Auto Advies gevraagd: wat te doen met wagen tijdens lange afwezigheid?

Ik had graag even wat advies gehad van de kenners hier.

We hebben een Ford Fiesta diesel uit 2009. Dit is de tweede wagen en doet vooral korte verplaatsingen, zeker in corona tijden.
Heeft momenteel slechts een 92.000km op de teller en rijdt nog vlot. Enkel de batterij heb ik afgelopen winter eens moeten vervangen, voor de rest zijn hier geen kosten aan geweest buiten het standaard onderhoud.

We vertrekken deze zomer voor 2 jaar naar de VS. Wat kunnen we best met de auto doen?
- bijhouden want hij rijdt nog goed ( zijn er manieren om taks en verzekering te vermijden? ) We hebben geen garage dus de auto zal dan blijven buiten staan.
- verkopen en bij terugkomst een nieuwe kopen.
 
2 jaar buiten stil staan klinkt als miserie. Uitschrijven en ergens stockeren of gewoon verkopen. 2 jaar verzekering + belasting (+ onderhoud bij terugkomst) is een mooi bedrag dat je bij je verkoopprijs kan tellen om later een andere 2dehands te kopen. Nu is die auto ook meer waard dan binnen 2 jaar, dus als je geen stockage hebt, zou ik niet twijfelen.
 
Inderdaad, verkopen!
Buiten laten staan zonder inschrijving/belasting/verzekering is niet toegelaten tenzij op privé grond zoals een oprit van een woning.
Opletten, er is ook privé grond die gelijkgesteld staat met openbare weg, dan denk je bijvoorbeeld aan een parking van een winkel/supermarkt/ziekenhuis.
Het ontbrteken van verzekering is al voldoende om hem weggesleept te zien.
 
Ik had graag even wat advies gehad van de kenners hier.

We hebben een Ford Fiesta diesel uit 2009. Dit is de tweede wagen en doet vooral korte verplaatsingen, zeker in corona tijden.
Heeft momenteel slechts een 92.000km op de teller en rijdt nog vlot. Enkel de batterij heb ik afgelopen winter eens moeten vervangen, voor de rest zijn hier geen kosten aan geweest buiten het standaard onderhoud.

We vertrekken deze zomer voor 2 jaar naar de VS. Wat kunnen we best met de auto doen?
- bijhouden want hij rijdt nog goed ( zijn er manieren om taks en verzekering te vermijden? ) We hebben geen garage dus de auto zal dan blijven buiten staan.
- verkopen en bij terugkomst een nieuwe kopen.
Hem bijhouden heeft geen nut he. Als een Fiesta met 92k km nu bvb 5000€ waard is, dan is een soortgelijke wagen binnen 2 jaar dat ook waard. Dan kan je beter tegen dan een nieuwe kopen ipv opgescheept te zitten met een ouder model waar mogelijks kosten aan gaan zijn.
 
Zou die nu toch ook niet 2 jaar laten stilstaan. Motor is wsl nog Euro 4? Daar komen vanaf 2025 nog eens strengere regels rond.

Zou hem verkopen nu je er nog iets van krijgt of eventueel in bruikleen geven aan iemand uit de familie of vriendenkring als je dat zou zien zitten.
 
Moest je iemand in de familie er een plezier mee kunnen doen als boodschappen auto zou ik dat zo doen, maar anders sowieso verkopen. Tegen dat je terug bent is die al bijna 15 jaar oud en zo lang stilstaan gaat hem geen goed doen.
 
Inderdaad verkopen, is een Euro4 diesel, is al enkel bruikbaar in niet LEZ zones (want wie betaald nu ook...)
Om je voor te bereiden op deze zomer: "1000eu zo meenemen export"
 
Terug
Bovenaan