra soeplepel of spatel hebt.
- die extra kast waar nu schappen zitten begrijp ik niet helemaal. Maar ik zou wel nog kastruimte boven het aanrecht behouden. Voor tassen en glazen is dat toch makkelijk zo op hoogte.
- qua dampkap vind ik Novy wel een aanrader, die zijn vrij stil.
- Ja, een van 90 cm. Je hebt blijkbaar ook zo'n grote lade met een kleinere lade in. We zouden dan eerder zoiets nemen, om dan in dezelfde "grote lade" onder het bestek keukengerei (zoals je zegt soeplepels, spatels,...) te leggen. Zoiets dus, met daar nog een andere lade onder. Pff, moeilijk uit te leggen... :p
- Op de eerste tekening is het denk ik duidelijker. Dus gewoon een kast die doorloopt tot tegen de muur van het kookvuur in plaats van schappen.
- Beide keukenbouwers werken met AEG en krijgen daar fikse kortingen op. Novy lijkt mij ook ideaal, maar dan loop ik wss die kortingen mis.
 
Wij hebben ook twee besteklades van 110, die ruimte heb je zeker nodig imho. Onder het vuur zitten daar mijn spatels etc in. In de andere zit het bestek en wat zaken die ik minder vaak gebruik.

Hier zijn alle toestellen ook AEG maar de dampkap van Airforce wat volgens de keukenbouwer een even goed merk was als een van Novy aan de helft van de prijs. Als die zoals in jouw ontwerp in een verlaagd stuk boven je vuur kan zitten moet die zo krachtig niet zijn als bvb op een eiland.

Pyrolyse gebruik ik elke keer ik een melding krijg 2/3 per jaar schat ik. Voor mij is dat wel een meerwaarde.
 
Wij hebben ook twee besteklades van 110, die ruimte heb je zeker nodig imho. Onder het vuur zitten daar mijn spatels etc in. In de andere zit het bestek en wat zaken die ik minder vaak gebruik.

Hier zijn alle toestellen ook AEG maar de dampkap van Airforce wat volgens de keukenbouwer een even goed merk was als een van Novy aan de helft van de prijs. Als die zoals in jouw ontwerp in een verlaagd stuk boven je vuur kan zitten moet die zo krachtig niet zijn als bvb op een eiland.

Pyrolyse gebruik ik elke keer ik een melding krijg 2/3 per jaar schat ik. Voor mij is dat wel een meerwaarde.
We hebben een keuken van jaren 90 met oven vlak naast frigo. Wordt pyrolyse dan afgeraden? (Te hoge temp kasten?)
 
We hebben een keuken van jaren 90 met oven vlak naast frigo. Wordt pyrolyse dan afgeraden? (Te hoge temp kasten?)
Bij ons staat die er allesinds ook vlak naast. De kast aan de andere kant wordt ook amper warm als die bezig is. Ik denk dat de moderne ovens genoeg isolatie hebben (het glas wordt ook amper warm trouwens).
 
Bij ons staat die er allesinds ook vlak naast. De kast aan de andere kant wordt ook amper warm als die bezig is. Ik denk dat de moderne ovens genoeg isolatie hebben (het glas wordt ook amper warm trouwens).
Bij een gewone oven is dat geen probleem omdat die vaak maar tot 180°C verwarmd wordt, en soms eens tot 230°C misschien.

Een pyrolyse oven haalt tijdens het urenlange reinigingsproces temperaturen tot 500°C, wat toch heel andere koek is. Voor die reden zou ik zo'n oven nooit naast een koelkast plaatsen.
 
Bij een gewone oven is dat geen probleem omdat die vaak maar tot 180°C verwarmd wordt, en soms eens tot 230°C misschien.

Een pyrolyse oven haalt tijdens het urenlange reinigingsproces temperaturen tot 500°C, wat toch heel andere koek is. Voor die reden zou ik zo'n oven nooit naast een koelkast plaatsen.
Mijn oven doet dat ook en eigenlijk merk ik daar aan de buitenkant toch niet veel van..
 
Mag ik hier een vraagje stellen over een defecte oven of is daar een ander topic voor ?

Sinds kort valt de elektriciteit uit wanneer ik mijn oven aansteek. Het is een Bauknecht oven en geeft foutcode F1E1 weer.

Bauknecht biedt hulp aan voor 250 EUR ... Wou toch even kijken of er geen quick solution was ...
 
Mijn oven doet dat ook en eigenlijk merk ik daar aan de buitenkant toch niet veel van..
Jij niet, maar je elektriciteitsfactuur wel. Om de handleiding van mijn Siemens koelkast eens te citeren:
Het apparaat niet in de zon of naast een fornuis, verwarmingsradiator of een andere warmtebron plaatsen. Is plaatsing naast een warmtebron niet te vermijden, maak dan gebruik van een isolerende plaat of neem de volgende minimumafstanden tot de warmtebron in acht:
  • Naast elektrische- of gasfornuizen 3 cm.
  • Naast een CV-installatie 30 cm.
Ze geven ook tips om energie te besparen met enkele duidelijke afbeeldingen, en de kwestie met de oven staat er bij: https://media3.bsh-group.com/Documents/9000830344_B.pdf

Mag ik hier een vraagje stellen over een defecte oven of is daar een ander topic voor ?

Sinds kort valt de elektriciteit uit wanneer ik mijn oven aansteek. Het is een Bauknecht oven en geeft foutcode F1E1 weer.

Bauknecht biedt hulp aan voor 250 EUR ... Wou toch even kijken of er geen quick solution was ...
Heb je die foutcode zelf al uitgebreid opgezocht online? Bauknecht valt onder Whirlpool, die op hun beurt ook weer toestellen onder de Ikea vlag verkopen. Dus ik zou zeker alle resultaten bekijken van die 3 merken in combinatie met de foutcode.

Ik zou echter nooit € 250 betalen, want dat is vermoedelijk enkel om het probleem vast te stellen, exclusief de kost van de te vervangen onderdelen. Dan koop je beter een nieuwe bij Ikea voor € 350.
 
Jij niet, maar je elektriciteitsfactuur wel. Om de handleiding van mijn Siemens koelkast eens te citeren:

Ze geven ook tips om energie te besparen met enkele duidelijke afbeeldingen, en de kwestie met de oven staat er bij: https://media3.bsh-group.com/Documents/9000830344_B.pdf


Heb je die foutcode zelf al uitgebreid opgezocht online? Bauknecht valt onder Whirlpool, die op hun beurt ook weer toestellen onder de Ikea vlag verkopen. Dus ik zou zeker alle resultaten bekijken van die 3 merken in combinatie met de foutcode.

Ik zou echter nooit € 250 betalen, want dat is vermoedelijk enkel om het probleem vast te stellen, exclusief de kost van de te vervangen onderdelen. Dan koop je beter een nieuwe bij Ikea voor € 350.
Ik heb inderdaad al wat opgezocht maar F1E1 geeft niet specifiek een oplossing weer, meer zoiets als 'vraag raad bij een professional'.
Ik ben ook niet 100% overtuigd of het probleem hier wel de foutcode is. De foutcode is er volgens mij pas gekomen na enkele keren de oven opnieuw te starten. Het originele probleem (elektriciteit die uitvalt bij aansteken oven) is het grootst.

Zijn er daar eventueel tips voor ?
 
Ik heb inderdaad al wat opgezocht maar F1E1 geeft niet specifiek een oplossing weer, meer zoiets als 'vraag raad bij een professional'.
Allez man, de eerste website die ik open doe:
De monteur heeft de linkerknop verwijderd en schoongemaakt. Blijkt een bekend probleem te zijn.
Ik ben ook niet 100% overtuigd of het probleem hier wel de foutcode is. De foutcode is er volgens mij pas gekomen na enkele keren de oven opnieuw te starten. Het originele probleem (elektriciteit die uitvalt bij aansteken oven) is het grootst.

Zijn er daar eventueel tips voor ?
Hoe lang staat die oven daar al? Heeft die jaren probleemloos gewerkt? Is er iets veranderd aan de elektrische installatie in het huis? Het is moeilijk om met de huidige info te bepalen of het aan de elektrische installatie van de woning ligt, bijvoorbeeld door uw oven op een te zwaar belast circuit aan te sluiten, waardoor de zekering springt; of dat het aan de oven zelf ligt, die intern ergens een kortsluiting heeft, waardoor eveneens de zekering springt.
 
Jij niet, maar je elektriciteitsfactuur wel. Om de handleiding van mijn Siemens koelkast eens te citeren:

Ze geven ook tips om energie te besparen met enkele duidelijke afbeeldingen, en de kwestie met de oven staat er bij: https://media3.bsh-group.com/Documents/9000830344_B.pdf


Heb je die foutcode zelf al uitgebreid opgezocht online? Bauknecht valt onder Whirlpool, die op hun beurt ook weer toestellen onder de Ikea vlag verkopen. Dus ik zou zeker alle resultaten bekijken van die 3 merken in combinatie met de foutcode.

Ik zou echter nooit € 250 betalen, want dat is vermoedelijk enkel om het probleem vast te stellen, exclusief de kost van de te vervangen onderdelen. Dan koop je beter een nieuwe bij Ikea voor € 350.
Ik doe die pyrolyse een keer om de 3 maanden. Tzal wel meevallen hoor :p

Uiteraard als je het kan vermijden moet je het niet doen hè. Hier is dat ook niet het geval.
 
Ik doe die pyrolyse een keer om de 3 maanden. Tzal wel meevallen hoor :p

Uiteraard als je het kan vermijden moet je het niet doen hè. Hier is dat ook niet het geval.
Klopt, maar die aanwijzingen voor de koelkast gelden ook voor "normale" ovens. Dus bij de extreme temperaturen die bij pyrolyse opgewekt worden, zou ik toch extra maatregelen nemen om de levensduur van de omringende toestellen toch wat veilig te stellen. Uiteindelijk is het gewoon gezond verstand naar mijn mening. Is die pyrolyse oven zodanig goed geïsoleerd dat de rest er geen last van heeft? Wel, zoveel te beter dan!
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Allez man, de eerste website die ik open doe:


Hoe lang staat die oven daar al? Heeft die jaren probleemloos gewerkt? Is er iets veranderd aan de elektrische installatie in het huis? Het is moeilijk om met de huidige info te bepalen of het aan de elektrische installatie van de woning ligt, bijvoorbeeld door uw oven op een te zwaar belast circuit aan te sluiten, waardoor de zekering springt; of dat het aan de oven zelf ligt, die intern ergens een kortsluiting heeft, waardoor eveneens de zekering springt.
Jamaar wij hebben geen knoppen :D

De oven staat er 4j en werkte al die tijd probleemloos.
2 maand geleden zijn er zonnepanelen aan toegevoegd, nu heeft de oven in de voorbije 2 maand wel gewerkt.

Kan ik dat testen door stopcontacten uit te trekken die op dezelfde groep zitten of enkel de schakelaar switchen ?
 
Dan lijkt het volgens mij eerder aan de oven zelf te liggen. Als je het goedkoop wil fixen, kan je er misschien eens mee naar een lokale Repair Café in de buurt gaan, alhoewel een oven meezeulen minder evident is natuurlijk.
 
Ga ik spijt krijgen van een werkblad in kunststof ipv keramiek? Het grootste argument (buiten mss looks voor sommigen) is denk ik hittebestendigheid. Maar hoe raar is dat om uw pan op uw aanrecht te zetten zonder onderzetter … Niet iets wat ik zou doen iig.
 
Terug
Bovenaan