Ecoboost motor na 100000km kapot.

zino

Member
Wij rijden reeds 9 jaar met een nieuw aangekochte ford focus (ecoboost motor). Deze heeft maar 110000km op de teller staan. Altijd keurig zijn onderhoud gehad in een erkende Ford garage. Nooit geen problemen gehad met de wagen.

Vorig weekend kwam er plots een vreemd geratel van onder de motorkap. Verder geen foutmelding. Maandag naar de garage geweest en nu blijkt de motor stuk te zijn. Wat het probleem is weten ze niet precies maar dat het uit de motor komt is zeker. Om hem te laten herstellen gaan we richting 5000,6000€. Is dit nog de moeite? De prijzen van een nieuwe wagen of jonge occassie lopen nu ook enorm op.
 
Ze weten niet wat kapot is en dus wat ze moeten maken.
Maar ze weten wel al de prijs?

DDT werkt dus nog in een ford garage :)

Is de offerte van de garage zelf? Want ik krijg altijd een gedetailleerde offerte wat ze precies gaan doen en eventuele stukken die ze nodig hebben met een schatting van aantal werkuren.
 
Als er uit de motorblok zelf stevig geratel komt dan mag je er vanuit gaan dat er intern stevige schade is.

Wat dan neerkomt op (revisie) maar in de praktijk op een ruilmotorblok. (Vandaar je kost van 5000€) (Een motorblok van 3500 + 1500€ werkuren.).

Hou wel in gedachten dat zo’n ruilmotor uit een wrak/ongeval wagen komt en ook XX kilometer heeft. (En je Max 6 maand garantie krijgt daarop)
 
Hoogstwaarschijnlijk interne schade in het motorblok en de garage wilt het risico niet nemen om een motor revisie te doen, dus een ruilmotor erin.
Ik zou toch een 2nd opinion vragen bij een andere garage, voor hetzelfde geld is het een hitteschild dat loszit.
 
Hoogstwaarschijnlijk interne schade in het motorblok en de garage wilt het risico niet nemen om een motor revisie te doen, dus een ruilmotor erin.
Ik zou toch een 2nd opinion vragen bij een andere garage, voor hetzelfde geld is het een hitteschild dat loszit.

Als het inderdaad vervangen van motorblok is moet de garagist toch nog altijd met deftige offerte komen.
Zeggen dat motor stuk is en ze niet weten wat het is klinkt me toch maar raar.

@zino : mochten de kosten inderdaad richting 6000€ zou ik een andere wagen kiezen.
Als ik vlug kijk voor 2de hands ford focus zijn de prijzen voor wagens van 9 jaar oud rond de 8000€
 
Dus men gelooft hier dat garagisten kunnen in het motorblok kijken zonder ook maar iets te demonteren?
 
Dus men gelooft hier dat garagisten kunnen in het motorblok kijken zonder ook maar iets te demonteren?

Nee, maar zeggen "ik weet niet wat er scheelt, maar het gaat 6000 euro kosten" lijkt toch ook wat lastig om zomaar te aanvaarden? :)
 
Wij rijden reeds 9 jaar met een nieuw aangekochte ford focus (ecoboost motor). Deze heeft maar 110000km op de teller staan. Altijd keurig zijn onderhoud gehad in een erkende Ford garage. Nooit geen problemen gehad met de wagen.

Vorig weekend kwam er plots een vreemd geratel van onder de motorkap. Verder geen foutmelding. Maandag naar de garage geweest en nu blijkt de motor stuk te zijn. Wat het probleem is weten ze niet precies maar dat het uit de motor komt is zeker. Om hem te laten herstellen gaan we richting 5000,6000€. Is dit nog de moeite? De prijzen van een nieuwe wagen of jonge occassie lopen nu ook enorm op.
Mss eens vragen of ze de bovenkant van de motor eens kunnen demonteren - dan kan je toch al iets zien - hier een aantal jaar terug een zwaar defect (distributieriem gebroken, nokkenas in 3 stukken, kleppen stuk). Na demontage heb ik zelf een halve nieuwe motor (bovenste deel) aangekocht en laten plaatsen. Heeft 2600 € gekost voor een 2,5 liter 5 cilinder diesel, uiteraard met wat zwart geld en dus ook geen garantie.

Maar dat is wel al een aantal jaar geleden, eenmaal schade in het motorblok lopen de kosten snel op.
 
Zoals het voor mij overkwam was het dat de motor opengooien en het defect oplossen evenveel ging kosten als een nieuw motorblok steken. En dit gaat dan sowieso richting 5000,6000€. Ze ging mij ten laatste morgen een juistere richtprijs geven als we het zouden willen doen herstellen. Ze kunnen inderdaad niet zien waar het probleem precies vandaan komt maar dat het uit de motorblok komt is dus een zekerheid.

Bedankt voor de reactie´s.

Welke merken, prijs kwaliteit raden jullie aan. Een gewone middenklasse wagen, type... break of toch iets met voldoende plaats, kofferruimte. Ik kan dan al eens uitkijken. Onze voorkeur gaat uit naar een jonge occassie want maanden wachten op een nieuwe is geen optie.
 
Nee, maar zeggen "ik weet niet wat er scheelt, maar het gaat 6000 euro kosten" lijkt toch ook wat lastig om zomaar te aanvaarden? :)
Maar wat heeft men gezegd in de garage? De threadstarter geeft aan dat het richting 5 a 6000 euro gaat. Dus dan lijkt het me wel dat de garage gezegd heeft dat het tot 6000 euro kan kosten.
 
Er zijn ecoboost motoren die een gekend probleem hadden waarvoor een terugroepactie geweest is. Ging om de 1.6 motoren met turbo als ik met niet vergis.

Vorig jaar had de motor het begeven van een kennis. Was door dat mankement en ze hebben gratis de hele motor mogen vernieuwen.

Al denk ik dat 9 jaar geleden dat issue ondertussen opgelost was. Was bij voertuigen gemaakt in 2011-2012-2013 als ik mij niet vergis.
 
Is er ook geen gekend probleem met distributieriemen die in olie zitten en slijten? Kennis had een fiesta die na 50k km de brui gaf. Zogezegd door “foutieve olie” via zelfstandige garage. Via de verzekering van zelfstandig garagist een nieuw blok gekregen. Dacht dat PSA 1.2L benzine hier ook last van hebben (mss de laatste generatie niet).
 
Is er ook geen gekend probleem met distributieriemen die in olie zitten en slijten? Kennis had een fiesta die na 50k km de brui gaf. Zogezegd door “foutieve olie” via zelfstandige garage. Via de verzekering van zelfstandig garagist een nieuw blok gekregen. Dacht dat PSA 1.2L benzine hier ook last van hebben (mss de laatste generatie niet).
Ja klopt, we zijn nu op zoek naar een nieuwe wagen en zoeken ook iets meer info op van welke motor er in ligt. Bij Peugeot en Opel zijn er ook problemen met die PSA 1.2L motoren. Of dit on de huidige generatie motoren ook het geval is weet ik niet. We hadden een mooie Peugeot op het oog maar daar ligt dis zo een motor in . Geen zin om weer snel problemen te krijgen dus die gaan we niet nemen.
 
Random foto van het internet geplukt maar kan me er wel in vinden. Persoonlijk ga ik nooit nog voor iets Frans.
https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2018%2F02%2F01%2F50f60abe-0673-11e8-b2a6-a623175ed4fa_web_scale_0.3944773_0.3944773__.jpg


Zelf nu ook voor de keuze gestaan voor een nieuwe wagen. Keuze ging tussen Hyundai en Mazda. Aangezien ik in het verleden al ervaring had met Mazda, voor dit merk gekozen.Prijs kwaliteit zit daar serieus goed.

Schoonbroer die ook wat aan autos sleutelt zei me ook een 2.0L blok te kiezen. Die klein uitgenepen motorblokskes gegarandeerd miserie na 100.000km
 
Laatst bewerkt:
Schoonbroer die ook wat aan autos sleutelt zei me ook een 2.0L blok te kiezen. Die klein uitgenepen motorblokskes gegarandeerd miserie na 100.000km
Ik heb nochtans probleemloos 240.000km achter de rug met de 1.5L 3 cilinder 116d van BMW. Hier waren initieel ook veel bezorgdheden of dat blok niet voor problemen ging zorgen, etc. Niets van gemerkt.

Los van het blok zelf, denk ik dat rijstijl en rijprofiel ook een belangrijke factor zijn. En dat is in mijn geval >90% snelweg op cruise control snelheid voor lange afstanden. Auto ziet dan amper af.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nochtans probleemloos 240.000km achter de rug met de 1.5L 3 cilinder 116d van BMW. Hier waren initieel ook veel bezorgdheden of dat blok niet voor problemen ging zorgen, etc. Niets van gemerkt.

Los van het blok zelf, denk ik dat rijstijl en rijprofiel ook een belangrijke factor zijn. En dat is in mijn geval >90% snelweg op cruise control snelheid voor lange afstanden. Auto ziet dan amper af.
Veel blijven ook hangen in de tijd van vroeger hoe groter hoe beter... onwetendheid
 
Terug
Bovenaan