Een nieuwe keuken

Weet gewoon dat keukenfirma's enorme marges pakken. Ken iemand die er ooit gewerkt heeft en die namen met gemak 25-30% marge.
Wij waren ook vorig jaar eens bij Siemtic gaan horen. Ik zei nog tegen mn vriendin "wedden dat em gaat afkomen met 'hier prijs X, maar kgeef u een uitzonderlijke korting als ge direct tekent'?"
En jup.. we kregen een "uitzonderlijke korting van meer dan 10.000€" als we onmiddellijk tekenden.
Yeha right..de bouw is niet eens gestart. Toen was de aanvraag nog maar net binnen. Zijn er echt mensen die tekenen op zo'n moment?
Ge weet toch totaal niet of de bouw veel duurder gaat uitvallen dan voorzien? Dan gaat ge toch ni eerst op een ander effe iets ondertekenen dat ze pas binnen 1,5-2jr gaan plaatsen?
 
Man wat een klote firma en klote sector. Hier is't ook bij alles miserie. Vandaag de trappenman via carpetright, tot nog toe deftig maar hou mijn hart al vast. Keukens waren het meest irritante om te regelen, en zoals iemand hier al zei, als je ixina of eggo overweegt, neem dan ikea. Daar is de service tenminste deftig en de kwaliteit boven verwachting.
Hadden jullie niet uiteindelijk geopteerd voor een Ikeakeuken? Hoe valt dat mee voorlopig, zelf geinstalleerd ook?

Ik ben wat verbaasd van hoe sterk modulair iedereen werkt. Die van DSM bijvoorbeeld stelde zelf voor aan ons om de montage zelf te doen - jullie zijn nog jong! - , omdat de kasten toch "heel" geleverd worden, we moeten ze maw niet zelf in elkaar steken. Dan vragen we ons stilaan af waarom we niet gewoon voor een Ikeakeuken kiezen. Hoe groot kan het kwaliteitsverschil zijn?

Weet gewoon dat keukenfirma's enorme marges pakken. Ken iemand die er ooit gewerkt heeft en die namen met gemak 25-30% marge.
Wij waren ook vorig jaar eens bij Siemtic gaan horen. Ik zei nog tegen mn vriendin "wedden dat em gaat afkomen met 'hier prijs X, maar kgeef u een uitzonderlijke korting als ge direct tekent'?"
En jup.. we kregen een "uitzonderlijke korting van meer dan 10.000€" als we onmiddellijk tekenden.
Yeha right..de bouw is niet eens gestart. Toen was de aanvraag nog maar net binnen. Zijn er echt mensen die tekenen op zo'n moment?
Ge weet toch totaal niet of de bouw veel duurder gaat uitvallen dan voorzien? Dan gaat ge toch ni eerst op een ander effe iets ondertekenen dat ze pas binnen 1,5-2jr gaan plaatsen?

Bij ons doen ze nooit mee aan spelletjes, altijd meteen de bodemprijs :crazy:
Misschien dat het ook al en verschil is als we EOY zouden langsgaan, dan moeten er soms nog bepaalde targets gehaald worden.
 
Hadden jullie niet uiteindelijk geopteerd voor een Ikeakeuken? Hoe valt dat mee voorlopig, zelf geinstalleerd ook?

Ik ben wat verbaasd van hoe sterk modulair iedereen werkt. Die van DSM bijvoorbeeld stelde zelf voor aan ons om de montage zelf te doen - jullie zijn nog jong! - , omdat de kasten toch "heel" geleverd worden, we moeten ze maw niet zelf in elkaar steken. Dan vragen we ons stilaan af waarom we niet gewoon voor een Ikeakeuken kiezen. Hoe groot kan het kwaliteitsverschil zijn?



Bij ons doen ze nooit mee aan spelletjes, altijd meteen de bodemprijs :crazy:
Misschien dat het ook al en verschil is als we EOY zouden langsgaan, dan moeten er soms nog bepaalde targets gehaald worden.
Wij hebben onze keuken EOY bij Grando vastgelegd. De verkoper wist dat we al naar alle andere ketens geweest waren en dat hij de laatste was waar we langsgingen. Die heeft ons toen echt een scherpe prijs gegeven. Ik vermoed ook omdat hij nog een bepaald target moest halen.
 
Hadden jullie niet uiteindelijk geopteerd voor een Ikeakeuken? Hoe valt dat mee voorlopig, zelf geinstalleerd ook?
Ik pik hier even in. Bij mij loopt de plaatsing intussen al meerdere maanden:
  • Als ze na het volgende bezoek alles af hebben, zijn er 9! leveringen nodig geweest om alles tot hier te krijgen en alles correct te monteren. Normaal waren het er 2. Toen de monteurs kwamen aanzetten, bleek er waanzinnig veel te ontbreken. Ik had wel de leverbonnen gecheckt. Maar de som van de leverbonnen was niet gelijk aan de items die op factuur stond. Tja
  • Absoluut dieptepunt was toen er een gigadoos met 1 scharnier voor de deur stond. Call center noemde het inderdaad spijtig maar het is de software die beslist wat de deur uit kan
  • 3 montagebezoeken (in onderaanneming maar deze mensen valt niets te verwijten, het is ikea zelf die continu blundert)
  • 1 opmeting die verplicht maar evenwel foutief was waardoor er verkeerde formaat afdekpanelen kwamen. Toen men herleverde in het juiste formaat, was de kleur dan weer verkeerd.
  • een keuken die er niet zal uitzien zoals het ontwerp omdat de ontwerpster van Ikea erin geslaagd was eentje aan te maken met paneelformaten die Ikea zelfs niet maakt. Eigenlijk is dit het meest waanzinnige van al.
  • Na finale oplevering kan men pas zeggen wat de schadevergoeding zal bedragen.
  • Toch 3 weken zonder werkbare keuken gezeten. Lees geen vuur (defect geleverd), afvoer of vaatwas (niet aangesloten)

Ze moeten waanzinnig verlies lijden aan mijn keuken, want een bescheiden L-model is. Ik raad het werkelijk iedereen af.
 
Weet gewoon dat keukenfirma's enorme marges pakken. Ken iemand die er ooit gewerkt heeft en die namen met gemak 25-30% marge.
Wij waren ook vorig jaar eens bij Siemtic gaan horen. Ik zei nog tegen mn vriendin "wedden dat em gaat afkomen met 'hier prijs X, maar kgeef u een uitzonderlijke korting als ge direct tekent'?"
En jup.. we kregen een "uitzonderlijke korting van meer dan 10.000€" als we onmiddellijk tekenden.
Yeha right..de bouw is niet eens gestart. Toen was de aanvraag nog maar net binnen. Zijn er echt mensen die tekenen op zo'n moment?
Ge weet toch totaal niet of de bouw veel duurder gaat uitvallen dan voorzien? Dan gaat ge toch ni eerst op een ander effe iets ondertekenen dat ze pas binnen 1,5-2jr gaan plaatsen?
Je moet eigenlijk wat geluk hebben bij wie je terecht komt. Is mijn ervaring.

Zo komt mijn vorige keuken bij DSM en was daar heel content hoe de verkoopster het aanpakte en meedacht. Eerste keer dat ik daar kwam op het gemak de plannen doorgenomen, horen wat mijn wensen waren, type afwerking,..... Nadien verschillende staaltjes laten zien. Uiteindelijk ben je dan toch een paar uur mee bezig.
Dan nam ze 2 weken tijd om een plan op te maken.
2 weken later kwam je dan terug dan legde ze het plan uit. Had ze ook al de staaltjes klaar liggen van de voorziene materialen.
Was ook totaal niet opdringerig over de prijs, daar hebben wij op het gemak over kunnen praten.

Omdat ik daar dus tevreden was, nu terug opnieuw er naartoe. Maar helaas hadden we een andere verkoper.
Tja dat was gewoon een ramp. We waren daar nog geen 2 uur binnen of hij had al een plan opgemaakt en we konden al tekenen voor bestelling.
En dan nadien de echte verkooppraat. Daar stapte we beide buiten en zeiden van hier komen we niet meer terug.

We waren dan ook bij siematic langs geweest. Daar kunnen wij (tot nu toe) enkel maar goed over spreken. Die verkoopster hanteerde de zelfde werkwijzen als de eerste verkoopster die ik had bij DSM.
Uiteindelijk hebben wij daar dan ook getekend.

Wij hebben daar getekend net voor we starten met onze ruwbouw. Ik wou dat ook.
Dan kon ik gelijk verder met de lichtstudie, wist ik welke "gebieden" ik moet vermijden met mijn ventilatie buizen. Wanneer ze dan nog aan de ruwbouw bezig waren, konden we gelijk de betonboringen voorzien. Ben dan nu bezig met de slijpen en kappen en heb ik ineens de afmetingen voor al de voorzieningen voor de keuken. Is gewoon praktisch. Eventueel konden we binnen dan nog wat zaken aanpassen voor de keuken (was nu niet nodig).
 
Laatst bewerkt:
Ze moeten waanzinnig verlies lijden aan mijn keuken, want een bescheiden L-model is. Ik raad het werkelijk iedereen af.
Jammer om te lezen, maar een Ikea keuken komt in mijn ogen enkel in aanmerking indien je zelf controle neemt over het gehele proces: zelf opmeten, zelf ontwerpen (eventueel valideren met een medewerker), zelf ophalen (voorraad indicaties goed nakijken op de website), zelf installeren (RTFM).

NOOIT zou ik aanraden om beroep te doen op de lever- en installatiediensten van Ikea.

Het idee is juist dat je een massa geld bespaart door het allemaal zelf te doen.

En dat is hier al meermaals gelukt met grote tevredenheid.
 
Hadden jullie niet uiteindelijk geopteerd voor een Ikeakeuken? Hoe valt dat mee voorlopig, zelf geinstalleerd ook?

Ik ben wat verbaasd van hoe sterk modulair iedereen werkt. Die van DSM bijvoorbeeld stelde zelf voor aan ons om de montage zelf te doen - jullie zijn nog jong! - , omdat de kasten toch "heel" geleverd worden, we moeten ze maw niet zelf in elkaar steken. Dan vragen we ons stilaan af waarom we niet gewoon voor een Ikeakeuken kiezen. Hoe groot kan het kwaliteitsverschil zijn?



Bij ons doen ze nooit mee aan spelletjes, altijd meteen de bodemprijs :crazy:
Misschien dat het ook al en verschil is als we EOY zouden langsgaan, dan moeten er soms nog bepaalde targets gehaald worden.
Yep, hebben een Ikea keuken gezet. Zelf gedaan, wel laten leveren. Tip: koop uw keuken niet te vroeg want ik heb al die dozen zeker vier keer mogen verhuizen omdat ze bepaalde werken moesten doen, telkens op de locatie van die dozen. :cry::angry::angry:

Het zelf in elkaar steken was eigenlijk makkelijker dan gedacht. Ze hangt wel niet perfect maar al bij al is het toch goed gelukt. Zou ze liever laten plaatsen hebben, maar geloof dat dat +20% was dus veel te duur dan. De mensen die hier voor het eerst komen vragen allemaal toch van waar de keuken komt, en of het tablet ook van Ikea is nadat we het zeggen. Tablet is zo'n terrazzo stijl composiet "steen", natuurlijk hol vanbinnen lol.
 
Ik heb nu afspraken gemaakt bij Siematic / Dovy / Ilwa / Grando / Ixina in de komende dagen.
Ook een echte schrijnwerker gevraagd?

Na een vrije goeie ervaring met een schrijnwerker zou ik nooit nog een keuken via een keten aanvragen. Ik vond het net fantastisch om met die kerel heel de keuken uit te tekenen, weliswaar zonder fancy 3d model, maar bon.

Bij die ketens wordt alles gemaakt met standaardkasten en maten. Ik had een ‘specialeke’ in mijn keuken waardoor er een creatieve oplossing moest gezocht worden. De ketens kwamen met de gekste dingen af met als gevolg dat ik in het ene ontwerp een gat van 40 cm had tussen ijskast en bovenste kast. Soms kon er geen kast gevonden worden die paste of plaatste men op die plek een kast die groter was dan de kast ernaast, met een heel raar vooraanzicht tot gevolg.
De schrijnwerker maakte alle kasten bovenaan gewoon 2 cm langer dan zijn ‘standaardmaat’ et voila, perfect aansluitend.

Ik kan het iedereen aanraden. Zo heb je ook écht controle over de materialen. Bij Ixina hebben ze mij tot drie keer toe proberen te overhalen om toch niet voor een echt eiken werkblad te gaan. Hoogstens een spaanplaat met daarop 0,8 cm echte eik. Dit terwijl ik had aangedrongen om een echt werkblad te nemen, om zo te vergelijken met de andere firma’s.
 
Weet gewoon dat keukenfirma's enorme marges pakken. Ken iemand die er ooit gewerkt heeft en die namen met gemak 25-30% marge.
Wij waren ook vorig jaar eens bij Siemtic gaan horen. Ik zei nog tegen mn vriendin "wedden dat em gaat afkomen met 'hier prijs X, maar kgeef u een uitzonderlijke korting als ge direct tekent'?"
En jup.. we kregen een "uitzonderlijke korting van meer dan 10.000€" als we onmiddellijk tekenden.
Yeha right..de bouw is niet eens gestart. Toen was de aanvraag nog maar net binnen. Zijn er echt mensen die tekenen op zo'n moment?
Ge weet toch totaal niet of de bouw veel duurder gaat uitvallen dan voorzien? Dan gaat ge toch ni eerst op een ander effe iets ondertekenen dat ze pas binnen 1,5-2jr gaan plaatsen?
Wij hebben in augustus vorig jaar getekend voor onze keuken en de bouw is pas in mei gestart. Plaatsing zal voor begin 2023 zijn.
Zou niet waarom je pas zou gaan kiezen nadat ze al bezig zijn. Dan moet wellicht nog leidingen gaat verleggen volgens de plaatsing van toestellen.
Voor ons was de keuken belangrijk en wouden we zien hoeveel er overschiet voor de rest van bouw i.p.v. omgekeerd. De prijzen waren toen ook al het stijgen, dus wouden we die graag vast klikken. Kleuren van de kasten en composiet geven we finaal door als ze komen opmeten. Idem voor de toestellen. Er is nu gerekend met de toestellen die we willen, maar als er volgend jaar iets nieuws uit is dat we liever hebben, betalen we gewoon de meer of min prijs.
 
Wij hebben in augustus vorig jaar getekend voor onze keuken en de bouw is pas in mei gestart. Plaatsing zal voor begin 2023 zijn.
Zou niet waarom je pas zou gaan kiezen nadat ze al bezig zijn. Dan moet wellicht nog leidingen gaat verleggen volgens de plaatsing van toestellen.
Voor ons was de keuken belangrijk en wouden we zien hoeveel er overschiet voor de rest van bouw i.p.v. omgekeerd. De prijzen waren toen ook al het stijgen, dus wouden we die graag vast klikken. Kleuren van de kasten en composiet geven we finaal door als ze komen opmeten. Idem voor de toestellen. Er is nu gerekend met de toestellen die we willen, maar als er volgend jaar iets nieuws uit is dat we liever hebben, betalen we gewoon de meer of min prijs.
Aaaah ok. Naast het budget was dat ook mijn bezorgdheid. "Wat als blijkt dat er niet zoveel natuurlijke lichtinval is" en ge oorspronkelijk voor kei donkere materialen had gekozen. Ok, ik wist wel niet dat alles nog aanpasbaar was. Dacht dat 100% van de bestelling vast lag :)
 
Aaaah ok. Naast het budget was dat ook mijn bezorgdheid. "Wat als blijkt dat er niet zoveel natuurlijke lichtinval is" en ge oorspronkelijk voor kei donkere materialen had gekozen. Ok, ik wist wel niet dat alles nog aanpasbaar was. Dacht dat 100% van de bestelling vast lag :)
Dat kan misschien wel het geval zijn bij sommige keukenbouwers, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Maar bij degene waar we besteld hebben zijn ze er soepel mee.
Uiteindelijk kost het allemaal hetzelfde zolang je bij de zelfde materialen blijft en bij dezelfde afwerkingsgraad, dus ik zie op zich niet in waarom ze daar niet flexibel mee kunnen zijn.
 
Dat kan misschien wel het geval zijn bij sommige keukenbouwers, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Maar bij degene waar we besteld hebben zijn ze er soepel mee.
Uiteindelijk kost het allemaal hetzelfde zolang je bij de zelfde materialen blijft en bij dezelfde afwerkingsgraad, dus ik zie op zich niet in waarom ze daar niet flexibel mee kunnen zijn.
Hier ook. Als ik het mij nog goed herinner is er maar 1 voorwaarde, dat je minimum 70% van offerte prijs afneemt. Dus je kunt een compleet andere keuken kiezen en indeling. Bij opmeting moet het definitief zijn.
 
Kan iemand goede schrijnwerkers aanraden in het Gentse?
Wij zijn momenteel aan het horen bij Interioo. Intern bij ons (bouwbedrijf) zijn er enkele hoge piefen content van hun werk en ze zouden goedkoper zijn dan de klassieke keukenfabrikanten.

En ze hebben op Google goeie reviews..gemiddeld 5/5 op 25 reviews..
 
We twijfelen tussen Fragraniet & Inox voor de spoelbakken.
Vooral over de kwaliteit van Fragraniet op lange termijn. (Ivm verkleuringen/onderhoud)

Iemand ervaringen ?
 
We twijfelen tussen Fragraniet & Inox voor de spoelbakken.
Vooral over de kwaliteit van Fragraniet op lange termijn. (Ivm verkleuringen/onderhoud)

Iemand ervaringen ?
Shoonouders hebben er een in het licht-beige en daar zie je toch wel wat verkleuring op imho. Onder garantie wel een nieuwe gekregen omdat de eerste niet meer proper te krijgen was. De tweede spoelbak lijkt iets beter bestand tegen het vuil maar je ziet er nog wel iets van vlekken in.

Om die reden hebben wij een inox bak, daar heb je dan wel lichte krasjes in natuurlijk, maar dat hoort bij inox.
 
We twijfelen tussen Fragraniet & Inox voor de spoelbakken.
Vooral over de kwaliteit van Fragraniet op lange termijn. (Ivm verkleuringen/onderhoud)

Iemand ervaringen ?
Onze spoelbak is nu al 8 jaar oud en je ziet er nog niks aan, ook geen krassen. Super tevreden van :)
 
Terug
Bovenaan