Citytrip Krakau

Hoe waren de maatregelen in Polen op het gebied van Covid? Of iemand die kan vertellen hoe het er nu is? Ik zou de week van 1-5 november gaan waarbij er op 1 en 5 november wordt gereden met de wagen. En dan de volle 3 dagen in Krakau.
 
Hoe waren de maatregelen in Polen op het gebied van Covid? Of iemand die kan vertellen hoe het er nu is? Ik zou de week van 1-5 november gaan waarbij er op 1 en 5 november wordt gereden met de wagen. En dan de volle 3 dagen in Krakau.
Ik ben in Krakau geweest van 13-18 oktober

Maatregelen zijn een beetje zoals België :
- luchthaven: verplicht met mondmasker
- openbaar vervoer: verplicht met mondmasker (al zagen we er enkelingen zonder mondmasker)
- meeste museums (o.a. Auschwitz en zoutmijnen): verplicht met mondmasker
- in hotel: in het begin mondmasker gedragen, zelfs plastic handschoenen voor buffet, maar vrij snel gewoon rondgelopen omdat andere mensen dat ook deden.

Winkels waren onduidelijk, soms wel en soms niet, ieder kiest precies voor zich. Wij droegen het meestal voor de zekerheid omdat we het niet goed wisten.
Op de markt/drukke plaatsen zagen we veel mensen zonder mondmasker (ook wij droegen dit niet).
Nergens werden we aangesproken om een mondmasker op te zetten als we het vergaten.
 
Net terug van een 4-daagse in Krakau. Het meeste staat al in deze thread, maar bij deze toch mijn highlights:

- Lost Souls Alley - Absoluut geweldig, een escape room in horror setting. Gelachen, gepanikeerd, dood geschrokken, ... dik onder de indruk hier. Ideaal om te koppelen aan je citytrip in Krakau
- Auschwitz - gemakkellijk te bezoeken vanuit Krakau. Zeker de moeite, hoewel je er natuurlijk niet vrolijk van wordt.
- Schindler museum - keigoed, echt de oorlogsgeschiedenis stap per stap chronologisch toegelicht, waar Polen dan centraal in staat.
- Zoutmijnen - ook de moeite, deed me denken aan Moria vanuit LOTR. Zou ik wel s'avonds bezoeken, alles is toch 100 meter on de grond (de aantal uren daglicht zijn momenteel beperkt).
- Markt was de moeite, maar mijd de Britse pubs hier (zaten vol zatte Britten en irritante Engelse muziek, Krakau heeft veel betere alternatieven).

Prijzen vielen ook dik mee, ik schat toch de helft goedkoper dan in België voor horecazaken.
 
Met Pasen ben ik in Krakau geweest voor een citytrip en ik heb dit beschreven in een blogpost (ik moet het nog wel nakijken op spelfouten en aanvullen met foto's)

Wat een fantastische stad is Krakau toch, ook al is er met Pasen geen zak open. Ik ga hier beslist nog eens terugkomen, maar dan wellicht met een roadtrip om ook Zakopane/Tatra-gebergte en Auschwitz te verkennen.
 
Terug
Bovenaan