Duurzame vloerverwarming

MrFiend

Active member
Iemand een idee wat nu de betere oplossing is? Zoals zo vaak krijg ik van verschillende leveranciers/techniekers verschillende mening.

Gaat over vloerwarming. Meeste stellen ALUPEX 16/2 voor. Andere stellen het "kwalitatievere" 5-lagige PE-RT 18/2 voor..Iemand ervaring mee?
Degene die alupex leveren claimen het duurzaamst te zijn, natuurlijk zeggen diegene met de PE-RT idem.
Online vind ik niet echt een concensus...

Om te verwarmen. Zowel qua sterkte (druk in buis maar ook druk op buis), warmtegeleidbaarheid,..
Gezien wij polybeton leggen ben ik op zoek naar "het beste" materiaal, waar er later weinig mogelijk kans is op lekker, verslijting, maar ook het beste warmte doorgeeft.

Kort door de bocht. (heb deze week nog de vraag gehad daarmee).
Alupex is zuurstofdiffuus dmv van de alu mantel, is iets steviger en kan hogere temperaturen aan >60°C. PE-RT heeft deze laag niet maar wel een EVOH membraan (indien 5-lagig) waardoor deze ook zuurstofdiffuus is maar kan temperaturen aan tot 60°C. Wat voor vloerverwarming geen probleem is natuurlijk daar de aanvoertemperaturen een pak lager zijn.

Naar uitwisselingscapaciteit denk ik dat het niet zoveel uitmaakt. Wij laten beide systemen toe in onze ontwerpen.
Mij lijkt persoonlijk het knikgevaar bij Alupex wel een dingetje waarvoor ik dan een PE-RT buis zou kiezen.

Als je er mee gaat koelen ook zou ik zowieso voor de grootste diameter gaan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan